هادی کیا دلیری در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این پرسش که سیمای جنگل‌های ایران در سالی که گذشت چگونه ارزیابی می‌کنید، ابراز داشت: مدیریت‌های اشتباه، فشار جمعیتی و بهره‌برداری‌های مضاعف به شکل سنتی و مدرن اکوسیستم طبیعت را مورد استثمار قرار داده لذا باید گفت این روند طی سال‌های گذشته چندان مناسب نبوده است.

وی بابیان اینکه در ایران به دلیل شرایط توسعه‌ای، جغرافیای و اقلیم خشک و نیمه‌خشک وضعیت را به نسبت سایر نقاط جهان پیچیده‌تر می‌کند، افزود: هفت درصد ایران جنگلی است و این مهم باعث شد تا محیط شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر باشد.

اکوسیستم ایران به شدت در حال فروپاشی

رئیس انجمن جنگل بانی ایران بابیان اینکه اکوسیستم ایران به شدت در حال فروپاشی است و شاهد مرگ‌ومیر دسته جمعی جنگل‌ها هستیم، ابراز داشت: این عوامل نشان می‌دهد تعادل اکوسیستم کاملاً برهم زده‌شده و این روندی که از سال‌های قبل شروع و با تغییر اقلیمی که شاهد هستیم شتاب بیشتری گرفته است.

کیا دلیری ضمن بیان اینکه اگر تغییر اساسی و بنیادی در نگاهمان ایجاد نشود جنگل‌های زاگرسی را در مدت کوتاهی از دست خواهیم داد، در ادامه تصریح کرد: جنگل‌های شمال کشور نیز همین مسیر را طی می‌کنند و اگر فکری برای آن اندیشیده نشود به‌زودی جنگل‌ها تبدیل به بیابان خواهند شد.

وی بابیان اینکه در مجموع فعلاً روند خود طبیعت چندان مطلوب نیست، افزود: شاید در بخش مدیریت و قانون اتفاقاتی رخ دهد که این نیز عملاً با نقاط ضعف و قوت بسیاری همراه است، از سویی اگرچه اجتماعی شدن محیط‌زیست و فشارها باعث تغییر در نگاه مدیریتی شد اما امیدواریم دولتمردان نیز نگاه جدی‌تری داشته باشند.

تنفس جنگل گام بزرگی برای جلوگیری از قطع هزاران قطعه درخت

رئیس انجمن جنگل بانی ایران بابیان اینکه همین آتش‌سوزی جنگل‌های شمال ایران در زمستان ۹۸ نشان می‌دهد که الگوها تغییر کرده و به طبع آن گیاهان و جانوران نیز با این آشفتگی جدید آداپته نیستند، ابراز داشت: اکوسیستم بعد از آتش‌سوزی می‌تواند خود را ترمیم کند اما نباید فراموش کرد که این بسیار زمان‌بر است و مجموعه‌ای نیز آسیب‌زده شد که اگر کاری صورت نگیرد این روند هر ساله با شدت و وسعت بیشتر تکرار می‌شود.

کیا دلیری ضمن بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها توسط انسان در جنگل‌ها رخ می‌دهد، تصریح کرد: همین امر نشان می‌دهد در زمینه آموزش و ترویج و فرهنگ‌سازی کم‌کار شده و عمده ضعف در مدیریت، کمبود تجهیزات و امکانات است.

وی بابیان اینکه تنفس جنگل گام بزرگی بود که سبب شد بهره‌برداری از جنگل‌ها را ممنوع و جلوی قطع هزاران هزار درخت گرفته شود، افزود: رویداد خوب دیگر ثبت جنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین اثر میراث طبیعی بعد از کویر لوت در فهرست جهانی است و این نشان می‌دهد که این جنگل‌ها چه اثر ارزشمندی دارند و دوم اینکه دولتمردان را مجبور می‌کند تا مقابل دنیا پاسخگو باشند.

رئیس انجمن جنگل بانی ایران اضافه کرد: این بولد کردن باعث شد که بفهمیم این جنگل‌ها تا چه حد مهم هستند و مجموع این عوامل کمک می‌کنند که از نظر فرهنگی نگاه ما به این اکوسیستم‌ها تغییر کند و صرفاً نگاه اقتصادی نداشته باشیم و اگر نتوانیم نگرش را عوض کنیم هر چه قدر که به لحاظ فنی و علمی رشد کنیم فایده‌ای نخواهد داشت لذا این ثبت جهانی مانع از بهره‌برداری و سو استفاده می‌شود زیرا جهان از ما مسئولیت حفظ و نگهداری را خواهان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.