گزارش جی پلاس از یک اتفاق دور از ذهن

درخواست میزبانی جام ملت ها / شوخی بزرگ فوتبال ایران در آسیا؟!

درخواست ایران برای میزبانی جام ملت های آسیا در شرایطی که ایران در دو دهه گذشته میزبان هیچ تورنمنتی در فوتبال آسیا نبود، عجیب و دور از ذهن است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ درخواست فدراسیون فوتبال ایران برای میزبانی از جام ملت های فوتبال آسیا 2027 در شرایطی که این مجموعه با مشکلات بسیار پیش پا افتاده ای رو به رو است، موجب تعجب اهالی فوتبال شده است. هر چند در هنگام برگزاری این رقابت ها فدراسیون های فوتبال صرفا نقش رابط را ایفا می کنند و دولت ها عهده دار برگزاری این قبیل رویدادهای بزرگ می شوند.

با این وجود درخواست ایران برای میزبانی جام ملت های آسیا دور از انتظار بود و به نوعی یادآور درخواست این فدراسیون برای میزبانی جام ملت های آسیا در سال 2019 است که اعضای حاضر در کمیته مسابقات AFC این درخواست را رد کردند و میزبانی به امارات واگذار شد.

*ایران چطور میزبان جام ملت های آسیا 2027 می شود؟

میزبانی از این رویداد بزرگ در فوتبال آسیا، یادآور میزبانی امارات در جام ملت های 2019 است که بدون نقص و با استفاده از امکانات و تجهیزات ویژه ای برگزار شد و تقریبا هیچ نقصی در این مسابقات وجود نداشت ولی مقایسه امکانات اماراتی ها برای برگزاری این مسابقات در کنار تجهیزات ورزشی موجود در ایران یادآور کاستی های موجود در ورزش ایران است.

با این حال کارشناسان معتقدند اقدام ایران برای میزبانی این مسابقات یک قدم رو به جلو است. در واقع طبق پروتکل های موجود، کشورها در مراحل نخست زیرساخت های موجود و برنامه های خود برای آینده را به AFC ارائه خواهند کرد که در این مراحل باید فرم هایی را مبنی بر اخذ برخی مجوزها از نهادهای دولتی و ... امضا کنند و در ادامه کمیته مسابقات AFC  از میان کشورهای متقاضی سه کشور را برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب می کنند.

طبق قوانین موجود، در این بازه کوتاه، کشورها برخی از اقدامات پیشنهادی خود را پیش خواهند برد که به طور مستقیم زیر نظر و بررسی کارشناسان AFC قرار می گیرد. در ادامه پیشرفت کشورها با توجه به وضعیت نهایی سنجیده می شود و مورد بررسی قرار می گیرد که کدام کشور شایستگی بیشتری برای میزبانی دارد. در نهایت کمیته مسابقات AFC در فاصله بیش از 4 سال این میزبانی را به یکی از کشورهای داوطلب اهدا می کند تا این کشور با خیال راحت از اخذ میزبانی، برنامه های خود پیش ببرد.

در این مرحله نیز نمایندگان AFC به طور مستقیم بر پروژه ها و روند ساخت و سازها نظارت خواهند کرد و در صورت مشاهده کاستی ، نکات لازم را گوشزد می کنند.

جام ملت های آسیا - قطر و ژاپن

*وضعیت ایران برای میزبانی جام ملت های آسیا

ورزشگاه: مهمترین موضوع در میزبانی جام ملت های آسیا وضعیت ورزشگاه های هر کشوری است که به عنوان بزرگترین زیرساخت ها مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به 24 تیمی شدن جام ملت های آسیا، حداقل هشت ورزشگاه به طور مستقیم درگیر برگزاری مسابقات می شوند و یک ورزشگاه نیز به عنوان ذخیره و برای روزی که مشکلی در ورزشگاهی پیش آید، در نظر گرفته می شود.

در حال حاضر ورزشگاه های جدید و مدرن ایران هم فاصله زیادی با ورزشگاه های مورد تایید فیفا و AFC دارد و از طرفی تعداد ورزشگاه های مورد تایید، کمتر از مدنظر AFC است. در نهایت اینکه ایران برای میزبانی این رویداد باید دست به ساخت و سازهای گسترده و رفع ایرادها و معایب بزند.

زمین تمرین و کمپ: در واقع هر چقدر ایران از حیث داشتن ورزشگاه های پیشرفته از کشورهای منطقه عقب است، این موضوع درباره زمین های تمرین چندین برابر است و وضعیت به شدت بحرانی است. تقریبا به جز تیم ملی ایران که زمین تمرین مناسبی دارد، سایر تیم های ایرانی از محل تمرین مناسبی برخوردار نیستند و مدام در حال اجاره کردن زمین های مختلف هستند. حتی برخی از تیم ها در شهر خود زمین تمرین ندارند و از شهری به شهر دیگر می روند.

زمین تمرین از دیدگاه فیفا شامل یک زمین چمن نمی شود، بلکه باید در کنار آن خوابگاه و هتل محل اقامات، سونا، جکوزی، باشگاه بدنسازی و ... نیز پیش بینی شود که چنین اماکنی در ایران وجود ندارد.

حمل و نقل: از دیدگاه فیفا، کشورهای میزبان مسابقات ورزشی باید قادر به برگزاری مسابقه در شهرهایی باشند که دارای وضعیت مناسبی از حیث حمل نقل هوایی و زمینی باشد که برخی از شهرهای ایران فاقد این استاندارد هستند و چه بسا هر چند روز یک بار بتوان پروازی از یک شهر به شهر دیگر را پیدا کرد که این موضوع برای برگزاری جام ملت های آسیا قابل قبول نیست.

موضوع به اینجا ختم نمی شود و هواداران فوتبال و توریست ها هم مدنظر قرار دارند. برخی از شهرهای ایران فاقد قطار هستند و تردد با اتوبوس نیز فاقد کیفیت لازم است. از حیث حمل و نقل شهری نیز، ترافیک در ایران در وضعیت خوبی به سر نمی برد که دولت باید تضمین های لازم را در این زمینه به کارشناسان AFC بدهد.

هتل داری: جدای از تیم ها که باید کمپ های مناسبی را داشته باشند، آسایش هواداران نیز در این مدت زمان مورد توجه فیفا و البته AFC قراردارد. به اعتقاد کارشناسان برخی از شهرهای ایران با کاستی هایی در زمینه هتل داری مواجه هستند و گنجایش آن ها به اندازه ای نیست که بتوانند همه هواداران را پوشش دهند. در این زمینه علاوه بر اخذ استانداردهای لازم، باید شمار هتل های شهرها نیز افزایش یابد.

هماهنگی دستگاه های دولتی: برگزاری رویدادهای بین المللی نیازمند لغو برخی از طرح ها در عین حفظ امنیت است. به طور مثال کشورهای میزبان مسابقات ورزشی در دوران این مسابقات ویزای خود را لغو می کنند و یا حمل نقل بار از طریق گمرک کشورها با سخت گیری کمتری انجام می شود. این قبیل مسائل در گذشته موجب به دردسر افتادن تیم ها در ایران شده که باید مورد توجه قرار گیرد.

جام ملت های آسیا - قطر و ژاپن

*سابقه ضعیف ایران در میزبان رویدادهای بین المللی

یکی از مهمترین شرایط کشورها برای اخذ رویدادهای بزرگ، سابقه آن ها در برگزاری رویدادهای کوچکتر است. به طور مثال فیفا میزبانی جام جهانی را به کشورهایی می دهد که در گذشته میزبانی رقابت های قاره ای یا میزبانی مسابقات جهانی در رده های پایه را انجام داده باشند.

در بخش قاره ای نیز، در هنگام اعطای میزبانی جام ملت های آسیا به سابقه تیم ها در برگزاری مسابقاتی مانند قهرمانی فوتبال آسیا در رده های پایه مانند امید، جوانان و نوجوانان توجه می شود.

نگاهی به وضعیت فدراسیون فوتبال نشان می دهد، ایران تنها یک بار در سال 1391 میزبان مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا بوده است که دو سال برای میزبانی جام ملت های آسیا اقدام کرد اما در اخذ میزبانی ناکام بود.

در طی سال های گذشته ایران هیچ گاه میزبان رویداد دیگری نشده و از این حیث از سایر کشورها عقب است و چه بسا در روند اخذ میزبانی جام ملت های آسیا دردسرساز شود.

*شانس کم کشورهای شرق آسیا برای میزبانی

تنها نکته امیدوار کننده این است که با توجه به میزبانی چین در سال 2023، کشورهای شرق آسیا شانس بسیار کمی برای میزبانی در سال 2027 دارند و AFC کشوری از غرب آسیا را برای این مسابقات انتخاب می کند.

به گزارش جی پلاس؛ در حال حاضر عربستان به همراه ایران برای میزبانی این رقابت ها اعلام آمادگی کردند اما فعلا دو ماه دیگر برای ارسال درخواست کشورها مانده است.

دیدگاه تان را بنویسید