به گزارش ایرنا از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران علی دینی ترکمانی در نشست تخصصی نسبت میان اندیشه ها و مکاتب اقتصادی با مدیریت شهری، افزود: ایران دچار بحران فراگیر توسعه بوده و تهران به عنوان نماد این بحران درگیر چالش ها و مشکلاتی نظیر ترافیک شدید، اتلاف انرژی، فرسایش روحی و روانی ناشی از تردد خودروها، دستفروشی، حاشیه نشینی و بحران انباشت سرمایه شده است.
وی به مصلی و مترو تهران به عنوان مصادیق بحران انباشت سرمایه در تهران اشاره کرد و گفت: پروژه متروی تهران بر مبنای نیاز دهه 60 طراحی و شروع شده است و امروز با چند خط محدود کارایی لازم را همانند خطوط متروی سایر کلان شهرهای توسعه یافته نداشته و در حل معضل حمل و نقل زمینی، تک سرنشینی و آلودگی هوای تهران ناکام مانده است.
دینی ترکمانی ادامه داد: ظرفیت جذب سرمایه در همه سطوح از کلان تا بنگاه داری در کشور پایین است و این سطح از ظرفیت جذب، توانایی انباشت سرمایه بدون ایجاد فشارهای تورمی و انتقال دانش علمی و فنی رایج در دنیا را ندارد و پیامدهای خاص این موضوع در مدیریت شهری نمایان شده است.
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ادامه داد: از دیگر مصادیق برجسته ضعف مدیریتی در کشور سیاست توسعه مسکن شهری است که بعد از انقلاب تحت آرمان های عدالت گرایانه با تقسیم زمین آغاز شد و با بوجود آمدن مشکل کمبود زمین به برج سازی از دهه 80 رسید که در ادامه این سیاست غلط به مسکن مهر در بیابان ها انجامید و امروز به یک کلاف سردرگم در این خصوص مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: اگر سیاست اکباتان سازی را ادامه می دادیم، اکنون جمعیت تهران 8 میلیون و مساحت آن 20 در صد کمتر از امروز بود و شهر تهران اینگونه با کمبود زمین و افزایش قیمت مواجه نبود.
دینی ترکمانی در ادامه خواستار استقرار سنت شنیدن نقد در نظام کارشناسی و فضا سازی برای شکل گیری چیزی که هابرماس (اندیشمند و نظریه پرداز اجتماعی) از آن به نام سپهر عمومی یاد می کند شد و گفت: در صورت ایجاد این فضا با هدف گفت وگوی عمومی برای طرح چالش های مدیریت شهری می توان به آینده امیدوار بود.
مدیر مطالعات و برنامه ریزی مالی و اقتصاد شهری نیز هدف از برگزاری این نشست را همسان سازی تئوریک در مبانی نظری به منظور سرعت بخشی در سیاستگذاری برنامه پنج ساله سوم شهرداری و تدوین برنامه ها و لوایح عنوان کرد.
حمیدرضا جوادی یگانه افزود: به همین منظور برنامه ریزی لازم برای استفاده از صاحبنظران علمی و متخصصان دانشگاهی در قالب برگزاری سلسله نشست های تخصصی صورت گرفته است.

تهرام/ 9754 //1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.