عبدالرسول کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مشاوران در سطح مدارس، مراکز و هسته های مشاوره فعالیت می کنند.
وی با اشاره به جذب 110 نیروی مشاور جدید در آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در سال های گذشته نیروهای مشاور، مربیان و معاونان پرورشی به دلیل کمبود نیرو در دوره ابتدایی به عنوان آموزگار جذب می شدند که امسال با تمهیدات لازم این نیروها در جایگاه خود به کار گرفته شدند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: با جذب این تعداد نیروی مشاور بازهم با کمبود نیروی مشاور مرد در مدارس مواجه هستیم که این کمبود در بعضی از مناطق بسیار محسوس است.
کریمی با بیان اینکه 19 هسته مشاوره و 13 مرکز مشاوره در شهر تهران فعالیت می کنند، اظهار کرد: هسته های مشاوره هر منطقه، پل ارتباطی بین مدارس و مناطق و بین مدارس و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران هستند که در آنها کارشناسان و کارشناسان مسئول به فعالیت های ستادی و اجرایی می پردازند و هدف اصلی آنان، شناسایی دانش آموزان آسیب دیده و حل مشکلات آنهاست.
وی، فعالیت عمده مراکز مشاوره را توانمندسازی و ارائه خدمات روان شناختی و مشاوره عنوان کرد و گفت: در هر مرکز مشاوره، سه تا پنج مشاور متخصص حضور داشته و خدمات لازم را در زمینه مشاوره، روان پزشکی، اختلالات یادگیری، بازی درمانی، گفتار درمانی و روان سنجی به مراجعان ارائه می کنند و مسائل خانواده هم در مراکز مشاوره انجمن اولیا و مربیان مورد بررسی قرار گرفته و خدمات مناسب به خانواده ها ارائه می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: میزان دریافتی از مراجعان در مراکز مشاوره بسیار کم تر از سایر مراکز است و برای برخی از دانش آموزی نیز تخفیف هایی در نظر گرفته می شود و وظیفه ما کمک به این دانش آموز است.
کریمی درباره شناساسی دانش‌آموزان نیازمند به مشاوره گفت: دانش‌آموزان ابتدا به هسته‌های مشاوره معرفی شده و موارد خاص برای بررسی بیشتر به مراکز مشاوره ارجاع داده می شوند تا از خدمات مستمر این مراکز بهره‌‌مند شوند.
وی، مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی دانش آموزی توحید را قدیمی ترین و تخصصی ترین مرکز مشاوره عنوان کرد و افزود: این مرکز سال 1370 تاسیس شده که حدود 17 مشاور، روان شناس، روانپزشک، روان سنج، متخصص اختلالات یادگیری، گفتار درمان با مدارک دکتری، دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در آن مشغول فعالیت هستند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: مشاوره مستمر، ارائه خدمات مددکاری، توانمندسازی دانش آموزان و خانواده ها برای تعامل و برقراری ارتباط، آموزش تخصصی هسته‌های مشاوره و توانمندسازی آنها و شناسایی آسیب‌های اجتماعی از جمله وظایف عمده مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی دانش آموزی توحید است که گزارش‌هایی را در این خصوص تهیه و به مناطق 19‌گانه آموزش و پرورش تهران ارسال می‌کند.
وی با اشاره به ایجاد هفت مرکز جدید مشاوره در سال جاری گفت: تجهیز مراکز مشاوره از لحاظ پشتیبانی، وسایل و ابزار، مشاوران متخصص و ارتقای توانمندی آنان و دانش آموزان و ارائه آموزش های لازم به خانواده ها که در درمان فرزندانشان بهتر عمل کنند، از برنامه های این معاونت در سال جاری است.
کریمی، برگزاری برنامه ها و کارگاه های مختلف آموزشی برای مشاوران، دانش آموزان در سطح مدارس و سطح اداره کل آموزش و پرورش در راستای ارتقای سلامت روان و همایش «بهداشت روان و مدرسه کارآمد» را از جمله برنامه های معاونت پرورشی آموزش و پرورش شهر تهران در هفته بهداشت روان(18 تا 24 مهرماه) عنوان کرد و افزود: تلاش ما این است که راهکارهای ارتقای سلامت روان پیشگیری از آسیب های اجتماعی را در مدارس اجرایی کنیم.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.