به گزارش خبرنگارایرنا،محمد مهدی گلمکانی درهمایش روزچهارشنبه این مرکزکه با محوریت «ضرورت تعامل کودکان باطبیعت وضرورت توسعه این رویکرد در شهرتهران و آثارمثبت »آن در ایوان شمس برگزارشد گفت:شهری شدن دردوران معاصروتاثیرآن برکودک وتحقق سلامت کودک درطبیعت و شهر تهران بدون مشارکت آحاد جامعه امکان پذیرنمی باشد.
وی افزود:باید ساختاری داشته باشیم که مردم به صورت پویا فعالیت کنند وکانون هایی که در حوزه سلامت وبخش محیط زیست که با توجه به هویت محله شکل گرفته به صورت هدفمند مشارکت جامعه وآحاد مردم اعم از کودک ومیانسال و سالمند و معلول را داشته باشد وهر کدام بتوانند نقش آفرینی کنند.
وی گفت:شهرداری با انطباق تجارب بین المللی و تطبیق آن با شرایط پویای جامعه و به کمک شورا بستری را تحت عنوان شهر دوستدار سالمند و شهر دوستدار کودک در این راستا ایجاد کرده که مدیریت شهری در شهر کودک بایستی با ایجادساختارهایی زمینه ای فراهم کند که کودکان دراین شهر دیده شوند وبتوانند از حق سلامتی وامنیت برخوردار شوند و به فعالیت و بازی بپردازندکه این امر با ایجاد مدارس طبیعت محقق شده است .
درادامه این همایش مجتبی عبدالهی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیزضمن اشاره به اهمیت روزجهانی کودک ازاهمیت نگاه خاص از جانب شهرداری و شورای شهر به این موضوع سخن گفت و از اقدامات شهرداری تهران در این زمینه به ایجاد بوستان های مخصوص کودکان اشاره کردوگفت :این بوستان ها مخصوص بچه های زیر 18سال می باشد که با قرار گرفتن در این محیط و دسترسی آسان به طبیعت باعث ایجاد خلاقیت ،حس کنجکاوی ،شادابی و افزایش یادگیری وسلامت جسمانی وروحی و اعتمادبه نفس وکاهش ترس در ابعاد مختلف و همچنین روابط جتماعی بالا در آنها خواهد شد.
وی گفت :بایستی طبیعت را درشهرها گسترش داده و چگونگی حفظ ونگهداری از طبیعت و فضای سبز را به بچه ها آموزش دهیم.
ناهیدخداکرمی،سخنران دیگر عضو کمیته محیط زیست شهرداری تهران بود که با اشاره به اینکه طبیعت،شهر ومدرسه ازعوامل موثر بر یادگیری کودکان می باشد به تاثیر فزاینده طبیعت بر رشد روان شناختی آنها اشاره کرد .
وی گفت :شهرداری علی رغم بدهی مالی بایستی قسمتی از هزینه ها را به سمت مهدکودک ها ومدارس سوق دهد وبه جای ساخت پارکینگ ها برای اتومبیل های شهر وازدیاد خودروها و ساختی شهرآلوده و ایجاد عرصه نامناسب برای تنفس،عرصه شهر را برای اتومبیل ها تنگ و برای انسانها باز کرده و برای کودکان فضای بازی فراهم کنیم .
عضو کمیته محیط زیست افزود:ما نباید تصمیم سازی کنیم بلکه باید محلات در تصمیم گیری به ما کمک کنندبه صورتی که محله تصمیم سازی کندوبعد برای رفاه آن منطقه تصمیم گیری شود.
وی درپایان گفت:بایستی ازشعارعبورکرده وبرنامه های عملیاتی اجرا شود و ضمن اعلام اینکه کمیسیون شورای شهر آماده شنیدن طرحهای مردم در زمینه حل مشکلات محیط زیست ازجمله بحث تفکیک زباله ها و کیسه های پارچه ای نانوایی وموارد مشابه و راه حل های ارائه شده در این زمینه می باشدپرداخت .
عبدالحسین وهاب زاده :بوم شناس و پژوهشگر محیط زیست وبنیانگذار مدارس طبیعت درایران ،چهارمین سخنران این همایش گفت:ازگفتار درمانی ردشویم وضمن اشاره به اینکه چیزهایی که امروز به کودکانمان داده ایم چندان جالب نبوده خواستار ارائه راه حل برای کودکان در زمینه نظام پرورشی شد.
وی با بیان اینکه کودکان را باید ابتدا پرورانده و بعد آموزش دهیم به ایجاد 55مدرسه فعال طبیعت در کشوراشاره کرده و گفت در تهران 2مدرسه ثابت طبیعت و 4مدرسه سیارداریم.
وی گفت :پارک پردیسان که از محیط زیست توسط شهرداری گرفته شده نمونه خوبی از یک مدرسه طبیعت بود که آثار مثبتی در پرورش کودکان داشت وضمن اینکه علت تمام مشکلات را نگاه معیوب و کج به کودکان عنوان کرد و راه حل این موضوع را در حذف دیدسنتی به کودکان که آنها را موجوداتی ناتوان ونادان وناآگاه می دانست ذکر کرد و دیدجدیدبه کودک را که وی را یک موجود پژوهشگر می داند را جایگزین دید سنتی دانست.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار :فرانک عابدنژاد انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/1735 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.