سید محمدعلی گلاب زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از ویژگی های مردم کرمان در گذر تاریخ اصرار بر پاکی و نظافت بوده که برگرفته از فرهنگ ادیان نیاکان است.
وی اظهار کرد: مردم این دیار علیرغم زندگی در شرایط منطقه ای کویری و متاثر بودن از عوامل طبیعی مانند باد و گرد و غبار، همواره مردمانی پاکیزه و نظیف بوده اند.
وی گفت: گلاب پاش کردن آب به معنای اندکی آب پاشی کردن نه به طور کامل در فضای جلوی خانه از اقدامات بخصوص زنان کرمانی به منظور ایجاد منظره دوست داشتنی و دلپذیر بوده است.
مدیر مرکز کرمان شناسی افزود: مردم کرمان معتقد بودند مناظر پاک طبیعت در روح و روان انسان ها تاثیرگذار است و به همین منظور محیط خانه و اطراف محل سکونت خود را تمیز و پاکیزه نگه می داشتند.
وی بیان کرد: اصرار و پافشاری مردم کرمان بر پاکیزگی و نظافت بعد از پذیرفتن اسلام بیشتر و این امر در وجود تک تک افراد نهادینه شد.
گلاب زاده گفت: طبیعی است امروز شرایط حفظ نظافت به دلیل ارتقای فرهنگ و ارزش ها باید به صورت مناسب تر و بهتری خود را نشان دهد و ریختن زباله ها در ملاء عام هرگز در شان مردم کرمان نبوده و نیست.
وی افزود: مردم کرمان در گذشته مقابل افرادی که در امر نظافت تمکین نمی کردند با نوشتن بر روی دیوار به این افراد توصیه به رعایت پاکیزگی می کردند.
نویسنده و مورخ گفت: برخی جوامع برای حفظ نظافت و جلوگیری از ریختن زباله در شهر برای هنجارشکنان جریمه هایی تعیین کرده اند و اگر به صورت های متداول جامعه بر ضوابط حفظ نظافت شهر بیفزاییم می توان از تخطی برخی افراد در برابر حفظ نظافت جلوگیری کرد.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
3029/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.