به گزارش خبرنگار ایرنا، سیزده بدر از جمله روزهایی است که ایرانی ها به آن اهمیت داده و به عنوان آخرین روز از تعطیلات نوروزی آن را گرامی می دارند.
روایت است که ایرانیان باستان در شروع سال نو بعد از 12 روز شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم را فرخنده دانسته، به دشت و صحرا می رفتند و با این رسم دوره نوروز را به پایان می رساندند.
در استان کردستان نیز همانند دیگر مناطق کشور، مردم ارزش خاصی برای این روز قائل شده و سعی می کنند این روز را به خوشی سپری کنند.
بانوان کردستانی از چند روز قبل، مقدمات طبخ دلمه که متداول ترین غذای کُردها در سیزده بدر است را فراهم می کنند.
کردستانی ها روز سیزده فروردین، صبح از خانه خارج شده، دسته جمعی همراه با اقوام نزدیک به طبیعت خارج از شهر یا روستاهای اطراف می روند.
البته برخی خانواده ها نیز از رسم متداول منطقه عدول کرده و در طبیعت اقدام به افروختن آتش و طبخ کباب ماهی یا کباب مرغ و کوبیده می کنند.
در این روز دشت ها و کوه های اطراف سنندج مملو از جمعیتی می شود که برای گذراندن آخرین روز تعطیلات نوروزی به طبیعت روی آورده اند.
آبیدر، هفت آسیاب، پارک امیریه، کانی شفا، گردنه صلوات آباد، دشت نوره، حاشیه رودخانه سو و سراب قامیش از جمله مکان هایی است که خانواده های سنندجی برای سپری کردن روز سیزده بدر انتخاب می کنند.
برخی نیز که در روستاهای حاشیه سنندج دارای باغ و زمین زراعی هستند همراه با اقوام نزدیک، آنجا را برای گذراندن روز سیزده بدر انتخاب می کنند.
جوانترهای خانواده به بازی و تفریح پرداخته، مردان گرم صحبت می شوند و زنان نیز به اطراف رفته و اقدام به کندن گیاهان خودرو و داروهای سنتی می کنند؛ زیرا گیاهان محلی آب پز شده از پرطرفدارترین غذاهای مردم کردستان در فصل بهار و به ویژه ماه فروردین است.
از جمله رسوم سیزده بدر در کردستان این است که مردم قبل از بازگشت به خانه اقدام به جمع کردن سیزده سنگریزه، دعای رفع نحسی و پرتاب سنگریزه ها به پشت سر می کنند؛ چرا که عقیده دارند با پرتاب این سنگریزه ها به پشت سر و همزمان خواندن دعا، موجب رفع نحسی و مشکلات می شود.
از دیگر رسوم نیز، گره زدن همزمان سبزه، دعا کردن و در نهایت آن را به آب سپردن است؛ زیرا این باور وجود دارد که جوانان و افراد مجرد در صورت گره زدن سبزه و دعا کردن، در سال جدید به آرزوی خود می رسند.
با نزدیک شدن غروب آفتاب مردم دسته دسته طبیعت را ترک، به سمت خانه حرکت و با تعطیلات نوروزی خداحافظی می کنند.
اواخر روز به دلیل بازگشت مردم به شهر و تردد خودروها، ترافیک سنگینی در جاده های منتهی به سنندج، ایجاد می شود.
متاسفانه برخی خانواده ها بدون توجه به محیط زیست زمان برگشت به منزل با به جاگذاشتن زباله و تفاله میوه، باعث آلودگی و ایجاد تصویری ناخوشایند در طبیعت می شوند.
امید است این سیزده بدر همه با هم به کمپین ' نه به ریختن زباله' بپیوندیم و در راستای حفاظت از محیط زیست و طبیعت گام برداریم.
7355 / 1904
**خبرنگار: وریا کرمی/ انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.