به گزارش خبرنگار ایرنا ، هر ساله با آغاز فصل بهار و تعطیلات نوروزی و افزایش سفر به استان های شمالی و از جمله مازندران ، این استان با معضلی با عنوان زباله بیش از هر زمان دیگری رو به رو می شود و به نوعی ریختن زباله ها در طبیعت به عنوان یکی از دغدغه های مهم و جدی مسؤولان محلی و به ویژه دوستداران محیط زیست تبدیل می شود که جلوگیری از این وضعیت نیازمند فرهنگ سازی مناسب است.
فرهنگ سازی که در آستانه نوروز 96 به همت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) با عنوان پویش ملی ' نه به ریختن زباله ' در جامعه فراگیر شده است ، با ارائه راهکارهای مناسب توسط مسؤولان ، کارشناسان و مردم تلاش دارد تا نریختن زباله در طبیعت را به یک فرهنگ تبدیل کند.
مازندران با دارا بودن بیش از سه میلیون جمعیت ، روزانه و در حالت عادی دارای سه هزار تن زباله است که سهم 6 درصدی در تولید زباله هر ساله کشور در حالت عادی دارد ، اما این زباله در نوروز امسال و در نوروز سال 1396 به دو برابر افزایش یافته است و تولید روزانه 6 هزار تن زباله در مازندران، سلامت ساکنان و ساحل‌نشینان خزر را به خطر انداخته است.
با کمی تامل می توان فهمید که به راحتی می توان با جلوگیری از تولید زباله در منزل و خارج از منزل نه تنها سلامتی خود و جامعه را حفظ کرد ، بلکه از تخریب منابع طبیعی و محیط زیست هم جلوگیری کرد.
به گزارش ایرنا ، با توجه به قرار گرفتن در روز طبیعت (سیزده بدر) و تجربه سال های گذشته در نامهربانی با طبیعت و رهاسازی مقادیر زیادی از زباله ها در مناطق گردشگری ، عزم ملی برای نه به ریختن زباله ها لازمه صیانت از این سرمایه های خدادادی است.
در شرایط فعلی، زباله ، مهم ترین معضل زیست محیطی استان های شمالی کشور و به خصوص استان مازندران است که آب و هوای معتدل و مرطوب این استان هم دفن زباله را با مشکل مواجه کرده است و در برخی از موارد ایجاد کمپوست تنها راه حل رفع معضل زباله در نظر گرفته شده است.
شرق استان مازندران شامل شهرهای بهشهر، نکا، گلوگاه، رستمکلا و خلیل شهر هم از جمله شهرهای استان مازندران هستند که مشکل زباله با افتتاح کارخانه کمپوست و دفن زباله در بهشهر تا حدودی برطرف شده است اما انباشت زباله در مناطق تفریحی، گردشگری و حاشیه دریاها به مشکلی آزار دهنده تبدیل شده است که حل و فصل نشده است.
در این بین مردم و مسؤولان بر فرهنگ سازی مناسب جلوگیری از انباشت زباله تاکید کرده و خواهان توجه به این مساله شدند.
سمیرا طاهری یکی از گردشگران طبیعت در ساحل دریای خزر که از منطقه شبه جزیره میانکاله دیدن کرده است؛ این منطقه را “بهشت پرندگان مهاجر” نامید که همه ساله میزبان پرندگان نادر است اما برخی از گردشگران با ریختن زباله در طبیعت، ساحل دریا را آلوده کرده اند که علاوه بر خطرات زیست محیطی، اثر نامطلوبی بر پرندگان و ماهیان دریایی دارد.
وی به خبرنگار ایرنا گفت : آلاینده‌هایی که از طریق زباله‌ها وارد آب‌ها و زیستگاه‌های مختلف جانوران آبزی و کنارآبزی می شوند، اثر نامطلوب و خطرناک بر چرخه‌‌ غذایی حیات وحش منطقه دارند که باید با درگیر کردن آحاد جامعه برای فرهنگ سازی ' نه به زباله ' کمک کار محیط زیستی سالم باشیم.
فرماندار بهشهر هم با اعلام اینکه شهرستان بهشهر با برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد در حوزه گردشگری، میراثی و طبیعی یکی از قطب های مهم گردشگری شمال کشور است، یادآور شد: با وجود اینکه اطلاع رسانی بسیاری در نریختن زباله در طبیعت انجام شده است ، اما در برخی از موارد شاهد وجود زباله در دل طبیعت و یا اعلام گزارشاتی از این قبیل هستیم که نگران کننده است.
سید خالق سجادی با اشاره به وجود کارخانه کمپوست در بهشهر که ظرفیت روزانه 250 تن کمپوست را دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان بهشهر روزانه 100 تن زباله، شهر نکا روزانه 30 تن، گلوگاه 20 تن و روستاهای نکا 11.5 تن زباله را برای کمپوست به این کارخانه می آورند که تا حدود بسیار زیادی از مشکلات ناشی از زباله جلوگیری می شود.
وی با تاکید بر احترام به طبیعت افزود : حفظ و نگهداشت طبیعت از مهم ترین وظایفی است که برعهده ما نهاده شده است تا ضمن حفظ این طبیعت زیبا آن را برای آیندگان نگه داریم و همچنانکه بسیاری از قوانین راهنمایی و رانندگی در بین مردم به فرهنگ تبدیل شده است تلاش شود تا نریختن زباله هم به یک فرهنگ تبدیل شود.
فرماندار بهشهر گفت: در این فرهنگ سازی همه ما سهیم هستیم و باید با نهادینه کردن آن در خانواده ها، جامعه ای سالم و سلامت داشته باشیم.
وی با اشاره به نامگذاری سال 1396 از سوی رهبر فرزانه انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بر ضرورت پیوستن همه اقشار جامعه به پویش نه به ریختن زباله ها در طبیعت به عنوان سرآغاز افزایش سلامت جامعه با جلوگیری از انباشت زباله در طبیعت تاکید کرد.
محمدرضا اسحاقی استاد برجسته موسیقی مازندران و آخرین بازمانده خنیاگران مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ترویج فرهنگ اجتناب از تولید زباله مهم ترین اقدام برای مقابله یا زباله و تهدیدهای زیست محیطی است که باید همه ما به عنوان شهروند این جامعه در این راستا تلاش کنیم.
وی گفت: سلامت محیط زیست، نیازمند مسئولیت پذیری شهروندان در طبیعت گردی ها است که پیوستن به پویش نه به ریختن زباله از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و اقشار مختلف مردم در این راستا احساس وظیفه کرده و وارد عمل شوند.
جمال ابوطالبی از دوستداران طبیعت منطقه زاغمرز هم با اشاره به اینکه همه ما باید دیدبان طبیعت باشیم و در حفظ طبیعت تلاش کنیم، به خبرنگار ایرنا گفت : احساس وظیفه نسبت به طبیعت و منابع طبیعی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه جدی همگان باشد و همه ما نسبت به این مساله باید حساس بوده و احساس مسئولیت داشته باشیم.
وی با اشاره به تفریح در جنگل و دشت در روز طبیعت و روزهای مختلف سال افزود: باید به متخلفان در طبیعت تذکر داده شود و نریختن زباله را به عنوان یک فرهنگ در آنان نهادینه کنیم.
ابوطالبی گفت: در بسیاری از مناطق گردشگری می توان در روز طبیعت به عنوان پایلوت، کیسه های زباله در اختیار افرادی که به دل طبیعت می روند قرار داد تا زباله های خود را جمع آوری و هنگام خروج تحویل ماموران مربوطه دهند.
رییس محیط زیست بهشهر هم با اشاره به اینکه شبه جزیره میانکاله در طول نوروز و روز طبیعت میزبان گردشگران است، اظهار کرد: مسافران علاقه مند به حضور در این زیست بوم ارزشمند می توانند در مکان های پیش بینی شده و به دور از زون حیات وحش حضور یافته و از مواهب این منطقه کم نظیر و زیبا استفاده کنند .
رضا زمان احمدی افزود : آمار بالای تردد خودروها به این منطقه نشان می دهد ، میانکاله ، منطقه ای بسیار مهم و مورد توجه طبیعت گردان است که می توان با فراهم کردن امکانات مناسب ، تعداد بیشتری از دوستداران طبیعت گردی را با جذابیت های این تالاب بین المللی آشنا کرد.
زمان احمدی گفت: انتظار داریم مسافران گرانقدر با همت و تلاش خود، با بهره مندی از این موهبت های الهی و ارزش های خدادادی در شبه جزیره میانکاله، با رعایت اخلاق طبیعت گردی و به کار بستن توصیه های زیست محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.
وی از مسافران خواست کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود ببرند و در پایان روز زباله‌های تولیدی را به ایستگاه های مستقر تحویل دهند و زباله های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه های آب ، مناطق کوهستانی و دره ها رها نکنند.
علی باقری، رییس منابع طبیعی بهشهر هم با تاکید بر نریختن زباله در طبیعت به خبرنگار ایرنا گفت: از گردشگران طبیعت خواهشمندیم ضمن نریختن زباله در طبیعت به عنوان وظیفه مهم، از شکستن شاخه های درختان آتش در محلهای جنگلی و دارای پوشش گیاهی جدا خودداری کرده و قبل از ترک دامان طبیعت و باغات اطراف، آتش برافروخته شده را با آب و خاک خاموش کنند.
فرزاد عموزاد خلیلی از شهروندان خلیل شهری و از قهرمانان کشوری کشتی هم به خبرنگار ایرنا گفت: اگر همه ما در برابر طبیعت و آینده آن احساس مسؤولیت داشته باشیم هرگز اجازه نمی دهیم جنگل، رودخانه و دریای ما آلوده شود.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در ذهن همه ما از سیزده بدر وجود دارد انباشت زباله در گوشه و کنار جنگل و رودخانه ها است که ضمن آلودگی بصری، آلودگی زیست محیطی و از بین رفتن محیط زیست را در آینده به دنبال دارد که باید با فرهنگ سازی مناسب و آغاز نریختن زباله در طبیعت از خودمان، این فرهنگ را در جامعه همه گیر کنیم.
به گزارش ایرنا، توجه به فرهنگ جامعه و فرهنگ سازی ' نریختن زباله' در محیط زیست و منابع طبیعی، وظیفه همگانی تک تک ما است تا ضمن پاسداشت طبیعتی که در آن زندگی می کنیم، محیط زیستی سالم برای آیندگان به یادگار گذاشته و همچنین جامعه را از وضعیت بحرانی وجود زباله نجات دهیم.
خبرنگار : مریم نظری ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7332/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.