به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد ابویی روز یکشنبه در نشست خبری تشریح برنامه های اوقات فراغت خانه شهریاران جوان در فصل تابستان اظهار کرد: خواسته و مطالبه جوانان این است که نگاه واقعی مدیران شهری در شورای شهر و شهرداری آینده نسبت به موضوع جوانان به عنوان یک کلید و یک راهگشای اساسی برای توسعه شهر تهران اعم از توسعه عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، مدنظر قرار گرفته و جوانان را به عنوان سرمایه اصلی در فعالیت های خود مورد توجه قرار دهند.
وی گفت: امروز بسیاری از زیرساخت ها در شهر تهران آماده شده و این شهر در آینده باید به سمت توسعه هوشمند و فن آورانه، حرکت کند که این توسعه جز با خلاقیت و حضور جوانان متخصص اتفاق نمی افتد.
ابویی با بیان اینکه ما امروز نیازمند حوزه جوانان به عنوان ساختار مستقل هستیم، اظهار کرد: تهران در آینده باید در راستای توسعه اجتماعی و افزایش ساختارهای اجتماعی حرکت کند که بهترین و پویاترین ساختار اجتماعی جوانان است.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان با اشاره به شرایط تغییرات مدیریت شهری گفت: دراین شرایط نیازمندیم که آیین تحویل میان مسئولان ایجاد شود و در بستر ادب، احترام، انصاف و قضاوت، عاقلانه و مردانه، موضوعات را برای خدمت به مردم نه برای جریان سیاسی به مدیران و مسئولان پس از خود انتقال دهند.

* خانه شهریاران جوان نیازمند دیدگاه فرابخشی است
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا خانه شهریاران جوان به عنوان نهاد اجتماعی زیرمجموعه شهرداری تهران به صورت مستقل فعالیت خواهد کرد؟، گفت: یکی از تدابیر محمدباقر قالیباف شهردار تهران این بود که خانه شهریاران جوان به عنوان یک موسسه وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به صورت فرابخشی فعالیت کند.
ابویی با اشاره به تذکرات شورای اسلامی شهر تهران بر عملکرد و هویت خانه شهریاران جوان افزود: خانه شهریاران جوان در راستای فراهم کردن بسترهای لازم برای حضور جوانان باید به صورت فرابخشی فعالیت کند و با سایر زیرمجموعه های شهرداری تهران در ارتباط باشد که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم یکی از ظرفیت های شهرداری تهران است که همین موضوع شورای شهر را دچار سردرگمی کرد.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان با بیان اینکه باید توان جوانان در اختیار شهر قرار گیرد، اظهار کرد: اگر ساختارهای اجتماعی همچون خانه شهریاران جوان در اراده، حمایت و مدیریت ارشد شهردار و شورای شهر قرار نگیرد و به صورت فرابخشی تعریف نشود، کارکرد مردمی و جوانانه خود را از دست خواهد داد و تبدیل به ساختار اداری خشک خواهد شد.
وی گفت: خانه شهریاران جوان به عنوان واسطه و تسهیل گر ارتباط جوانان با شهر تهران است که در این راستا با سازمان های فرهنگی و اجتماعی مختلف از جمله بنیاد ملی نخبگان همکاری دارد.

*جوانان نسبت به آینده بی اعتمادند
ابویی در بخش دیگری از سخنان خود، بی اعتمادی نسبت به فضای پیش رو، سیاست های وقت و آینده، عدم شفافیت نسبت به آینده، مسئولیت و نقش خود را از جمله دغدغه های اساسی جوانان عنوان کرد و گفت: این بی اعتمادی باعث بی هویتی اجتماعی جوانان و کاهش مشارکت آنان در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی شده است.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان با بیان اینکه برای ارتقای مشارکت اجتماعی جوانان در شهر و شکسته شدن فضای ذهنی بی اعتمادی آنان نیازمند شفاف سازی فعالیت ها هستیم، افزود: در این مسیر باید ساختارهایی مدنی به همت و برگرفته از استعداد و توانایی جوانان تعریف شود.
وی با اشاره به ایجاد باشگاه شهریاران جوان(باشگاه جوانان شهر) در راستای اعتمادسازی جوانان و ارتقای مشارکت اجتماعی آنان در شهر تهران اظهار کرد: این باشگاه در یک فضای مجازی در تلاش است جوانان را به صورت شفاف در جریان تمامی فعالیت های شهر تهران قرار دهد.
ابویی گفت: تمامی جوانان شهر تهران به صورت داوطلبانه، بدون رانت های اجتماعی و برحسب توانایی ها و مهارت های گوناگون می توانند عضو این باشگاه شده و نقش خود را ایفا کنند، باشگاه جوانان شهر همچنین بسترهای لازم را برای فعالیت های خیرخواهانه فرهنگی و اجتماعی فراهم می کند.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان، حضور جوانان در سطوح مختلف اجرا، نظارت و تصمیم سازی شهر را برای رفع ابهامات آنان ضروری دانست و افزود: در این راستا باشگاه جوانان شهر ضمن آموزش و توانمندسازی جوانان، در تلاش است تا آنان به مقام شهریاری رسیده و دغدغه حل معضلات شهری در جوانان ایجاد شود که در آینده نیز اجازه کاندید شدن به عنوان نماینده جوانان از سطح محله و منطقه تا شهر و واگذاری بعضی از پروژه‌های شهری به آنان داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه نسل جوان ورود به عرصه مدیریتی را مهمترین ابهام خود می داند، گفت: با تشکیل باشگاه جوانان شهر، چنین ابهاماتی از بین رفته و نقش نظارتی به عنوان دیده‌بان‌های شهر و سفیر شهردار در سطح محله به جوانان داده شده، آنان نقش تصمیم سازی برای شورا و شهرها را تجربه کرده و به عنوان مدیران آینده تربیت می شوند.

*برنامه های اوقات فراغت برای جوانان
ابویی همچنین در بخشی از سخنان خود، غنی سازی اوقات فراغت به نحو مطلوب را از دیگر مشکلات جوانان عنوان کرد و افزود: وضعیت اوقات فراغت در بین جوانان خوب نیست، مسئولان درک و شناخت درستی از تحولات و نیازهای نسل جوان ندارند و اقدامات اساسی را در این حوزه انجام نمی دهند.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان با اشاره به اینکه دولت‌ها به جوانان نیازمندند، اظهار کرد: امروز این موضوع متفاوت شده، جوانان سهم خواه شده و نقشی برای خود در نظر نمی گیرند و انتظار دارند که دولت یا شهردار کاری برای آنان انجام دهد که این تفکر نادرست است.
وی درباره برنامه های اوقات فراغت خانه شهریاران جوان گفت: امسال در برنامه های پیش بینی شده به دنبال افزایش نقش مسئولیت پذیری اجتماعی، کارآفرینی و تغییر نگرش جوانان نسبت به نقشی که می خواهند در آینده برای خود تعریف کنند، هستیم.
ابویی افزود: براین اساس برنامه‌هایی همچون نشست‌های تخصصی در حوزه‌های نظری و کاربردی، مجموعه برنامه‌های عصرانه به وقت جوانی با هدف تعیین جایگاه نظارتی و مشورتی برای جوانان تدارک دیده شده است.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان با اشاره به ویژه برنامه های دهه کرامت افزود: این ویژه برنامه همچون سال‌های گذشته با شعار «لبخند من لبخند شهر است» با محوریت دختران شهر تهران، موضوع های مرتبط با آنان و بررسی مشکلات و چالش های پیش روی دختران در حوزه های اجتماعی، ورزش و سلامت، کسب و کار اجرایی خواهد شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.