نوبخت گفت: نگرانی‌های ما در حزب عمدتا معطوف به اطلاعاتی است که در گزارش‌های رسمی دولت منعکس شده، استقراض دولت از بانک مرکزی از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده است استقراض دولت از بانک‌ها از ۳۹۶ هزار میلیارد تومان به ۷۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. مقدار پایه پولی از ۴۵۸ هزار میلیارد تومان به بیش از هزار هزار میلیارد تومان رشد یافته و حجم نقدینگی از ۳ میلیون و ۴۷۶ هزار به ۷ میلیون و ۴۹۸ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است

گروه اقتصاد و درآمد: دکتر محمد باقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برنامه حزب برای سال آینده در اجلاس ارکان حزب شکل گرفته است تصریح کرد: در این اجلاس نگرانی‌های جدی راجع به مسائل اقتصادی و اجتماعی مطرح شد و در پایان آن ارزیابی از وضعیت کشور صورت گرفت و زمینه بیان دغدغه‌ها راه حلی از سوی حزب ارائه گردید.

در کمتر از سه سال گذشته استقراض دولت از بانک مرکزی و بانک‌ها،مقدار پایه پولی و حجم نقدینگی حدوداً دو برابر شد

 به گزارش جماران ، وی با بیان اینکه نگرانی‌های ما در حزب عمدتا معطوف به اطلاعاتی است که در گزارش‌های رسمی دولت منعکس شده، ادامه داد: گاهی برخی از مسئولان مطالبی بیان می‌کنند که گویا گزارش‌های رسمی خود دولت را مطالعه نکرده‌اند، این نگرانی‌ها ناشی از گزارش‌هایی است که از سوی مراکز آماردهی دولت بیان شده است؛ از جمله گزارش نماگرهای اقتصادی شماره ۱۱۴ که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، نشان می‌دهد در کمتر از سه سال گذشته از آغاز سال ۱۴۰۰ تا انتهای آذر ۱۴۰۲ استقراض دولت از بانک مرکزی و بانک‌ها، مقدار پایه پولی و حجم نقدینگی حدوداً دو برابر شده است.

وی ادامه داد: استقراض دولت از بانک مرکزی از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده است استقراض دولت از بانک‌ها از ۳۹۶ هزار میلیارد تومان به ۷۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. مقدار پایه پولی از ۴۵۸ هزار میلیارد تومان به بیش از هزار هزار میلیارد تومان رشد یافته و حجم نقدینگی از ۳ میلیون و ۴۷۶ هزار به ۷ میلیون و ۴۹۸ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

نوبخت اضافه کرد: حجم اوراق منتشر شده که یکی از انتقادات دولت محترم در آغاز نسبت به عملکرد دولت گذشته بود و عنوان می‌کرد که انتشار اوراق باعث شد بدهی برای دولت سیزدهم ایجاد شود. بر اساس گزارش ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ که طی ۸ سال در دولت‌های یازدهم و دوازدهم جمعاً ۴۳۲ هزار میلیارد تومان بود فقط طی ۳ سال گذشته در دولت سیزدهم بالغ بر ۷۵۲ هزار میلیارد تومان است. میزان بدهی که دولت محترم سیزدهم برای دولت چهاردهم باقی خواهد گذاشت نیز بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.

ارزش پول ملی به کمتر از نصف تقلیل پیدا کرده

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه ارزش پول ملی در این فاصله به کمتر از نصف تقلیل پیدا کرده است، گفت: دلار از ۲۵ هزار تومان به بیش از ۶۰ هزار تومان رسیده است. متوسط نرخ تورم طی سه سال گذشته از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بالای ۴۲ بود.

وی با بیان این انتقاد که دولت در بیان رشد اقتصادی متوسط دهه ۱۳۹۰ را که دو سال از آن متعلق به دولت قبل بوده را در نظر گرفته و شوک تحریمی سال ۹۱ و ۹۷ را نادیده گرفته و عنوان کرده رشد اقتصادی در این دوره نسبت به دولت قبل ۵ برابر شده است، یادآور شد: رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۹ طبق گزارش بانک مرکزی که آخرین سال حضور دولت دوازدهم بود ۴.۱ درصد بوده است این رقم در بهار سال ۱۴۰۰ به رقم ۶.۷ درصد رسید و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران 8.5 درصد بوده است، که تاکنون دولت محترم در هیچ فصلی به این رشدها نرسیده است.

همه آمارهایی که دولت منتشر کرده نگران کننده است

نوبخت همه آمارهایی که دولت منتشر کرده را نگران کننده دانست و گفت: متاسفانه توسعه‌ای که باید با رقم حداقل ۸ درصدی محقق می‌شد، تحقق پیدا نکرده است.

شاهد کاهش نماد جمهوریت هستیم 

نوبخت درصد مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری را برای اعضای حزب مطبوعش نگران کننده توصیف کرد و توضیح داد: در حالی که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بیش از ۷۳ درصد مشارکت داشتیم این رقم در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به ۴۸.۳ درصد کاهش پیدا کرده است. این درصد در انتخابات مجلس دهم به ۶۲ درصد بود در مجلس یازدهم به 42.5درصد و بعد هم به ۴۰ درصد رسید. این‌ها نمادهای جمهوریت در کشور ماست. جمهوریت یکی از وعده‌های انقلاب بوده و آن را به عنوان اهداف راهبردی انقلاب مطرح کردیم. البته جای خرسندی است که ما از نظر استقلال وضعیت کشور فاخر و از نظر توان دفاعی غرورآمیز و از جهت توان علمی کشور قابل تحسین است، اما متاسفانه در کنار این موارد کاهش نماد جمهوریت را شاهد هستیم که قرار دادن آن در کنار مهاجرت نیروهای متخصص جای نگرانی ایجاد کرده است و باید تلاش کنیم این نگرانی‌ها برطرف شود.

اعتراضات خیابانی و انفعال انتخاباتی، راهکار برون رفت از این شرایط نیست 

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: با توجه به این وضعیت اقتصادی اجتماعی که بر اساس شاخص‌های رسمی نگران کننده است، حزب اعتدال و توسعه معتقد است، راهکار برون رفت از این شرایط از روش اعتراضات خیابانی و انفعال انتخاباتی قابل اصلاح و بهبود نیست. انفعال انتخاباتی باعث می‌شود وضعیت نامطلوب‌تر شود و نشان از ضعف و تضعیف جمهوریت دارد. ما جز اینکه به روش معقول و مدنی اتکا کنیم راه دیگری نداریم. حزب اعتدال و توسعه معتقد است اگر مردم اراده کنند و مسئولین هم شرایطی ایجاد کنند، این وضعیت که نگرانی زیادی ایجاد کرده و قهر اکثریت را با صندوق‌ها شاهد هستیم بهبود می‌یابد.

از اقداماتی که مردم را برنجاند و نگران کند، پرهیز شود

نوبخت یادآور شد: اقدامی که مردم طی انتخابات سال ۹۲ انجام دادند که اراده کردند میان تعامل سازنده با جهان و تقابل و احترام به حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی مصرح در قانون اساسی انتخاب کنند، نتایج بسیار خوبی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶  داشت. رکورد رشد اقتصادی دو رقمی ۱۴.۲ درصد در همین دوران با اراده مردم شکل گرفت. در کنار آن استمرار کاهنده نرخ تورم را شاهد بودیم، که دو سال متوالی در سایه اراده مردم مبنی بر انتخاب تعامل سازنده با جهان نرخ تورم یک رقمی داشتیم. در همین فاصله جمعیت شاغل به بیش از ۲۴ میلیون نفر افزایش پیدا کرد. در تمام سال‌های ۹۲ تا ۹۶ میزان افزایش حقوق بیش از نرخ تورم بود و متناسب سازی حقوق بازنشستگان که خواست عمومی بود برای این جامعه بزرگ محقق شد. این‌ها ناشی از اراده مردم است. در یک سال آینده مسئولین برای افزایش تمایل مردم برای حضور در انتخابات وظایفی دارند اقداماتی که مردم را برنجاند و نگران کند باید پرهیز شود.

گشت ارشاد مضر است، چرا تکرار شد؟

وی تاکید کرد: روش‌های تجربه شده ناموفق مانند گشت ارشاد و نظایر آن نشان داد که نه تنها نافع نیست بلکه مضر و زیان بخش است، چرا این اقدامات باید مجدداً تکرار شود!؟

پاسخ زیباکلام زندان نیست

نوبخت اظهارداشت: بخش دیگری از مسئله افزایش نقدپذیری مسئولان است؛ اگر کسی مانند آقای زیباکلام عقاید خود را با صراحت بیان می‌کند پاسخش زندان نیست. باید از کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه‌ها به او پاسخ داده شود. دنیا ما را می‌بیند باید نشان دهیم منطق داریم و می‌توانیم جواب دهیم. باید مسئولان این امور را دستور کار خود قرار دهند تا امید و اطمینان کم کم در میان مردم شکل بگیرد در این صورت ش‌های قابل توجهی از مردم می‌توانند با این موارد انگیزه پیدا کنند و دوباره در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس هم می‌تواند نقش مهمی در انتخابات آینده داشته باشد گفت: روی سخن ما بیش از آنکه با گروه‌های اکثریت مجلس که نمایندگان اقلیت بیرون مجلس هستند باشد معطوف به اقلیتی است که با عناوین اصلاح طلبی و اعتدالگرایی وارد مجلس شده‌اند آنها می‌توانند به جای ورود به مذاکره در راستای مزایده‌های سیاسی در این دو جناح رقیب اصولگرا، مطالبات اکثریت مردم را بیان کنند و طرح‌ها یی ارائه دهند که مردم احساس کنند ای کاش مشارکت می‌کردند تا امثال این نماینده‌ها در مجلس بیشتر باشد.

 پاسخ روحانی مستدل و با اتکای به اصول قانون اساسی بود

نوبخت با بیان اینکه صراحتاً شورای محترم نگهبان را خطاب قرار می‌دهم و می‌گویم بخشی از این عدم استقبال به دلیل فضای مضیقی است که در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به وجود آمده است، اضافه کرد: نیروهای مطرح جریان‌های سیاسی امکان حضور در انتخابات پیدا نکردند و یا امید پیدا نکردند که وارد شوند و یا صلاحیتشان تایید نشد. شخصیتی مانند آقای دکتر روحانی با این سوابق طولانی در ارکان اساسی کشور که با حضورش مشارکت در انتخابات افزایش پیدا کرد را به عنوان یک نفر از چندین مجمع نپذیرفتند! اینها نگران کننده است؛ البته پاسخ آقای روحانی نیز مستدل و متقن و با اتکای به اصول قانون اساسی بود شورای نگهبان اقدامی انجام دهد که بتوانیم در انتخابات آینده شخصیت‌هایی را داشته باشیم که مردم به آنها اعتماد کنند و احساس کنند که با حضور آنها تحولی در کشور ایجاد خواهد شد.

حزب اعتدال و توسعه ماموریت خود را نقش آفرینی برای بهبود تعریف کرده است

برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه داریم

نوبخت گفت: افزایش شاخص های اجتماعی و اقتصادی نگران کننده است. حزب اعتدال و توسعه ماموریت خود را نقش آفرینی برای بهبود شرایط موجود تعریف کرده است. این نقش مثبت می تواند با افزایش شاخص نماد جمهوریت رخ دهد. کادرسازی، ایجاد تشکیلات و آموزش را به عنوان یک رکن در یک سال آینده مورد در نظر قرار گرفته تا بتوانیم برای ماموریت‌های آینده نیروی انسانی شایسته‌ای تربیت کنیم و برای انتخابات ریاست جمهوری از اکنون با فرض اینکه مسئولان اقدامات خود را در جهت افزایش مشارکت انجام خواهند داد و شورای محترم نگهبان اقدام لازم را برای افزایش حضور مردم داشته باشد، در پیش بگیریم. مردم باید احساس کنند که آزادی‌های مصرح در قانون اساسی امکان دارد. حزب ماموریت خود را برای ایفای نقش مدنی تعریف کرده و ظرف یک سال آینده در این چهارچوب فعال خواهد بود.

گزارشهای رسمی با آماری که دولت رئیسی از عملکرد دولت قبل اعلام می کند، متفاوت است

به گزارش جماران، نوبخت در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش انتقاد آمیز یکی از خبرنگاران که برخی از آمارهای اقتصادی در دولتهای احمدی نژاد، روحانی و رئیسی را با یکدیگر مقایسه می‌کرد، اظهار داشت: این انتقادات از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم برای نشان دادن ناکارآمدی دولت قبل و نامطلوب بودن شرایط اقتصادی در پیش گرفته شده و شما نیز در تلاش هستید همین مسئله را بیان کنید. این دولت روی ۵ موضوع تاکید می‌کند که گزارش‌های رسمی دولت، متفاوت از آمارهاییست که مورد استناد شما قرار می‌گیرد.

ماجرای «خزانه خالی» دولت قبل چه بود!؟

وی توضیح داد: ضمن اینکه در مقایسه، حتماً باید مبنای مقایسه مورد توجه قرار گیرد، اما دولت متاسفانه در بیان گزارش از مبانی مقایسه‌ متفاوت استفاده می‌کند. دولت سیزدهم بر پایه نامه‌ای که میان دفتر آقای رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه مبادله شد، اعلام کرد ما خزانه خالی را تحویل گرفته‌ایم! مطلع باشید که این نامه مربوط به ۱۰ مرداد سال ۱۴۰۰ است. این ارقامی که اشاره شد مربوط به موجودی خزانه نبود، بلکه بر اساس ماده ۱۱ قانون یارانه‌ها توافق کرده بودیم که ۲۰ درصد از یارانه‌ها را برای طرح‌های عمرانی و حتی اعتبارات هزینه‌ای استفاده کنیم تا طرح‌های ناتمام به اتمام برسد و در حد ۶۰۰۰ میلیارد تومان از این منابع هدفمندی یارانه‌ها نزد خزانه گذاشته شود تا هر دستگاهی که ادعا می‌کند می‌تواند طرح عمرانی اش را تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برساند، با تایید سازمان برنامه بودجه از آن محل به آنها اعتبار داده شود.

نوبخت گفت: وزارت نیرو طرحی داد و ما همه اذعان کردیم که این طرح قابل تمام شدن است، اما این زمانی بود که آن ۶۰۰۰ میلیارد تومان تمام شده بود، اما متاسفانه این را به عنوان خزانه خالی عنوان کردند. توجه نداشتند که خزانه خالی به چه معناست. استقراضی که از تنخواه استفاده می‌شد و تا پایان سال پرداخت می‌شد را به عنوان بدهی و استقراض به بانک مرکزی عنوان کردند.

جزئیات آمار رشد فزاینده استقراض دولت از بانک مرکزی

استقراض از بانک مرکزی برای کسری بودجه، در این دولت به مراتب بیشتر انجام شده است

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه یادآور شد: کل بدهی دولت در آغاز سال ۱۴۰۰ به بانک مرکزی بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بود. اما این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۳۲ هزار میلیارد تومان شهریور ۱۴۰۲ به ۱۹۸ هزار میلیارد تومان و بهمن ۱۴۰۲ به ۳۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. اگر می‌گویید دولت استقراض کرده پس این استقراض که در دولت سیزدهم به مراتب افزایش بیشتری داشته است. نه تنها استقراض از بانک مرکزی افزایش یافت بلکه استقراض از نظام بانکی هم افزایش یافته است. از بهمن ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۲ بدهی دولت به بانک‌ها از ۴۱۶ هزار میلیارد تومان به ۸۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. استقراض از بانک مرکزی برای کسری بودجه در این دولت به مراتب بیشتر انجام شده است. ضمن اینکه در آن دوره سیاست‌های تحریمی و فشارها به طور جدی اعمال می‌شد.

نوبخت با بیان اینکه کل بدهی دولت از بابت اوراق نیز تا شهریور ۱۴۰۰ حدود ۳۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است ، اضافه کرد: در حالی به انتشار اوراق انتقاد می‌کنید که اوراق دولت سیزدهم منتشر کرده سال ۱۴۰۰ رقم ۱۸۲ هزار میلیارد تومان سال ۱۴۰۱ رقم ۲۱۸ هزار میلیارد تومان و سال ۱۴۰۲ رقم ۳۵۱ هزار میلیارد تومان بوده است. مجموعه اوراق در دولت قبل که بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود. بخش بزرگی از آن در همان دولت پرداخت شد، در حالی که در دولت سیزدهم با اوراقی که منتشر شده بالغ بر ۵۲۸ هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت چهاردهم گذاشته شد. این رقم سال ۱۴۰۴ معادل ۲۸۱ هزار میلیارد تومان ۱۴۰۵ رقم ۲۲۴ هزار میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۶ رقم ۲۲ هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت در نظر گرفته شده است.

 

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در ادامه در پاسخ به انتقاد خبرنگار مبنی بر اینکه تورم در دولت یازدهم و دوازدهم شاخص‌های بالاتری داشته است توضیح داد: شما گفتید وقتی دولت را تحویل گرفتید در سال ۹۲ نرخ تورم ۳۴ درصد بود، این نرخ به تدریج کاهش پیدا کرد به طوری که در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ مرتب کاهشی بود به طوری که در طول دو سال نرخ تورم یک رقمی داشتیم. این در سایه تعامل سازنده ما با جهان بود در حالی که تورمی که دولت سیزدهم از ما تحویل گرفت در پایان دولت ما ۳۶.۴ بود، این تورم سال ۱۴۰۰ به ۴۰.۲ رسید. این رقم سال ۱۴۰۱ به ۴۵.۷ درصد رسید و سال ۱۴۰۲ نیز ۴۰.۷ بوده است. میانگین متوسط این ارقام در حد ۴۲.۲ است.

وی در پاسخ به این انتقاد که با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت توزیع شده است، تصریح کرد: اعتقاد ما بر این بود که این ارز رانت نبود بلکه ما یارانه‌ای بود که به تولید می‌دادیم . دولت سیزدهم فکر کرد آن را حذف کند و جهش تورم نیز ناشی از همین سیاست بود در حالی که آنچه که ه عنوان رانت از آن صحبت می‌کنید باقی مانده است. رئیس کل بانک مرکزی در فروردین ماه در مصاحبه‌ای مدعی است ۲۰ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۲ داده‌اند و ۵۰ میلیارد دلار زیر ۴۰ هزار تومان ارز توزیع کرده‌اند. اگر آن‌ها را رانت تلقی می‌کنید همین ارقامی که در این دولت انجام شده بالغ بر ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان رانتی است که توزیع شده است.

 

223 هزار مسکن مهر ناتمام ماند و نه 240 هزار !

رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این انتقاد که در دولت روحانی مسکن مهر، «قوطی کبریت» تلقی شد، با تاکید بر اینکه دولت آقای روحانی نسبت به تعهدات مسکن مهر بی اعتنا نبوده است، گفت: آقای رئیسی در جلسه شورای اداری مازندران عنوان کرد در آغاز دولت سیزدهم ۲۴۰ هزار تعهد برای مسکن مهر وجود داشت. طی این سه سال ۱۴۰ هزار مسکن را تحویل داده‌اند و ۱۰۰ هزار مسکن باقی مانده است. در حالی که باید توضیح داد، در دولت آقای احمدی نژاد برای ساخت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن مهر تعهد داده شد، در دولت ایشان ۶۸۹ هزار و ۹۱۹ واحد مسکن مهر تا سال ۹۹ احداث شد که یک میلیون ۵۱۰ هزار مسکن در دولت ما باقی ماند. یک میلیون و ۲۸۷ هزار مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم از تعهداتی که از دولت قبل باقی مانده بود، مسکن ساخته و تحویل شد. تفاضل این‌ها ۲۲۳ هزار مسکن می‌شود که ایشان این رقم را ۲۴۰ هزار مسکن بیان کرده‌اند.

 وی تاکید کرد: بنابراین در پاسخ به اینکه می‌گویید دولت به مسکن مهر بی‌اعتنا بود، باید گفت بالغ بر یک میلیون و ۲۸۷ هزار مسکن فقط از مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم ساخته و تحویل شد که این را باید به ۵۱۴ هزارو ۲۲۶ واحد مسکن روستایی که در این دولت یازدهم و دوازدهم ساخته و تحویل ش دو ده‌ها مسکنی که بر اثر سیل و زلزله استان کرمانشاه ساخته شد و ۱۲۰ هزار مسکن محرومان که از سال ۹۷ با کمک بنیاد مسکن ساخته شد و ۷۴۱ هزار و ۱۲۲ واحد هم به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تحویل شد، اضافه کرد. اکنون باید دولت گزارش دهد از مسکن محرومان که کار بی‌بدیلی در دولت دوازدهم بود تا چه اندازه در دولت سیزدهم تکمیل و ساخته شده است!

 دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: در سایه تعامل سازنده ما توانستیم با اراده مردم نرخ تورم را کاهنده کنیم، رشد اقتصادی را افزایش دهیم جمعیت شاغلمان افزایش یافت و نرخ ارز را کنترل کردیم.

 

در دولت دوازدهم مذاکرات به جایی رسیده بود که امکان حل و فصل و رفع تحریم‌ها وجود داشت

نوبخت با بیان اینکه در دولت دوازدهم مذاکرات به جایی رسیده بود که امکان حل و فصل و رفع تحریم‌ها وجود داشت، ادامه داد: آیا شرایطی که اکنون داریم مورد رضایت مردم است و در رقابت‌های جهانی مورد قبول است؟ قطعاً نیست باید تحریم‌ها برداشته شود دولت دوازدهم تلاش کرد با مذاکرات این فضا را ایجاد کند و شرایط را برای دولت سیزدهم به شکلی فراهم نماید که بتواند بدون تحریم کشور را اداره کند. بخشی از مشکلاتی که در آن زمان پیش آمد ناشی از فشارهای تحریمی بود هرچند که قطعاً معتقد هستم مدیریت‌ها هم سهم دارند ضمن اینکه دولت یازدهم و دوازدهم برای تقویت بنیه دفاعی از هیچ چیزی فروگذار نکرد.

حزب اعتدال و توسعه برای سال پیش رو و آینده ماموریت‌های خود را انجام می دهد

 وی با تاکید بر اینکه بالا رفتن مشارکت مردم مولفه قدرت ملی است و اکنون اگر مردم اراده کنند می‌تواند شرایط بهتری به وجود بیاید اضافه کرد: حزب اعتدال و توسعه معتقد است آن دوره موفقیت‌هایی داشته است و با تغییر این شرایط بهبود و اصلاحات همچنان می‌تواند حاصل شود، به همین جهت برای سال پیش رو و آینده ماموریت‌های خود را به انجام خواهد رساند.

 

نمی خواهم انتخابات را مخدوش کنم، به نتیجه احترام می گذارم

 به گزارش جماران، نوبخت در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا علی رغم همه پیش‌بینی‌ها در انتخابات مجلس در رشت اقبالی به شما صورت نگرفت و نتوانستید پیروز شوید، گفت: من نمی‌خواستم به این بحث ورود کنم. همه نظرسنجی‌ها حتی تا دهم اسفند ماه حاکی از فاصله قابل توجه میان بنده و سایر کاندیداها بود. حتی تا ساعت ۶ بعد از ظهر هم آمار این را تایید می‌کرد؛ چرا که در رشت انتخابات الکترونیکی برگزار شد. تا بعد از ظهر مشارکت مردم ۱۱.۳ درصد بود. نمی‌خواهم بحث‌هایی دیگری را مطرح کنم و چیزهای دیگری را مخدوش کنم. در رشت بیش از ۸۰ درصد مردم شرکت نکردند نمی‌خواهم به این بحث ورود کنم و انتخابات را مخدوش کنم و به همین نتیجه احترام می‌گذارم و برای نمایندگان منتخب آرزوی موفقیت می‌کنم و برای انتقال تجربه به آنها آمادگی دارم. 

افزایش قیمت بنزین تصمیم سران قوا بود

دولت مخالف بود، اما اجرا کرد

به گزارش جماران، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به پرسش انتقاد آمیز یکی از خبرنگاران در خصوص اصلاحاتی که در دوره دولت روحانی در حوزه انرژی صورت گرفت گفت: در آن زمان تخمین زده می‌شد که ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین است، تصمیم جمعی سه قوه بر این بود که قیمت بنزین باید تغییر کند و در شورای عالی اقتصادی هم تصویب شده بود. دولت مخالف بود اما به جهت اینکه این سیاست، سیاستی تعیین شده در سطح سران قوا محسوب می‌شد دولت اجرای آن را پذیرفت.

وی اظهارداشت: برای کنترل تبعات آن تصمیم گرفته شد که اجرای آن یک بار صورت گیرد. وزارت کشور از دولت این اجازه را گرفت که در هر هفته‌ای که مناسب می‌داند در یک شب جمعه‌ای این اقدام را به انجام برساند. نکته‌ای که آقای دکتر روحانی گفت حرف درستی بود و اینگونه نبود که ایشان در صبح جمعه متوجه افزایش قیمت شده باشند. تصمیم ابلاغ شده بود اما اختیار اینکه در کدام هفته باشد به وزیر کشور داده شده بود. افزایش قیمت بنزین در دولت ما قبل از این هم اتفاق افتاده بود اما در نهایت نشان داده شد که جامعه نسبت به افزایش قیمت بنزین حساس است.

«وعده صادق» نشان داد توانمندی های غرورآمیزی در سطح بین المللی داریم

به گزارش جماران، نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص انتشار اوراق مالی با بیان اینکه قصد انتقاد به مسئولان محترم اقتصادی را ندارم و با توجه به مجموعه محدودیت منابع و مطالبات درک می‌کنیم که چگونه در مضیقه هستیم ، اضافه کرد: بهترین راه این است که مناسباتمان را به صورت عزتمندانه سامان دهیم. در شرایطی که توانمندی دفاعی بسیار خوبی داریم استقلال ما در جهان ثابت شده است، نیروهای مسلح ما و خصوصا سپاه با عملیات «وعده صادق» نشان داد ما دارای توانمندی های غرورآمیزی در سطح بین المللی هستیم. بنابراین باید از این فرصت‌ها برای رفع تحریم استفاده شود و این هنری است که دولت‌ها باید داشته باشند تا بتوانند با حفظ ارزش‌ها و آرمان‌ها تحریم‌های ظالمانه را که به گردن اقتصاد ایران فشار وارد می‌کند بردارند.

وی تاکید کرد: مشارکت مردم هم زمانی حاصل می‌شود که امید به آینده وجود داشته باشد و رهبری نیز بر این مسئله تاکید دارند و قطعا مردم در شرایط غیر تحریمی امید بیشتری دارند و مشارکت بیشتری می‌کنند.

در ادامه خبرنگار دیگری از نوبخت در خصوص علل انتصاب «توحید نوبخت»، یکی از فرزندانش، در زمان حضورش در سازمان برنامه و بودجه پرسید که دبیرکل حزب برنامه و بودجه اضافه کرد: این اظهارات بی‌ اساس است، ما بر اساس شایستگی‌هایی که افراد داشتند معاونین و مشاورین را انتخاب کردیم. حتی بعد از من هم این معاونین استفاده شدند و اکنون نیز حضور دارند این‌ها حرف‌های غیر واقعی است.

چرا با وجود افزایش درآمدهای نفتی، بهبودی در وضعیت معیشتی رخ نداد؟

در ادامه این نشست خبرنگار دیگری پرسید را با اینکه دولت عنوان می‌کند فروش نفت در این دوره چشمگیر بوده است اما مشکلات معیشتی مردم همچنان بدتر می‌شود، نوبخت پاسخ داد: این سوال برای ما هم مطرح است. وقتی درآمد ارزی ۷ و نیم میلیارد دلاری سال ۹۸ که ناتوانی در تامین منابع ایجاد می‌کرد به ۳۵ میلیارد دلار افزایش یافته است،  باید انتظار بهبود داشته باشیم. اما با این حال مدیران اقتصادی محترم دولت سیزدهم را درک می‌کنم. وقتی تحریم وجود دارد حداکثر در حد حفظ وضع موجود می‌توانیم پیش برویم و توسعه و رفاهی که مردم باید احساس کنند را نمی‌توان ایجاد کرد. ما به صراحتا گفتیم اما آنها به ما پاسخ دادند که شما بلد نیستید، ما بیاییم درست می‌کنیم! از این جهت است که ما از دوستان انتظار داریم شرایط تغییر کند البته می‌توان خوشبینانه آن را به این حساب گذاشت که ارزیابی درستی از واقعیت‌ها نداشتند.

مردم از وضع موجود رضایت ندارند

مقصر دانستن دیگران از سوی دولت برای جامعه قانع کننده نیست

به گزارش جماران، خبرنگار دیگری پرسید این رویه از دولت احمدی نژاد به دولت آقای رئیسی رسیده که در همه مسائل دولت قبل را مقصر می‌بیند، اکنون نیز در مقابل همه انتقادها این مسئله را مطرح می‌کنند و دولت قبل را به عنوان مقصر قلمداد می‌کنند، به نظر شما این شرایط تا چه اندازه نارضایتی‌های مردم را تشدید خواهد کرد، که نوبخت پاسخ داد: واقعیت این است که با توجه به شاخص‌ها مردم از وضع موجود رضایت ندارند. اینکه ما با هر عناوینی توجیه کنیم و به گردن دیگران بیندازیم، ممکن است برای گوینده پاسخی باشد اما برای جامعه قانع کننده نیست؛ همانطور که اکنون فضای مجازی پر از عدم پذیرش شرایط است. امیدواریم واقعیت‌ها را بپذیریم و شجاعانه بتوانیم نسبت به تغییر اقدام کنیم.

بسیاری از آحاد جامعه منتظر تحولی مثبت است

وی در پایان با بیان اینکه بسیاری از آحاد جامعه منتظر تحول مثبت است، اطمینان داشته باشند که می توان این تحول مثبت را ایجاد کرد، ادامه داد: اگر چهره های مقبولی شناسایی کنیم این اقدام شدنی است. از شورای محترم نگهبان انتظار داریم به خاطر جمهوریت نظام و بالابردن این شاخص و درصد مشارکت در انتخابات، حضور این چهره های محبوب و مطرح سیاسی و حتی شخصیت های مستقل را پذیرا باشند تا مردم احساس کنند با هر گرایشی، افرادی حضور دارند که می تواند در معرض انتخابشان باشد. اگر چنین شود مشارکت بیشتری را در خرداد سال آینده داشته باشیم و می تواند زمینه تحول مثبت در کشور به وجود آید. حزب اعتدال و توسعه خود را موظف می داند در این یک سال در این راستا فعالیت کند و دفتر سیاسی ما هر هفته فعال است و جلسات مستمری با دفاتر خواهد داشت.

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
11 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.