به گزارش ایرنا،  اهمیت رعایت بهداشت فردی در پیشگیری بیماری کرونا موجب شده است تا کارشناسان از همه مردم به ویژه کسانی که علائم شبیه به سرماخوردگی را دارند، بخواهند از وسایل حفاظتی برای جلوگیری از انتشار ویروس از جمله ماسک و دستکش استفاده کنند.

به عقیده آنها، استفاده از دستکش برای انجام امور روزمره در مکان‌های عمومی برای تمام افراد لازم است زیرا اینگونه اقدامات مانع مواجهه ویروس با بدن ما و انتشار آن می‌شود.

با این حال، کارشناسان یادشده بر لزوم استفاده درست از دستکش ها برای مقابله با ویروس کرونا تاکید دارند.

دکتر «یاسر قزوینی» پزشک متخصص در این باره به ایرنا گفت: اغلب افراد تصور می کنند با استفاده از دستکش می توانند از ابتلا به ویروس کرونا یا هر بیماری عفونی و مسری جلوگیری کنند. البته، نمی توان نقش دستکش را به عنوان یکی از عوامل پیشگیرانه نادیده گرفت اما مهمتر از استفاده از دستکش، طریقه و روش استفاده از آن است. 

وی افزود: اگر به شیوه و روش صحیح در استفاده از دستکش عمل نشود، خود دستکش می تواند بسیار خطرناک ظاهر شود و به عنوان عاملی برای سرعت بخشیدن به شیوع ویروس کمک کند. 
 
به عقیده دکتر قزوینی، دستکش‌ها همانند دستها قابلیت انتقال بیماری و ویروس را دارند. به همین دلیل، نباید در زمان استفاده از دستکش همه چیز و همه کس را لمس کرد و علاوه بر آن، دستکش های آلوده نیز باید به درستی دفع شوند.

در همین راستا، شهرداری تهران که تاکنون اقدامات متعدد و گسترده ای را برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در پایتخت انجام داده، تاکید کرده است که ارایه خدمات از سوی کارکنان میادین میوه و تره بار باید با دستکش باشد.

«غلامحسین محمدی» رییس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران که مسئولیت سخنگویی اقدامات شهرداری را در زمینه مقابله با ویروس کرونا بر عهده دارد، در این زمینه از صدور بخشنامه ای خبر داده که به اماکن و سازمانهای وابسته به شهرداری از جمله بازار میادین میوه و تره بار، مترو و بازارهای روز ابلاغ شده  و در آن، رعایت بهداشت و آموزش های لازم برای کارکنان آنها مورد تاکید قرار گرفته است.

محمدی گفت: طبق این دستورالعمل، کارگران میادین باید از دستکش های مخصوص استفاده کنند و ضد عفونی کردن مداوم دست‌های آنان نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: برای شهروندان نیز می بایست در بازار میوه و تره بار امکاناتی نظیر دستکش های یکبار مصرف و دستمال کاغذی در نظر گرفته شود تا اقلام خود را به دلخواه انتخاب کنند.

اما در حالی که بسیاری از بازارهای میوه و تره بار پایتخت با توجه به دستور عمل وزارت بهداشت و شهرداری باید در زمان خرید دستکش های یک بار مصرف برای مشتریان در نظر بگیرند ولی تاکنون این موضوع بیشتر در حد حرف بوده است.

بی توجهی غرفه داران به دستورات بهداشتی

بازدید میدانی خبرنگاران ایرنا از چند بازار میوه و تره بار شهرداری تهران از جمله سهرودی، کرمان، معلم، خرمشهر، صیاد شیرازی و قزل قلعه در روزهای اخیر نشان می دهد تعداد زیادی از غرفه داران از دستکش های یک بار مصرف و ماسک برای کاهش شیوع ویروس کرونا استفاده می کنند اما از قرار دادن دستکش های نایلونی یکبار مصرف در اختیار مشتریان خبری نیست.

این وضعیت موجب شده است بسیاری از مردم از قبل تدارک لازم را ببینند و دستکش همراه داشته باشند اما در میان عده ای نیز هستند که با دیدن این وضعیت، اساسا قید خرید از میادین میوه و تره بار را می زنند.

به عنوان مثال، یک خانم میانسال در یکی از این میادین هنگامی که متوجه شد دستکش یک بار مصرف برای مشتریان موجود نیست، ترجیح داد به خانه برگردد و خریدی انجام ندهد.

او که خود را «شیرین» معرفی کرد، به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به هشدارهای بهداشتی و اعلامیه های شهرداری فکر می کردم در اینجا دستکش یکبار مصرف باشد اما با این وضعیت، بهتر است به خانه بروم و قبل از خرید، دستکش تهیه کنم.

شمار بسیاری از مشتریان نیز که دستکش ندارند، با همان وضعیت، اقدام به چینش و خرید میوه می کنند که از نظر بهداشتی کار مورد تاییدی به شمار نمی رود زیرا در صورت ابتلای فرد، ویروس کرونا ممکن است از این طریق به دیگران انتقال یابد.

یک غرفه دار در بازار قزل قلعه که خود را «علی» به خبرنگار ایرنا  معرفی کرد، گفت: تاکنون هیچ دستور عمل بهداشتی مبنی بر اینکه در زمان خرید باید دستکش های یک بار مصرف برای خرید در اختیار مشتریان قرار دهیم، صادر نشده است.

وی افزود: اگر قرار است دستکش یکبار مصرف به مشتریان ارایه شود، این کار غرفه داران نیست بلکه این مسئولان سازمان میادین و تره بار شهرداری هستند که باید چنین کاری بکنند.

این غرفه دار تصریح کرد: ویروس کرونا علاوه بر اینکه مانند همه مردم، سلامتی ما را به مخاطره انداخته بلکه باعث شده است فروش ما نیز دچار کاهش شود و به همین دلیل، خسارتهای سنگینی به ما وارد شده است.

یکی از مدیران بازار میوه و تره بار قزل قلعه که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگار ایرنا گفت: تمام غرفه داران و کارکنان آنها از همان روزهای نخست شیوع کرونا مجهز به دستکش و ماسک یکبار مصرف هستند.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود، اغلب مشتریان نیز در زمان خرید با خود دستکش های یکبار مصرف می آورند تا احتیاط های بهداشتی لازم به عمل آید.

این مسئول بازار میوه و تره بار در عین حال به خانواده ها توصیه کرد پیش از مصرف میوه جات، چند ساعت آن را در معرض جریان هوا قرار دهند و پس از آن اقدام به شست و شو کنند.

به عقیده وی، این کار سبب می شود در صورت وجود احتمالی ویروس کرونا، این ویروس در سطح میوه ها زنده نماند و از بین برود.

او با تاکید بر اینکه مهم ترین راه برای کاهش شیوع کرونا، رعایت بهداشت فردی و آموزش لازم شهروندی است، خاطرنشان کرد: برای کاهش شیوع این بیماری در مقابل پارکینگ ورودی این بازار افرادی مامور شده اند تا نکات بهداشتی لازم را به شهروندان اعلام کنند.

«عباس » غرفه دار دیگری است که در بازار میوه و تره بار سهروردی تهران فعالیت می کند. کار او فروش سبزی به صورت پاک، خردشده و بسته بندی است. 

او گفت: با شیوع ویروس کرونا فروش محصولات ما به شدت کاهش یافته و  تداوم این شرایط بسیار نگران کننده است.

مسئول بازار میوه و تره بار سهرودی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از هنگام شیوع ویروس کرونا تلاش کرده ایم تمامی دستورالعمل هایی را که در این زمینه از سوی شهرداری و وزارت بهداشت اعلام می شود، اجرا کنیم.

وی افزود: ساعات فعالیت میادین میوه و تره بار در روزهای اخیر افزایش یافته است تا مشتریان با آرامش و فراغ بال خریدهای خود را انجام دهند و از تجمع آنها کاسته شود.

این مقام مسئول همچنین از استفاده از ماسک و دستکش، انجام تمام خریدها با استفاده از کارت بانکی و ضدعفونی کردن تمامی سطوح در میادین میوه و تره بار در طول شبانه روز خبر داد.

او گفت: در روزهای نخست، شهرداری اقدام به عرضه رایگان دستکش برای مشتریان در بازارهای میوه و تره بار کرد اما متاسفانه، برخی افراد به آن هجوم آورده و همه دستکش ها را ظرف چند ثانیه می بردند.

وی افزود: پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که با این وضعیت به هدفمان که ارایه دستکش ها به مشتریان واقعی است، نمی رسیم. به همین دلیل،  از خود شهروندان تقاضا کرده ایم هنگام خرید، دستکش همراه بیاورند.

این مدیر تره بار خاطرنشان کرد: در صورت لزوم، مشتریان می توانند به جای دستکش، با استفاده از نایلونهای میوه، چینش و خرید خود را انجام داده و پس از استفاده، نایلونها را معدوم کنند.

تدابیر پیشگیرانه

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بازار میادین میوه و تره بار پایتخت یکی از مراکز تجمع مردم است و به همین دلیل، تاکید شده است اقلام بهداشتی مصرفی غرفه داران و کارگران آنها از سوی خود غرفه ها و دستکش های یکبار مصرف مشتریان نیز با همکاری مردم تامین شود.

غلامحسین محمدی افزود: در این خصوص در حد توان امکاناتی از طریق شهرداری برای مردم تدارک دیده شده است.  

«سید سعید راد» مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران هم با اشاره به افزایش چهار ساعتی فعالیت این مراکز در تعطیلات نوروزی گفت: ساعت کار روزانه میادین میوه و تره بار را از ۱۹ عصر به ۲۱ شب افزایش داده ایم و ۲ ساعت تعطیلی بین روز میادین نیز حذف شده است.

وی افزود: این افزایش ساعت با توجه به افزایش تقاضای شهروندان و لزوم پاسخ‌گویی به نیازهای آنان صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با اعلام اینکه از روز سوم اسفند که تدابیر پیشگیرانه و اقدامات مراقبتی این سازمان برای پیشگیری از انتشار ویروس و مقابله با بیماری کرونا آغاز شد، ۲۵ روز می‌گذرد، گفت: در این مدت، فشار کار روی ۶ هزار نفر از کارکنان و کارگرانی که در میادین میوه و تره بار مشغول به کار هستند، دو برابر شده است.

راد افزود: به صورت شبانه‌روزی در حال انجام عملیات پاک‌سازی و ضد عفونی میادین میوه و تره بار هستیم و این در حالی است که خدمات‌رسانی به شهروندان از طریق تأمین و عرضه ارزاق عمومی و مایحتاج مورد نیاز آنها نیز بدون وقفه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم بعد از پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی که استوار و صبور در خط مقدم درمان بیماران ایستاده‌اند، نیروهای پرتلاش مجموعه مدیریت شهری به ویژه همکاران تلاشگر سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با تمام توان در صفوف اولیه خدمات‌رسانی به شهروندان قرار دارند، تصریح کرد: میزان مراجعات به میادین میوه و تره بار در چند هفته گذشته به ویژه هفته اخیر، به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با تأکید بر اینکه انواع محصولات به میزان مورد نیاز و مطابق با نیاز شهروندان در میادین میوه و تره بار وجود دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، با توجه به هماهنگی با دستگاه‌های مسئول و در آستانه سال نو و عید نوروز، نسبت به توزیع پرتقال تامسون و سیب قرمز و زرد با قیمت تنظیم بازار و همچنین،  گوشت گوسفند و گوساله، گوشت مرغ و نیز برنج و شکر با قیمت‌های مصوب دولتی در میادین میوه و تره بار اقدام می‌کنیم.

۲۴۵ میدان و بازار میوه و تره بار در سطح شهر تهران فعال است.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر سه شنبه - 27 اسفند- ، تعداد ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد، ۵ هزار و ۳۸۹ نفر بهبود یافته و ۹۸۸ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

سهم استان تهران از کل مبتلایان به ویروس کرونا به  ۴ هزار و ۴۷ نفر می رسد که بالاترین رقم در کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.