حسین کاغذلو روز سه‌شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران که در محل فرمانداری ورامین برگزار شد اظهار داشت: دشت ورامین به دلیل برداشت بی‌رویه آب، با فرونشست زمین مواجه است که این پدیده مخرب، آثار زیانباری در حوزه زیرساخت به همراه داشته و کشاورزی شهرستان را با چالش جدی مواجه می‌کند.
وی افزود: هر چند که طی سال‌های اخیر با استفاده از اعتبارات ویژه اختصاص یافته به بخش کشاورزی، طرح‌هایی نظیر آبیاری نوین و یا کشت گلخانه‌ای به منظور مدیریت مصرف آب در اراضی کشاورزی شهرستان اجرا شده ولی لازم است تا با بررسی وضعیت فرونشست، از پیشروی آن جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: به منظور بررسی وضعیت فرونشست در دشت، کمیته ویژه ای در شهرستان ورامین تشکیل می‌شود تا با تحلیل داده‌ها و نقشه‌های ماهواره ای، ضمن رعایت الگوی مصرف، وضعیت فرونشست را بررسی و اطلاعات آن را به ستاد مدیریت بحران استان تهران گزارش دهد.
کاغذلو با اشاره به لزوم حفظ آمادگی اعضای ستاد مدیریت بحران برای مقابله با هر حادثه پیش‌بینی نشده اظهار داشت: بارش‌های پایان سال گذشته و ابتدای امسال، تجربه خوبی را در پیش‌بینی مواجهه با بحران به مسئولان ارائه کرد و لازم است تا از هم اکنون با لایروبی انهار، رودخانه ها و جوی خیابان‌ها از آبگرفتگی معابر جلوگیری کرد.
وی افزود: به منظور تجهیز سوله مدیریت بحران مستقر در روستای خورین لازم است تا جمعیت هلال احمر امکانات مورد نیاز را بررسی و نسبت به تهیه اقلام اقدام کند ضمن آنکه در بخش مرکزی نیز شهرداری سوله مدیریت بحران را تجهیز خواهد کرد.
فرماندار ورامین گفت: به منظور دسترسی سریع به ادوات و ماشین آلات مورد نیاز در زمان بروز بحران لازم است تا بانک اطلاعاتی وسایل موجود درشهرستان تهیه شده و توان و ظرفیت بخش خصوصی در زمان بروز بحران ارزیابی شود.
وی از دهیاران خواست تا ضمن شناسایی نقاط بحرانی مناطق روستایی، تجهیزات و اقلام مورد نیاز مناطق خود را تهیه و در مکان مناسب دپو نمایند.
یازده روستای ورامین خانه هلال دارند
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان ورامین نیز در این جلسه گفت: به منظور دستیابی سریع مناطق روستایی به امکانات مورد نیاز در زمان بروز بحران، در ۱۱ روستای شهرستان ورامین خانه هلال احداث و فعالیت خود را آغاز کرده است.
حمیدرضا تاجیک افزود: به منظور تحقق شعار هر خانواده یک امدادگر و با توجه به خطرات طبیعی که شهرستان ورامین را تهدید می‌کند، تا کنون یک هزار و ۵۶۰ نفر توسط هلال احمر آموزش‌های تخصصی را دریافت کرده اند که از این نظر، ورامین رتبه نخست استان تهران را در کسب کرده است.
وی با اشاره به لزوم دپور اقلام ۲۲ گانه در زمان بحران گفت: به منظور تأمین اقلام مورد نیاز شهرستان تا کنون ۵۳۰ دستگاه چادر اسکان، ۵۳۰ تخته ۱۲ متری موکت، پتو، ست ظروف، گالن آب، نایلون، چراغ، فانوس و البسه مورد نیاز شهرستان تهیه و دپو شده است.
تاجیک گفت: به منظور امدادرسانی سریعتر توسط نجاتگران هلال احمر، یک دستگاه آمبولانس به ناوگان امدادی شهرستان افزوده شده و به زودی یک آمبولانس دیگر نیز جذب می‌شود.
نوسازی بافت فرسوده در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد
رئیس بنیاد مسکن شهرستان ورامین نیز در این جلسه گفت: با همکاری بخشداری‌های مرکزی و جوادآباد و دهیاران، اقدامات مناسبی در زمینه نوسازی بافت فرسوده روستایی توسط بنیاد مسکن انجام شده که این امر از میزان خسارت‌های جانی و مالی در زمان بروز حوادث طبیعی نظیر زلزله می‌کاهد.
عباس علیخانیان افزود: صد در صد بافت روستای ظهیرآباد ورامین فرسوده است که برای نوسازی منازل این روستا، ۴۲ پرونده تشکیل و برای دریفت تسهیلات ۴۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد به بانک معرفی می‌شوند.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.