این فرمانده میدانی تأکید کرد که پس از ورود تعدادی از شهرها و شهرک ها به فرایند آشتی، ارتش سوریه به طور کامل جاده بین المللی را آزاد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ، یک فرمانده نظامی سوری به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت که ارتش سوریه پس از آزادی کامل جاده بین المللی دمشق-امان  امنیت آن را به طور کامل تأمین کرد.

این فرمانده میدانی تأکید کرد که پس از ورود تعدادی از شهرها  و شهرک ها به فرایند آشتی، ارتش سوریه به طور کامل جاده بین المللی را آزاد کرد.

فرمانده میدانی در ادامه گفت که ارتش در طول جاده بین المللی دمشق به امان نقاط نظامی ایجاد کرده است و این جاده بین المللی پس از ورود شهرهای«نصیب» و «ام المیاذن» به فرایند آشتی کاملا امن شده است.

وی تصریح کرد که بولدوزرها و لودرهای ارتش در حال حاضر اقدام به از بین بردن و برداشتن همه موانع خاکی می کنند که عناصر مسلح جبهه النصره و دیگر گروه های همپیمانش ایجاد کرده اند.

این فرمانده نظامی در ادامه گفت که ارتش سوریه پس از عملیات دور زدن، گذرگاه مرزی نصیب با اردن را آزاد کرد و پس از آن شهرها  و شهرک های مجاور مجبور به ورود به فرایند آشتی شدند.

در همین حال، برخی اطلاعات حکایت از ان دارد که ارتش سوریه یک زره پوش را به غنیمت گرفته است که از یکی از کشورهای عضو پیمان ناتو به سوریه رسیده است.

روزنامه روسیسکایا گازتا نوشت که یک نفربر زره پوش از نوع«او تی 64 اس» توسط نیروهای «النمر» فرمانده مشهور ارتش سوریه به غنیمت گرفته شد و این زره پوش از جمله زره پوش هایی است که ارتش های کشورهای عضو ناتو نظیر لهستان، جمهوری چک و اسلواکی به آن مجهز هستند و از ظاهر آن پیداست که به تازگی به سوریه رسیده است.

زره پوش های او تی 64 اس معمولا از دیگر کشورهای عضو ناتو  یعنی بلغارستان به سوریه می رسید.بلغارستان یکی از مهمترین صادرکنندگان سلاح به گروه های مسلح در سوریه به شمار می رود و کارخانه های تسلیحاتی این کشور به شکل 24 ساعته فعالیت می کنند.

نیروهای دولتی سوریه اکنون در حال بازپس گیری بیشتر مرزهای این کشور هستند تا بتوانند از رسیدن مهمات به گروه های مسلح جلوگیری کنند؛ امری که باعث می شود این گروه ها وادار به راحت شدن از سلاح های شان شوند.

در تحولی دیگر خبرگزاری سانا گزارش داد که واحد هایی از ارتش عربی سوریه پس از از بین بردن آخرین مراکز تجمع تروریست ها در شهرک «النعیمه» این شهرک واقع در شرق شهر «درعا» را آزاد کردند.

خبرنگار سانا در درعا در همین باره توضیح داد: واحد هایی از ارتش با ورود به شهرک النعیمه واقع در شرق شهر درعا پیشروی جدیدی در مسیر بازگرداندن امنیت و ثبات به ریف شرقی شهر درعا و پایان دادن به حضور تروریست ها در آن منطقه را محقق ساختند.

خبرنگار سانا افزود: ارتش سوریه خسارت ها و تلفات سنگینی به گروه تروریستی  جبهه النصره  و گروه های دیگر وابسته به آن وارد کرد.

خبرنگار سانا  تصریح کرد: در پی عملیات دقیق ارتش اغلب مخفیگاه ها و مواضع تروریست ها منهدم و تعدادی از تروریست ها کشته و اسلحه آنها منهدم شدند.

خبرنگار سانا در ادامه گفت: تروریست های باقیمانده به سمت مرزهای اردن پا به فرار گذاشتند و توسط واحد های ارتش تحت تعقیب قرار گرفته اند.

 

بازگشت هزاران آواره سوری به خانه های خود در جنوب

هزاران آواره سوری پس از توافق آشتی دولت سوریه با گروه های مسلح با ضمانت های روسیه، بازگشت به خانه های خود در جنوب سوریه را آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده بان حقوق بشر سوریه ،وابسته به مخالفان سوری، اعلام کرد که هزاران آواره سوری بازگشت به خانه های خود را از عصر روز جمعه از منطقه مرزی با اردن به روستاها و شهرهای خود در ریف جنوب شرقی درعا را آغاز کردند و از آرامش به وجود آمده در پی آتش بس استفاده کردند.

دولت سوریه روز گذشته با گروه های مسلح سوری در جنوب سوری با ضمانت روسیه به توافق آشتی رسید که شامل آتش بس فوری و تحویل سلاح های سنگین و متوسط و نیز رسیدگی به اوضاع افراد مسلح با تضمین های روسیه و فراهم کردن امکانات برای کسی که قصد دارد منطقه را با خانواده اش به سمت استان«ادلب» ترک کند، می شود.

دولت سوریه همچنین تعهد داده است که مشکل کسانی که از ارتش جدا شده یا خدمت زیر پرچم توسط آنها به تأخیر افتاده را حل کند و پیوستن شان به ارتش را به مدت شش ماه به تأخیر بیندازد. در مقابل، گروه های مسلح همه مواضع خود را در طول خط جبهه با گروه تروریستی داعش به ارتش سوریه تحویل می دهند.

همچنین بر اساس این توافق پرچم سوریه بر فراز همه ساختمان های دولتی به اهتزاز در می آید و همه نقاط کنترل در مرزهای سوریه با اردن به دستگاه امنیتی سوریه تحویل داده می شود.

صدها آواره سوری نیز از طریق گذرگاه «الزمرانی» به مناطق آزاد شدۀ خود توسط ارتش جمهوری عربی سوریه در منطقه القلمون در حومه دمشق بازگشتند.

گزارشگر سانا در گذرگاه زمرانی اعلام کرد: گروه دیگری از آوارگان سوری در لبنان روز شنبه از منطقه «عرسال » به سمت گذرگاه «الزمرانی» رفتند تا به منازلشان در روستاها و شهرک های حومه دمشق منتقل شوند.

گزارشگر سانا اشاره کرد که نیروهای ارتش جمهوری عربی سوریه از آوارگان بازگشتی استقبال کردند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.