فعالان در دیرالزور به وبسایت«دیرالزور24» گفتند که دو نظامی آمریکایی در پی انفجار چند بمب کنار جاده ای که گشتی آنها را در نزدیکی روستای«النملیه» در شمال استان دیرالزور هدف قرار داد کشته شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روسیا الیوم، برخی فعالان سوری اعلام کردند که 2 نظامی آمریکایی در حمله گروه داعش به یک گشتی آنها در شمال استان«دیرالزور» در شب گذشته کشته شدند.

فعالان در دیرالزور به وبسایت«دیرالزور24» گفتند که دو نظامی آمریکایی در پی انفجار چند بمب کنار جاده ای که گشتی آنها را در نزدیکی روستای«النملیه» در شمال استان  دیرالزور هدف قرار داد کشته شدند.این فعالان افزودند که عناصری از گروه داعش اقدام به کارگذاری بمب در یک جاده در نزدیکی روستا کردند و به محض نزدیک شدن گشتی مشترک نیروهای آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه آنها را منفجر کردند. در پی انفجار بمب ها نیز درگیری شدیدی میان عناصر داعش و عناصر گشتی مشترک به وقوع پیوست که در نتیجه آن عناصر داعش توانستند به مناطق تحت اشغال شان در بادیه شمالی فرار کنند.

فعالان دیگری نیز به وبسایت «فرات پست»گفتند که عناصر داعش بمب هایی را برای هدف قرار دادن یک کاروان نظامی وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه و ائتلاف بین المللی را در اطراف روستای«النملیه» منفجر کردند و برخی اخبار حکایت از کشته شدن شماری نظامی آمریکایی دارد. این فعالان تأکید کردند که یک خودروی زرهی از نوع«همر» نیز منهدم شده است.

داعش نیز اعلام کرد که در انفجار روز گذشته در دیرالزور 4 نظامی آمریکایی کشته شدند.

ارتش سوریه همچنان به پیشروی خود در سایه درگیری شدید با تروریست ها در جنوب این کشور ادامه می دهد این در حالی است که تلاش ها برای آشتی به رغم مخالفت برخی از گروه های مسلح ادامه دارد.

به نوشته روزنامه «الوطن» سوریه ارتش اخیرا در محورهای «درعا» و ریف آن پیشروی بیشتری انجام داد و توانست بیش از 60 درصد از مناطق شرقی درعا را آزاد کند امری که باعث شد که به هشت کیلومتری گذرگاه مرزی«نصیب» با اردن برسد.

این در حالی است که یگان هایی از ارتش جمهوری عربی سوریه حملات سنگینی را به  مواضع تروریست ها در نزدیکی گمرگ قدیم وشهرک «صیدا» در قسمت شرقی وجنوبی شرقی شهر درعا به منظور بازگرداندن امنیت وثبات وپاکسازی شهر درعا از تروریسم، انجام دادند.

خبرنگار نظامی سانا در درعا تأکید کرد که یگان های از ارتش عصر روز گذشته حملات توپخانه ای علیه محورهای حضور تروریست های جبهه النصره وخطوط امدادی در محله گمرگ قدیم جنوب شرق درعا همزمان با آغاز عملیات در محور شهرک صیدا، شروع کردند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ارتش سوریه امروز پنجشنبه به پیشروی های خود در جنوب سوریه ادامه داد و به نزدیکی مرزهای این کشور با اردن رسید و در نزدیکی مرزهای سوریه با اردن در استان درعا مستقر شد.

ارتش سوریه اکنون در فاصله شش کیلومتری مرزها قرار دارد.

 

آزادی 11 روستا و 9 نقطه مرزی

ستاد تبلیغات جنگ اعلام کرد که ارتش سوریه 11 روستا را آزاد کرده است و به پیشروی خود به سمت گذرگاه مرزی مهم و استراتژیک«نصیب» ادامه می دهد.

ستاد تبلیغات جنگ همچنین تأکید کرد که ارتش سوریه 9 نقطه از پاسگاه مرزی با اردن را آزاد کرد.

این ستاد تصریح کرد که ارتش سوریه پیشروی خود به سمت روستای«المتاعیه» و از آن جا به سمت گذرگاه مرزی نصیب با اردن ادامه می دهد.

 

مخالفت اردن با درخواست سازمان ملل

از سوی دیگر، اردن درخواست سازمان ملل متحد مبنی بر گشایش گذرگاه های مرزی خود به روی پناهجویان سوری را نپذیرفت.

«جمانه غنیمات» سخنگوی دولت اردن در گفتگو با خبرنگار آناتولی اعلام کرد که کشورش درخواست سازمان ملل متحد مبنی بر گشایش گذرگاه های مرزی آن به روی پناهجویان سوری را نپذیرفته است.

وی گفت که کشورش برای تامین امنیت ملی و اجتناب از هرگونه اقدام مغایر منافع ملی خود تصمیم گرفت تا مرزهایش را بسته نگه دارد.

غنیمات در ادامه اظهار داشت: پذیرش از پناهجویان سوری و ارائه امکان اقامت برای آنان به درخواست سازمان ملل با منافع اردن مخالفت دارد. سازمان ملل و جامعه بین المللی باید نقش مهم خود در خصوص پایان دادن به خشونت و جنگ در سوریه را ایفا کنند.

او خاطرنشان کرد که اعمال فشار برای ارسال کمک های بشردوستانه به پناهجویان سوری و دستیابی به راه حل سیاسی برای خاتمه بحران در بخش جنوبی سوریه نیز از جمله وظایف سازمان ملل متحد محسوب می شود.

این سخنگوی در پایان سخنانش افزود: اردن به اجرای وظیفه انسانی خود در خصوص ارسال کمک های بشردوستانه به آوارگان در داخل مرزهای سوریه ادامه خواهد داد.

«فیلیپو گراندی» کمیسر عالی این سازمان در امور پناهندگان اردن را فراخواند تا گذرگاه های مرزی خود را در اسرع وقت به روی این غیرنظامیان باز کند.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که بیش از 5هزار غیرنظامی مناطق تحت کنترل گروه های مسلح را از طریق گذرگاه «کفر شمس» در ریف درعا ترک کردند.

همچنین بیش از 30 هزار شهروند به منازلشان در شهرک«داعل»در حومه شمالی درعا  بازگشتند.

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) گزارش داد که  تعداد شهروندان که به خانه هایشان در داعل در حومه شمالی درعا بازگشتند بیش از 30  هزار نفر است.

 

بازگشت گروه های مسلح به پای میز مذاکره 

از جهتی دیگر، گروه های مسلح سوری اعلام کردند که میانجی گری اردن برای بازگشت نمایندگان گروه های مسلح سوری به پای میز مذاکره  با نظامیان روس موفقیت آمیز بوده است.

«ابراهیم الجباوی» سخنگوی اتاق«عملیات در جنوب سوریه» وابسته به گروه های مسلح مخالف به خبرگزاری رویترز گفت که انتظار می رود که امشب دو طرف مذاکراتی در شهر بصری الشام در استان درعا انجام دهند.

تا کنون شهر بصری الشام شاهد چهار دور مذاکره میان گروه های مسلح و نظامیان روس با میانجی گری اردن بوده است.

 

آزادی شهر صیدا در شرق درعا

خبرگزاری سانا  گزارش داد که یگان های ارتش سوریه در درعا پیشرفت جدیدی در مسیر بازگشت امنیت و ثبات به حومه شرقی و جنوب شرقی درعا و پایان دادن به حضور تروریستها در این منطقه انجام دادند.

خبرنگار سانا در این زمینه گفت که سلسله عملیات ارتش سوریه امروز بر اطراف جنوبی منطقه «درعا البلد» متمرکز شد و خسارتهای گسترده ای به این گروه های تروریستی وابسته به جبهه النصره وارد شد.

خبرنگار سانا افزود: یگانهای ارتش پس از درگیری های شدید با گروه های تروریستی وارد شهر «صیدا» شدند. در این عملیات شماری از تروریست ها کشته شدند و دیگر عناصر باقی مانده به سمت شهرک «الطیبه» پا یه فرار گذاشتند که در آنجا نیز نیروهای ارتش با سلاح های مناسب آنها را هدف قرار می دهند.

برخی منابع نیز از آزادی کامل شهر صیدا در ریف شرقی درعا خبر دادند.

 

حملات خمپاره‌ای تروریستها به مناطق مسکونی درعا

در واکنش به پیشروی های ارتش سوریه، تروریست های حاضر در «درعا البلد» و شهرک «النعیمه» با ده ها خمپاره، محله‌های مسکونی شهر درعا را هدف قرار دادند.

این خمپاره‌ها به محله‌های «السحاری، البانوراما، الکاشف و الضاحیة» اصابت کرد و در جریان آن 4 غیر نظامی زخمی شدند.

 

درخواست روسیه برای لغو تحریم های سوریه

وزارت خارجه روسیه خواستار لغو تحریم های سوریه شد تا این کشور بتواند بازسازی را انجام داده و بازگشت پناهندگان را تضمین کند.

وزارت خارجه روسیه همچنین از سازمان های بین المللی خواست از اقدامات دولت سوریه در این زمینه حمایت کنند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه از اقدام دولت سوریه در دعوت از پناهندگان سوری برای بازگشت داوطلبانه به میهن استقبال کرد و تأکید کرد که این فرایند در ثبات سوریه و همه منطقه به ویژه کشورهای همجوار میزبان پناهندگان سوری،کمک می کند.

زاخاروا تصریح کرد:روسیه امیدوار است که سازمان ملل و جامعه جهانی به دعوت دمشق پاسخ داده و به بازگشت پناهندگان به کشورشان به سوریه کمک کنند.این امر به ثبات اوضاع در سوریه و همه منطقه کمک می کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که 400 پناهنده سوری از لبنان در اواخر ماه پیش به سوریه بازگشتند و نزدیک به 3هزار پناهنده دیگر در لیست انتظار قرار دارند.

زاخاروا همچنین ایالات متحده آمریکا را به مانع تراشی در بازگشت پناهندگان متهم کرد.

 

شکست شورای امنیت در صدور بیانیه درباره جنوب سوریه

خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی منابع دیپلماتیک گزارش داد که شورای امنیت در صدور بیانیه درباره اوضاع در جنوب غرب سوریه به دلیل موضع گیری روسیه شکست خورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.