این نشست چه بسا مقدمه تشکیل «شبه نظامیانی» عشیره ای باشد که همتراز ارتش سوریه باشند و مسئولیت مقابله با طرح آمریکا برای ایجاد مناطق مستقل برای کردها در شمال شرق کشور یا برای عشایر عرب در طول شرق فرات از جنوب الحسکه تا شرق دیرالزور همان جایی که ذخایر نفتی و گازی سوریه قرار دارد، به عهده بگیرند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به آخرین تحولات سوریه پرداخت و نوشت: زمانی که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تأکید می کند که هدف بعدی ارتش سوریه خیزش به سمت مناطق شرقی و شمالی است که در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه مورد حمایت دو هزار نظامی آمریکایی در منطقه است،بسیاری از مطرح شدن این مساله در حالی که همه نگاه شان به جنوب سوریه و به طور مشخص به سمت «القنیطره» و «درعا» و منطقه «التنف» در مرزهای مشترک سوریه، عراق و اردن بود، غافلگیر شدند.

اسد در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم» در سه روز پیش گفت که دولتش در ابتدا شیوه گفت و گو با نیروهای دموکراتیک سوریه کرد و نیروهای عشایری عرب همپیمان شان را در پیش می گیرد زیرا اینها «سوری» هستند و بخشی اساسی از کشور سوریه مادر را شکل می دهند ولی اگر مذاکره و گفت و گو شکست بخورد آن وقت گزینه نظامی عملی می شود.

گشودن طلسم این تهدید رئیس جمهور سوریه روز گذشته با برگزاری کنفرانسی با مشارکت 70 رهبر عشیره ای عربی سوریه در منطقه «دیر حافر» در ریف شرقی «حلب» صورت گرفت که در پی آن تصمیم هایی در مخالفت با  حضور نیروهای خارجی که بدون اجازه دولت مرکزی در دمشق وارد سوریه شده اند،اتخاذ شد و به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی هشدار داده شد؛ عربستان به درخواست آمریکا برای اعزام نیروهای عربی و «مزدور» به شرق فرات و مناطق«الحسکه»،«القامشلی» و «دیرالزور» پاسخ مثبت داد. این کنفرانس همچنین بر حمایت از دولت مرکزی سوریه و پایبندی به وحدت ارضی سوریه تأکید کرد.

این نشست چه بسا مقدمه تشکیل «شبه نظامیانی» عشیره ای باشد که همتراز ارتش سوریه باشند و مسئولیت مقابله با طرح آمریکا برای ایجاد مناطق مستقل برای کردها در شمال شرق کشور یا برای عشایر عرب در طول شرق فرات از جنوب الحسکه تا شرق دیرالزور همان جایی که ذخایر نفتی و گازی سوریه قرار دارد، به عهده بگیرند.

پس از بازپس گیری منطقه «الغوطه شرقی» و اردوگاه «الیرموک» و نیز منطقه «حجر الاسود» و تأمین امنیت پایتخت به طور کامل از راکت ها و خمپاره های گروه های مسلح، پر واضح شده است که هدف بعدی ارتش عربی سوریه بازپس گیری مناطق شرق فرات و رویارویی با نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای آمریکایی و فرانسوی و پس از آن مقابله با نیروهای ترکیه از طریق رویارویی های مستقیم یا از طریق نیروهای شبه نظامی است.

سخنان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و جایگزینی آنها با نیروهای ویژه عربی از عربستان و همپیمانانش در عشایر سنی به دلیل ترس از جنگ چریکی است که این نیروها را به مانند آن چه پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 برای شان رخ داد، هدف قرار دهد.

دولت سوریه دارای میراث قابل توجهی در ایجاد شبه نظامیان و سازمان های مسلح و جنگ های چریکی دارد و این میراث را به شکل بی سابقه ای در عراق پس از اشغال این کشور توسط آمریکا و دیگر مناطق جهان عرب و به طور خاص در لبنان به کار گرفت و چه بسا نشانه های این رویکرد جدید سوریه را در شرق فرات، درعا و القنیطره در هفته های آینده  در جهت تغییر سریع شکل جنگ ببینیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.