در آستانه برگزاری المپیک زمستانی در کره جنوبی که باعث کاهش تنش با پیونگ یانگ شده، کره شمالی از اعزام بلندپایه ترین مقام خود به این کشور خبر داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: در اقدامی بی‌ سابقه، مقامات کره شمالی امروز دوشنبه اعلام کردند، با افزایش امیدها به برگزاری مذاکرات دو کره در جریان المپیک زمستانی، «کیم یونگ نام»  رئیس مجمع خلق کره شمالی و مرد شماره دوی این کشور که عنوان تشریفاتی رئیس دولت کره شمالی را دارد، به کره‌ جنوبی سفر می‌ کند.

خبرگزاری رسمی دولتی کره شمالی امروز تایید کرد که کیم یونگ نام در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی که روز جمعه این هفته در شهر «پیونگ چانگ» در کره‌ جنوبی برگزار می‌ شود، شرکت خواهد کرد.

وزارت اتحاد کره جنوبی اعلام کرد که کیم یونگ نام که عنوان تشریفاتی رئیس دولت را دارد در راس هیاتی 22 نفری روز جمعه به کره جنوبی سفر خواهد کرد.

کیم یونگ نام بلندپایه ترین مقامی است که بعد از چهار سال از کره جنوبی بازدید می کند. پیشتر در جریان بازی های آسیایی «اینچئون» کره جنوبی «هوآنگ پیونگ» مرد شماره دوی وقت کره شمالی به این کشور سفر کرده بود.

کیم یونگ نام رهبری یک هیات 22 نفره را برعهده خواهد داشت و انتظار می‌ رود روز جمعه برای یک سفر سه روزه وارد کره‌ جنوبی شود.

سفر کیم یونگ نام به کره‌ جنوبی همزمان با آن صورت می‌گیرد که سئول به شدت به برگزاری مذاکرات در سطح مقامات عالی رتبه نه تنها میان دو کره، بلکه میان کره شمالی و آمریکا در جریان المپیک زمستانی که از 9 تا 25 فوریه (20 بهمن تا 6 اسفند) برگزار می‌ شود، امید بسته است.

دفتر ریاست جمهوری کره‌ جنوبی اعلام کرد سفر کیم یونگ نام فرصت‌ های بسیاری را برای برگزاری گفت و گوها در سطح مقامات عالی‌ رتبه به وجود می‌ آورد.

هنوز مشخص نیست که آیا این مقام در مراسم افتتاحیه المپیک که در ناحیه کوهستانی پیونگ چانگ در شرق کره جنوبی برگزار خواهد شد شرکت می کند یا نه.

«مایک پنس» معاون رئیس‌ جمهور آمریکا، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن و دیگر رهبران جهانی در مراسم افتتاحیه بازی‌ های المپیک زمستانی شرکت خواهند داشت.

بسیاری، حضور کره شمالی در این بازی ها را «مانور دیپلماتیک پیونگ یانگ» تعبیر می کنند که در برابر افزایش فشار بین المللی و تحریم ها به دلیل برنامه موشکی و هسته ای این کشور انجام می شود.

نام «کیم یونگ نام» در لیست سیاه قرار ندارد؛ چرا که وی در برنامه‌ های موشکی و هسته ای کره شمالی دخالتی نداشته و هیچ ارتباطی با نهادهای تحقیقاتی در این زمینه ندارد.

حضور کره شمالی در بازی های المپیک و سفر این مقام بلندپایه به معنی چرخشی ناگهانی در جهت آشتی جویی است. با این حال مسیر آشتی هموار نیست. چرا که پیشتر مشخص شد که کره شمالی قصد برگزاری یک رژه بزرگ نظامی در روز هشتم فوریه را دارد که یک روز پیش از شروع المپیک است. تمرین های مشترک سالانه نظامی کره جنوبی و آمریکا هم با تاخیر و پس از پایان بازی های المپیک برگزار خواهد شد.

«مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی در یک تماس تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفته است روند بهبود روابط دو کره ادامه خواهد یافت. ترامپ نیز حضور کره شمالی در المپیک زمستانی را نشانه‌ ای خوب توصیف کرده است. 

کره شمالی در یک سال اخیر مجموعه آزمایش های موشکی با هدف نشان دادن توانایی های نظامی اش انجام داده است.

تنش بین کره شمالی با آمریکا و متحدانش طی ماه های گذشته افزایش یافته بود اما در هفته های اخیر تا حدی فروکش کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.