هیات عالی رتبه از کره شمالی و جنوبی برای اولین بار پس از دو سال، مذاکرات سطح بالایی را آغاز کردند؛ مذاکراتی که امید می رود به آشتی دو کره منتهی شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: مقام های ارشد دو کشور کره شمالی و جنوبی برای اولین بار پس از دو سال و درحالی که تنش های بین المللی بر سر برنامه های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ بالا گرفته، درحال دیدار هستند. «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی این مذاکرات را از طریق ویدئو کنفرانس تماشا می‌کنند.

این دیدار ساعت 10 صبح به وقت محلی - 1 بامداد به وقت گرینویچ - در ساختمان سه طبقه «خانه صلح» در روستای «پانمونجوم» آغاز شد. این مذاکرات پس از صرف نهار، در نوبت عصر ادامه خواهد یافت.

در تصاویری از این دیدار «چو میانگ‌ گیون» وزیر اتحاد دو کره و رئیس هیئت کره جنوبی و «ری سان‌ گوان» رئیس هیئت مذاکره‌ کننده کره شمالی در حالی که با یکدیگر دست داده‌ اند، دیده می‌ شوند.

رئیس هیات کره شمالی گفته است: ما با امید به وجود رویکردی جدی و صادقانه به این مذاکرات آمده‌ ایم… تا برای مردم شبه‌جزیره کره که انتظارات زیادی از گفت‌ و گوها دارند، نتیجه‌ بخش باشد. وزیر کره جنوبی نیز ابراز امیدواری کرده‌ است که گفت‌ و گوها با جدیت دنبال شود و دوام بیاورد.

محل ملاقات روستایی در منطقه به شدت تحت حفاظت غیرنظامی است؛ جایی که دو طرف به طور تاریخی برای مذاکرات از آن استفاده کرده اند.

«روستای آتش بس» با یک خط به دو قسمت میان شمال و جنوب تقسیم شده است و ساختمان فرماندهی سازمان ملل در وسط روستا روی این خط قرار دارد.

در ابتدای گفت و گو ها در حالی که دمای هوای محل مذاکره زیر صفر درجه بود، مذاکره‌ کننده ارشد کره شمالی گفت: « اغراق نکرده ایم اگر که بگوییم روابط میان دو کره بیش از هوای طبیعی، یخ زده است.»

نماینده کره شمالی از همتای کره جنوبی خود خواسته بود که اجازه پخش زنده این مذاکرات را بدهد. با این حال، «چو میونگ گیون» وزیر اتحاد کره جنوبی در پاسخ گفته بود که مذاکرات باید پشت درهای بسته برگزار شود اما در صورت لازم، رسانه‌ ها هم می‌ توانند در آن شرکت کنند.

پیش از ورود نمایندگان به محل گفت و گو، حدود 20 شهروند کره جنوبی با در دست داشتن پلاکاردی که بر روی آن نوشته شده بود: «ما آرزوی موفقیت مذاکرات سطح بالای دو کره را داریم»، در محل حضور یافتند. مردی هم یک پرچم شبه جزیره متحد کره را در دست داشت.

موضوع اصلی گفتگوها مشارکت احتمالی کره شمالی در بازی های المپیک زمستانی است که در ماه فوریه در کره جنوبی برگزار خواهد شد. کره جنوبی همچنین راه های بهبود روابط میان دو کره را مطرح خواهد کرد. با آغاز مذاکرات، سئول پیشنهاد آغاز مذاکرات نظامی را به پیونگ‌ یانگ مطرح کرد و کره شمالی هم قرار است هیاتی را به المپیک زمستانی کره جنوبی اعزام کند.

کره شمالی گفته است که ورزشکاران و یک هیات عالی رتبه را ماه آینده به المپیک زمستانی کره جنوبی اعزام خواهد کرد و خواستار رفع موضوعات مربوط به دو کره از طریق گفت‌ و گو و مذاکره است.

هیاتی از سئول نیز اعلام کرد که کره جنوبی از دو کشور می‌ خواهد تا ماه آینده در بازی های المپیک زمستانی که قرار است در «پیونگ‌ چانگ» برگزار شود، در کنار یکدیگر رژه برگزار کنند.

کره جنوبی همچنین پیشنهاد داد تا در سال جدید، خانواده‌ هایی که در جنگ کره از یکدیگر جدا شدند مجددا به یکدیگر بپیوندند و همچنین پیشنهاد گفت‌ و گوی نظامی با کره شمالی را مطرح کرد.

سئول در عین حال از آمریکا خواسته است برای جلوگیری از یک بحران احتمالی در جریان المپیک زمستانی کره جنوبی، رزمایش نظامی مشترک را به تعویق بیاندازد.

روابط میان دو کشور پس از آنکه سئول یک پروژه اقتصادی در مجتمع صنعتی «کاسونگ» در کره شمالی را معلق کرد وخیم تر شد. آن تصمیم پس از آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی بود.

پس از آن تصمیم، کره شمالی کلیه کانال های ارتباطی با سئول را قطع کرد که شامل خط تماس اضطراری می شد. آخرین گفتگوهای در سطح عالی میان دو کشور در دسامبر 2015 انجام گرفته بود.

همزمان با پیشروی سریع برنامه موشکی کره شمالی که قطعنامه های سازمان ملل آنها را ممنوع می کند تنش میان آن دو بیشتر هم شده است.

وزیر اتحاد دو کره در دولت کره جنوبی روز دوشنبه تاکید کرد که المپیک، موضوع اصلی مذاکرات خواهد بود اما افزود که سایر مسائل هم مطرح خواهد شد.

چو میونگ گیون گفت که دولت سعی خواهد کرد مسائل مربوط به خانواده های که در جنگ از هم پاشیده اند و راه های تخفیف تنش نظامی را مطرح کند. او هدایت هیاتی پنج نفره را در این مذاکرات به عهده خواهد داشت.

هدایت هیات پنج نفره کره شمالی را «ری سون-گوان» رئیس سازمان امور روابط با کره جنوبی به عهده خواهد داشت. ری از مذاکره کنندگان با سابقه کره شمالی است.

این مذاکرات از نزدیک توسط رهبران جهانی که مشتاق به مشاهده هر نشانه ای از کاهش تنش ها در شبه جزیره کره هستند، رصد می شود. هر دو کشور محتاطانه گام برمی دارند، اما مایلند که این ملاقات آغازی برای تماس ها و تعامل بیشتر باشد.

کره جنوبی هفته پیش پیشنهاد این مذاکرات با کره شمالی را داد که پس از آن بود که رهبر کره شمالی گفت اعزام یک تیم از ورزشکاران به المپیک زمستانی را بررسی می کند.

پس از آن کره شمالی خط تلفن اضطراری با کره جنوبی را دوباره راه انداخت که امکان تماس مجدد میان دو کشور برقرار شد. بعد از آن پیونگ یانگ پیشنهاد سئول برای مذاکره را پذیرفت.

مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی گفت او بازی های المپیک زمستانی را فرصتی بزرگ برای بهبود روابط میان دو کره می داند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم آن را «شروعی مهم» خوانده و افزود که اگر این گفتگوها به نتیجه مثبت بیانجامد تحولی بزرگ برای کل بشریت است.

البته کره جنوبی انجام احتمالی مذاکرات را در روزهای پایانی سال گذشته پیش‌ بینی کرده بود. وزارت اتحاد دو کره در برآوردی در پایان 2017 این احتمال را مطرح کرده بود که پیونگ‌ یانگ در سال جدید به ظرفیت‌ های هسته ای و موشکی خود خواهد افزود و به‌ دنبال راهی برای مذاکره خواهد گشت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.