پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

آسوشیتدپرس در آستانه گفت و گوهای دو کره گزارش داد:

آیا سئول شاخه زیتون «کیم جونگ اون» را می پذیرد؟

کیم جونگ اون در خلال سخنرانی روز اول ژانویه خود، به نشانه صلح‌ طلبی، شاخه زیتون به سوی سئول دراز کرد حال فردا باید دید نتیجه این کار او چه می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: اقدام اخیر کره شمالی برای بهبود روابط با کره جنوبی کاملا غیرقابل پیش بینی نبود، زیرا این کشور سابقه آغاز تحریکات و سپس تلاش برای گفت و گو با سئول و واشنگتن را دارد.

با این حال گفت و گوی دو کره در روز سه شنبه (فردا) که اولین گفت و گوها پس از دو سال محسوب می شود، امیدها را در خصوص دستکم کاهش تنش ها بر سر آزمایش های موشکی و هسته ای اخیر که نگرانی ها در مورد جنگ احتمالی را افزایش داده بود، تقویت کرده است.

جا دارد در اینجا نگاهی به چگونگی برنامه ریزی برای این گفت و گوها و آنچه از آنها انتظار  می رود، بیاندازیم:

 

___

شاخه زیتون کیم جونگ اون

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سخنرانی روز سال نوی خود گفت امیدوار است نماینده ای را به المپیک زمستانی کره جنوبی اعزام کند؛ اما در عین حال اعلام کرد که دکمه اتمی بر روی میزش دارد که می تواند هر زمان که بخواهد آن را بفشارد و به هر نقطه ای در آمریکا بمب اتمی شلیک کند.

منتقدان، پیام دوگانه کیم را تلاشی برای ایجاد تنش میان سئول و واشنگتن، تضعیف فشار بین المللی تحت رهبری ایالات متحده و خریدن زمان برای کره شمالی برای تکمیل سلاح های هسته ای خود دانستند. تحریم های اعمال شده توسط سازمان ملل متحد و دیگر کشورها پس از ششمین و بزرگ ترین آزمایش هسته ای کره شمالی و سه موشک بالستیک قاره پیما که سال گذشته شلیک شد، تشدید شده است.

«مون جائه این» رئیس جمهور لیبرال کره جنوبی که به دنبال نزدیک شدن به کره شمالی است، به سرعت با ارائه پیشنهاد گفت و گو در روستای مرزی «پانمونجوم» به سخنرانی کیم در مورد همکاری ها در زمان برگزاری المپیک و روابط کلی پاسخ داد. کیم پیشنهاد مون را پذیرفت.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز شنبه این مذاکرات را «شروع بزرگی» خواند و گفت که امیدوار است تا از مذاکرات، پیشرفت هایی حاصل شود. او قبلا به سخنان کیم درروز سال نو پاسخ داده و هشدار داده بود که دکمه «هسته ای» او بسیار بزرگ تر و قدرتمند است.

___

همکاری در المپیک

مقامات کره جنوبی اظهار داشتند که قبل از پرداختن به مسائل سیاسی و نظامی سخت تر، در مورد همکاری های المپیک مذاکره خواهند کرد.

دولت مون می خواهد که کره شمالی در بازی های 9 تا 25 فوریه در «پیونگ چانگ» کره جنوبی شرکت کند و امیدوار است به این ترتیب خصومت های بین رقبا کاهش یابد. کره جنوبی ممکن است پیشنهاد کند که ورزشکاران کره شمالی و جنوبی در مراسم افتتاحیه و اختتامیه با هم رژه برگزار کنند.

ورزشکاران دو کره پیش از تنش های اخیر گام های مشابهی را در مسابقات ورزشی مشابه بین المللی برداشتند. اما پس از یک سال تنش های شدید هسته ای که طی آن کیم و ترامپ به تهدید یکدیگر و مجادله لفظی پرداختند، چنین علائمی از کاهش خصومت ها در پیونگ چانگ به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است.

اما کره شمالی که در ورزش های زمستانی ضعیف است، در حال حاضر هیچ ورزشکار واجد شرایطی برای شرکت در بازی های المپیک ندارد. به گفته رسانه های ژاپنی، کره شمالی باید سهمیه اضافی برای رقابت ها دریافت کند و «چانگ اونگ» نماینده این کشور در کمیته بین المللی المپیک، در تعطیلات آخر هفته برای مذاکره با مقامات این کمیته به سوئیس سفر خواهد کرد.

انتظار می رود که کره جنوبی از کمیته بین المللی المپیک بخواهد اجازه دهد کره شمالی در بازی حضور یابد.

___

 

موانع

در حالی که ممکن است دو کره بر سر مشارکت کره شمالی در المپیک توافق داشته باشند، احتمالا به شدت بر سایر مسائل مربوط به چگونگی بهبود روابط اختلاف نظر خواهند داشت.

دولت مون می خواهد اعضای خانواده های دو کشور که به واسطه جنگ از هم پاشیده اند، دوباره به هم ملحق شوند و اقدامات لازم برای کاهش تهدیدها در مناطق مرزی انجام گیرد. اما کره شمالی می تواند برای هر یک از این اقدامات تقاضای امتیاز کند، مانند احیای پروژه های همکاری متوقف شده که برای کره شمالی سود آور باشد یا تعلیق مانورهای مشترک کره جنوبی با آمریکا که هر ساله برگزار می شود.

تعلیق رزمایش ها چیزی است که کره جنوبی نمی تواند با در نظر گرفتن روابط خود با ایالات متحده به عنوان متحد اصلی خود که به دنبال افزایش فشار و تحریم ها بر کره شمالی است، صورت دهد.

دولت ترامپ موافقت کرده است تا رزمایش های این دوره را به بعد از بازی های المپیک به تاخیر بیاندازد. اما «جیم ماتیس» وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده است که این به تعویق انداختن، یک ضرورت عملی برای تطبیق با المپیک است، نه یک ژست سیاسی.

توافق با کره جنوبی برای احیای یک پارک صنعتی مشترک یا یک پروژه گردشگری می تواند با انتقاداتی از خارج از کشور در این خصوص مواجه شود که این کار تحریم های بین المللی را نقض می کند، زیرا به گفته منتقدان، موجب می شود پول کره جنوبی به کره شمالی فرستاده شود.

تحلیلگران می گویند تنش میان دو کره، پس از بازی های المپیک می تواند دوباره تشدید شود، و سربازان آمریکایی و کره جنوبی با تاخیر تمرینات نظامی خود را انجام دهند و کره شمالی احتمالا در پاسخ، دست به آزمایش های تسلیحاتی جدید بزند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.