با ثبت دو مورد زمین لرزه، احتمال انجام ششمین آزمایش هسته ای پیونگ ‌یانگ یا آزمایشی مشابه آن مطرح شده ‌است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد دو زمین‌ لرزه‌ در کره شمالی ثبت شده‌ است که به گفته مقام‌ های کره جنوبی، لرزه‌ ها مصنوعی بوده و این احتمال مطرح شده که پیونگ‌ یانگ دست به آزمایش هسته ای جدیدی زده باشد. 

بر اساس اعلام سازمان زمین ‌شناسی آمریکا، زمین ‌لرزه نخست 5.2 ریشتر و در 55 کیلومتری شمال منطقه «کیم‌ چک» در شمال این کشور ثبت شده‌ است. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کره جنوبی این زمین لرزه در ساعت 12:36 بعد از ظهر به‌ وقت محلی رخ داده است.

مرکز لرزه‌ نگاری چین هم اعلام کرده است دو زمین ‌لرزه در سطح زمین و در یک محل، رخ داده که دومی 4.6 ریشتر بود. در بیانیه ‌ای که این مرکز منتشر کرده گفته شده لرزه‌ ها ممکن است ناشی از انفجار باشند. از آسیب یا تلفات احتمالی گزارشی منتشر نشده‌ است.

فاصله زمانی بین دو زمین لرزه هشت دقیقه بوده است.

بر اساس منابع رسانه ای، زمین ‌لرزه‌ های مشابهی در منطقه پس از انجام آزمایش ‌های هسته ای ثبت شده بودند و به همین دلیل نیز احتمال انجام ششمین آزمایش پیونگ ‌یانگ یا آزمایشی مشابه آن مطرح شده ‌است. کره شمالی تا به حال دست به پنج آزمایش هسته ای زده بود؛ از جمله در ژانویه سال 2016 - در جریان آزمایش چهارم - دستیابی به یک بمب هیدروژنی را اعلام کرد.

خبرگزاری دولتی کره جنوبی اعلام کرده است که مقام‌ های کره جنوبی نیز وقوع زمین ‌لرزه را تایید کرده‌ اند و دفتر ریاست‌ جمهوری این کشور نیز این احتمال را مطرح کرده که لرزه ناشی از یک آزمایش جدید هسته ای بوده باشد.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز اعلام کرده زمین ‌لرزه ثبت ‌شده طبیعی نبوده و در حال تحقیق در این خصوص هستند.

شورای امنیت ملی کره جنوبی برای بررسی این اتفاق جلسه اضطراری تشکیل داده است.

دولت آمریکا هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.

این در حالی است که کره شمالی ساعاتی پیش گفته بود توانایی خود در ارتباط با بمب هیدروژنی را افزایش داده و آن را قابل کارگذاری بر موشک‌ های قاره ‌پیما کرده ‌است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی اخیرا اعلام کرده بود «کیم جونگ ‌اون» رهبر آن کشور، در جریان دیدار از «موسسه بمب هسته‌ ای»، بر بمب هیدروژنی پیشرفته ‌ای که قابل کارگذاری بر موشک‌ های بالیستیک قاره‌ پیما است نظارت کرده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی در عین حال اعلام کرده است که جنگ‌ افزاری که در اختیار این کشور است قدرت ویرانگری عظیمی دارد.

گزارش تازه در ارتباط با فعالیت‌ های نظامی و هسته ‌ای کره شمالی همزمان با اوج‌ گیری یکی از تازه‌ ترین بحران‌ ها در شبه‌ جزیره کره منتشر شده ‌است. حملاتی لفظی میان پیونگ ‌یانگ و واشنگتن رد و بدل شده ‌است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «شینزو آبه» نخست ‌وزیر ژاپن در تماس تلفنی، در مورد بحران رو به افزایش کره شمالی و لزوم همکاری‌ های نزدیک میان این دو کشور و نیز کره جنوبی تاکید کردند.

کره شمالی در هفته‌ های گذشته دست به آزمایش موشک بالستیکی زده که به‌ نظر می ‌رسد یک موشک قاره‌ پیما، با قابلیت دسترسی به خاک آمریکا باشد.

در پی آزمایش‌ های اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هشدار داد کره شمالی با «خشم و آتش» روبرو خواهد شد و پیونگ ‌یانگ هم تهدید کرد به جزیره گوام حمله کند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.