در حالی که پیونگ‌ یانگ روز یکشنبه اعلام کرده بود رزمایش آمریکا و کره جنوبی مانند جرقه‌ ای است که می‌ تواند به جنگ هسته‌ ای بیانجامد، واشنگتن و سئول این رزمایش را آغاز کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد ارتش‌ های آمریکا و کره جنوبی از صبح امروز دوشنبه رزمایش هوایی بزرگی را علیه آنچه «تهدیدهای» کره شمالی نامیده‌ شده، آغاز کرده‌ اند. این رزمایش، موسوم به «نقطه هوشیاری» (Vigilant Ace) است.

این تمرین نظامی که گفته شده «بزرگ‌ ترین» تمرین از این دست ‌است، چندی پس از «قوی‌ ترین» آزمایش موشکی کره‌ شمالی صورت می‌ گیرد.

بیش از 230 فروند هواپیمای نظامی و 12 هزار نیرو در رزمایش پنج‌ روزه آمریکا و کره جنوبی شرکت می کنند.

هواپیماهای نظامی شامل شـش جنگنده اف-22 و شش‌ جنگنده اف-35 است که به‌ تازگی به کره جنوبی اعزام شده‌ اند.

سخنگوی پایگاه هوایی آمریکا در کره جنوبی گفت حضور شش جنگنده رادارگریز اف-35 به‌ معنی گسترده‌ ترین حضور جنگنده‌ های نسل پنجم در رزمایش اخیر است.

آمریکا اعلام کرد هدف از این رزمایش، افزایش سطح توانایی های رزمی و کیفیت تعامل رزمی بین نیروهای هوایی آمریکا و کره جنوبی است.

رسانه‌ های کره جنوبی گزارش دادند که بمب‌ افکن‌ های راهبردی «بی-1 بی لانسر» نیز ممکن است به این رزمایش نظامی افزوده شوند. اما پایگاه هوایی آمریکا در کره جنوبی این گزارش‌ ها را تایید نکرده‌ است.

خبرگزاری دولتی کره جنوبی (یونهاپ) اعلام کرد: «رزمایش سالیانه فعلی، پنج روز و تا روز جمعه طول می‌ کشد. این رزمایش هر چند توجه رسانه‌ ها را به خود جلب کرده، اما برنامه‌ ریزی‌ ها در مورد آن پیش از اقدامات پیونگ‌ یانگ صورت گرفته بود.»

اشاره یونهاپ به تازه‌ ترین آزمایش موشکی کره شمالی‌ است که 29 نوامبر (8 آذر) انجام شد. بنا بر برآوردها، این آزمایش مربوط به موشکی قاره‌ پیما بود که بُرد کافی برای رسیدن به تمامی خاک آمریکا را دارد. این موشک در عین‌ حال دوربردترین موشکی‌ است که پیونگ‌ یانگ تاکنون آزمایش کرده‌ است.

همزمان «هربرت مک‌ مستر» مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهور آمریکا، کره شمالی را «بزرگ‌ ترین تهدید کنونی علیه آمریکا» نامیده و از افزایش خطر جنگ میان دو کشور سخن گفته‌ است.

مک‌ مستر گفت رئیس‌جمهور آمریکا پایبند به خلع سلاح هسته‌ ای در شبه‌ جزیره کره‌ است و برای این‌ کار راهکارهای سیاسی نیز وجود دارد؛ از جمله با افزایش فشارهای چین.

او در عین حال افزود: «به نظرم خطر جنگ هر روز بیشتر می‌ شود؛ گویی در عرصه یک مسابقه قرار داریم و برای حل این مشکل باید با هم مسابقه بدهیم.»

پیونگ‌ یانگ روز یکشنبه اعلام کرده بود آمریکا و کره جنوبی «جنگ‌ طلب» هستند و رزمایش اخیر مانند جرقه‌ ای است که می‌ تواند به جنگ هسته‌ ای بیانجامد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.