پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

بلومبرگ و آسوشیتدپرس در گزارش مشترکی نوشتند:

آیا کانال گفت و گوی در شبه جزیره کره باز شد؟

سیگنال های تازه ای از سوی مقامات دو کره برای آغاز گفت و گو و از سر گیری روابط به گوش می رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ و آسوشیتدپرس در گزارش مشترکی نوشتند: در لابلای پیامِ تبریک سال نوی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و اعلام او مبنی بر تولید انبوه موشک های هسته ای و موشک های بین قاره ای در سال 2018، استراتژی جدیدی برای آغاز مذاکرات مستقیم با کره جنوبی نهفته بود.

کیم احتمالا به تنش های بین «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی واقف شده و به همین دلیل خواستار گفتگوی فوری بین دو کره قبل از برگزاری المپیک زمستانی در ماه آینده در کره جنوبی شده است.

رابطه تنگاتنگ میان متحدان آمریکایی و کره ای ماه ها است که دچار اختلال شده، زیرا مون جائه به عنوان یک رهبر لیبرال، خواستار از سرگیری روابط اقتصادی و دیپلماتیک با کره شمالی است در حالی که ترامپ بالعکس، به سختی تلاش دارد با تشدید تحریم ها به شدت پیونگ یانگ را در منگنه قرار دهد. مون همچنین با تهدید به وتو کردن هر اقدام نظامی پیشدستانه ای علیه برنامه هسته ای کره شمالی، ترامپ و همدستانش را در ماه های اخیر خشمگین کرده است.

تاکنون کیم تا حد زیادی مون را که رسانه های کره شمالی از او به عنوان یک مخالف آمریکا یاد کرده اند، نادیده گرفته است. اما تغییر چشمگیر در لحن و سیاست به سوی مذاکرات دوجانبه بین دو کره نشان می دهد که کیم هم اختلاف میان مون و ترامپ را به عنوان فرصتی برای کاهش فشارها بر کره شمالی دریافته است.

این شرط بندی او ممکن است نتیجه دهد. ساعت ها پس از سخنرانی کیم که در آن او خواستار مذاکره در مورد مشارکت احتمال کره شمالی در المپیک زمستانی در کره جنوبی در ماه فوریه شده بود، دفتر ریاست جمهور کره جنوبی از پیشنهاد پیونگ یانگ استقبال کرد؛ به طوری که ممکن است تنش با آمریکا را تشدید کند.

«پارک سو هیون» سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی گفت: «ما قبلا برای گفتگو با کره شمالی  در هر زمان، مکان و به هر شکلی ابراز تمایل کرده بودیم؛ تا زمانی که هر دو طرف بتوانند در مورد از سرگیری روابط و بازگرداندن صلح خود به شبه جزیره کره، بحث و گفتگو کنند.»

این بیانیه بر نقش دو کره در حل بحران هسته ای تاکید کرد. در مقابل، ترامپ رویکردی سخت گیرانه تر را دنبال کرده است و می گوید هیچ مذاکره ای آغاز نخواهد شد مگر اینکه شواهد نشان دهند کره شمالی از آزمایشات هسته ای و موشکی خود دست بر می دارد زیرا هدف از هر مذاکره ای، برچیدن توانایی هسته ای کره شمالی باید باشد.

«رابرت لیتواک» نویسنده کتاب «جلوگیری از شکست هسته ای کره شمالی» و محقق مرکز «وودرو ویلسون برای دانش پژوهان بین المللی» گفت: «زمان این فرمانروایی، همراه با توانایی تازه اعلام شده او برای حمله به ایالات متحده، محاسبات را تغییر  داده است. کیم یک فرصت نادر در اینجا دارد تا طرف کره جنوبی را در برابر ترامپ بگیرد.»

«دوئین کیم» یکی از مسئولین «انجمن آینده شبه جزیره کره» واقع در شهر «سئول» گفت: «سخنرانی کیم پیام مثبتی است که در حال حاضر توپ را در زمین سئول و واشنگتن قرار می دهد. کیم به شدت بر بهبود روابط دو کره متمرکز شده است، بنابراین برای سئول مهم است که در هر مرحله واشنگتن را در حلقه نگه دارد و در حرکت رو به جلو با ایالات متحده هماهنگ شود.»

و در روز سه شنبه کره جنوبی انجام گفتگو های در سطح بالا را با رقیبش کره شمالی پیشنهاد داد که این به معنای تلاش برای یافتن راه هایی برای همکاری در این بازی ها است.

ممکن است بخشی از انگیزه کیم به واسطه فشاری باشد که به واسطه تحریم ها آغاز شده است.

کیم همچنین به عنوان بخشی از اخطار، با درخواست مون برای ارسال یک نماینده کره شمالی به بازی های المپیک زمستانی موافقت کرده است. رئیس جمهور کره جنوبی این موضوع را مطرح کرده که اگر نماینده های کره شمالی در این بازی ها نماینده داشته باشند، احتمال پرتاب موشک و یا هر اقدام تروریستی دیگری از سوی این کشور برای ایجاد اختلال در این بازی ها کاهش می یابد.

این تلاش های دیپلماتیک در میان افزایش ترس از زرادخانه هسته ای کره شمالی صورت می گیرد. در طول سال گذشته، کره شمالی به چنان پیشرفت فنی سریعی دست یافته که می گوید اکنون می تواند موشکی را به سمت ساحل شرقی آمریکا شلیک کند. هنوز مشخص نیست که آیا کره شمالی توانسته به بخش اصلی تهدید هسته ای خود - توانایی ساخت کلاهکی که بتواند فشار و گرمای بازگشت مجدد به جو زمین را تحمل کند - دست یابد یا خیر ولی گمانه زنی هایی وجود دارد که به این توانایی بسیار نزدیک تر شده است.

این تهدید به اندازه کافی قدرتمند به نظر می رسد که دولت ترامپ را به سمت دست زدن به حمله پیشدستانه سوق دهد.

این نوع تفکر - و همچنین سخنان آتشین کیم و ترامپ - کره جنوبی را، که انتظار می رود در خط مقدم هر گونه جنگ احتمالی قرار گیرد، ترسانده است. پیشرفت های موشکی پیونگ یانگ همچنین آمریکا را به تشدید تحریم ها واداشته است.

به رغم تغییر در توانایی هسته ای کره شمالی، بیانیه سال نوی کیم مشابه سال قبل بود: برنامه هسته ای کره شمالی متوقف نمی شود و ترامپ باید این را بپذیرد.

اما برخی مقامات اظهار نظر او را در مورد «دکمه هسته ای» روی میزش رد کرده اند. «کو یو-هوان» که در دانشگاه سئول درس «مطالعات کره شمالی» را تدریس می کند، می گوید: «در حقیقت منظور کیم این بوده که تسلیحات کره شمالی اکنون آماده استقرار است.»

رئیس جمهور کره جنوبی رسما از تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی حمایت کرده است اما در عین حال با چین و روسیه هم در مورد لزوم استفاده از مذاکرات برای حل بحران هسته ای موافق است. پیام سال نوی کیم ممکن است روسیه و چین را هم به سمت تکرار طرح شان برای حل این بحران سوق دهد. طرح آنها موسوم به «توقف در برابر توقف»، پیشنهاد توقف آزمایش های هسته ای کره شمالی را در برابر توقف رزمایش های نظامی کره جنوبی - آمریکا مطرح می کند. فرض بر این است که تحت چنین شرایطی تحریم ها هم کاهش یابند.

اکنون سوال مهم این است که آیا این مذاکرات نتیجه خواهد داد؟ برخی تندروها در کره جنوبی و برخی از مقامات دولت ترامپ می گویند نگرانند که اگر گفت و گو در شبه جزیره کره موجب تضعیف موقت تنش ها شود، تحریم ها نیز ممکن است کاهش یابد. مقامات دولتی مون اینگونه استدلال می کنند که از استراتژی کره شمالی آگاه هستند و به شدت با واشنگتن همکاری می کنند.

مون در تلاش برای ایجاد یک آرامش در منازعات هسته ای در طول بازی های المپیک است و از مذاکرات با کره شمالی استقبال می کند. چنین مذاکراتی در نهایت ممکن است منجر به مذاکرات گسترده تری شود که در آن ایالات متحده، چین و روسیه می توانند انگیزه های اقتصادی و دیپلماتیکی را برای کره شمالی برای توقف آزمایش هسته ای و موشکی به وجود آورند.

در مذاکرات آینده، انتظار می رود که کره شمالی امتیازات مهمی مانند کاهش تحریم ها و کاهش حضور نظامی آمریکا در شبه جزیره کره را طلب کند. سپس کره شمالی احتمالا سعی خواهد کرد که واشنگتن را مجبور به سازش کند و پیشنهاد کند که آزمایشات هسته ای و موشکی خود را متوقف کند اما این سلاح ها را کنار نگذارد. یا همانند گذشته، کره شمالی می تواند از مذاکرات برای کاهش تاثیر تحریم ها بدون هیچ گونه قصدی برای پایان دادن به برنامه هسته ای خود استفاده کند.

این امر اساسا وضعیتی را که ترامپ غیر قابل تحمل خوانده است، کنترل خواهد کرد.

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.