سخنگوی دولت تأکید کرد که ترکیه پس از انجام موفقیت آمیز عملیات از آنجا خارج خواهد شد. ترکیه اشغالگر نیست و در منطقه نخواهد ماند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبر گزاری اسپوتنیک عربی،«بکر بوزداغ»معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت ترکیه تأکید کرد که عملیات نظامی این کشور تحت عنوان«شاخه زیتون» محدود به منطقه «عفرین» است.

وی تأکید کرد: هدف عملیات شاخه زیتون، برادران کُرد ما نیست.ارتش ما به هیچ غیرنظامی آسیب نرسانده است، بلکه تنها تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهد.

بوزداغ تصریح کرد: در برابر تشکیل یک دولت تروریستی در امتداد مرز های مان ساکت و بی واکنش نمی مانیم.

سخنگوی دولت ترکیه تأکید کرد: ترکیه به دلیل باورها، اخلاق و آداب و رسوم ارتش از غیرنظامیان محافظت می کند نه به دلیل انتقادات جامعه بین المللی؛ ترکیه برای آنکه کوچکترین آسیبی به غیرنظامیان وارد نشود توجه و حساسیت بالایی به خرج می دهد. عملیات با حساسیت فوق العاده ادامه دارد.

وی افزود:  ترکیه پس از انجام موفقیت آمیز عملیات از آنجا خارج خواهد شد. ترکیه اشغالگر نیست و در منطقه نخواهد ماند. 

بوزداغ در ادامه گفت: همه در مورد مدت عملیات شاخه زیتون اظهار نظر می کنند. ما به کسانی که می گویند مدت و منطقه عملیات باید «محدود» باشد، می گوییم که محدوده عملیات شاخه زیتون مشخص است. هدف آن نیز پاکسازی عفرین از تروریست ها و تشکل های تروریستی است. مدت آن نیز تا نابودی گروه های تروریستی موجود و آخرین عنصر تروریستی، برقراری آرامش، ثبات و امنیت و تا زمانی که مردم این منطقه طعم آزادی و صلح را بچشند، ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که سخنگوی دولت ترکیه روز گذشته طی سخنانی اظهار داشت: مادامی که مقامات آمریکا و حامیان چنین طرح‌ها از اهداف خود منصرف نشده و به برنامه های خود در این زمینه پایان ندهند، ما خود این نقشه ها را نقش بر آب خواهیم کرد و این سازماندهی ها را بر هم خواهیم زد. منبج و شرق فرات نیز از اینها (کردهای همپیمان آمریکا) پاکسازی خواهد شد.

در تحولی دیگر المیادین گزارش داد که درگیری های شدید میان گروه نیروهای دموکراتیک سوریه  (قسد) با عناصر گروه های مورد حمایت ترکیه در اطراف کوه استراتژیک«برصایا» ادامه دارد به طوری که قسد اعلام کرد که بیشتر نقاطی که در این کوه استراتژیک از دست داده بود را بازپس گرفت.

گروه های مسلح هوادار ترکیه دیروز اعلام کردند که کوه برصایا را پس از درگیری شدید با قسد به کنترل خود در آوردند این در حالی بود که یگان های حمایت مردمی کرد کنترل ارتش ترکیه و گروه های وابسته به آن بر کوه برصایا در شمال شهر«اعزاز» در ریف شمالی «حلب» را تکذیب کرد.

در اطراف شهر عفرین نیز درگیری های شدید میان یگان های حمایت مردمی کرد و ارتش ترکیه در روستای«علی بیسکی» ادامه دارد.

در مقابل، جنگنده های ارتش ترکیه شهرک های «کوبالی» و «دیر مشمش» در منطقه «شیروا» در جنوب عفرین را به شدت بمباران کردند.

در تحولی دیگر، دیده بان حقوق بشر، وابسته به مخالفان سوری،امروز دوشنبه اعلام کرد ترکیه قصد دارد منطقه عفرین را غرق در آب کند.

دیده بان حقوق بشر سوریه تأکید کرد که هدف ترکیه از بمباران پیوسته سد« 17 نیسان» که معروف به سد«میدانکی» است، غرق کردن منطقه عفرین در شمال سوریه است و این کار را آنکارا در پی ناکامی عملیات نظامی اش در منطقه عفرین انجام می دهد.

این سازمان تصریح کرد که جنگنده های ترکیه از نیمه شب یکشنبه مناطق اطراف سد نیسان واقع در 12 کیلیومتری شمال شهر عفرین را بمباران می کند و این بمباران ها به سد آسیب رسانده است.

نگرانی ها در زمینه هدف قرار دادن سد و تخریب آن توسط هواپیماهای ترکیه که برای سومین بار طی ده روز اخیر آن را بمباران کردند، بیشتر شده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه(قسد) نیز اعلام کرد که منطقه سد 17 نیسان در معرض بمباران بی وقفه شدید است امری که جان هزاران نفر از ساکنان روستاهای نزدیک آن را تهدید می کند.

سد 17 نیسان روی رود عفرین ساخته شده است و از شهرک میدانکی دو کیلومتر فاصله دارد. این سد بیش از 15 میلیون متر مکعب آب در سال برای شهرهای اعزاز و عفرین،جایی که 190 هزار نفر زندگی می کنند را تامین می کند. این سد از سیلاب هایی که در نتیجه باران و جمع شدن آب به وجود می آیند، جلوگیری می کند و از مناطق کشاورزی پشت سد نیز حمایت می کند. 

در تحولی دیگر، قسد اعلام کرد که یک پهپاد ترکیه را در عفرین سوریه سرنگون کرده است.

برخی منابع به المیادین گفتند که ارتش ترکیه در بمباران عفرین از ناپالم که سازمان ملل استفاده از آن را ممنوع کرده است استفاده می کند و حالت هایی در بیمارستان های عفرین ثبت شده است که نشان دهنده استفاده از ناپالم است.

همین منابع گفتند که در بمباران عفرین توسط ترکیه طی ساعت های گذشته خانواده ای متشکل از 13 نفر جان باختند.

رسانه های ترکیه نیز اعلام کردند که کردهای سوریه به شهر «کیلیس» راکت شلیک کردند.

این رسانه ها تأکید کردند که در این حمله راکتی به آسیبی نرسید و راکت ها به یک مزرعه اصابت کرده است.

از سوی دیگر، سی ان ان گزارش داد که ژنرال«جوزف فوتیل» فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا تأکید کرد که ارتش آمریکا برنامه ای برای خروج نیروهایش از شهر«منبج» در شمال سوریه ندارد.

فوتیل تأکید کرد: به رغم هشدارهای ترکیه به فکر خروج نیروهای خود از منبج نیستیم.

 طی روزهای گذشته ترکیه به آمریکا هشدار داد که باید فورا نیروهای نظامی خود را از شهر «منبج» سوریه خارج کند.

«مولود چاووش اوغلو»وزیر خارجه ترکیه شنبه هتفه جاری گفت که ایالات متحده آمریکا باید فورا نیروهای خود را از شهر منبج سوریه خارج کند.

وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که آمریکا باید فورا از منبج سوریه خارج شود.

اوغلو تصریح کرد که آمریکا باید اقدام های ملموسی برای پایان دادن به حمایت از یگان های حمایت مردمی کرد سوریه انجام دهد و فقط به حرف زدن بسنده نکند.

بنابر این گزارش، ارتش ترکیه از روز شنبه هفته گذشته عملیات نظامی گسترده ای را در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است و فرماندهی ارتش ترکیه اعلام کرده است که هدف از این عملیات پاک سازی گروه های مسلح کرد است که آنکارا آنها را تروریستی توصیف می کند. ترکیه همچنین اعلام کرده است که به دنبال ایجاد منطقه امن به عمق 30 کیلومتری داخل اراضی سوریه است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.