برخی رسانه ها از کشته شدن دو نظامی آمریکایی در بمباران«عفرین» توسط جنگنده های ترکیه خبر دادند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک عربی، برخی منابع نظامی گفتند که درگیری های شدیدی در روستای«حمامه» و اطراف آن در شمال سوریه میان ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری همپیمانش با نیروهای دموکراتیک سوریه به وقوع پیوسته است.

این منابع گفتند که نیروهای کرد حمله ترکیه و همپیمانانش به منطقه «تل قستل جندو» را دفع کرده اند.

برخی منابع کرد نیز گفتند که درگیری در روستای قستل جندو و اطراف روستای حمامه همچنان ادامه دارد.

یک منبع کرد نیز گفت که یگان های حمایت مردمی یک هواپیمای نظامی ترکیه را در منطقه عفرین سرنگون کردند.

هواپیماهای ترکیه تا کنون بیش از 170 هدف را در عفرین مورد حمله قرار داده اند.

برخی رسانه ها از کشته شدن دو نظامی آمریکایی در بمباران«عفرین» توسط جنگنده های ترکیه خبر دادند.

برخی رسانه ها گزارش دادند که جنگنده های ترکیه در زمان حضور مشاوران نظامی آمریکایی در حومه عفرین این منطقه را بمباران کردند که در نتیجه آن دو مشاور نظامی آمریکایی کشته شدند.

پایگاه اینترنتی «پولیتیکا»نوشت که منابع رسمی آمریکایی این خبر را تأیید نمی کنند لیکن برخی منابع نیز گفتند که پنتاگون این نوع حوادث را به لحاظ رسانه ای پوشش نمی دهد.

یگان های حمایت مردمی کرد امروز پنجشنبه مدعی شدند که 16 نظامی ترک را در جریان درگیری ها در شهر عفرین سوریه به اسارت گرفتند.

«احمد شوقی» نماینده ستاد یگان های حمایت مردمی کرد  به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که در جریان درگیری ها در منطقه «جندیرس» در عفرین این 16 نظامی ترکیه به اسارت گرفته شدند و یگان های حمایت مردمی کرد نیز چهار نیروی خود را از دست داده است.

شوقی افزود که شدت حملات هوایی ترکیه کمتر شده است.

در تحولی دیگر یک مسئول آمریکایی بلند پایه به وال استریت ژورنال گفت که واشنگتن به همپیمانان کرد خود در سوریه هشدار داده است که در صورت جنگ با ترکیه حمایت آمریکایی ها را از دست می دهند.

این مسئول بلندپایه افزود که واشنگتن همچنین به ترکیه اطلاع داده است که هر گونه حمله ای به شهر« منبج»قابل قبول نیست و دارای پیامدهایی است.

 

حمایی اخوان المسلمین از  حمله ترکیه به سوریه

این در حالی است که «اخوان المسلمین» سوریه از حمله نظامی ترکیه به عفرین حمایت کرده است.

گروه  اخوان المسلمین سوریه نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مشارکت گروه های مسلح سوری در عملیات «شاخه زیتون» با حمایت ترکیه علیه کردها در شمال سوریه را تأیید می کند.

در این بیانیه آمده است که اخوان خواستار مقابله با جنبش های جدایی طلب در شمال سوریه است و از حق ترکیه برای دفاع از امنیت ملی اش دفاع می کند.

 

پشنهاد آمریکا برای ایجاد منطقه حایل

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که روز گذشته همتای آمریکایی‌اش پیشنهاد ایجاد منطقه حائل امنیتی 30 کیلومتری در سوریه را داده است.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه از پیشنهاد «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا برای ایجاد یک منطقه حائل امنیتی 30 کیلومتری در سوریه خبر داد.

این پیشنهاد در اجلاس بین المللی «همکاری بین المللی برای مجازات استفاده کنندگان از سلاح شیمیایی» که دیروز در پاریس برگزار شد، ارائه شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن ارائه این پیشنهاد اعلام کرده این اقدام می‌ تواند نگرانی‌ های ترکیه را برطرف کند.

 

گفت و گوی تلفنی اردوغان و ترامپ

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص تحولات سوریه و عملیات شاخه زیتون تبادل نظر کرده و بار دیگر بر لزوم بر «توقف کمک تسلیحاتی» آمریکا به گروه های کرد سوریه تاکید کرد.

خبرگزاری آناتولی در این زمینه گزارش داد که اردوغان در این تماس تلفنی با اشاره به این که عملیات شاخه زیتون بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص مبارزه با تروریسم انجام می‌شود اظهار کرد: ترکیه برای تامین امنیت در مرزهای خود قصد دارد عفرین را از عناصر تروریستی پاکسازی کند.

روسای جمهور ترکیه و آمریکا بر ادامه همکاری‌های نزدیک بین دو کشور در مورد مسائل دوجانبه و بحران سوریه تاکید کردند. 

 

ادامه حملات کردها به اراضی ترکیه

کردهای سوریه در ادامه حملات خود به خاک ترکیه مسجدی در مرکز استان «کیلیس» ترکیه را هدف حمله راکتی قرار داد که براثر آن دو غیرنظامی کشته و  6 غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

«محمد تکین‌ آرسلان» استاندار کیلیس نیز در این زمینه اعلام کرد که در پی شلیک این راکت به مسجدی در مرکز این استان، دو نفر از نمازگزاران جان باخته و 6 تن دیگر  زخمی شده‌اند. 

وی افزود: این راکت زمانی به مسجد اصابت کرد که نمازگزاران در حال عبادت بودند. همزمان راکت دیگری نیز با 100 متر فاصله به یک خانه اصابت کرده است. این حادثه تلفات جانی نداشته اما 5 نفر از جمله 4 کودک از دود ناشی از انفجار مصدوم شده‌اند.

 

برگزاری نشست سوری ها در وین

امروز دور جدیدی از گفتگوهای سوری – سوری در وین با حضور هیأت مذاکره کننده سوریه به ریاست« بشار الجعفری» نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد و مخالفان سوری آغاز می شود.

این گفتگوها به درخواست «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل به سوریه برگزار می شود.

دیروز فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل به سوریه نسبت به مذاکرات وین ابراز امیدواری کرده بود.

 

جنایت جدید آمریکا در سوریه و دفع حمله داعش توسط ارتش

جنگنده های «ائتلاف آمریکایی» قتل عام دیگری را در شهرک «الشعفه» در ریف شرقی «دیر الزور» مرتکب شدند که در نتیجه آن 15 نفر غیر نظامی  کشته شدند.

منابع محلی در این زمینه گفتند: جنگنده های به اصطلاح «ائتلاف بین‌المللی» به فرماندهی آمریکا خانه های شهروندان را در شهرک الشعفه در ریف شهر «البوکمال» هدف حمله قرار دادند که در نتیجه آن 15 غیر نظامی از جمله 7 زن کشته شدند.

ارتش سوریه نیز حمله گروه تروریستی داعش به روستاهای«الکشمه» و «غریبه» در ریف جنوب شرقی دیرالزور را دفع کرد.

ارتش سوریه در درگیری با عناصر داعش در این دو روستا 25 تررویست را از پای در آورد.

 

ارسال 1600 دعوتنامه برای حضور در کنفرانس سوچی

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که 1600 نفر برای حضور در کنفرانس مذاکرات سوریه در سوچی دعوت شده اند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که دعوتنامه ها و پیشنهادهای مشارکت برای شرکت کنندگان در کنفرانس سوچی برای نزدیک به 1600 نفر فرستاده شده است.

وی افزود که از سازمان ملل و تعدادی از شرکای منطقه ای و بین المللی نیز به عنوان ناظر این کنفرانس دعوت شده است.

درباره استراتژی آمریکا در سوریه نیز سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که استراتژی آمریکا بر اساس تکه تکه کردن این کشور قرار دارد.

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.