قسد در ادامه بیانیه خود افزود که تا کنون و در سومین روز از حمله ارتش ترکیه به عفرین کشته شدن 53 نظامی و زخمی شدن 38 نظامی دیگر نیز مستند شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک عربی، گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه»(قسد) مدعی شد که در جریان مقابله با حملات نیروهای ارتش ترکیه به شهرهای«عفرین» و «الشهباء» در شمال غرب سوریه در چارچوب عملیات «شاخه زیتون» 53 نظامی ترکیه را کشته و 38 نظامی دیگر را زخمی کرده است.

قسد با صدور بیانیه ای امروز سه شنبه اعلام کرد که با همه حملاتی که به مناطق الشهباء و عفرین صورت گرفت مقابله کرد و توانست حمله ارتش ترکیه را ناکام کرده و نیروهایش عملیات منحصر به فرد علیه نقاط ارتش ترکیه انجام دادند.

قسد در ادامه بیانیه خود افزود که تا کنون و در سومین روز از حمله ارتش ترکیه به عفرین کشته شدن 53 نظامی و زخمی شدن 38 نظامی دیگر نیز مستند شده است با علم به این که نیروهای قسد بر اساس این بیانیه نمی توانند به همه نقاط درگیری به دلیل گلوله باران برای مستند کردن کشته شده های ارتش ترکیه برسند.

این در حالی است که ستاد مشترک ارتش ترکیه کشته شدن یک نظامی ترکیه در چارچوب عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه را اعلام کرد.

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل نشست خود درباره عفرین را بدون محکومیت یا صدور بیانیه مشترک به پایان رساند.

این نشست به درخواست فرانسه و برای بررسی حمله نظامی ترکیه به کردهای سوریه در شهر عفرین برگزار شد.

در پایان این نشست اضطراری شورای امنیت که شب گذشته برگزار شد «فرانسوا دولاتر» سفیر فرانسه در سازمان ملل «نگرانی عمیق درباره اوضاع در شمال سوریه در سایه افزایش تنش ها و درگیری ها» را ابراز کرد.

با وجود آن که این نشست به درخواست فرانسه برگزار شد اما دولاتر نماینده این کشور در سازمان ملل درباره عفرین احتیاط به خرج داد و سخنان «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه این کشور را تکرار کرد. لو دریان روز یکشنبه از دولت ترکیه خواست که از خود «خویشتنداری» نشان دهد.

در تحولی دیگر،«استفان دو جاریک» سخنگوی سازمان ملل از آواره شدن بیش از 126 هزار نفر از عفرین از زمان آغاز عملیات نظامی شاخه زیتون ترکیه خبر داد و بیش از 300هزار نفر نیز در معرض تهدید آوارگی هستند.

دو جاریک افزود که : تماس ها برای یافتن راه حلی برای اوضاع منطقه را آغاز کردیم زیرا 60 درصد از مردم عفرین نیازمند کمک های ضروری هستند.

این مسئول بین المللی تأکید کرد که حمایت از غیرنظامیان و احترام به قوانین بین المللی توسط طرف های درگیر امری ضروری است.

از سوی دیگر، منابع خبری ترکیه از حمله کردهای سوریه به یک پاسگاه مرزی این کشور و پاسخ ارتش ترکیه خبر دادند.

خبرنگار المیادین نیز گفت که توپخانه ارتش ترکیه مواضع کردهای سوریه را در روستای «الهلالیه»در شمال«قامشلی» در شمال شرق سوریه را هدف قرار دادند.

از جهتی دیگر، ارتش سوریه حمله تروریست های گروه جبهه النصره  به روستای «الصرافه» در ریف شمالی «لاذقیه» را ناکام گذاشت.

یک منبع نظامی سوری تأکید کردکه حمله گروه تروریستی جبهه النصره  به روستای الصراف در ریف شمالی لاذقیه شکست خورد.

این منبع تصریح کرد: یگان هایی از ارتش عربی سوریه حمله گروه تروریستی جبهه النصره  و گروه های تروریستی دیگر به روستای الصراف واقع در ریف شمالی لاذقیه را ناکام گذاشتند و 13 تروریست را به هلاکت رساندند.

وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که روسیه از هیأت عالی مذاکرات سوریه به ریاست «نصر الحریری» برای مشارکت در کنفرانس ملی سوریه در سوچی دعوت کرد. این کنفرانس قرار است 29 و 30 ژانویه جاری برگزار شود.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز گذشته-دوشنبه- با هیأتی از از هیأت عالی مذاکرات سوریه که مقر آن در ریاض است، دیدار و گفت و گو کرد.

در این بیانیه آمده است که در این دیدار رایزنی های گسترده ای درباره اوضاع در سوریه و پیرامون آن با تمرکز بر ضرورت آغاز سریع اقدامات فرایند راه حل مسالمت آمیز بحران سوریه و اهتمام ویژه به بستر سازی برای کنفرانس کذاکرات ملی سوریه در سوچی، صورت گرفت.

پیش از این کشورهای و عراق اعلام کردند که برای مشارکت در کنفرانس سوچی دعوت شدند.

«احمد ابوزید» سخنگوی وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد: مقامات مسکو دعوتنامه رسمی برای قاهره جهت حضور در مذاکرات «سوچی» با محور سوریه ارسال کرده است.

وی افزود: مصر همیشه از روند سیاسی در سوریه و وحدت و یکپارچگی خاک این کشور حمایت می کند.

«الکساندر لاورنتیف» نماینده دائم رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه نیز طی سخنانی در جمع خبرنگاران پس از نشست مشورتی سوچی گفت: درباره فهرست شرکت‌کنندگان در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی که در تاریخ 29 تا 30 ژانویه جاری برگزار می شود، به توافق رسیدیم.

 

 

 

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.