انتشار تصاویری از استفاده ارتش ترکیه از تانکهای ساخت آلمان در نبرد عفرین اعتراض برخی از سیاستمداران آلمانی را برانگیخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روسیا الیوم، وزرای خارجه آمریکا و روسیه درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه رایزنی کردند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «رکس تلیرسون» همتای آمریکایی اش طی تماسی تلفنی درباره عملیات نظامیترکیه در شمال سوریه رایزنی کردند.

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این تماس تلفنی از جانب آمریکا صورت گرفت و دو طرف درباره مسائل زیادی که دغدغه مشترک دو کشور است رایزنی کردند.

در این بیانیه آمده است که دو وزیر خارجه بسترسازی برای مذاکرات طرف های سوری در وین و نیز بستر سازی برای کنفرانس مذاکرات ملی سوریه در سوچی که هدف از برگزاری آن پیش بردن فرایند سیاسی به جلو با نظارت سازمان ملل است، رایزنی کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است که لاوروف تأکید کرد که سوری ها فقط خودشان هستند که حق دارند سرنوشت کشورشان را تعیین کنند.

خبرگزاری آناتولی  ترکیه نیز گزارش داد که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در جمع مختاران (کدخدایان) کشور در مجتمع کاخ ریاست جمهوری «بش‌تپه» در آنکارا درباره حمله ترکیه به شمال سوریه تحت عنوان« شاخه زیتون» در «عفرین» گفت: نقشه‌های قدرت هایی که در قبال منطقه فعالیت های متفاوتی داشتند را بر هم زدیم.

وی افزود: عملیات شاخه زیتون برای پاک سازی عفرین از گروه تروریستی آغاز شده و با موفقیت ادامه می یابد. نیروهای ارتش آزاد متشکل از برادران سوری ما با نیروهای مسلح ترکیه گام به گام در عفرین پیشروی می کنند.

اردوغان تأکید کرد: تا نابودی آخرین عضو این گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د که با 5 هزار کامیون و 2 هزار فروند هواپیما، سلاح تجهیز شده‌اند، عملیات شاخه زیتون ادامه خواهد داشت.

اشاره اردوغان در این سخنان به تجهیز گروه نیروهای دموکراتیک سوریه که اکثریت این نیروها را کردها تشکیل می دهند توسط آمریکا به زره پوش و سلاح های جدید است.

وی گفت:ابتدا این گروه‌های تروریستی را از عفرین ریشه‌‌کن و سپس آن منطقه را به محلی قابل سکونت برای 3.5 میلیون سوری موجود در ترکیه تبدیل خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه اشاره کرد:ما درصدد غلبه بر یک گروه تروریستی که از فقرا به روز پول می گیرد و به نوجوانان 13 تا 15 ساله و پیرزنان بی‌خبر از اوضاع جهان اسلحه می دهد و تصاویرشان در این حالت را منتشر می‌کند، هستیم.

رجب طیب اردوغان همچنین گفت: از منبج نقشه هایی که برای منطقه کشیده شده را بر هم زده و منطقه را از این مصیبت ها کاملا نجات می دهیم. در جهان ملت دیگری غیر از ملت ترکیه که این قدر داوطلبانه و مشتاقانه در چنین مبارزه منتهی به شهادت شرکت کند، نشناختم و نمی شناسم.

اردوغان در ادامه گفت:قصد ما نه تسلط بر سرزمین آنها، بلکه برقراری عدالت در آنجاست. 3.5 سوری در ترکیه زندگی می‌کنند. قصد ما فراهم کردن فرصت برای بازگشت امن آنها به شهر و دیارشان است.

رئیس جمهور ترکیه در پایان گفت: هرچند در عملیات شاخه زیتون 7 الی 8 نفر از نیروهای ترکیه و ارتش آزاد سوریه کشته یا معلول شده اند، اما تاکنون 268 تن نیز از طرف مقابل  کشته شده اند. این عملیات قاطعانه ادامه دارد و تمام آن‌ها نابود خواهند شد. 

 

خشم مخالفان مرکل به دلیل استفاده از تانک های آلمانی

انتشار تصاویری از استفاده ارتش ترکیه از تانکهای ساخت آلمان در نبرد عفرین اعتراض برخی از سیاستمداران آلمانی را برانگیخته است.

برخی از مخالفان «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان خواستار توقف صدور اسلحه و تجهیزات نظامی به ترکیه شده اند. آنکارا از روز شنبه گذشته عملیات زمینی و هوایی خود درشمال سوریه را آغاز کرد.ترکیه هدف از این عملیات را ایجاد منطقه امنی در خاک سوریه به عمق ۳۰ کیلومتر از مرز دو کشور عنوان کرده است.

در برخی از تصاویر منتشر شده از عملیات ارتش ترکیه در خاک سوریه تانکهای «لئوپارد» ساخت آلمان دیده می شوند.

یورو نیوز گزارش داد که منتقدان دولت آلمان در حالی از استفاده آنکارا از این تانکها انتقاد می کنند که برلین طرح ارتقا و نوسازی تانکهای ارتش ترکیه را در راستای بهبود روابط با آنکارا در دست بررسی دارد.

سخنگوی وزارت دفاع آلمان روز سه شنبه در واکنش به تصاویر منتشر شده از تانکهای لئوپارد به ذکر این نکته که زمان ثبت این تصاویر مشخص نیست، بسنده کرد.

اعتراض‎ها در آلمان در حالی مطرح می شود که برلین تاکنون به طور رسمی در مورد عملیات ترکیه در شمال سوریه موضع گیری نکرده است. با این حال سایر کشورهای غربی به تحولات نظامی روزهای گذشته در شمال سوریه واکنش نشان داده اند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از دخالت نظامی ترکیه در سوریه ابراز «نگرانی» کرد. 

از سوی دیگر، به گفته مقامات ارشد آمریکایی قرار است «دونالد ترامپ،» رئیس جمهوری ایالات متحده نیز روز چهارشنبه در تماس تلفنی با رئیس جمهوری ترکیه نگرانی های خود بابت عملیات عفرین را با او در میان بگذارد.

 

پاسخ قاطع سوریه به ادعاهای آمریکا و فرانسه

در تحولی دیگر ، یک منبع رسمی در وزارت خارجه  سوریه ضمن محکوم کردن دروغ‌های وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، اعلام کرد: این دروغ ها در راستای حمله هدفمند به سوریه است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که این منبع افزود: سوریه همه شرایط را برای انجام تحقیقات شفاف و کارشناسانه درباره استفاده از سلاح شیمیایی فراهم کرده است، ولی غربی های استعمارگر دائما مانع تراشی کردند و بر گروه های تحقیق اعمال فشار کردند تا این مسئله را سیاسی کنند.

این منبع ادامه داد: نتیجه هر تحقیق شفاف و عینی به سود برنامه های غرب در سوریه نیست، بلکه از همدستی آن با گروه های تروریستی پرده بر می‌دارد؛ همدستی که یقینی و ثابت شده است، این همدستی از رهگذر سرپوش نهادن بر استفاده از چنین سلاح توسط گروههای تروریستی مبرهن شده و هدف از همه این مسائل، متهم کردن دولت سوریه است.

این منبع افزود: تاریخ سیاست آمریکا و غرب استعمارگرِ وابسته به آن، مملوء از چنین دروغها و افتراءاتی است و رخدادهای عراق هنوز در ذهنها باقی مانده است.

این منبع اشاره کرد: هر کس این دروغها را سر هم می‌کند، به اختیارات سازمانهای بین المللی ذیربط متعرض می شود و در راستای برنامه های خود بدان فشار می آورد، از هیچ معیار اخلاقی و قانونی برخوردار نیست و نمی تواند خود را حَکَم قرار دهد؛ بلکه باید به خاطر دروغها و جنایاتی که علیه ملتها مرتکب می‌شود، بازخواست شود.

این منبع در پایان تأکید کرد : شهر «رقه» شاهد زنده جنایات وحشیانه غرب در نابودی سوریه و ریختن خون مردم این کشور است.

 

حضور عناصر آمریکایی و انگلیسی در عفرین

یکی از مسئولان در گروه نیروهای دموکراتیک سوریه(قسد) گفت که داوطلب های آمریکایی، انگلیسی و آلمانی که در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه علیه داعش جنگیدند اکنون در منطقه عفرین حضور دارند تا در کنار کردها با نیروهای ترکیه مقابله کنند.

«ریدور خلیل» یکی از مسئولان قسد به خبرگزاری رویترز گفت که افراد مسلح خارجی که در الرقه جنگیدند و اکنون در «دیرالزور» می جنگند تمایل به رفتن به شهر عفرین دارند.

خلیل زمان رسیدن این افراد مسلح خارجی به عفرین را فاش نکرد ولی گفت که تعداد این افراد مسلح ده ها نفر است و جنگ را به سمت ترکیه می کشانند.

در همین حال، شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد که برخی منابع محلی به خبرنگار المیادین گفتند که یک کاروان نظامی ارتش ترکیه از گذرگاه «اطمه» در شمال ادلب وارد اراضی سوریه شد و به سمت منطقه «تله العیس» در ریف جنوبی حلب رفت.

 

 

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.