وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرد که در جریان عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه به عنوان«شاخه زیتون» 14 عنصر از جمله 3 نظامی ترکیه کشته شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک عربی، در درگیری های ارتش ترکیه و گروه های سوری متحدش در «عفرین»در شمال سوریه 3نظامی ترک کشته شدند و 16 نظامی نیز زخمی و به بیمارستان ها منتقل شدند.

وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرد که در جریان عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه به عنوان«شاخه زیتون» 14 عنصر از جمله 3 نظامی ترکیه کشته شدند.

این وزراتخانه تأکید کرد که 130 عنصر در عملیات شاخه زیتون نیز زخمی شدند که حال برخی از نظامیان زخمی وخیم است.

این در حالی است که ترکیه اعلام کرد که ارتش این کشور 343 عنصر از یگان های حمایت مردمی را در شمال سوریه کشته است.

 المیادین نیز گزارش داد که نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد)اعلام کرد که 308 نفر از نظامیان ترکیه و همپیمانانش در سوریه و 43 نفر از نیروهای دموکراتیک سوریه از ابتدای حمله ترکیه به عفرین در شنبه گذشته تا کنون کشته شدند.

قسد تأکید کرد همچنین 59 غیرنظامی تا کنون در این حمله کشته شدند و 134 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

در همین حال، ارتش سوریه امروز جمعه اعلام کرد که به سلاح ها و تجهیزات اروپایی دست یافته است که در اختیارات تروریست هایی بوده است که در منطقه«التنف» سوریه کشته شدند.

ارتش سوریه در بیانیه ای اعلام کرد که طی عملیات ارتش عربی سوریه در تفتیش منطقه ای که تروریست ها در آن کشته شدند، نیروهای ارتش به سلاح ها و تجهیزات ساخت اروپا دست یافتند که در اختیار تروریست های کشته شده بودند. همچنین نیروهای ارتش سوریه به مقادیر زیادی مهمات مختلف به علاوه جزوه ها و کتابچه هایی برای گسترش افکار گروه تروریستی داعش دست یافتند.

در ادامه این بیانیه آمده است که ارتش سوریه توانست به خودروهای وابسته به گروه های ترویستی دست یابد که دارای پرچم ها و شعارهایی از یکی از گروه های تروریستی است که در پایگاه های ایالات متحده آمریکا در التنف تحت عنوان «ارتش جدید سوریه» آموزش می دیدند.

 

کشف اسلحه و مهمات اسرائیلی در دیرالزور

برخی منابع سوری گفتند که مقادیری مواد سمی، اسلحه و مین های ساخت اسرائیل متعلق به گروه تروریستی «داعش»  را در مناطق «السیال ،حسرات وشهرک الجلاء» در حومه شرقی دیرالزور،  کشف و ضبط کردند.

این منابع گفتتند : این سلاح های اسرائیلی که در اختیار گروه تروریستی داعش بوده در مناطق السیال، حسرات و شهرک الجلاء در حومه شرقی دیرالزور کشف و ضبط شدند.

 

ادامه عملیات نظامی ترکیه تا مرزهای عراق

 خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارش داد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در مرکز حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت: بار دیگر از این تریبون به تمام دنیا اعلام می‌کنم؛ عملیات ترکیه در عفرین تنها و تنها علیه گروه‌های تروریستی و تروریست‌هاست. پارلمان اروپا قصد دارد این عملیات را «تهاجم» بداند. شما پیش از همه نمونه‌های تهاجم را در لیبی، رواندا و مالی بیابید. ملت و ارتش ترکیه هرگز به عنوان مهاجم عمل نکرده است.

وی افزود: از اینکه در بازدید از مقر فرماندهی عملیات شاخه زیتون شاهد اجرای بی نقص این عملیات علی‌رغم شرایط نامساعد جوی و جغرافیایی بودم خرسندم.

اردوغان تصریح کرد: عملیات شاخه زیتون هشدار عملی ما به کسانی است که حاضر به درک قاطعیت ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم نیستند و  به‌زودی گروه تروریستی (پ.ک.ک/پ.ی.د) دچار وضعیتی خواهد شد که دیگر نتواند حرکت کند.

وی تأکید کرد دست ارتش ما هرگز به خون کودکان آلوده نشده است. 343 تروریست به هلاکت رسیده اند. البته این تعدادی است که تاکنون شناسایی شده اند.

اردوغان در ادامه تأکید کرد: بیشترین تاسف ما از این است که گروه‌های تروریستی با پرچم آمریکا میدانداری می‌کنند. این مساله را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ آقای رئیس جمهور ترامپ می‌گوید که اینقدر از ما انتقاد نکنید! بسیار خوب، اما یک شریک راهبردی چگونه می‌تواند چنین کاری را با ما بکند؟.

اردوغان تصریح کرد: برخی می‌گویند که این عملیات کوتاه‌مدت و محدود باشد. در پاسخ گفتم اگر نیروهای ما بخواهند با تانک، توپ، جنگنده و بالگرد هر چه که سر راهشان است را هدف قرار داده و با خاک یکسان کنند، این عملیات طی چند روز تمام می‌شود، ولی ما به اندازه سربازان خود به فکر امنیت جانی و مالی غیرنظامیانی که تروریست‌ها، آنها را سپر انسانی خود کرده اند هستیم. عملیات ما نه برای اشغال عفرین بلکه جهت پاکسازی آن از تروریست‌ها و ایجاد منطقه امن برای صاحبان اصلی‌اش است.عملیات‌ ما تا نابودی آخرین تروریست در سوریه و تبدیل این کشور به یک جایگاه امن برای صاحبان اصلی آن ادامه خواهد داشت.

وی به ادامه عملیات ارتش این کشور تا مرز عراق اشاره کرد و گفت: عملیات شاخه زیتون را تا تحقق نتیجه نهایی ادامه خواهیم داد. در ادامه منبچ را نیز همانطور که وعده دادیم از لوث تروریست‌ها پاکسازی خواهیم کرد. کسی از این مساله ناراحت نشود، زیرا صاحبان منبچ نه تروریست‌ها، بلکه برادران عرب ما هستند. بعد از آن نیز تا مرز عراق به مبارزه علیه تروریسم ادامه خواهیم داد.

وی به منتقدان گروه موسوم به ارتش آزاد نیز تاخت و گفت: کسانی که ارتش آزاد سوریه را تروریست می‌دانند، دقیقا مانند گروه‌های ی.پ.د، پ.ی.د، داعش و پ.ک.ک هستند.

ادروغان همچنین گفت: خطاب به کسانی که خواهان اتمام سریع عملیات ما هستند می گویم اگر کشور و شهر شما هدف بمب‌گذاری و خمپاره تروریست‌ها باشد، چه اقدامی انجام می دهید؟ اگر خمپاره بر سر کسانی که در کلیساهایتان در حال دعا هستند فرود آید، چه واکنشی نشان می دهید؟

 

رایزنی فرماندهان نظامی آمریکا و ترکیه درباره منطقه حایل

 سخنگوی پنتاگون روز گذشت-پنجشنبه-اعلام کرد که فرماندهان نظامی آمریکایی و ترکیه امکان ایجاد منطقه امن در مرزهای سوریه را در سایه افزایش تنش درباره دخالت نظامی ترکیه در شمال سوریه را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال«کنت مکنزی» به خبرنگاران گفت: پر واضح است که ما همچنان با ترک ها درباره احتمال ایجاد منطقه در سوریه یا هر اسمی که دوست دارید روی آن بگذارید،رایزنی می کنیم.

وی افزود: درباره منطقه امن نزدیک به دو سال با ترکیه دچار اختلاف نظر شدیم و هنوز به تصمیم خاصی نرسیدیم. فرماندهان نظامی ما همچنان در حال بررسی آن هستند به همین دلیل می گویم که این ایده وجود دارد...ایده ای که در حال حاضر درباره آن رایزنی می شود.

مکنزی جزئیاتی درباره منطقه امن ارائه نکرد لیکن رسانه های ترکیه اعلام کردند که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اطلاع داده است که آمریکا «نوار امنیتی» به عمق 30 کیلومتر داخل اراضی سوریه را تأیید می کند.

بنابر این گزارش، ارتش ترکیه از روز شنبه گذشته عملیات نظامی گسترده ای را در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است و فرماندهی ارتش ترکیه اعلام کرده است که هدف از این عملیات پاک سازی گروه های مسلح کرد است که آنکارا آنها را تروریستی توصیف می کند. ترکیه همچنین اعلام کرده است که به دنبال ایجاد منطقه امن به عمق 30 کیلومتری داخل اراضی سوریه است.

 

 

 

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.