این سند که المیادین به نسخه ای از آن دست یافت تشکیل دولت انتقالی و کناره گیری«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از قدرت را در بر نمی گیرد لیکن از آن خطرناک تر را در بر می گیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی المیادین به سند خطرناک «گروه واشنگتن» درباره سوریه دست یافت که هدف آن تجزیه سوریه است.

این گروه که خود را «گروه کوچک» نامیده و برای نخستین بار دو هفته پیش در واشنگتن نشست برگزار کرد و شامل ایالات متحده آمریکا ، فرانسه، انگلیس، عربستان و اردن می شود سه شنبه هفته پیش نیز در حاشیه فعالیت های کنفرانس« پیگرد مسئولان حملات شیمیایی در سوریه» نشست برگزار کرد.

این سند طی ساعت های گذشته به فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه تحویل داده شد تا پایه ای برای مذاکرات سوریه شود.همچنین به تعدادی از طرف های تأثیرگذار در بحران سوریه نیز تحویل داده شد.

این سند گروه واشنگتن با قطعنامه های بین المللی به ویژه قطعنامه 2254 که خواستار اجرای آن است در تعارض است زیرا این قطعنامه تأکید می کند که تدوین قانون اساسی جدید بر عهده خود مردم سوریه است این در حالی است که سند گروه واشنگتن«بررسی قانون اساسی سوریه در مذاکرات ژنو» عنوان دارد و دارای نقشه راه واضح برای قانون اساسی جدید با جزئیات کامل برای اختیارات ریاست جمهوری ، نخست وزیری ، دولت های منطقه ای ، بخش قضایی ، دستگاه امنیتی و نیز چگونگی تشکیل پارلمان سوریه می شود و بندهایی درباره فرایند انتخابات و کسی که حق مشارکت در انتخابات و چگونگی تشکیل کمیته های نظارت و کمیته های شکایت و غیره دارد.

این سند که المیادین به نسخه ای از آن دست یافت تشکیل دولت انتقالی و کناره گیری«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از قدرت را در بر نمی گیرد لیکن از آن خطرناک تر را در بر می گیرد. در این سند اشاره های چندی به تقسیم سوریه تحت عنوان مرکززدایی و تشکیل دولت های منطقه ای با اختیارات گسترده و قرار دادن کشور زیر قیمومیت مستقیم سازمان ملل شده است و نیز شامل بندهایی مستقیم می شود که اختیارات ریاست جمهوری سوریه را از  آن می گیرد و تبدیل به ریاست جمهوری تشریفاتی می کند.

تحت عنوان«بررسی قانون اساسی سوریه در مذاکرات ژنو» نخست وزیر و وزرا به شیوه هایی تعیین می شوند که نیاز ی به موافقت رئیس جمهور ندارد و رئیس جمهور حق صدور دستور انحلال پارلمان را ندارد.

در بند پنجم تحت عنوان بررسی قانون اساسی سوریه جزئیاتی به شکل مبهم آمده است اما دلالت بر تلاش برای تجزیه سوریه تحت عنوان« مرکز زدایی قدرت/ موازنه منافع منطقه ای»دارد و این سند تشریح نکرده است که «موازنه منافع منطقه ای» چگونه صورت می گیرد لیکن در همان بند از دادن قدرت واضح به دولت های منطقه ای سخن گفته شده است و این روشن می کند که هدف از چنین سندی تبدیل سوریه به چیزی شبیه یک کشور فدرال است.

بر اساس سند گروه واشنگتن، سازمان ملل در همه جزئیات مربوط به تدوین قانون اساسی جدید می تواند تصمیم نهایی را بگیرد زیرا این سازمان بر اساس سند به طور کامل بر سیر فرایند سیاسی نه فقط از طریق گفت و گو در ژنو بلکه در عرصه تدوین قانون اساسی جدید سیطره دارد و در سیر انتخابات به طور مستقیم و در واقعیت نقش اساسی دارد از تدوین«چارچوب انتخاباتی برای انتقال قدرت» و تشکیل و اداره کمیته های نظارت تا رسیدگی به شکایت ها طی فرایند انتخابات.

در همین حال، خبرگزاری سانا گزارش داد که « بشار الجعفری» رئیس هیات مذاکره کننده سوریه در گفتگوهای سوری در وین تاکید کرد: آنچه که موسوم به برگه غیررسمی(سند گروه واشنگتن) احیای روند سیاسی در سوریه موسوم تلاشی بری انهدام گفت و گوهای ژنو و سوچی بوده و مردود است.

 الجعفری  در وین با «استفان دی مسیتورا» فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در مقر سازمان ملل متحد در وین دیدار و گفتگو کرد.

الجعفری در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این دیدار گفت: ما گفتگوهای  سازنده ای تا حد ممکن با استفان دی میستورا انجام دادیم.

وی افزود: از فرصت این دیدار را برای پاسخ به سوال های دی میستورا خصوصا درباره نتایج پیش بینی شده کنفرانس سوچی استفاده کردیم.

رئیس هیات مذاکره کننده سوریه در گفتگوهای سوری در وین گفت: نتایج کنفرانس سوچی حاصل از گفتگوها بین خود سوری ها خواهد بود.

وی افزود: غریب نیست که همزمان با انعقاد نشست وین، آنچه که به اصطلاح  “سند غیر رسمی” برای آنچه که احیای روند سیاسی سوریه خوانده می‌شود، منتشر و فاش شود؛ روندی که قرار است کشورهایی که دستشان به خون مردم سوریه آلوده است، در آن شرکت کنند.

الجعفری ادامه داد: آمریکا که گروه تروریستی «داعش» را ایجاد و از آن حمایت کرد نمی‌تواند از ایجاد راه حل سیاسی برای بحران سوریه سخن بگوید.

وی تأکید کرد: چگونه فرانسه و انگلیس که همانند کوری که دست کور دیگری را بگیرد دنبال رو سیاست‌های آمریکا، دم از راه حل سیاسی برای سوریه بزنند؟

نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل همچنین گفت: چگونه است عربستان سعودی که کشور جاهلی است در تدوین قانون اساسی پیشرفته برای سوریه نقش ایفا کند؟

رئیس هیات جمهوری عربی سوریه تاکید کرد: ملت ما هرگز راهکارهایی که با چترباز یا تانک می آید را نمی پذیرند؛ طراحان این ورقه رسمی با شیوه ای غیر مسؤول رفتار کردند، گویی روند ژنو مرده و می خواهند روند سیاسی را به قتل رسانند و در تشییع جنازه آن شرکت نمایند.

 

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.