وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که همه حملاتی که به اوکراین انجام داده است در فاصله حداقل 35 کیلومتری مرزهای اوکراین با لهستان بوده است.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، در پی اصابت دو موشک به اراضی لهستان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این موشک ها را ارتش این کشور شلیک نکرده است.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که همه حملاتی که به اوکراین انجام داده است در فاصله حداقل 35 کیلومتری مرزهای اوکراین با لهستان بوده است و موشک هایی که شلیک شدند با دقت به اهداف خود که زیرساخت های اوکراین بود، اصابت کردند.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که  لاشه موشک هایی که در روستای «پشیوودوف» پیدا شدند توسط کارشناسان روس بررسی شده است و مشخص شد که بخشی از سامانه دفاع هوایی «اس 300» وابسته به نیروی هوایی اوکراین بوده است.

کشته شدن دو شهروند لهستانی در پی اصابت موشک به نقطه‌ای از خاک این کشور واکنش‌های گسترده کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را به همراه داشته است.

سران کشورهای عضو ناتو در حالی قرار است صبح چهارشنبه ۱۶ نوامبر برای بررسی این موضوع گردهم‌ آیند که گمانه‌زنی‌های مختلفی تاکنون نسبت به مبدا شلیک این موشک از سوی حامیان کی‌یف در غرب مطرح شده است.

بر اساس این گمانه‌زنی‌ها برخی متحدان لهستان در پیمان آتلانتیک شمالی قرار است احتمال برخورد یک موشک سرگردان روسیه به خاک این کشور را مورد بررسی قرار دهند.

این در حالی ست که مقامات آمریکایی نیز با استناد به برخی شواهد این احتمال را مطرح کرده‌اند که موشک فرود آمده در لهستان از جانب نیروهای اوکراین برای هدف قرار دادن یک موشک روسی شلیک شده باشد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز پس از رایزنی با دیگر متحدان واشنگتن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو چنین احتمالی را مطرح کرده است.

وی روز چهارشنبه همزمان با بالاگرفتن نگرانی‌ها در خصوص گسترش یافتن جنگ اوکراین به دیگر کشورهای همسایه گفت: «موشکی که در لهستان جان دو نفر را گرفت احتمالا از روسیه شلیک نشده است.»

آقای بایدن با این حال پس از گفتگو با متحدان واشنگتن که برای شرکت در نشست گروه بیست در بالی اندونزی گردهم آمده بودند گفت که ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو «قبل از هر اقدام به طور کامل در خصوص تحقیق خواهند کرد.»

از سوی دیگر ریاست جمهوری فرانسه نیز روز چهارشنبه بدون رد احتمال شلیک از سوی اوکراین اعلام کرد که پاریس خواستار «بیشترین احتیاط» جهت بررسی منشأ شلیک موشکی است که روز سه‌شنبه به خاک لهستان اصابت کرد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه با یادآوری اینکه «خطرات تشدید تنش قابل توجه است»، تاکید کرد: «با توجه به مخاطرات، منطقی است که ما با بیشترین احتیاط به این مسئله بپردازیم.»

لهستان پس از وقوع انفجار در یک مرکز نگهداری غلات در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین این حادثه را ناشی از اصابت یک موشک روسیه قلمداد کرد.

دولت لهستان همچنین اعلام کرد که موشک به روستای پرژوودوف در ۶ کیلومتری مرز این کشور با اوکراین اصابت کرده است.

وزارت امور خارجه لهستان در پی این انفجار سفیر روسیه را به نشانه اعتراض احضار کرد و نخست وزیر این کشور نیز از تغییر وضعیت آماده باش نظامی و ارتقا آن به بالاترین سطح خبر داد.

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان ضمن درخواست از شهروندان کشورش برای حفظ آرامش، در همین خصوص اعلام کرد که لهستان در حال افزایش آمادگی برخی واحدهای نظامی است.

رئیس جمهور لهستان نیز روز چهارشنبه گفت موشکی که باعث انفجار در یک روستای لهستانی در نزدیکی مرز اوکراین شد، احتمالا اس-300 بوده است.

آندری دودا در این خصوص گفت: «بر اساس اطلاعاتی که ما و متحدانمان در اختیار داریم، این موشک اس-300 ساخت اتحاد جماهیر شوروی بوده و یک موشک قدیمی است و هیچ مدرکی مبنی بر پرتاب آن توسط طرف روس وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که موشک توسط پدافند ضد هوایی اوکراین شلیک شده باشد.»

این در حالیست که مسکو بلافاصله هرگونه دخالت در شلیک موشک به سوی لهستان را تکذیب کرد و اتهام‌های مطرح از سوی مقامات لهستان و اوکراین را بی اساس خواند.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص تصریح کرد که اتهامات مطرح نوعی «اقدام تحریک آمیز برای تحت تاثیر قرار دادن و تشدید اوضاع جاری» است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که هیچ اطلاعاتی در مورد انفجار در لهستان ندارد.

گسترش جنگ جاری در شرق اروپا به لهستان می تواند خطر شدت گرفتن نبردها میان روسیه و اوکراین را افزایش دهد و دامنه آن را بواسطه تعهدات صورت گرفته میان اعضای کشورهای ناتو گسترده‌تر کند.

کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بر اساس ماده ۵ این پیمان متعهد به دفاع جمعی هستند و از همین رو بررسی منشا شلیک موشکی که روز سه‌شنبه ۲ کشته در لهستان به جای گذاشت برای متحدان غربی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

علاوه بر آمریکا، فرانسه و بریتانیا که خواستار بررسی و راستی‌آزمایی گزارش‌های مرتبط با شلیک موشک به خاک لهستان شده‌اند، دو کشور آلمان و کانادا نیز پیش‌تر اعلام کردند که اوضاع را زیر نظر دارند.

اتحادیه اروپا، هلند و نروژ نیز اعلام کرده‌اند که جزئیات مربوط به این واقعه را به دقت دنبال می‌کنند. لتونی شلیک موشک به لهستان را «غیرقابل قبول» خواند و اعلام کرد که ممکن است ناتو دفاع ضد هوایی بیشتری برای لهستان و اوکراین فراهم کند.

رئیس جمهوری لیتوانی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر تاکید کرد که «از هر وجب از خاک ناتو باید دفاع کرد.»

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین ضمن هشدار در باره «خطری که موشک‌های روسیه برای کشورهای همسایه ایجاد می کند» خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.