مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه با اکثریت قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن روسیه به دلیل اقدامات غیرقانونی در اوکراین و حمله نظامی به این کشور باید به کی یف غرامت بدهد.

به گزارش جماران، «دیمتری پسکوف» سخنگوی ریاست  جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد که روسیه با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای  غرامت دادن به اوکراین به شدت مخالف است و آن را به عنوان یک سندی که به لحاظ حقوقی غیرملزم است می داند.

 پسکوف تأکید کرد: کسانی که پشت این قطعنامه هستند تلاش می کنند که سرقت ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه را کامل کنند و می خواهند این سرقت را با استفاده از تریبون سازمان ملل رسمی کنند.

در پی حمله روسیه به اوکراین در اواخر ماه نوامبر و اشغال بخش هایی از اراضی این کشور غرب تحریم های شدیدی را علیه روسیه اعمال کرد و بسیاری از دارایی های این کشور را مصادره کرده است.

وی تصریح کرد که روسیه همه تلاش خود را برای بازگرداندن دارایی های مصادره شده این کشور به کار خواهد گرفت.

مجمع عمومی سازمان ملل  روز دوشنبه با اکثریت قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن روسیه به دلیل اقدامات غیرقانونی در اوکراین و حمله نظامی به این کشور باید به کی یف غرامت بدهد.

 

درخواست زلنسکی از گروه ۲۰: روسیه را تحت فشار بگذارید

 

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین ضمن هشدار درباره ادامه درگیری‌ها با روسیه، از گروه ۲۰ خواست که مسکو را برای صلح تحت فشار بگذارند.

رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی ویدئوکنفرانسی برای نشست گروه ۲۰ به میزبانی اندونزی، از سران جهانی خواست که به روسیه فشار بیاورند.

ولودیمیر زلنسکی در این سخنرانی بر تسلط اوکراین بر خرسون اشاره کرد و مدعی شد که اوکراین اجازه بازگشت روسیه به این منطقه را نمی‌دهد. زلنسکی همچنین بر این موضوع دست گذاشت که اکنون زمان اعمال فشار برای صلح است.

رئیس‌جمهور اوکراین البته این را هم گفت که تا زمانی که همه اراضی اشغالی اوکراین آزاد نشود، درگیری‌ها ادامه خواهد یافت.

ولودیمیر زلنسکی از سران کشورهای حاضر در نشست گروه ۲۰ به میزبانی بالی اندونزی خواست که از طرحی ۱۰ بندی برای پایان دادن به جنگ بر اساس منشور سازمان ملل حمایت کنند چرا که به گفته او «من مجاب شدم که اکنون زمانی است که جنگ مخرب روسیه می‌تواند و باید متوقف شود».

زلنسکی البته این را هم گفت که کشورش روی حاکمیت، تمامیت ارضی یا استقلال خود سازش نخواهد کرد و خواهان آزادی زندانیان خود است.

رئیس‌جمهور اوکراین سپس خطاب به مقام‌های مسکو افزود: «اگر روسیه با فرمول صلح ما مخالفت کند، شما خواهید دید که فقط خواهان جنگ است».

درخواست ولودیمیر زلنسکی از سران کشورهای حاضر در نشست گروه ۲۰ شامل روسای جمهور آمریکا و چین در شرایطی انجام شده که اخیرا دستور واشنگتن به اوکراین برای آغاز مذاکرات با روسیه خبرساز شده بود.

طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به او گفته بود که کی‌یف خود را برای مذاکره با مسکو آماده کند.

 

گروه 20 محکومیت عملیات نظامی روسیه را در قطعنامه خود می‌گنجاند

اجلاس گروه 20 احتمالاً به محل تقابل روسیه و سایر اعضا بر سر اوکراین بدل خواهد شد.

به گزارش رویترز، به گفته دیپلمات‌ها، رهبران کشورهای گروه 20 (G20) روز سه‌شنبه در حال بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای هستند که در آن بیشتر اعضا عملیات نظامی روسیه در اوکراین را به شدت محکوم می‌کنند و تاکید دارند که این منازعه باعث تشدید شکنندگی در اقتصاد جهانی می‌شود.

در پیش نویس بیانیه 16 صفحه ای که رونوشتی از آن توسط رویترز مشاهده شد، آمده است: «دیدگاه های دیگر و ارزیابی های متفاوتی از وضعیت و تحریم ها وجود داشته است.» این قطعنامه هنوز توسط رهبران تصویب نشده است و احتمالاً با مخالفت روسیه مواجه خواهد شد.

دیپلمات ها افزودند تصمیم‌گیری در مورد این قطعنامه تا پیش از چهارشنبه بعید به نظر می‌رسد.

در این پیش‌نویس آمده است: «با اذعان به این که گروه 20 مجمعی برای حل مسائل امنیتی نیست، تصدیق می کنیم که مسائل امنیتی می تواند پیامدهای مهمی برای اقتصاد جهانی داشته باشد.»

گردهمایی وزرای گروه 20 در گذشته به دلیل اختلاف نظر بین روسیه و سایر اعضا بر سر واژگان، از جمله در مورد چگونگی توصیف عملیات نظامی در اوکراین، بیانیه های مشترکی را ارائه نکردند.

این اجلاس که در جزیره بالی اندونزی برگزار می شود، اولین دیدار سران و رهبران گروه 20 از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.