رسانه دولتی کره شمالی سکوت خود را در مورد آزمایش های موشکی اخیر این کشور شکسته و مدعی شده است که این آزمایشات بخشی از یک سری روش های شبیه سازی شده برای نشان دادن آمادگی این کشور برای شلیک کلاهک های هسته ای تاکتیکی به اهداف احتمالی در کره جنوبی است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان طبق گزارش سى ان ان ، دولت  کیم از 25 سپتامبر هفت بار موشک های بالستیک را آزمایش کرده است که آخرین رویداد از 25 پرتاب موشک های بالستیک و کروز در سال جاری است که تنش ها را به بالاترین سطح خود از سال 2017 افزایش داده است.

خبرگزاری دولتی کره (KCNA) به نقل از کیم جونگ اون، رهبر این رزمایش که نظارت بر رزمایش ها را بر عهده داشت، گفت این آزمایش ها که همزمان با مانورهای نظامی نزدیک بین ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن انجام شد، نشان داد که پیونگ یانگ آماده پاسخگویی به تنش با مشارکت «نیروهای مسلح عظیم» منطقه ای است.

خبرگزاری دولتی کره گفت که مجموعه هفت رزمایش «یگان‌های عملیات هسته‌ای تاکتیکی» کره شمالی نشان داد که «نیروهای رزمی هسته‌ای» این کشور «کاملاً آماده‌اند تا در مکان‌های مورد نظر در زمان تعیین‌شده، اشیاء تنظیم‌شده را بزنند و از بین ببرند».

جفری لوئیس، مدیر برنامه منع گسترش تسلیحات اتمی شرق آسیا و استاد موسسه مطالعات بین المللی میدلبری، گفت که اعلامیه های کره شمالی در روز دوشنبه حاکی از پیشرفت بالقوه در برنامه موشکی این کشور است.

آنچه که من قابل توجه می دانم این است که این پرتاب ها به عنوان آزمایش خود موشک ها نیستند، بلکه به عنوان واحدهایی که آنها را پرتاب می کنند، طراحی شده اند. لوئیس در توییتر گفت که این نشان می دهد که این سیستم ها مستقر هستند.

کره شمالی چه آزمایشی انجام داد؟

خبرگزاری دولتی کره در 25 سپتامبر گفت، کارگران کره شمالی در تمریناتی در یک سیلو زیر یک مخزن شرکت کردند تا آنچه را که به عنوان بارگیری کلاهک های هسته ای تاکتیکی برای بررسی حمل و نقل سریع و ایمن سلاح های هسته ای توصیف می کند، تمرین کنند.

سه روز بعد، آنها بارگیری یک کلاهک هسته‌ای تاکتیکی را روی موشکی شبیه‌سازی کردند که در صورت وقوع جنگ برای «خنثی‌سازی فرودگاه‌ها در مناطق عملیاتی کره جنوبی» استفاده می‌شد.

رسانه دولتی پیونگ یانگ اعلام کرد، در 6 اکتبر، کره شمالی رویه هایی را تمرین کرد که می توانست یک حمله هسته ای تاکتیکی را به "تاسیسات فرماندهی نظامی اصلی دشمن" و روز یکشنبه، بنادر دشمن آغاز کند.

از جمله تأسیسات نظامی کلیدی در کره جنوبی، کمپ هامفریس ارتش ایالات متحده است، بزرگترین تأسیسات نظامی ایالات متحده در خارج از ایالات متحده با جمعیتی بیش از 36000 نظامی، کارگران غیرنظامی، پیمانکاران و اعضای خانواده ایالات متحده.

هانس کریستنسن و مت کوردا از پروژه اطلاعات هسته ای با فدراسیون دانشمندان آمریکایی در ماه سپتامبر نوشتند، کارشناسان می گویند که کره شمالی احتمالاً تعدادی کلاهک هسته ای ساخته است - «20 تا 30 کلاهک برای تحویل عمدتاً توسط موشک های بالستیک میان برد».

اما توانایی آن در منفجر کردن دقیق آنها در میدان جنگ اثبات نشده است.

تحلیلگران خاطرنشان کردند که با گزارش های روز دوشنبه، کره شمالی سکوت شش ماهه در مورد برنامه آزمایشی خود را شکست. قبل از آن، معمولاً روز بعد اطلاعیه و تصاویری از آزمایش ها در دسترس قرار می گرفت.

لیف-اریک ایزلی، دانشیار مطالعات بین‌الملل در دانشگاه اوها وومنز در سئول، گفت که پیونگ‌یانگ انگیزه‌های متعددی برای اعلام روز دوشنبه دارد.

ایزلی گفت، علاوه بر ارائه یک "عنوان میهن پرستانه" برای مصرف داخلی در هفتاد و هفتمین سالگرد حزب حاکم، "این کشور تهدید هسته ای را در پس پرتاب های موشکی اخیر خود آشکار می کند."

او گفت: «گزارش خبرگزاری دولتی کره همچنین ممکن است منادی آزمایش هسته‌ای آتی برای نوعی کلاهک تاکتیکی باشد که واحدهایی را که کیم در میدان بازدید کرده است، مسلح کند.»

مقامات کره جنوبی و ایالات متحده از ماه می هشدار داده اند که کره شمالی ممکن است برای اولین آزمایش هسته ای خود از سال 2017 آماده شود و تصاویر ماهواره ای فعالیت در سایت آزمایش هسته ای زیرزمینی این کشور را نشان می دهد.

پاسخ آمریکا

در گزارش خبرگزاری دولتی کره آمده است که رزمایش‌های اخیر، از 25 سپتامبر تا 9 اکتبر، برای ارسال یک "هشدار واکنش نظامی قوی به دشمنان" و برای راستی‌آزمایی و بهبود قابلیت‌های رزمی کشور طراحی شده‌اند.

کیم در این گزارش، کره جنوبی و ایالات متحده را «دشمن» خواند و گفت کره شمالی نیازی به مذاکره با آنها ندارد.

کیم همچنین تاکید کرد که پیونگ یانگ تحرکات نظامی دشمنان را به طور کامل رصد خواهد کرد و در صورت نیاز "به شدت تمام اقدامات متقابل نظامی" را انجام خواهد داد.

ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن همگی در مانورهای نظامی در جریان موج اخیر رزمایش های شمالی فعال بوده اند.

در بیانیه ای از نیروی ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمده است که یک گروه ضربتی ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده در چند روز تمرین دوجانبه و سه جانبه با واحدهای کره جنوبی و ژاپن که روز شنبه پایان یافت، شرکت کرد.

دریاسالار خلبان مایکل دانلی، فرمانده گروه ضربت 70 / گروه 5 حامل حمله گفت: "تعهد ما به امنیت منطقه ای و دفاع از متحدان و شرکایمان با انعطاف و سازگاری ما برای انتقال این گروه حمله به جایی که مورد نیاز است نشان داده می شود." .

شورای امنیت ملی کره جنوبی روز یکشنبه پرتاب موشک های بالستیک اخیر کره شمالی را به شدت محکوم کرد و گفت که ارتش کره جنوبی موضع دفاعی و بازدارندگی ترکیبی خود را از طریق مانورهای نظامی مشترک با آمریکا و همکاری های امنیتی سه جانبه شامل ژاپن بیشتر تقویت خواهد کرد.

ستاد مشترک ارتش ژاپن نیز اعلام کرد که محیط امنیتی در اطراف ژاپن در حال تبدیل شدن به "به طور فزاینده شدید" است و تمرینات با نیروی دریایی ایالات متحده در حال تقویت توانایی ائتلاف برای پاسخ به تهدیدات است.

شایان ذکر است سخنگوی سازمان هواپیمایی کره شمالی روز یکشنه گفت آزمایش های موشکی کره شمالی چیزی بیش از اقدامات "عادی و برنامه ریزی شده" با هدف دفاع از این کشور در برابر "تهدیدات مستقیم نظامی" واشنگتن نیست.

به گزارش روز یکشنبه راشا تودی، کره شمالی طی ۱۲ روز گذشته شش آزمایش موشکی انجام داده است که جدیدترین آنها از فراز ژاپن عبور کرده است. این اقدام کره شمالی به شدت از سوی جامعه جهانی محکوم شده است.

این سخنگو که در این گزارش اشاره ای به نامش نشده است می گوید آمریکا از هر وسیله ای برای جلوگیری از  دستیابی کره شمالی به حق دفاع از خود از جمله سیاسی کردن سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) استفاده می کند.

 سخنگوی این سازمان در کره شمالی همچنین به بیانیه اخیر شورای ایکائو اشاره کرد که بر اساس آن  پیونگ یانگ به نقض قطعنامه های متعدد شورای امنیت" اعمال تهدید نه تنها برای منطقه بلکه کل جامعه بین المللی متهم شده است.

به استناد گزارش های خبری، کره شمالی از ابتدای سال تاکنون ۲۷ موشک از جمله آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما پرتاب کرده است.

کره شمالی طی دو هفته گذشته هفت پرتاب موشک انجام داده است و پیونگ یانگ قبلا هرگز در این مدت کوتاه این تعداد موشک بالستیک آزمایش نکرده بود.

آزمایش های موشکی کره شمالی واکنش ژاپن را در پی داشته و توکیو اعلام کرده با همکاری آمریکا و کره جنوبی اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد.

از سوی دیگر آمریکا در واکنش به آزمایش های موشکی کره شمال از ابزار زنگ زده تحریم استفاده کرده و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرد کشورش در واکنش به توسعه نظامی کره شمالی به اعمال فشار بیشتر بر پیونگ یانگ ادامه می دهد.

وزارت خزانه داری آمریکا، روز جمعه، پس از اقدام کره شمالی به پرتاب چندین موشک بالستیک، تحریم های جدیدی را علیه برخی از شرکت هایی که در تامین سوخت پیونگ یونگ نقش دارند، اعمال کرد.

بلینکن گفت که این تحریم ها، پیام روشنی از سوی ایالات متحده است مبنی بر اینکه ما به اقدامات خود علیه کسانی که به توسعه زرادخانه نظامی و تسلیحاتی کره شمالی کمک می کنند، ادامه خواهیم داد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل چهارشنبه گذشته، چین و روسیه را متهم کرد که از کره شمالی در برابر تحریم های شورای امنیت، حفاظت می کنند.

این درحالیست که کره شمالی اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی این کشور در چارچوب بازدارندگی و دفاع از خود در برابر تهدیدهای مستقیم نظامی آمریکا صورت گرفته است./ذلفامعیل

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.