جنگ اوکراین و محاصره بندرهای این کشور توسط روسیه و ممانعت از صادرات غلات این کشور جهان را به سمت بحران غذایی جدی و خطرناک می برد.

به گزارش جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، جنگ اوکراین و محاصره بندرهای این کشور توسط روسیه و ممانعت از صادرات غلات این کشور جهان را به سمت بحران غذایی جدی و خطرناک می برد. همچنین مذاکرات برای گشودن راهی برای صادرات غلات و حبوبات اوکراین به جهان همچنان بی نتیجه مانده است.

«لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا در جریان نشست شماری از وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای مدیترانه برای بررسی بحران مواد غذایی در جهان گفت که اگر روسیه اجازه ندهد بندرهای اوکراین بازگشایی شوند، «میلیون ها» نفر در جهان خواهند مرد.

یورونیوز نیز گزارش داد لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا روز چهارشنبه با ابراز نگرانی از محاصره بنادر اوکراین توسط ارتش روسیه که مانع از صادرات گندم و غلات تولید شده در این کشور می شود نسبت به مرگ «میلیون‌ها» نفر بر اثر تبعات این اقدام هشدار داد.

آقای دی مایو در جریان کنفرانس خبری مشترک با دبیر کل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو تصریح کرد: «چند هفته آینده برای رفع مشکلات و برداشته شدن این محاصره بسیار مهم خواهد بود. انتظار داریم روسیه نشانه‌هایی واضح و ملموس از چنین اقدامی را بروز دهد زیرا مسدود کردن صادرات گندم به معنای گروگان گرفتن و محکوم کردن میلیون‌ها کودک، زن و مرد به مرگ است.»

«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین نیز گفت که «تجاوز روسیه» به اوکراین باعث افزایش شدید بهای حبوبات به دلیل توقف صادرات اوکراین شده است و نه تحریم های اعمال شده علیه روسیه.

وی افزود که این تجاوز نظامی و افزایش بهای حبوبات منحر به وقوع بحران های غذایی در جهان می شود.

 

دیگر تحولات 

 

مصر به بازیگری بزرگ در صادرات گاز به اروپا تبدیل شده است

تبعات ناشی از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه بخش انرژی در مسکو سبب شده تا مصر در حال حاضر به یکی ازبازیگران مهم در صادرات گاز به اروپا تبدیل شود.

بنا به آخرین گزارش‌‌ها، مصر در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۴ میلیارد دلار گاز صادر کرده که این میزان مطابق با کل صادرات گاز سال گذشته این کشور بوده است.

 

برنامه جهانی غذا برای توزیع مواد غذایی در اوکراین با «اوبر» همکاری می‌کند

برنامه جهانی غذا روز چهارشنبه اعلام کرد که برای توزیع کمک های اضطراری غذایی در اوکراین با اوبر، ارائه دهنده خدمات آنلاین سفرهای شهری همکاری می‌کند.

در بیانیه این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد که در زمینه ارائه کمک‌های غذایی اضطراری فعالیت می‌کند، آمده است: از آنجایی که وسایل نقلیه بزرگ مشکلاتی را برای دسترسی به افراد نیازمند در کلان‌شهرها ایجاد می‌کند می‌کنند، همکاری با اوبر این امکان را می‌دهد که ناوگانی از وسایل نقلیه کوچک‌تر اقلام امدادی را از انبارها تحویل گرفته و به مردم نیازمند در مناطق پرجمعیت اوکراین تحویل دهند.

گفتنی است که این همکاری از هم اکنون در شهرهای دنیپرو، لویو و کی‌یف آغاز شده است.

 

 

صادرات غلات؛ با وجود خطر قحطی پیشرفت خاصی در مذاکرات آنکارا حاصل نشد

پس از دیدار روز چهارشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با مولود چاووش اوغلو، همتای ترک وی در آنکارا، مسکو ضمن تعیین شروطی از آمادگی برای تضمین صادارت غلات اوکراین خبر داد.

با این حال، به رغم هشدارهای مکرر در باره خطر وقوع قحطی از سوی کشورهای مدیترانه‌ای، سازو کار مشخصی از سوی مقامات ترک و روس برای فراهم کردن زمینه صادرات گندم و غلات تولید شده در اوکراین از طریق بنادر این کشور ارائه نشد.

مسکو مین‌زدایی از آب‌های ساحلی اوکراین و برداشتن تحریم صادرات محصولات کشاورزی خود را به عنوان دو شرط مهم برای لغو محاصره بنادر اوکراین و دادن مجوز برای صادرات دریایی گندم و غلات تولید شده در این کشور عنوان کرده است.

 

مسکو: تحریم‌ شبکه‌های آر.تی و اسپوتنیک در فرانسه بی‌پاسخ نخواهد ماند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت که کشورش به تحریم شبکه‌های آر.‌تی و اسپوتنیک در فرانسه واکنشی متناسب نشان خواهد داد.

این اظهارات پس از آن ایراد شده است که فرانسه از تعلیق پخش برخی از شبکه‌های تلویزیونی روسیه مانند راشا تودی و اسپوتنیک خبر داد.

به گفته منابع آگاه، مسکو روز دوشنبه نیز به رسانه‌های آمریکایی هشدار داده بود که اگر رفتار با روزنامه‌نگاران روس در ایالات متحده را بهبود نبخشند، با خطر لغو مجوز فعالیت خبری در روسیه مواجه خواهند شد.

 

اوکراین هشت پرونده جنایت جنگی دیگر را به دادگاه می‌برد

کی‌یف هشت پرونده جنایات جنگی جدید را علاوه بر سه محکومیتی که قبلاً علیه سربازان روسی در اوکراین صادر شده بود، تشکیل و به دادگاه خواهند کشاند.

دادستان کل اوکراین روز چهارشنبه با اعلام این مطلب یادآور شد که ۱۶ هزار مورد تحقیق در باره جنایات جنگی احتمالی از آغاز تهاجم نظامی روسیه به این کشور در بیست و چهارم فوریه تا کنون آغاز شده و مراحل تکمیلی خود را طی می‌کنند.

مسکو اتهامات کی‌یف و کشورهای غربی مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی توسط سربازان ارتش روسیه در جریان آنچه که آن را «عملیات ویژه» با هدف غیرنظامی کردن اوکراین می‌خواند، رد کرده است.

دادستان کل اوکراین در ادامه تصریح کرد: «هر روز شاهد افزایش شمار پرونده‌های تحقیق در باره جنایات جنگی هستیم.»

وی افزود: «ما در مورد افرادی صحبت می کنیم که نه تنها به عنوان جنگجویان نظامی، بلکه به عنوان عاملان تجاوز، کشتار غیرنظامیان، غارت، تحقیر و غیره به اینجا آمده‌ند.»

 

کی‌یف از مبادله تازه اجساد سربازان اوکراینی و روس خبر داد

اوکراین با اعلام اینکه اجساد بازپس گرفته شده قبلی به کی‌یف رسیده‌اند از دور تازه مبادله اجساد میان دو طرف مناقشه در این کشور خبر داد.

به گفته منابع مطلع  اغلب اجسادی که در این دور تحویل مسئولان اوکراینی شده‌اند متعلق به نیروهای مدافعی است که پیش‌تر در مجتمع فولاد آزوفستال در بندر ماریوپل سنگر گرفته بودند. 

دور تازه مبادله اجساد در خط مقدم نبردها در منطقه زاپوریژیا واقع در جنوب اوکراین و بر اساس فرمول «۵۰ در مقابل ۵۰» انجام شده است.

 

اوکراین از بیم حمله روسیه بندر اودسا را ​​پاکسازی نخواهد کرد

اوکراین از مین‌زدایی در بندر اودسا برای ازسرگیری صادرات غلات خودداری می کند، زیرا می ترسد که نیروهای ارتش روسیه از این فرصت برای حمله به شهر استفاده کنند.

یک مسئول بلند پایه منطقه اودسا در پیامی تلگرامی ضمن اعلام این مطلب تصریح کرد: اگر بندر اصلی کشور را مین‌زدایی کنیم روسیه به این منطقه حمله خواهد کرد.

وی یادآور شد: «ناوگان روسیه در دریای سیاه وانمود خواهد کرد که به سمت کریمه ضمیمه شده عقب نشینی می کند. اما به محض اینکه راه دسترسی به بندر اودسا پاکسازی شد، به این سو خواهند آمد.»

 

لاوروف: روسیه آماده تامین امنیت کشتی‌هایی است که از اوکراین خارج می‌شوند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان کنفرانس خبری پس از ملاقات با همتای ترک خود در آنکارا گفت: اگر طرف اوکراینی فعالیت‌های مین‌زدایی در آب‌های ساحلی خود را آغاز کند ما هم آماده ایجاد کریدوری امن در دریای سیاه برای صادرات گندم و غلات هستیم.

آقای لاوروف در ادامه یادآور شد که کشورش آماده هرگونه اقدام برای تامین امنیت کشتی‌هایی است که از بنادر اوکراین خارج می‌شوند.

ایجاد کریدورهای امن دریایی برای صادرات غلات از طریق دریای سیاه محور اصلی گفتگوهای روز چهارشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای وی در آنکارا بود.

 

ترکیه لغو تحریم‌ صادارت محصولات کشاورزی روسیه را «مشروع» می‌داند

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه گفت که کشورش درخواست مسکو برای لغو تحریم صادرات محصولات کشاورزی روسیه را درازای تسهیل در امر صادرات گندم و غلات اوکراین "مشروع" می‌داند.

وزیر امور خارجه ترکیه در جریان کنفرانس خبری پس از دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفت: «اگر اوکراین و روسیه محصولاتی برای صادرات داشته باشند٬ باید همه برای تحقق این امر تلاش کنیم.»

وی در این خصوص تصریح کرد: «اگر قرار است بازار بین المللی اوکراین گشوده شود، معتقدیم که برداشتن موانع بر سر راه صادرات روسیه مشروع است.»

آقای چاووش اوغلو تصریح کرد که در جریان ملاقات با سرگئی لاوروف در مورد راه‌اندازی ساز و کاری موسوم به کریدور امن دریایی برای صادرات گندم  با همکاری سازمان ملل، روسیه، اوکراین و ترکیه رایزنی‌هایی صورت گرفت. ترکیه، این طرح را قابل اجرا می‌بیند.

رسانه‌های ترکیه ضمن پوشش این خبر یادآور شدند که وزیر خارجه روسیه نیز موضوع ایجاد کریدور دریایی برای صادرات گندم و غلات اوکراین را بسیار مهم خواند و از تلاش ترکیه برای همکاری در این زمینه یاد کرد. 

سرگئی لاوروف در پایان این ملاقات در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتای ترک خود گفت: اگر طرف اوکراینی برای فعالیت‌های مین‌زدایی در آب‌های ساحلی خود را آغاز کند ما هم برای ایجاد این کریدور در دریای سیاه آماده هستیم.

آقای لاوروف در ادامه یادآور شد که کشورش آماده هرگونه اقدام برای تامین امنیت کشتی‌هایی است که از بنادر اوکراین خارج می‌شوند.

 

سوپر قایق توقیف شده الیگارش روس در فیجی به مقامات آمریکایی تحویل داده شد

دادگاه فیجی روز چهارشنبه پس از یک بن‌بست قانونی طولانی در نهایت با تحویل قایق لوکس روسی آمادئا به مقامات آمریکایی موافقت کرد.

این سوپرقایق ۳۰۰ میلیون دلاری که گفته می‌شود متعلق به سلیمان کریموف، الیگارش و سیاستمدار میلیاردر روس است یک ماه پیش به سفارش ایالات متحده در آب‌های فیجی توقیف شده بود.

مقامات آمریکایی به دلیل قرار گرفتن نام سلیمان کریموف در فهرست سیاه تحریم‌های ایالات متحده درخواست توقیف این قایق لوکس را داده بودند.

 

زلنسکی: کتاب «جلادان» روسی را منتشر می‌کنیم

ولودیمیر زلنسکی در تازه‌ترین ویدئوی خود که شامگاه سه‌شنبه منتشر شداز تدارک برای انتشار کتاب سیاه «جلادان» روسی خبر داد.

به گفته آقای زلنسکی در این کتاب که قرار است هفته آینده منتشر شود فهرست عاملان جنایات جنگی روسیه در کشورش درج شده است.

رئیس جمهوری اوکراین در این خصوص گفت: «کتاب جلادان یکی از مبناهای پاسخگویی نه تنها برای سربازان ارتش اشغالگر به عنوان عاملان ارتکاب این جنایات جنگی است بلکه آمران این جنایات را نیز شامل خواهد شد.»

 فرماندار نظامی لوهانسک: نیروهای اوکراینی قرار نیست سورودونتسک را تسلیم روسیه کنند

سرهی هایدای، فرماندار نظامی لوهانسک که پیش‌تر از امکان عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از واضع خود در سورودونتسک خبر داده بود روز چهارشنبه تاکید کرد که این شهر قرار نیست تسلیم نیروهای روسیه شود.

وی در این خصوص تصریح کرد: «نبرد هنوز ادامه دارد و هیچ کس قرار نیست شهر را رها کند، حتی اگر ارتش ما مجبور به عقب نشستن به مواضعی مستحکم‌تر شود.

فرماندار نظامی لوهانسک در ادامه یادآور شد که نیروهای ارتش روسیه سورودونتسک و شهر کوچکت‌تر همجوار آن لیزیچانسک را زیر آتش توپخانه و حملات هوایی قرار داده‌‌اند.

 

سربازان اوکراینی تسلیم شده در ماریوپل به روسیه منتقل شدند

 بیش از یک هزار نظامی اوکراینی که پس از تسلیم و خروج از مجتمع فولاد شهر ماریوپل بازداشت شده بودند برای بازجویی و تحقیق به روسیه منتقل شده‌اند.

رویترز به نقل از خبرگزاری روسی تاس ضمن اعلام این خبر اعلام کرد که مسکو همچنین در حال برنامه ریزی برای انتقال تعدادی دیگر از اسرای جنگی اوکراینی به روسیه است.

در  صورتی که این اطلاعات مورد تایید قرار گیرد می‌تواند مذاکرات از پیش دشوار صلح میان دو طرف را به مخاطره بیاندازد.

 

فرماندار لوهانسک: شاید محبور به عقب‌نشینی از سورودونتسک شویم

سرهی هایدای، فرماندار نظامی لوهانسک روز چهارشنبه در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد که نیروهایی اوکراینی ممکن است مجبور به عقب نشینی از شهر کلید سورودونتسک در شرق اوکراین شوند.

وی اعلام کرد که این شهر بیست و چهار ساعت شبانه روز زیر حملات هوایی و آتش توپخانه روسیه قرار دارد و نیروهای اوکراینی شاید محبور شوند برای قرار گرفتن در مواضعی مستحکم‌تر عقب نشینی کنند.

به گزارش رسانه‌ها کنترل بخش‌هایی از شهر سورودونتسک از چند روز پیش به دست نیروهای ارتش روسیه افتاده و نبرد برای تصرف کامل آن همچنان ادامه دارد.

 

سرگئی لاوروف در ترکیه به دنبال ایجاد کرودورهای امن دریایی برای صادرات غلات

ایجاد کریدورهای امن دریایی برای صادرات غلات از طریق دریای سیاه محور اصلی گفتگوهای روز چهارشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای وی در آنکارا خواهد بود.

آقای لاوروف روز سه‌شنبه وارد آنکارا شد تا در خصوص امکان صادرات محصولات اوکراینی مسدود شده در بنادر این کشور با مقامات ترک گفتگو کند. 

موانع موجود بر سر صادارت گندم و غلات تولید شده در اوکراین که بواسطه محاصره و کنترل بنادر این کشور از سوی ارتش روسیه ایجاد شده جدا از افزایش قیمت‌ها و برخی کشورهای فقیر و وابسته به این محصولات را در آفریقا و خاورمیانه با مشکلات جدی مواجه کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.