رسانه‌های دولتی روسیه می‌گویند سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور به بلگراد به دلیل بستن حریم هوایی کشورهای همسایه صربستان به روی هواپیمای لاوروف لغو شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو اعلام کرد که بعید نیست که روسیه و آمریکا سفارتخانه های خود را در دو کشور ببندند اما تأکید کرد که واشنگتن تمایلی به انجام این گونه اقدامات ندارد.

سالیوان در گفت و گو با خبرگزاری تاس در پاسخ به پرسشی درباره احتمال بسته شدن سفارتخانه های دو کشور گفت: این مساله احتمال دارد رخ دهد به رغم آن که من بر این باورم که این یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

وی در ادامه گفت که کمتر کسی را می توان در دولت آمریکا پیدا کرد که با ایده بستن سفارتخانه ها موافق باشد و تنها دلیلی که ممکن است آمریکا را وادار به بستن سفارتش در روسیه کند غیرممکن بودن ادامه کارش به دلایل امنیتی است.

سفیر آمریکا در مسکو پیش از این درباره خطر قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور هشدار داده بود و افزود این یعنی بسته شدن نمایندگی های دیپلماتیک در هر دو کشور است و ابراز امیدواری کرد که چنین سناریویی رخ ندهد.

 

جدیدترین تحولات

 

نماینده مجلس اوکراین در مرز مولداوی بازداشت شد 

پلیس مرزی مولداوی اعلام کرد، یوهان یاکوونکو، نماینده اوکراینی به درخواست اینترپل در مرز این کشور بازداشت شده است. 

نماینده سرویس مطبوعاتی پلیس مرزی مولداوی با اعلام این مطلب گفته است که یاکوونکو در یک مرکز بازداشت موقت تحت نگهداری و حفاظت نیروهای پلیس قرار دارد. 

ویورل تنتیو، رئیس پلیس بین‌الملل در مولداوی هم در بیانیه‌ای گفته است، این نماینده اوکراینی به دلیل اتهامات مربوط به رشوه و فساد از سوی بلاروس در این فهرست قرار گرفته است.  

هنوز واکنشی از سوی مقام‌های دولت اوکراین و بلاروس در این خصوص منتشر نشده است. 

 

لغو سفر لاوروف به بلگراد به دلیل بستن حریم هوایی از سوی کشورهای همسایه صربستان

رسانه‌های دولتی روسیه می‌گویند سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور به بلگراد به دلیل بستن حریم هوایی کشورهای همسایه صربستان به روی هواپیمای لاوروف لغو شده است. 

خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک منبع ارشد در وزارت امور خارجه روسیه با اعلام این مطلب همچنین گفته است کشورهای بلغارستان، مقدونیه شمالی و مونته‌نگرو حریم هوایی خود را به روی هواپیمایی که قرار بود روز دوشنبه دیپلمات ارشد روس را به بلگراد منتقل کند، بسته‌اند. 

وزارت امور خارجه روسیه و یا مقام‌های این کشور هنوز هیچ واکنش رسمی نسبت به این خبر نشان نداده‌اند. 

 

زلنسکی با حضور در خط مقدم با سربازان اوکراینی دیدار کرد

ولودیمیر زلنکسی، رئیس جمهوری اوکراین یک هفته پس از سفر به منطقه شمال شرقی خارکیف از نیروهای خط مقدم اوکراینی در جنوب شرقی این کشور بازدید کرد. 

دفتر آقای زلنکسی طی بیانیه‌ای با اعلام این مطلب می‌گوید او در دیدار خطاب به سربازان گفته است: «من می‌خواهم از شما برای کار بزرگتان، برای خدمتتان و برای محافظت از همه ما و از کشورمان تشکر کنم.» 

زلنسکی همچنین از یک مرکز پزشکی دیدار کرده و با افرادی که مجبور به ترک خانه‌های خود در مناطقی همچون ماریوپل شده‌اند، گفتگو کرده است. 

 

رایزنی‌های فرانسه برای جایگزینی نفت روسیه؛ امارات عربی متحده گزینه مناسب اما موقتی

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور در خصوص تأمین نفت و گازوئیل خود در حال رایزنی با کشور امارات عربی متحده است تا از میزان وابستگی‌اش به روسیه کاسته شود.

وزیر دارایی فرانسه افزود این کشور قصد دارد روند حرکت به سمت انرژی‌های پاک را تسریع و نیروگاه‌های بادی فراساحلی راه‌اندازی کند.

وی گفت: «فرانسه به دنبال جایگزین‌کردن واردات نفت روسیه با گزینه‌های دیگر است. در این مسیر امارات عربی متحده می‌تواند گزینه مناسبی هرچند هم موقتی باشد. فرانسه گفت‌وگوهایی را در این‌خصوص با این کشور آغاز کرده است.»

هفته گذشته، اتحادیه اروپا ششمین بسته تحریمی علیه روسیه را به تصویب رساند که ممنوعیت بخشی از واردات نفت روسیه را نیز در بر می‌گیرد.  

در توضیح این بسته تحریمی، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفته بود که واردات نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی ۹۲ درصد کاهش خواهد یافت. وی همچنین گفت که موضوع تحریم گاز روسیه را هم نباید منتفی دانست.

تیری برتون، کمیسر بازارهای داخلی اتحادیه اروپا، در مصاحبه‌ای جداگانه در روز یکشنبه گفت: «در زمینه گاز هم باید هرچه زودتر وابستگی‌مان به روسیه را کاهش دهیم و هر چه سریع‌تر خودمختاری خود را به دست آوریم چراکه ولادیمیر پوتین پروژه اروپایی را دوست ندارد. در حال حاضر او از اهرم گاز به‌منظور تفرقه بین کشورهای اروپایی استفاده می‌کند.»

 

پاپ فرانسیس خطاب به رهبران ملی: لطفاً انسانیت را به تباهی نکشید

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان بار دیگر از رهبران دولت‌ها خواست تا برای پایان‌دادن به جنگ در اوکراین به فکر یک راه‌حل دیپلماتیک باشند.

پاپ در این خصوص گفت: «در روزگاری که غضب کشتار و ویرانی در جریان است و روزبه‌روز مواضع معارض گسترده‌تر می‌شوند، و به تنش‌هایی دامن زده می‌شود که برای همه خطرناک است، من دوباره از رهبران ملی درخواست دارم که لطفاً انسانیت را به تباهی نکشید، انسانیت را به تباهی نکشید». 

پاپ فرانسیس این سخنان را بعد از مراسم عبادت ظهر امروز یکشنبه ۱۵  خرداد از پنجره اقامتگاه خود بیان کرد.

وی ادامه داد: «برای رسیدن به یک آتش‌بس و راه‌حل پایدار باید مذاکرات واقعی و گفتگوهای مشخص انجام دهید. به فریاد ناامیدانه مردمی که در رنج هستند گوش دهید - هر روز  در رسانه‌ها می‌بینیم - به جان انسان‌ها احترام بگذارید و جلوی تخریب وحشتناک شهرها و روستاها را بگیرید.»

روز شنبه، پاپ به یک کودک اوکراینی گفته بود که می‌خواهد از اوکراین بازدید کند و در مورد سفر احتمالی خود با مقامات این کشور رایزنی خواهد کرد.

پاپ چهارشنبه گذشته خواستار رفع محاصره صادرات گندم از اوکراین شده بود.

 

اسپانیا به اوکراین ادوات نظامی ارسال می‌کند؛ آموزش‌های لازم در لتونی و اسپانیا برگزار خواهد شد

به گفته منابع دولتی اسپانیا، این کشور قرار است در جهت افزایش حمایت‌های نظامی خود از کی یف، موشک‌های ضدهوایی و تانک‌های جنگی لئوپارد را در اختیار اوکراین قرار دهد.

روزنامه «ال‌ پائیس» به نقل از این مقامات گفته است، علاوه بر این‌ها، اسپانیا آموزش‌های ضروری در مورد نحوه استفاده از این تانک‌ها را به ارتش اوکراین ارائه خواهد داد. 

این آموزش‌ها قرار است در کشور لتونی برگزار شود، چرا که ارتش اسپانیا هم اکنون ۵۰۰ نیروی نظامی در چارچوب ناتو در کشور لتونی مستقر کرده است.

به گفته این منابع، مراحل تکمیلی تر آموزش استفاده از این ادوات در اسپانیا برگزار خواهد شد.

اسپانیا تاکنون تنها مهمات، تجهیزات حفاظت فردی و سلاح‌های سبک را به اوکراین تحویل داده بود. منابع به ال‌ پائیس گفته‌اند که پیشنهاد افزایش حمایت‌های نظامی زمانی مطرح شد که در تاریخ یکم اردیبهشت‌ماه پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا از اوکراین بازدید و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

 

حملات موشکی به کی‌یف؛ روسیه: تانک‌های ارسالی از اروپای شرقی را منهدم کردیم

در پی حملات موشکی امروز روسیه به شهر کی‌‌یف، مقام نظامی روسیه اهداف مورد حمله را تانک‌هایی اعلام کردند که از سوی کشورهای اروپای شرقی در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته بود.

ایگور کوناشن‌کف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «موشک‌های دوربرد و نقطه زن نیروی هوافضای روسیه که به حومه کی ‌یف اصابت کرد، تانک‌های تی-۷۲ ارسالی از سوی کشورهای اروپای شرقی و همچنین سایر خودروهای زرهی را که در آن آشیانه‌ها نگهداری می‌شدند، منهدم کردند.»

به گفته نیروی هوایی اوکراین، بامداد امروز چند فروند موشک کروز از سوی هواپیماهای روسی توپولف تو-۹۵ مستقر در دریای خزر به سمت کی‌ یف شلیک شد که یکی از آن‌ها منهدم شد.

 

بریتانیا: روسیه از جدایی‌طلبان طرف‌دار روسیه برای عملیات سیویرودونتسک استفاده می‌کند

وزارت دفاع بریتانیا روز یکشنبه ۱۵ خرداد ضمن اشاره به مقاومت نیروهای اوکراینی در برابر حملات روسیه در شهر سیویرودونتسک در توییتی اعلام کرد که این ضد حملات می‌تواند جلوی شتاب عملیاتی نیروهای روسیه را که پیش از این از طریق تمرکز یگان‌های رزمی به دست آورده بودند بگیرد.

در ادامه این توییت آمده است: «به‌کارگیری پیاده‌نظام‌های نیابتی برای عملیات پاک‌سازی شهری، یکی از تاکتیک‌های روسیه است که قبلاً هم در سوریه مشاهده شده بود، جایی که روسیه برای حمله به مناطق شهری از یگان پنجم ارتش سوریه استفاده می‌کرد.» 

این مطلب می‌افزاید: «نیروهای روسیه از جدایی‌طلبان طرف‌دار روسیه در منطقه لوهانسک استفاده می‌کند. افرادی که به لحاظ آموزشی و تجهیزات بسیار ضعیف‌تر از نیروهای آموزش‌دیده و مجهز روسی هستند.»

این تاکتیک به روسیه اجازه خواهد داد تا از تحمیل تلفات بیشتر به نیروهای خودی جلوگیری کند.

 

فرماندار لوهانسک: کنترل نیمی از شهر سیویرودونتسک را در دست داریم، نیم دیگر هنوز در دست نیروهای روسیه است

فرماندار منطقه لوهانسک روز یکشنبه ۱۵ خرداد خبر داد که کنترل شهر سیویرودونتسک اوکراین بین نیروهای اوکراین و روسیه به دو نیم تقسیم شده است. 

گایدای، فرماندار لوهانسک در یک مصاحبه تلویزیونی افزود: «وضعیت سختی بود، روس‌ها ۷۰ درصد شهر را تحت کنترل داشتند، اما در دو روز گذشته آنها به عقب رانده شدند.»

وی اضافه کرد در وضعیت فعلی می‌توان گفت شهر کم‌وبیش، بین نیروهای روسیه و اوکراین به دونیم تقسیم شده است.

سیویرودونتسک در شرق منطقه لوهانسک قرار دارد و در روزهای گذشته شاهد آتشبار شدید نیروهای روسیه قرار گرفته است.

 

پوتین خطاب به غرب: اگر موشک‌های دوربرد به اوکراین بدهد به اهداف جدیدی حمله می‌کنیم

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز یکشنبه هشدار داد که اگر غرب موشک‌های دوربرد به اوکراین بدهد، مسکو به اهداف جدیدی حمله خواهد کرد. 

وی تاکید کرد که هدف از ارسال تسلیحات کنونی، «طولانی کردن درگیری» است.

پوتین گفت: «اگر موشک‌های دوربرد به اوکراین تحویل داده شود، آنگاه ما نتیجه‌گیری‌های مناسب را خواهیم گرفت و از سلاح‌های خود (...) برای ضربه زدن به مکان‌هایی که تاکنون هدف قرار نداده‌ایم، استفاده خواهیم کرد.»

او مشخص نکرد که کدام اهداف ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند.

 

پس از ۳۸ روز آرامش نسبی؛ روسیه کی‌یف را با چندین موشک بمباران کرد

بامداد روز یکشنبه ۱۵ خرداد پایتخت اوکراین شاهد اصابت چندین موشک‌ روسی به اهداف «زیرساختی» نامشخص بود. 

طبق گزارش‌ها بر اثر این حمله کسی کشته نشده و تنها یک نفر در بیمارستان بستری شده است.

از زمان سفر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به کی‌یف در تاریخ هشت اردیبهشت امسال و هم‌زمان با شصت و چهارمین روز حملۀ روسیه به اوکراین؛ تاکنون این شهر شاهد این‌گونه حملات نبوده است. نیروهای روسیه با وجود عقب‌نشینی از کی‌یف و تمرکز بر قسمت‌های شرقی اوکراین، هنوز تمایل برای هدف قرار دادن پایتخت اوکراین را دارند.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف در پیام‌رسان تلگرام گفت: «موشک‌ها به شهرک‌های دارنیتسکی و دنیپروفسکی در این شهر اصابت کردند و نیروهای اورژانس به محل حادثه رسیدند. آژیرهای حمله هوایی در زمان این انفجارها به صدا درآمده بودند.»

بوی تند دود هوای منطقه دارنیتسکی در شرق کی‌یف را پر کرده و ستونی از دود در آسمان بلند شده است.

 

نفت ونزوئلا جایگزین روسیه 

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از پنج مقام آگاه خبر داد که شرکت‌‌های نفتی ایتالیایی اِنی و اسپانیایی رسپول مجوز واردات نفت ونزوئلا را به منظور جبران کمبود حاصل از اجرای برنامه کاهش وابستگی اروپا به نفت روسیه، دریافت کردند. 

بر پایه این گزارش، وزارت خارجه آمریکا با ارسال نامه‌ای به این دو شرکت اعلام کرده که می‌توانند از ماه آینده واردات نفت ونزوئلا را از سر بگیرند؛ وارداتی که از دو سال پیش و تحت فشار سنگین تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه کاراکاس متوقف شده بود.  

البته یک مقام آگاه به خبرنگار رویترز گفته که حجم نفت دریافتی شرکت‌های انی و رسپول به میزانی نخواهد بود که بر قیمت جهانی نفت تاثیرگذار باشد. همچنین برخی منابع آگاه دیگر نیز اشاره کرده‌اند که با توجه به سرمایه‌گذاری مشترک این دو شرکت اروپایی و شرکت ملی نفت ونزوئلا، صدور نفت این کشور در چارچوب تسویه بدهی‌ها و دیرکرد سود مطالبات شرکت‌های انی و رسپول انجام خواهد شد. 

در عین حال، یک مقام آگاه دیگر خاطرنشان کرده که اعطای مجوز صدور این محموله‌های نفتی با این شرط انجام شده که تنها در اروپا مصرف شود و در هیچ بازار دیگری عرضه نشود. 

دولت جو بایدن ماه گذشته نیز به شرکت شورون، بزرگترین شرکت نفتی ایالات متحده که همچنان در ونزوئلا فعال است، اجازه داد تا با دولت نیکلاس مادورو و شرکت ملی نفت ونزوئلا در مورد آینده سرمایه‌گذاری و عملیات استخراج نفت در این کشور مذاکره کند.

هر چند صدور این مجوزها می‌تواند چراغ سبز واشنگتن برای لغو تدریجی تحریم‌های نفتی ونزوئلا باشد و عاملی برای تقویت قدرت آقای مادورو به نظر بیاید ولی به باور دو مقام آگاهی که با رویترز گفتگو کرده‌اند، پابرجا ماندن آنها مشروط به از سرگیری مذاکرات سیاسی آقای مادورو و مخالفان سیاسی او است.

فرستادگان دولت آمریکا در ماه مارس بالاترین سطح مذاکرات خود را طی سال‌های اخیر با طرف ونزوئلایی انجام دادند و کاراکاس نیز پس از این مذاکرات، دو شهروند آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کرد و قول داد که بر سر میز مذاکره با مخالفان خود بازگردد، هر چند که هنوز تاریخ مشخصی برای آن اعلام نکرده است. 

البته دولت آمریکا در عین حال امیدوار است از سرگیری صدور نفت خام ونزوئلا بتواند به اروپا کمک کند تا وابستگی خود را به روسیه کاهش دهد و همزمان از ارسال برخی محموله‌های ونزوئلا به چین کاسته شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.