وزارت خارجه روسیه آمریکا را تهدید کرد که به حملات سایبری اش پاسخ می دهد.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، مدیر دایره امنیت اطلاعاتی بین لمللی در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اوکراین با کمک آمریکا حملات سایبری به زیرساخت های حیاتی روسیه انجام می دهد.

«آندری کروتسکیگ» امروز دوشنبه در بیانیه ای گفت: آمریکا تحت پوشش شعار حمایت از دموکراسی، علیه روسیه و همپیمانانش حملات سایبری راه انداخته است. آنها از نظام زلنسکی و ارتش سایبری که برای انجام حملات کامپیوتری کشورمان ایجاد کرد به عنوان گوشت قربانی استفاده می کند.

وی افزود که به شکل پیوسته تعداد حملات با استفاده از فناوری داده ها به زیرساخت های حیاتی روسیه رو به فزونی است.

این مسئول روسی در ادامه گفت: به آمریکا نسبت به تحریک روسیه هشدار می دهیم.

وی آمریکا را به حملات انتقامجویانه ثابت و قاطع تهدید کرد.

در همین حال، در حالی نبردها میان ارتش روسیه و نظامیان اوکراین در استان لوهانسک طی روزهای اخیر شدت گرفته، کی‌یف مدعی است که همچنان کنترل نیمی از شهر کلیدی سیورودونتسک در منطقه دونباس را در دست دارد.

از سوی دیگر رسانه‌های اوکراینی اعلام کردند که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور برای حمایت از سربازان و روحیه بخشیدن به نیروهایی که در برابر حملات ارتش روسیه مقاومت می‌کنند در خط مقدم جبهه‌های شرقی حضور یافته است.

 

آخرین تحولات

 

لاوروف به کشورهای غربی در باره ارسال سلاح‌های دوربرد به اوکراین هشدار داد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه به کشورهای غربی درباره تحویل تسلیحات دوربرد به کی‌یف هشدار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین هشدار داد که هرچه این سلاح‌ها بیشتر در اختیار نیروهای اوکراینی قرار گیرد، روسیه بیشتر آنها را عقب خواهد راند.

آقای لاوروف که در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت، تصریح کرد: «هرچه تسلیحات دوربرد بیشتر تحویل کی‌یف شود، خطوط اوکراین را از بیش از پیش از قلمرو خود دور خواهیم کرد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز روز یکشنبه هشدار داده که اگر غرب موشک‌های دوربرد به اوکراین بدهد، مسکو اهداف جدیدی را در خاک این کشور هدف قرار خواهد داد.

رئیس کرملین سپس یادآور شده بود که تحویل تسلیحات از سوی غرب به اوکراین با هدف «طولانی‌تر کردن درگیری‌ها» انجام می‌شود.

 

وزیر خارجه اوکراین: این همان پوتین است که می‌گفت حمله نمی‌کنم

دمیترو کوله‌با، رئیس دستگاه دیپلماسی اوکراین روز دوشنبه در توئیتی به کشورهای غربی درباره وعده‌های ولادیمیر پوتین در خصوص اودسا هشدار داد.

وزیر امور خارجه اوکراین در حالی این هشدار را مطرح کرده که رئیس جمهوری روسیه پیش‌تر اطمینان داده بود کشورش از مسیرهای تجاری برای حمله به بندر اودسا استفاده نخواهد کرد.

آقای کوله‌با در این خصوص تاکید کرد: این همان پوتین است که چند روز پیش از آغاز تهاجم نظامی (در ماه فوریه گذشته) به صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه وعده داده بود که کشورش به اوکراین حمله نمی‌کند.

وی سپس یادآور شد: «نمی‌توان به سخنان پوتین اعتماد کرد، حرف‌های او تهی و بی معنا است.»

 

زلنسکی: کمک‌های نظامی دریافتی از بریتانیا تقویت می‌شود

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه با انتشار توییتی از تقویت کمک‌های دریافتی کشورش از سوی بریتانیا خبر داد.

وی با اشاره به گفتگوهای اخیر خود در این خصوص با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا یادآور شد که کشورش به زودی از برنامه کمک نظامی تقویت شده لندن بهره‌مند خواهد شد.

آقای زلنسکی همچنین تاکید کرد که با نخست وزیر بریتانیا در خصوص «تضمین‌های امنیتی» و نیز راه حل‌های موجود برای جلوگیری از تشدید بحران غذایی گفتگو کرده است.

 

رم سفیر روسیه را در اعتراض به «اتهام تبعیض» مسکو احضار کرد

رم روز دوشنبه سفیر روسیه را در اعتراض به آنچه «اتهامات مطرح از سوی مسکو» مبنی بر تبعیض علیه شهروندان و مقامات این کشور در ایتالیا خوانده شد، احضار کرد.

اتوره سکی، مدیر کل وزارت خارجه ایتالیا «اتهامات غیراخلاقی» به برخی نمایندگان نهاد‌ها، موسسات و رسانه‌های کشورش از جانب مسکو را به شدت رد کرد و گمانه‌زنی‌های مطرح از سوی وزارت خارجه روسیه مبنی بر دخالت رسانه‌های ایتانیایی در راه‌اندازی یک «کارزار ضد روسی» را بی اساس خواند.

سفیر روسیه روز شنبه گزیده‌هایی از گزارش وزارت خارجه کشورش مبنی بر تبعیض علیه شهروندان و مسئولان روس در ایتالیا را در حساب فیسبوک سفارت منتشر کرده بود.

در این گزارش ادعا شده بود که «نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه در ایتالیا مرتباً از هموطنان خود اطلاعاتی درباره مواجه شدن با تهدیدات مختلف دریافت می‌کنند.»

 

دو سوم جمعیت کی‌یف به پایتخت بازگشته‌اند

بسیاری از اوکراینی‌های ساکن پایتخت که در ابتدای تهاجم نظامی روسیه در ۲۴ فوریه گذشته به تدریج کشورشان را ترک کرده و به مکان‌های امن در مجاورت این کشور پناه برده‌ بودند به رغم ادامه حملات در شرق و نیز بمباران‌های پراکنده در نقاط مختلف به کی‌یف باز گشته‌اند.

یکی از این ساکنان بازگشته به پایتخت به خبرنگاران می‌گوید: می‌خواهم در کی‌یف باشم و از همینجا از کشورم حمایت کنم.»

این شهروند اوکراینی که کافه‌ای را در کی‌یف می‌گرداند به رسانه‌ها گفت: «پس از یک ماه و نیم سرگردانی در اروپا، در نهایت به خودم آمدم و متوجه شدم که باید اینجا در کیف باشم و با حمایت هرچه بیشتر از کشورم به کار خود ادامه دهم.»

به گفته شهردار اوکراین، نزدیک به دو سوم از جمعیت ۳.۵ میلیون نفری کی‌یف برای از سر گرفتن جریان عادی زندگی به پایتخت اوکراین بازگشته‌اند.

 

 

لاوروف پس از لغو سفرش به بلگراد: ناتو و اتحادیه اروپا تنها قادرند مشکلات کوچکی درست ‌کنند

وزیر امور خارجه روسیه که سفر روز دوشنبه وی به بلگراد به دلیل بسته شدن حریم هوایی کشورهای همجوار صربستان لغو شد انگشت اتهام را در این خصوص سوی ناتو و اتحادیه اروپا نشانه رفت.

سرگئی لاوروف با «غیرقابل درک» خواندن اقدام کشورهای همسایه صربستان در ممانعت از سفر هوایی وی به بلگراد گفت که ناتو و اتحادیه اروپا تنها قادرند مشکلات کوچکی برای کشورش درست کنند.

وی با اشاره به گفتگوهایی که قرار بود در پایتخت صربستان انجام شود گفت: این تماس‌ها بسیار مفید بود اما تماس‌های ما هنوز از طریق کانال‌های دیگر بسته نشده است.

آقای لاوروف همچنین یادآور شد که از الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان دعوت کرده است تا در «اسرع وقت» به روسیه سفر کند.

وزیر امور خارجه روسیه با لحنی کنایه آمیز افزود که امیدوار است هواپیمای حامل رئیس جمهوری صربستان مشمول «اقدام شرم‌آور دیگری از جانب بروکسل و مشتریانش» نشود. 

 

کرملین بستن حریم هوایی به روی هواپیمای لاوروف را «اقدام خصمانه» خواند

کاخ ریاست جمهوری روسیه در نخستین واکنش به تصمیم کشورهای همجوار صربستان در بستن حریم هوایی خود به روی هواپیمای سرگئی لاوروف، این اقدام را «خصمانه» خواند.

سفر وزیر امور خارجه روسیه به بلگراد که برای روز دوشنبه برنامه ریزی شده بود به گفته مسکو به همین دلیل لغو شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه در این خصوص به خبرنگاران گفت: «این گونه اقدامات خصمانه علیه کشور ما می تواند مشکلات خاصی را ایجاد کند (...)، اما نمی تواند مانع ادامه کار دیپلماسی ما شود.»

یک نشریه صربستانی ازبلغارستان، مقدونیه شمالی و مونته نگرو به عنوان سه کشور مجاور یاد کرده که اقدام به بستن حریم هوایی خود به روی هواپیمای حامل وزیر خارجه روسیه کرده‌اند.

 

عبور یک موشک روسی بر فراز نیروگاه اتمی اوکراین

رئیس نهاد متولی انرژی هسته ای در اوکراین روز دوشنبه از عبور یک فروند موشک ارتش روسیه بر فراز یک نیروگاه اتمی در این کشور خبر داد.

پترو کوتین، رئیس شرکت «انرگواتم» اوکراین در گفتگو با یک شبکه خبری فرانسوی این موضوع را تایید و زمان آن را روز یکشنبه اعلام کرد.

وی در این خصوص یادآور شد: «از آنجایی که این راکت‌ها با سرعت بسیار کم عبور می کنند، هرگونه حادثه ای که منجر به اصابت آنها به یک بلوک هسته ای شود، بسیار محتمل است.»

آقایی کوتین این اقدام روسیه را «تروریسم هسته‌ای» خواند و هدف از آنرا ایجاد ترس و یا تلاش و زمینه سازی برای هدف قرار دادن نیروگاه‌های هسته‌ای کشورش عنوان کرد.

 

تحریم گازی آلمان؛ برلین سالانه ۵ میلیارد یورو هزینه مضاعف می پردازد

تحریم‌های اعمال شده از سوی روسیه علیه «گازپروم جرمنیا»، شرکت‌های تابعه آن برای مالیات‌دهندگان آلمانی و مصرف کنندگان گاز شهری سالانه ۵ میلیارد یورو هزینه اضافی به همراه خواهد داشت.

رسانه‌های آلمانی با اعلام این مطلب گفته‌اند که دولت برای تامین گاز جایگزین در پی تحریم شرکت تابعه و زیرمجموعه غول انرژی روسیه، گازپروم ملزم به هزینه‌کرد سالانه ۵ میلیارد یورو خواهد بود.

برلین ماه مه گذشته شرکت گازپروم جرمنیا را به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تحت مدیریت داخلی و معتمد درآورد و این امر مسکو را بر آن داشت تا تامین گاز آلمان از طریق این شرکت تابعه خود را متوقف کند.

متولی بخش انرژی در آلمان پس از تحریم‌ گازی روسیه مجبور شد تا برای تامین گاز جایگزین به شرکت‌های خدمات شهری و تامین کنندگان منطقه‌ای آلمان روی آورد.

 

یک ژنرال ارتش روسیه در شرق اوکراین کشته شد

خبرنگار یک رسانه دولتی در روسیه از کشته شدن یک ژنرال ارتش این کشور در درگیری‌های اخیر مناطق شرقی اوکراین خبر داده است.

این خبر توسط الکساندر اسلادکوف، خبرنگار تلویزیون دولتی روسیه در پیام‌رسان تلگرام منتشر اما به طور دقیق به زمان و مکان کشته شدن فرمانده ارشد ارتش روسیه اشاره نشده است.

وزارت دفاع رسیه هنوز به انتشار خبر کشته شدن فرمانده ارشد ارتش این کشور که نام وی ژنرال رومن کوتوزف اعلام شده واکنشی نشان نداده است.

روسیه آمار رسمی تلفات نیروهای خود را در جنگ اوکراین از روز بیست و پنج مارس تاکنون به روز رسانی نکرده است.

پیش‌تر اعلام شده بود که از زمان آغاز تهاجم نظامی به خاک اوکراین تا اواخر ماه مارس دست کم ۱۳۵۱ سرباز روس در جریان نبردها کشته شد‌ه‌اند.

 

کدام کشورها بیشترین اقامت موقت را به اوکراینی‌ها اعطا کرده‌اند؟ 

به گزارش یورونیوز، اوکراینی‌های آواره پس از تهاجم نظامی روسیه به کشورشان بیشترین اقامت موقت را طی مارس ۲۰۲۲ از لهستان (۶۷۵ هزار و ۸۵ نفر) دریافت کردند و جمهوری چک (۲۴۴ هزار و ۶۵۰ نفر) و اسلواکی (۵۸ هزار و ۷۵۰ نفر) از این نظر در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. 

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) با انتشار گزارشی اعلام کرد، با وجود این که اکثر آوارگان جنگی دریافت کننده حمایت و اقامت موقت کشورهای اروپایی شهروندان اوکراینی بوده‌اند ولی ۵۷۵ روس و ۳۲۵ بلاروسی نیز طی مارس گذشته به عنوان آوارگان جنگی در لهستان مستقر شده‌اند. 

البته در مقایسه با آوریل ۲۰۲۲، تعداد اوکراینی‌هایی که دریافت کننده حمایت و اقامت موقت در ۹ کشور عضو اتحادیه اروپا افزایش یافته است که بیشترین افزایش در بلغارستان و لیتوانی به ترتیب با ۳۰ هزار و ۹۶۵ و ۲۱ هزار و ۸۰۰ نفر ثبت شده است. در مقابل، تعداد اوکراینی‌های پذیرش شده در هفت کشور عضو اتحادیه اروپا کاهش یافته است که بیشترین کاهش در لهستان (۲۴۹ هزار و ۴۶۵ نفر)، اسلواکی (۴۵ هزار و ۳۱۰ نفر) و پرتغال (۱۵ هزار و ۶۳۵ نفر) گزارش شده است.

بر پایه این گزارش بیش از نیمی از اوکراینی‌های دریافت کننده اقامت موقت از لهستان کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند. پس از لهستان، اسلواکی و جمهوری چک بیشترین نرخ جذب کودکان اوکراینی را داشته‌اند که به ترتیب ۴۱ و ۴۰ درصد مهاجران پذیرش شده در این دو کشور کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند. 

بیش از دو سوم اوکراینی‌های دریافت کننده حمایت موقت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز زنان و دختران و اکثر مردان مهاجر را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل داده‌اند.

یورواستات همچنین خاطرنشان کرده که آمار اوکراینی‌های پذیرش شده در کشورهای آلمان، مجارستان، هلند و قبرس طی ماه مارس هنوز اعلام نشده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.