وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه اعلام کرد که کشورش قصد دارد حبوبات اوکراین را با 25 درصد تخفیف از کی یف بخرد.

به گزارش به نقل از روسیا الیوم، «وحید کریشچی»  وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه اعلام کرد که کشورش قصد دارد حبوبات اوکراین را با 25 درصد تخفیف از کی یف بخرد.

این وزیر ترکیه ای گفت که آنکارا تمام تلاش های دیپلماتیک خود را برای لغو ممنوعیت صادرات حبوبات از بندرهای اوکراین به کار می گیرد.

روزنامه ینی شفق ترکیه به نقل از وزیر کشاورزی و جنگلداری  ترکیه نوشت: ترکیه با اوکراین بر سر خرید حبوبات با تخفیف بیش از 25 درصد به توافق رسیده است با وجود این اوکراینی ها بر سر امنیت و صادرات تولیدات با مشکل مواجه هستند و از ترکیه می خواهند که به مثابه داور در این عملیات عمل کند. روسیه و اوکراین به ما اعتماد دارند.

این وزیر ترکیه ای گفت که کشورش قرار است میزبان دو نشست مهم در هفته آینده برای رایزنی درباره واردات حبوبات اوکراین به بازارهای جهانی باشد. یکی از این نشست ها در استانبول با مشارکت نمایندگانی از روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل برگزار می شود. قرار است این نشست بر ایجاد مرکزی برای نظارت انتقال حبوبات اوکراین از طریق دریا متمرکز شود.

کریشچی گفت که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه قرار است مسائلی نظیر ایجاد گذرگاه حبوبات را در آنکارا در روز چهارشنبه بررسی کند.

پیش از این دولت ترکیه اعلام کرد که مذاکرات درباره ایجاد مرکز حبوبات در استانبول به خوبی پیش می رود و محموله های حبوبات اوکراین از طریق دریای سیاه و تنگه ها در  آینده نزدیک صادر می شوند.

اوضاع اوکراین و تحریم های گسترده روسیه توسط آمریکا و اروپا منجر به آشفتگی در صادرات حبوبات شده است امری که منجر به وقوع بحران غذایی در بسیاری از کشورها در جهان خواهد شد.

در همین حال، اوکراین اعلام کرد که حجم گندم انبار شده این کشور تا پاییز سه‌برابر می‌شود

دلودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه هشدار داد که میزان گندم انبار شده در کشورش ممکن است تا پاییز امسال سه برابر شود.

آقای زلنسکی تاکید کرد میزان غلاتی که برای صادرات در نظر گرفته شده و به دلیل جنگ در اوکراین از صادرات باز مانده، ممکن است «تا پاییز» سه برابر شود و به ۷۵ میلیون تن برسد.

 

دیگر تحولات

 

لتونی شبکه‌های تلویزیونی مستقر در روسیه را ممنوع کرد

مسئولان تلویزیون ملی لتونی روز دوشنبه اعلام کردند که کلیه شبکه‌های تلویزیونی که مقر آنها در روسیه است را از روز چهارشنبه ممنوع می‌کنند.

این تصمیم پس از اصلاحات اخیر در قانون رسانه‌های جمعی الکترونیکیِ کشور لتونی گرفته شده و به موجب آن ایستگاه‌های تلویزیونی یا رادیویی ثبت شده در کشوری که تمامیت ارضی و استقلال کشوری دیگر را تهدید کرده است، اجازه فعالیت در لتونی نخواهند داشت.

 

زلنسکی سیورودونتسک و لیسیچانسک را «شهرهای سوخته» خواند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه سیورودونتسک و لیسیچانسک، دو شهر مهم استان لوهانسک را «شهرهای مرده» خواند و اعلام کرد که وضعیت موجود در جبهه‌های شرقی، به خصوص در دو شهر یاد شده بسیار دشوار و سخت شده است.

آقای زلنسکی که در کی‌یف با خبرنگاران گفتگو می‌کرد یاد آور شد که به رغم حملات گسترده نیروهای تحت امر ولادیمیر پوتین مقاومت در این مناطق همچنان ادامه دارد اما روس ها پر شمار و قوی‌تر هستند.

 

اوکراین مدعی شد ناوگان روسیه را در دریای سیاه به عقب رانده است

ارتش اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که ناوگان روسیه را حدود یکصد کیلومتر از سواحل اوکراین در دریای سیاه عقب رانده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که کشتی‌های جنگی روسیه هفته‌هاست در دریای سیاه دست به سازماندهی محاصره دریایی اوکراین زده‌‌اند.

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای تاکید کرد: در نتیجه اقدامات نیروهای ما که با هدف شکست نیروهای دریایی دشمن صورت گرفت، گروه کشتی‌های جنگی متعلق به ناوگان دریای سیاه روسیه به فاصله بیش از صد کیلومتری از سواحل اوکراین عقب رانده شد. 

در این بیانیه آمده است که نیروهای ارتش روسیه پس از این عملیات مجبور به استقرار سامانه‌های دفاعی ساحلی در کریمه و منطقه جنوبی اشغال شده در خرسون شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.