در حالی که تهاجم روسیه ادامه دارد، بقیه جهان چه باید بکنند؟

بورودیانکا، اوکراین / دود از یک ساختمان مسکونی در پی تهاجم روسیه به اوکراین بیرون می‌آید. عکس: Maksim Levin/Reuters

به گزارش جماران به نقل ازسى ان ان در حالی که ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه به بمباران وحشیانه شهرها و مردم اوکراین ادامه می‌دهد، شاید زود به نظر برسد که یک راه‌حل مذاکره - یک استراتژی خروج - برای تهاجم چگونه باشد.

اما به عنوان سفرای سابق که به طور گسترده در منطقه کار کرده اند، معتقدیم یافتن راهی برای پایان دادن به جنگ و توقف خونریزی ضروری است و نیاز به مذاکره دارد. این واقعیت به وضوح توسط ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، که به دنبال مذاکرات واقعی بوده، حتی از اسرائیلی ها برای میانجیگری خواسته است، قدردانی می کند. پوتین به مذاکرات رضایت داده است، اما به نظر می رسد که همچنان بیشتر به از بین بردن سر دولت اوکراین علاقه مند است تا مذاکره با آن. با این وجود، هنوز زود نیست که به این فکر کنیم که یک نتیجه نهایی مذاکره چه می تواند باشد.

البته قابل اجرا بودن هر راه حلی به روند جنگ در روزها و هفته های آینده بستگی دارد. . از زمان نگارش این مقاله، نشانه‌هایی حاکی از این است که تلاش‌های تحت رهبری پوتین هنوز برای سرنگونی دولت منتخب دموکراتیک در کی یف و جایگزینی آن با یک رژیم دست نشانده دوست کرملین که می‌توان رشته‌های آن را از مسکو برداشت. با توجه به شکستن ساختمان‌ها و کشتار غیرنظامیان در خارکف، ماریوپل و کی یف توسط موشک‌ها، و هشدار وزیر خارجه روسیه در مورد تشدید بیشتر تنش‌ها، امید چندانی به کاهش فوری درگیری‌ها وجود ندارد.

اما با توجه به تأثیرات مخرب اقدامات متقابل اقتصادی غرب که روز به روز سرعت می‌گیرد و هزینه‌هایی که اوکراینی‌ها بر ارتش روسیه تحمیل کرده‌اند، اگر اوکراینی‌ها بتوانند برای چند هفته آینده راه خود را ادامه دهند، پوتین ممکن است به دنبال راهی برای خروج باشد. در واقع، در طول آن زمان، فشارهای مالی، تلفات روس ها و ناآرامی های داخلی ممکن است چنان دردناک شود که پوتین به دنبال راهی برای خروج است.

در آن سناریو، هرگونه گام جدی به سوی یک راه حل مذاکره هنوز کمی دورتر است و به شدت با نتیجه تهاجم شکل می گیرد. اگر جنگ نتواند پیروزی قاطعی را برای روسیه به ارمغان بیاورد، ممکن است اوکراین با مزایای بیشتری پای میز مذاکره بیاید.

در واقع، حتی اگر جنگ و مقاومت اوکراین برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد، اشغال نامحدود روسیه یا یک درگیری منجمد در سرتاسر کشور، مسیرهای پیشروی پایداری برای روس‌ها یا اوکراینی‌ها نیست. به طور مشابه، اقتصاد روسیه احتمالاً تحت فشار دائمی تحریم‌های فعلی و آتی دوام نخواهد آورد. چیزی باید بدهد.

دور اول مذاکرات بین دو طرف چیزی فراتر از یک طرح آزمایشی برای مذاکرات بیشتر، که دور دوم آن روز پنجشنبه در بلاروس برگزار می‌شود، نتیجه نداد. ما امید چندانی به پیشرفت واقعی نداریم. به نظر می رسد پوتین به وضوح برای آن آماده نیست و احتمالاً معتقد است که اگر نتواند رژیم را برکنار کند، باید درد را تشدید کند تا امتیاز بدهد. با این حال، دو طرف در حال گفتگو هستند. دیر یا زود، اگر قرار است توافقی حاصل شود، باید امتیازاتی از هر دو طرف حاصل شود. با توجه به رفتار قهرمانانه اوکراین و رفتار شنیع روسیه پوتین، از بیان این واقعیت لذت نمی برد، اما این یک واقعیت در هر مذاکره است.

آن امتیازات چه می تواند باشد؟ در طرف اوکراینی، زلنسکی احتمالاً قبلاً درک کرده است که باید قول دهد که اوکراین به ناتو نخواهد پیوست. این هسته اصلی استدلال احتمالی پوتین برای تهاجم است و بعید است که او از خواسته اصلی خود عقب نشینی کند. بدون شک، پوتین برای غیرنظامی کردن در اوکراین فشار خواهد آورد و این برای اوکراینی ها شروع کننده نخواهد بود. اما آنها ممکن است مایل باشند که به محض برقراری صلح به وضوح، محدودیت‌هایی را در مورد مقدار و نوع سلاح‌هایی که نگهداری می‌کنند، بپذیرند و همچنین موافقت کنند که نیروهای خارجی در اوکراین مستقر نباشند. در صورت وجود تهدید خارجی برای اوکراین، باید پرچین ها ساخته شود.

شاید سخت ترین چیز برای کیف قورت دادن..کریمه برای همه مقاصدی است که قرار است تحت سلطه روسیه باقی بماند، و لوهانسک و دونتسک احتمالاً در داخل سیستم اوکراین خودمختاری قابل توجهی خواهند داشت. این البته با طرح مینسک 2 که تمرکززدایی و خودگردانی محلی برای مناطق را پیش بینی کرده بود، مطابقت دارد.

پوتین، که وسواس او برای محافظت از روس زبان ها در برابر غارت های ادعایی دولت اوکراین در کانون نارضایتی هایش قرار دارد، در برابر تسلیم شدن جایگاه ارضی که جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در هشت سال گذشته برای او در آن مکان ها ایجاد کرده اند، مقاومت خواهد کرد. همه آنچه گفته شد، دولت و مردم اوکراین پس از اینکه شجاعانه در برابر حملات وحشتناک پوتین به شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی مقاومت کردند، زیاده روی نمی‌کنند.

همانطور که در بالا ذکر شد، همانطور که کرملین خواسته است، اوکراین غیرنظامی نخواهد شد. و اگر بخواهیم توجیهات مزخرف پوتین را به درستی درک کنیم، اوکراین با سرنگونی دولت منتخب دموکراتیک خود به رهبری رئیس‌جمهوری که اتفاقاً یهودی است، دستخوش «آدم‌زدایی» نخواهد شد.

اوکراین با تمام فداکاری هایی که می کند، انتظار امتیازات متناسبی از روسیه خواهد داشت. مهمترین آنها خروج کامل نیروهای روسیه از اوکراین خواهد بود. این عقب نشینی باید با کاهش شدید نیروهای روسی دور از مرزهای اوکراین، از جمله در شرق اوکراین، بلاروس و دریای سیاه همراه باشد. نمی توان انتظار داشت که دولت و مردم اوکراین با چکمه ها، تانک ها و کشتی های جنگی روسی که در نزدیکی مرزهای اوکراین شناور هستند، بازسازی کنند و به زندگی خود در زمان صلح بازگردند. این تحرکات تنش‌زدایی با لغو مرحله‌ای تحریم‌ها توسط کشورهای سراسر جهان مرتبط است. ایالات متحده، بریتانیا و کشورهای اتحادیه اروپا از جمله کشورهای اصلی هستند. پایبندی روسیه به توافق باید به دقت مورد نظارت قرار گیرد و احتمال بازگرداندن هرگونه تحریم تدریجی پس از لغو مجدد روسیه وجود دارد.پایبندی روسیه به توافق باید به دقت مورد نظارت قرار گیرد و احتمال بازگرداندن هرگونه تحریم تدریجی پس از لغو مجدد روسیه وجود دارد.

در حالی که تهاجم روسیه ادامه دارد، بقیه جهان چه باید بکنند؟ اول و مهمتر از همه، متحدان اوکراین باید خط لوله عرضه مجدد را باز نگه دارند. راه تسلیحات، تجهیزات پزشکی و دیگر ملزومات حیاتی زمان جنگ نباید بسته شود تا زمانی که روسیه ثابت کند که با حسن نیت مذاکره کرده است و قصد دارد شرایط هر توافقی را که به دست می آید رعایت کند. ما به شدت با رئیس جمهور جو بایدن موافق هستیم که نباید منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین اعمال شود و نیروهای ایالات متحده و ناتو نباید در آنجا مستقر شوند. به زبان ساده، شما یک ابرقدرت هسته‌ای را به گوشه‌ای نمی‌کشید.

مهم نیست که رئیس جمهور روسیه در نهایت خود را با محاسبات اشتباه خود به دام انداخت. شمشیرهای اتمی او نه قدرت، بلکه ضعف او را منعکس می کند. ما نمی‌خواهیم موقعیتی ایجاد کنیم که برای او چاره‌ای جز تشدید باقی نماند و به طور بالقوه زنجیره‌ای از وقایع را به حرکت درآورد که شتاب فاجعه‌باری به خود می‌گیرد.

 برخی از تحلیلگران و مفسران سناریوهایی را ترسیم کرده اند که در آن مذاکرات بیشتر هرگز اتفاق نمی افتد و ممکن است درست باشد. پوتین ممکن است در برکناری زلنسکی و دولتش موفق باشد. از قضا، اگر این کار را انجام دهد، هزینه زیادی برای نیروهایش به همراه خواهد داشت، و رژیم دست نشانده ای که او تحمیل می کند نیز به شدت تحریم می شود و پوتین را مسئول یک سبد اقتصادی بالقوه دیگر می کند تا با آنچه که در کشور خود مهندسی می کند پیش برود.

از سوی دیگر، هزینه جنگ بر زندگی روس‌ها و رکود اقتصادی شدیدی که روسیه متحمل خواهد شد، می‌تواند باعث تحریک اعتراضات روسیه و تهدید قدرت پوتین شود. هر یک از این نتایج مطمئناً ممکن است.

اما اگر اوکراینی‌ها بتوانند به اندازه کافی مقاومت کنند ، ما گمان می‌کنیم که جنگ در هفته‌های آتی و رنج‌های مرتبط با آن - انسانی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی - ممکن است هر دو طرف را به مذاکرات اضافی سوق دهد. اگر این اتفاق بیفتد، هیچ یک از طرفین به هر چیزی که می خواهد دست نخواهد یافت. اخلاق اینجا سیاه و سفید است، اما دیپلماسی به ندرت چنین است.

امتیازاتی که با مذاکرات حاصل می شود اغلب دردناک است. اما تجربه ما به ما آموخته است که آنها بی نهایت بر تداوم نامحدود خصومت ها ارجحیت دارند، و حتی زمانی که درگیری ها توسط بازیگر غیرمنطقی مانند پوتین هدایت می شود، منطق دیپلماسی می تواند جا بیفتد. ما دعا می کنیم که این مورد در اینجا باشد.

شایان ذکر است یک هفته پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، نیروهای روس کمی قبل از آغاز دومین دور مذاکرات درباره آتش‌بس، شهر خرسون در جنوب اوکراین را تصرف کردند. این در حالی است که فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت که درگیری‌های هفت روز اخیر، باعث فرار یک میلیون اوکراینی به کشورهای همسایه شده است.

آقای گراندی خواستار نجات «جان‌ها» شد و گفت که زمان آن فرا رسیده برای میلیون‌ها نفر دیگری که در داخل اوکراین هستند، اسلحه‌ها کنار گذاشته شوند تا کمک‌های بشردوستانه برسند و جان‌ها نجات پیدا کنند.

از سوی دیگر مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به قطعنامه‌ای رای داد که در آن از روسیه خواسته است توسل به زور در اوکراین را فورا متوقف کند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفته است که پاریس پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای برقراری آتش‌بس در اوکراین را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفتگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای میانجیگری در جنگ اوکراین اعلام آمادگی گرد.

ولیعهد عربستان در این گفتگوی تلفنی خواستار دستیابی به «راه‌حلی سیاسی» برای مناقشه کنونی شد. اکثر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی طی یک هفته اخیر با اتخاذ رویکری محتاطانه حاضر به انتقاد از روسیه به دلیل حمله به اوکراین نشدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.