برای اوکراین دفاع از خود در برابر حمله روسیه تا چه اندازه سخت خواهد بود؟ با سرمایه‌گذاری قابل توجه ولادیمیر پوتین در نیروهای مسلح روسیه و مدرنیزه کردن آن‌ها، اوکراین از حیث عددی و تسلیحاتی یکسره مغلوب روسیه است.

به گزارش جماران به نقل از گاردین فیلم ضبط شده توسط یک کارمند CNN از استقرار یک سیستم پرتاب کننده شعله سنگین T0S-1 که در حال انتقال به سمت مرز اوکراین در روز شنبه فیلمبرداری شده است، توجه بیشتری را به این موضوع متمرکز کرده است که روسیه چه تسلیحاتی را شروع به استقرار کرده است و چقدر بی‌تفاوت هستند.

TOS-1 که به دلیل دماغه بزرگش به "Buratino" - نسخه روسی پینوکیو - معروف است، یکی از مخوف ترین سیستم های تسلیحاتی در تسلیحات متعارف روسیه است، یک سیستم راکت پرتاب چندگانه که بر روی شاسی یک تانک T-72 نصب شده است. قادر به شلیک موشک های ترموباریک است که از اکسیژن هوای اطراف برای ایجاد یک انفجار با دمای بالا استفاده می کند.

TOS-1 اولین بار توسط ارتش شوروی در افغانستان مستقر شد و اخیراً در سوریه مورد استفاده قرار گرفت. استقرار TOS-1 در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای روسیه و متحدان جدایی‌طلب در جریان تهاجم خود به اوکراین از جمله در شرق و جنوب کشور از سیستم موشک پرتاب چندگانه BM-21 "Grad" استفاده کرده‌اند. به نظر می رسد که آنها در اطراف خارکف مستقر شده اند، جایی که تصاویر یک BM-21 منهدم شده و یک سرباز روسی کشته شده در آن پخش شده است.

وبسایت روزنامه‌نگاری تحقیقاتی بلینگ‌کت همچنین در حال جمع‌آوری شواهدی مبنی بر استفاده مشکوک از موشک‌های خوشه‌ای Uragan و Smerch و مهمات فرعی آن‌ها در نبردهای فعلی در اوکراین بوده است.

استفاده از سیستم های موشکی پرتاب چندگانه و موشک های کروز علیه مناطق غیرنظامی در طول تهاجم قبلاً محکوم شده است.

آگنس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل گفت: ارتش روسیه با استفاده از موشک‌های بالستیک و سایر سلاح‌های انفجاری با اثرات منطقه‌ای وسیع در مناطق پرجمعیت، بی‌اعتنایی آشکار به جان غیرنظامیان نشان داده است.

او هشدار داد: برخی از این حملات ممکن است جنایات جنگی باشد. دولت روسیه که به دروغ ادعا می کند فقط از سلاح های هدایت شونده دقیق استفاده می کند، باید مسئولیت این اقدامات را بپذیرد.

در حالی که بسیاری از سیستم‌های تسلیحاتی که تاکنون در طول تهاجم روسیه استفاده شده‌اند عمدتاً متعارف بوده‌اند - از جمله نسخه‌های تانک T-72 و خودروهای زرهی جنگی BMP3 - و هلیکوپترهای Mi8 و Ka-52، نگرانی در مورد استفاده روسیه از موشک‌های کروز کالیبر، به‌ویژه در مناطق ساخته‌شده، ایجاد شده است.

گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از کالیبرها - که می‌توان از کشتی‌ها، هواپیماها و زیردریایی‌ها شلیک کرد - علیه کیف و همچنین علیه شهر بندری جنوبی اودسا وجود دارد.

شایان ذکر است اگر جنگ وارد شهرهای اوکراین شود، نیروهای اوکراین ممکن است فرصتی به دست بیاورند.

یک مدافع آماده می‌تواند نبرد شهری را برای هر مهاجمی دشوار و خونین کند - چنانکه در استالینگراد در جنگ جهانی دوم  دیده شده است.

بن بَری، از مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (آی‌آی‌اس‌اس) و سرتیپ سابق ارتش بریتانیا معتقد است که نیروهای روسی در ابتدا ممکن است سعی کنند شهرها را دور بزنند. اما معتقد است که بسیار بعید است که روس‌ها بتوانند از جنگ شهری، حداقل در کی‌یف با توجه به اهمیت سیاسی آن، اجتناب کنند.

جک واتلینگ از مؤسسه خدمات متحد سلطنتی (آریواس‌آی) می‌گوید اگر اوکراین بتواند به درستی از شهرهای خود دفاع کند، ممکن است بتوانند برای مدت طولانی مقاومت کنند.

سلاح‌های سبک ضد تانک تهیه شده توسط بریتانیا (که همچنین به نام NLAW شناخته می‌شود) ممکن است در نبرد از فاصله نزدیک، که در آن نیروهای اوکراینی می‌توانند با استفاده از پوشش ساختمان‌ها حرکت کنند، به کار بیایند. تعداد نامشخصی از غیرنظامیان نیز ممکن است بتوانند اسلحه به دست بگیرند.

روسیه نمی‌تواند برای کنترل شهرها فقط به حملات هوایی و توپخانه تکیه کند.

اما آقای واتلینگ می‌گوید که روسیه در حال حاضر عوامل و کارگزارانی در صحنه دارد. او می‌گوید "تحرکات براندازانه و اقدامات نامتعارفی در کی‌یف برای بی‌ثبات کردن دولت انجام خواهد شد". او می افزاید، روسیه همچنین تلاش خواهد کرد تا شهرها را محاصره کند و از توپخانه های دوربرد برای هدف قرار دادن گروه‌های کوچک مقاومت استفاده کند و سپس خواهد کوشید ازعوامل و نیروهای ویژه برای "کشتن رهبران جامعه مدنی" استفاده کند.

اوکراین اکنون برای بقای خود می‌جنگد.این کشور در هشت سال گذشته درگیر جنگ با نیروهای تحت حمایت روسیه در شرق بوده است، اما اکنون موجودیت کل کشور زیر سایه‌ تهدید است.

آقای واتلینگ که به تازگی از سفری به اوکراین بازگشته است، می‌گوید که "عزم کشور برای جان به در بردن از این وضعیت استوار است، اما به این نکته نیز اذعان دارند که حریفی قدرتمند دارند و نبرد بسیار خونین خواهد بود".

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.