چین اعلام کرده حدود ۶ هزار شهروند چینی برای کار و تحصیل در اوکراین زندگی می کنند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان شهروندان چینی در اوکراین خود را در وضعیتی پرتنش می‌بینند، زیرا طرح‌های تخلیه از این کشور جنگ‌زده - که هفته‌ها پس از درخواست کشورهای غربی از شهروندانشان برای ترک این کشور آغاز شد - متوقف شده است و کسانی را که نسبت به واکنش احتمالی واکنش چین به تهاجم روسیه محتاط هستند باقی مانده اند.

با تشدید درگیری ها در این کشور، طرحی برای پروازهای چارتر برای تخلیه شهروندان به خارج از اوکراین در آخر هفته به حالت تعلیق درآمد و نماینده ارشد چین در کیف اواخر روز شنبه گفت که شهروندان اکنون باید منتظر بمانند تا ایمن شود.

موشک در هوا، انفجار و تفنگ در زمین وجود دارد و دو ارتش با یکدیگر می جنگند... در چنین شرایطی چگونه می توان امنیت (خروج) را تضمین کرد؟ سفیر فان شیانرونگ در ویدئویی که روز شنبه در حساب رسانه های اجتماعی سفارت منتشر شد، سه روز پس از انتشار برنامه های سفارت برای تخلیه پروازها گفت.

به گفته رسانه های دولتی چین، حدود 6000 شهروند چینی در اوکراین هستند. برخلاف اتباع بسیاری از کشورها، آنها قبل از شروع تهاجم، دستورالعملی برای خروج از کشور دریافت نکردند، زیرا مقامات چینی هشدارهای ایالات متحده و متحدانش را مبنی بر قریب الوقوع بودن حمله روسیه پس زدند.

اما اکنون، برخی از کسانی که در این کشور مانده اند یا به طور دائم در کشور زندگی می کنند، نگرانی خود را در مورد امنیت خود ابراز کرده اند - و نه تنها به دلیل تشدید درگیری.

پکن که روابط نزدیک فزاینده ای با مسکو ایجاد کرده است، تاکنون از محکومیت مستقیم روسیه یا توصیف اقدامات آن به عنوان تهاجم خودداری کرده است. رسانه دولتی چین نیز در پوشش داخلی خود دیدگاهی طرفدار روسیه را اتخاذ کرده است، در حالی که پست های آنلاین در حمایت از اوکراین و رئیس جمهور آن سانسور شده است. در همین حال، در رسانه‌های اجتماعی بسیار محدود و سانسور شده چین که معمولاً صداهای ناسیونالیستی در آن غالب است، احساسات طرفدار روسیه و همچنین زن‌ستیزی علیه زنان اوکراینی هجوم آورده است.

به گفته سان گوانگ، یک وبلاگ نویس چینی که به مدت دو دهه در اوکراین زندگی می کند و خانواده خود را با همسرش که اوکراینی است، در آنجا بزرگ کرده است، بعداً رسانه های اوکراینی چنین "نظرات منزجر کننده" را دریافت کردند و به جامعه چینی شک کردند. سان به سی ان ان گفت به محض اینکه آنها من را به عنوان یک چهره چینی می بینند، فکر می کنند من اینجا هستم تا روسیه را خراب کنم یا از روسیه حمایت کنم." و اشاره کرد که در همان روز زمانی که برای خرید مواد غذایی رفت توسط چندین نفر از ساکنان متوقف شد و مورد بازجویی قرار گرفت.

مرد جوانی که خود را دانشجوی اوکراینی توصیف می‌کرد، روز شنبه در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت که او و دوستانش می‌ترسیدند خود را چینی معرفی کنند. او گفت : در پناهگاه‌ها و متروهای حمله هوایی در کیف، مردم از دانشجویان چینی سوال می‌کنند که آیا آنها (آنلاین با این نظرات موافق هستند) و باعث می‌شود بسیاری از دانشجویان از ماندن در مترو بترسند."

او گفت: من همچنین می خواهم از اوکراینی ها، به ویژه زنان اوکراینی عذرخواهی کنم.

پلتفرم شبکه اجتماعی توییتر چین، Weibo  در اقدامی - روز جمعه اعلام کرد که 542 نظر را از 74 حساب کاربری به دلیل نوشتن اظهارات نامناسب حذف کرده است.

سفارت چین همچنین توصیه های صادر شده در روز پنجشنبه را که شهروندان را تشویق می کند برای محافظت از خود پرچم های چین را بر روی خودروهای خود نصب کنند، عقب نشینی کرده است. روز جمعه، در بیانیه ای در مورد اقدامات ایمنی به جای آن به شهروندان چینی گفت: خودتان را معرفی خود را کنید یا علائم شناسایی را نشان دهید.

فن، سفیر چین روز شنبه در سخنرانی ویدیویی خود از شهروندان چینی در اوکراین خواست که «با مردم محلی وارد مشاجره نشوند» یا از روی کنجکاوی فیلم نگیرند. او همچنین با لحنی شخصی از شهروندان چینی خواست تا "احساسات (اوکراینی ها) را درک کنند" و به زبان ساده گفت: "ما به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام می گذاریم."

کارشناسان می گویند که تصمیمات چین در مورد طرح های تخلیه و تغییر توصیه ها ممکن است بر اساس ارزیابی های نادرست در مورد دستور کار روسیه یا محاسبات اشتباه در مورد جدی بودن تهاجم - یا سرعت پایان آن باشد.

چین تا 18 فوریه - کمتر از یک هفته قبل از اینکه نیروهای روسی از جهت‌های مختلف وارد شوند - اطلاعات اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه ممکن است تهاجم قریب‌الوقوع باشد، در بحبوحه انکار مسکو که قصد حمله به آن را دارد، عقب نشینی کرد.

در آن مرحله، چین ممکن است احساس کرده باشد که وظیفه اخلاقی یا تعهدی برای ارائه حمایت سیاسی از روسیه و بی اعتبار کردن یک "کمپین اطلاعاتی" غرب علیه روسیه دارد." لی مینگ جیانگ، دانشیار و رئیس پروست در روابط بین‌الملل در دانشکده مطالعات بین المللی راجاراتنام دانشگاه فنی نانیانگ در سنگاپور، گفت که این همه پس از دیدار بین شی جین پینگ، رهبر چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انجام شد. در این زمینه، برای مقامات چینی بسیار دشوار خواهد بود که به طور جدی برای تخلیه اتباع چینی در اوکراین آماده شوند و کاری انجام دهند، در غیر این صورت سخنان و اقدامات چین مطابقت نخواهد داشت. او گفت، که پکن ممکن است باور نکرده باشد که تهاجم قریب الوقوع است.

وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در پاسخ به این سوال که آیا برای ترغیب شهروندان به ترک این کشور خیلی صبر کرده است، گفت که "هشدارهای ایمنی مربوطه را به موقع صادر کرد" و اینکه وزارتخانه و سفارت در اوکراین "شب و روز" برای محافظت از شهروندان تلاش می کنند.

در مورد اینکه آیا تخلیه ادامه خواهد داشت، وانگ ونبین، سخنگوی چین گفت که چین "در حال کار بر روی تمام برنامه های عملی برای کمک به شهروندان چینی در اوکراین با تخلیه داوطلبانه و ایمن است" اما وضعیت امنیتی فعلی "بسیار ناپایدار" است.

آلفرد وو، دانشیار دانشکده سیاست عمومی لی کوان یو سنگاپور، گفت که واکنش چین ممکن است به دلیل "دست کم گرفتن" وضعیت باشد -- و همچنین تعیین حمایت غرب از اوکراین و ظرفیت نیروهای اوکراین. آنها بیشتر فکر می کردند که جنگ در مدت زمان بسیار بسیار کوتاهی، شاید کمتر از یک هفته به پایان می رسد... و (شهروندان چینی) تحت رژیم (جدید) روسیه محافظت خواهند شد. اما اکنون این درک وجود دارد که "جنگ دو طرف دارد."

شایان ذکر است سفیر چین در اوکراین اعلام کرد شرایط فعلی برای تخلیه شهروندان چینی از کشور جنگ زده ناامن است و به منظور انجام آمادگی برای خروج افراد پس از حمله روسیه به اوکراین درحال حاضر این موضوع ملغی شده است.

فان شیان رونگ سفیر چین در اوکراین در پیام طولانی ویدئویی که در حساب کاربری "وی چت" منتشر شده است، تلاش کرد تا به شایعات پیرامون خروجش از «کی یف» پایان دهد.

وی در سخنانش گفت : ما باید تا زمانی که خروج از اوکراین امن و بی خطر باشد صبر کنیم. به محض اینکه شرایط امن شود و امنیت افراد تضمین شود اقدامات مناسب و لازم را برای خروج فراهم خواهیم کرد.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است از زمان حمله روسیه به اوکراین در روز پنجشنبه تقریبا ۱۵۰ هزار نفر به کشورهای همسایه گریخته اند.

از سوی دیگر هفته ها قبل از آغاز جنگ، چندین کشور از جمله آمریکا، انگلیس و ژاپن دیپلمات های خود را از اوکراین خارج و از شهروندان ساکن در این کشور خواستند تا هرچه زودتر اوکراین را ترک کنند.

با این حال چین که از محکوم کردن متحد نزدیک خود روسیه در طول این بحران خودداری کرده بود تا روز پنجشنبه و پیش از اعلام این که درحال آمادگی پروازهای چارتر برای تخلیه شهروندانش از اوکراین می باشد صبر کرد. همان روز اوکراین حریم هوایی خود برای پروازهای غیرنظامی را به دلیل خطرات زیاد بست.

سفیر چین در پایان سخنانش شهروندان چینی ساکن در اوکراین را به آرامش و درگیر نشدن با افراد محلی ترغیب کرد چرا که خبرهای تائید نشده ای در رسانه های اجتماعی از افزایش خصومت اوکراینی ها نسبت به شهروندان چینی منتشر شده است. او همچنین افزود: «مردم اوکراین در موقعیت دشواری قرار دارند و بسیار رنج می کشند. ما باید احساساتشان را درک کنیم و آنها را تحریک نکنیم.»

روز شنبه سفارت از شهروندان چینی ساکن در اوکراین خواست از نشانه هایی که منجر به شناسایی شان می شود پرهیز کنند. از آنجا که چند روز پیش تر به آنها گفته شده بود که در خروج از کی یف پرچم چین را روی اتومبیل هایشان نصب کنند.

پیش تر چین اعلام کرده بود حدود ۶ هزار شهروند چینی برای کار و تحصیل در اوکراین زندگی می کنند.

پکن روز جمعه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت اقدامات روسیه در اوکراین رای ممتنع داد. این قطعنامه توسط خود روسیه وتو شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.