صحنه برای دیدار روسیه و اوکراین در روز دوشنبه در مرز اوکراین و بلاروس در نزدیکی رودخانه پریپیات آماده شده است. آیا این یک پیشرفت دیپلماتیک است یا یک نمایش فرعی سیاسی در حالی که روسیه به حملات خود در اوکراین ادامه می دهد؟

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان، بیایید روشن کنیم که این چه چیزی نیست: این دیدار یک نشست بین ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیست.

در عوض، این دیدار بین هیئت های هر دو طرف است. دفتر زلنسکی اعلام کرد که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس روز یکشنبه با رئیس‌جمهور اوکراین تماس گرفت و ضمانت‌های ایمنی را ارائه کرد و گفت که لوکاشنکو مسئولیت اطمینان از اینکه تمام هواپیماها، هلیکوپترها و موشک های مستقر در خاک بلاروس در طول سفر، ملاقات و بازگشت هیات اوکراینی روی زمین باقی می مانند را بر عهده گرفته است.

اما آیا اوکراین می تواند تضمینی از لوکاشنکو بپذیرد؟ این همان رهبرى است که مقامات او سال گذشته یک پرواز رایان ایر را بر فراز حریم هوایی بلاروس با ادعای "هشدار امنیتی" به زمین نشاند و یک مخالف جوان بلاروسی را دستگیر کردند که اعتراض بین المللی را برانگیخت.

نشست برنامه ریزی شده روز دوشنبه به دنبال انبوهی از بیانیه های کرملین است که قبلاً مدعی شده بود که طرف اوکراینی با پیشنهاد روسیه برای دیدار در بلاروس با پیشنهاد دیدار در ورشو مقابله کرده و سپس تماس را قطع کرده است. دفتر زلنسکی این ادعا را رد کرد که آنها از مذاکره خودداری کردند.

خود زلنسکی روز یکشنبه انتظارات کمی از این دیدار داشت و حدس زدن این که نشست در مرز نتیجه چندانی نخواهد داشت وسوسه انگیز است. اما اگر نیروهای او همچنان با شکست‌های میدان جنگ علیه نیروهای اوکراینی مواجه شوند، حداقل فضای بالقوه‌ای برای خروج از جنگ اوکراین به پوتین ارائه می‌کند.

حمله پوتین هنوز در روزهای اولیه خود است و روسیه می تواند قدرت رزمی بیشتری را به اوکراین اختصاص دهد. کاملاً شوم است که رمضان قدیروف، رهبر هوادار کرملین در منطقه چچن روسیه، یکشنبه ارتش روسیه را به گسترش حملات خود در اوکراین دعوت کرد.

قدیروف در بیانیه ای در حساب کاربری خود در تلگرام گفت: زمان تصمیم گیری و شروع عملیات گسترده در تمام جهات و مناطق اوکراین فرا رسیده است. من خودم بارها تاکتیک ها و استراتژی هایی را علیه تروریست ها ایجاد کرده ام، در نبردها شرکت کرده ام. در درک من، تاکتیک های انتخاب شده در اوکراین بسیار کند است. مدت زیادی طول می کشد و به نظر من موثر نیست.

این یک احساس ترسناک از جانب مردی است که چچن را به عنوان شاه نشین شخصی خود اداره می کند و توسط ناظران بین المللی و مستقل به نقض فاحش حقوق بشر در جمهوری خود و فراتر از آن متهم شده است. همچنین شنیدن این بیانیه در 27 فوریه، هفتمین سالگرد قتل بوریس نمتسوف، سیاستمدار مخالف روسی در سال 2015، بسیار دلخراش بود.

مردم روز یکشنبه گرد هم آمدند تا روی پل در مرکز مسکو، جایی که نمتسوف به ضرب گلوله کشته شد، گل بگذارند، درست در فاصله چند قدمی دیوار کرملین. مراسم بزرگداشت درگذشت نمتسوف یک رویداد سالانه در پایتخت روسیه است، اما مراسم امسال یک تظاهرات آرام ضد جنگ بود: بسیاری از مردم گل‌های آبی و طلایی، رنگ پرچم اوکراین، با خود آوردند و یادداشت‌هایی بر جای گذاشتند که روى آنها نوشته بود «نه به جنگ»، و "شلیک نکن."

نمتسوف یکی از منتقدان سرسخت مدیریت پوتین در بحران اوکراین در سال 2014 بود - و در زمان مرگ او، بنا بر گزارش ها، وی در حال تحقیق در مورد دخالت نیروهای روسیه در نبردهای کلیدی در منطقه دونباس در شرق اوکراین بود، در زمانی که کرملین هنوز اعزام نیروهای خود را به آنجا تکذیب می کرد. اکنون حضور آنها به همراه جنگ گسترده‌تری که اوکراین را فرا گرفته است، آشکار است.

شایان ذکر است رئیس جمهور اوکراین از دیدار هیئت‌های اوکراین و روسیه بدون پیش شرط در مرز بلاروس خبر داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در رسانه‌اجتماعی درباره دیدارش با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرد: هیئت‌های اوکراین و روسیه بدون پیش‌شرط در مرز بلاروس دیدار خواهند کرد.

زلنسکی اذعان داشت: ما توافق کردیم که هیئت اوکراینی بدون پیش‌شرط با هیئت روسی در منطقه رودخانه پریپیات در مرز اوکراین و بلاروس دیدار کند.

وی با بیان اینکه لوکاشنکو امنیت هیئت اوکراینی در بلاروس را تضمین کرده است، تصریح کرد: لوکاشنکو مسئولیت تمام هواپیما، هلیکوپتر و موشک‌ها در خاک بلاروس را در طول سفر، مذاکرات و بازگشت هیئت اوکراینی بر عهده گرفت.هیئت روسیه نیز این دیدار را تایید کرد.

ولادیمیر مدینسکی، مشاور رئیس جمهور روسیه در جمع خبرنگاران در گومل اعلام کرد: زمان داده شده از سوی روسیه برای مذاکره با اوکراین 15:00 به پایان رسید، اما در دقایق پایانی از اوکراین خبر رسید. هیئت اوکراینی با شرکت در مذاکرات در منطقه گومل بلاروس موافقت کرده است.

وی اظهار داشت: مذاکرات در منطقه گومل انجام خواهد شد. فعلا مکان دیدار در حال تعیین است. مکانی منطقی در منطقه گومل انتخاب خواهد شد که حداکثر امنیت طرف اوکراینی در آن تامین شود.

مدینسکی با تاکید بر اینکه طرف روسی تضمین صد درصدی امنیت عبور و مرور هیئت اوکراینی در مسیر مورد نظر را داده است، تصریح کرد: مسکو آماده است در هر زمانی از شبانه‌روز برای تضمین صلح با کی‌یف دیدار کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.