تهاجم روسیه به اوکراین امروز ضربه بزرگی رابه اروپا وارد کرد و زنگ خطر را در قاره به صدا درآورد.

به گزارش جماران به نقل ازالعربی الجدید،  قبل از حمله روسیه به اوکراین، مثل بعد از آن نیست. برای قاره اروپا، که شاهد بزرگترین درگیری نظامی از پایان جنگ جهانی دوم تا کنون است، دوره صلح، صنعت صلح، که بر دوران پس از جنگ سرد برقرار بود، از بین رفته است.

پس از سال‌ها ریاضت نظامی، بسیاری از کشورهای قاره کهن در حال بازگشت هستند تا درباره افزایش هزینه‌های نظامی خود، مقابله با چالش‌های ناشی از تهاجم روسیه، و "دیوانگی" رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین که در را به روی گزینه دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین بست تهاجم او چالش های ژئوپلیتیکی غرب را که در حال آماده شدن برای چرخش به سمت آسیا بود، بازنمایی کرد.

قبل از تهاجم، اروپا به طور کامل به تهدید روسیه پشت نکرده بود. اما زبان دیپلماسی و گزینه جذب مسکو به سمت غربی خود از طریق دروازه گفتگو و رسیدن به نقطه مشترک تفاهم، آنها از جمله پیشنهادها و هوس های برخی از رهبران اروپایی از جمله آلمان و فرانسه بودند که خط ارتباطی گسترده ای را با کرملین باز کردند.

تهاجم روسیه امروز ضربه بزرگی به این تلاش‌ها وارد کرد و زنگ خطر را در اروپا به صدا درآورد که باعث شد چندین کشور به رهبری آلمان در پاسخ به "خطرات" تحمیل شده توسط تهاجم افزایش یا قصد خود یا بررسی افزایش هزینه‌های نظامی خود را اعلام کنند. و آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاست، با اعلام افزایش هزینه‌های نظامی خود، به 2 درصد تولید ناخالص داخلی خود که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا خواسته بود، رسید. اعلامیه آلمان از طریق صدراعظم اولاف شولتز برای افزایش سهام دفاعی در ایالات متحده و اروپا، به ویژه سهام شرکت هایی مانند لاکهید مارتین و ریتون در قاره آمریکا، راین متال آلمان، تالس فرانسه و لئوناردو ایتالیا منتشر شد.

در حالی که زنگ خطر در اروپا پس از تهاجم روسیه برای بازگشت هزینه های تسلیحاتی به صدا درآمد، شبیه پیامدهای همه گیری کرونا به نظر می رسید که با توجه به فروپاشی زنجیره‌های تامین، قاره کهن و ایالات متحده نیز با واقعیت «شکنندگی جهانی‌سازی» بیدار شدند. اما واقعیت جنگی جدید در این قاره خطرات زیادی را از نظر احیای مجدد مسابقه تسلیحاتی در جهان از جمله سلاح های هسته ای با احتمال فروپاشی توافقات بین المللی برای محدود کردن مسابقات تسلیحاتی به همراه دارد.

این خطر نه تنها شامل اروپا و آمریکا می شود، که سلاح های آنها برای مدت طولانی به جنگ های بسیاری در جهان از جمله در خاورمیانه دامن زده است، بلکه در منطقه شرق آسیا نیز وجود دارد. در منطقه هند و اقیانوس آرام، تنش ها بین چین و دشمنانش بالاست. به نظر می رسد خطر درگیری نظامی در دریای مورد مناقشه چین جنوبی یا حمله چین به تایوان وجود داشته باشد. سرانجام پس از تهاجم روسیه، کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی خواستار کار بر روی تدوین «توافقنامه‌های هسته‌ای» با آمریکا با الهام از توافقنامه «اوکوس» استرالیایی-انگلیسی-آمریکایی شدند.

 بنابراین، تهاجم به اوکراین تب تسلیحاتی را به جهان باز می گرداند، با شروع اروپا که هنوز از پیامدهای اقتصادی کرونا بهبود نیافته است. اما این امر همچنین مردم این قاره، به ویژه نسل پس از جنگ سرد را در مقابل واقعیت جدیدی قرار می‌دهد که توسط تغییرات نظامی تحمیل شده است، جایی که گرایش به کاهش نظامی شدن به ضرر اولویت های زیست محیطی، معیشت و رفاه مردم داشت.

این روند اولین بار پس از الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 ظاهر شد، اما به گفته مؤسسه SIPRI (موسسه بین المللی استکهلم برای مطالعه صلح)، این الحاق منجر به ارزیابی مجدد خطرات و استراتژی های نظامی اروپا شد و این امر ناتو را بر آن داشت تا "طرح واکنش سریع" را تدوین کند و نیروهای خود را برای انجام تمرینات در کشورهای بالتیک بچرخاند. چندین کشور اروپایی، به ویژه کشورهای نزدیک به روسیه، برنامه هایی را برای افزایش هزینه های نظامی خود مورد بحث و بررسی قرار داده اند، و این در بودجه سال 2015 و پس از آن ذکر شده است، اما با این حال، "تنها یک نشانه بسیار ناچیز از احتمال تغییر در شاخص های کاهش هزینه های نظامی ظاهر شد، زیرا برنامه های ریاضتی برای پر کردن کسری بودجه بسیار زیاد به نظر می رسید." بر اساس گزارش این موسسه، در سال 2020، هزینه های نظامی به 1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا و منطقه یورو رسید.

امروز، صداها در داخل دولت‌های اروپایی، که بسیاری از آنها توسط احزاب چپ یا راست میانه رهبری می‌شوند، دوباره در حال افزایش است و خواستار افزایش هزینه‌های تسلیحاتی و تقویت توانایی‌های نظامی، نه تنها برای مقابله با تهدید روسیه، بلکه برای اینکه از نظر نظامی در موقعیت «عقب‌افتاده» قرار نگیرد، در مقایسه با آنچه دیگر کشورهای اطراف آن می‌توانند دنبال کنند. درخواست‌های مشابهی نیز در بریتانیا و ایالات متحده مطرح شده است که چالش جدیدی را برای ریاست‌جمهوری جو بایدن در واشنگتن ایجاد می‌کند.

آلمان

به نوشته نیویورک تایمز، «فتح یک کشور مجاور»، «خطر حمله هسته‌ای» و «عکس‌های غیرنظامیان روبه‌روی تانک‌های روسی» لازم بود  تا آلمان تصمیم بگیرد ایدئولوژی ضد میلیتاریستی را در سیاست خارجی خود تغییر دهد که او از بطن جنایات رایش سوم متولد شد.

در 27 فوریه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان (حزب سوسیال دموکرات) قبل از جلسه ویژه پارلمان (بوندستاگ) اعلام کرد که کشورش قصد دارد هزینه های نظامی را به بیش از 2 درصد تولید ناخالص داخلی، افزایش دهد این باید بلافاصله با تزریق 113 میلیارد دلار برای نوسازی نیروهای مسلح آغاز شود. دانیلا شوارتزر، مدیر اروپا و اوراسیا در بنیاد جامعه باز، گفت که شولز "به دنبال ایجاد موقعیت استراتژیک جدید برای آلمان" پس از رویدادهای اخیر است. نکته قابل توجه این است که آلمان در سال 2014 متعهد شده بود که هزینه های نظامی خود را در مدت یک دهه تا سقف 2 درصد افزایش دهد (هدفی که برای کشورهای ناتو تعیین شده است)، اما انتظارات احتمال دستیابی برلین به این هدف را کاهش داد.

ایتالیا

پس از تصمیم "تاریخی" آلمان، ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا هفته گذشته در یک سخنرانی در مجلس سنا گفت حمله روسیه به اوکراین باید "محرکی" برای "رم و کشورهای اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری بیشتر در دفاع" باشد، با توجه به اینکه این تهاجم "نقطه محوری در تاریخ اروپا را تشکیل می دهد." دراگی همچنین خواستار تسریع در ایجاد نیروی مشترک اروپا برای "مکمل ناتو" شد. هزینه های نظامی در ایتالیا در طول سال های گذشته 1.3 درصد باقی مانده است.

سوئد

ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد، هفته گذشته در برابر دولت، تمایل خود را برای افزایش قابلیت های نظامی کشورش پس از تهاجم روسیه اعلام کرد. اندرسون گفت که "توانمندی های دفاعی سوئد باید تقویت شود، در حالی که تسلیح مجدد ادامه دارد"، و تاکید کرد که برای آغاز مذاکرات برای دریافت بودجه اضافی تلاش خواهد کرد. او گفت: "ما در خطر حمله مستقیم روسیه نیستیم، اما سطح خطر کلی افزایش یافته است."

شایان ذکر است که پس از پایان جنگ سرد، سوئد که عضو ناتو نیست، اما از نظر نظامی با این ناتو همکاری نزدیک دارد، بودجه نظامی خود را به میزان قابل توجهی کاهش داد، اما پارلمان تصمیم به تغییر این وضعیت پس از الحاق کریمه توسط روسیه گرفت. این باعث شد که سوئد در سال 2017 به خدمت سربازی اجباری بازگرداند. در اکتبر 2020، پارلمان بودجه دفاعی را 40 درصد افزایش داد تا از سال 2021 تا 2025 با 2.3 میلیارد دلار اضافی در هر سال از آن حمایت کند، زمانی که به 11 میلیارد دلار خواهد رسید این بالاترین افزایش دفاعی کشور در 70 سال گذشته است (سوئد 6.45 میلیارد دلار برای دفاع در سال 2020 هزینه کرده است). این طرح همچنین خواستار افزایش تعداد نیروهای مسلح از 55000 به 90000 تا سال 2030 است.

رومانى

کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور رومانی، گفت که کشورش باید پس از تهاجم روسیه، هزینه های جنگ خود را از 2 به 2.5 درصد افزایش دهد. وی خاطرنشان کرد: این امر مستلزم تصویب دولت و مجلس است، اما هدف اصلی «افزایش سقف» است. رومانی یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو است و 650 کیلومتر مرز مشترک با اوکراین دارد.

ایالات متحده

میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا، روز دوشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواست تا در بودجه آینده کشورش افزایش 5 درصدی در هزینه های نظامی را برای مقابله با "تهدیدهای بلندمدت چین و روسیه علیه منافع آمریکا" لحاظ کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.