با افزایش تنش‌ ها میان روسیه و اوکراین، بسیاری از ناظران و کارشناسان منطقه، احتمال وقوع یک درگیری تمام عیار بین روسیه و ناتو را دور از ذهن نمی‌ دانند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه انگلیسی دیلی استار گزارش داد پس از ورود سه فروند ناوچه نظامی اوکراین به آب های روسیه در دریای «آزوف» تنش در این منطقه بالا گرفته است و بسیاری از ناظران، وقوع یک درگیری تمام عیار بین روسیه و ناتو را احتمال می دهند.

رئیس جمهور اوکراین هم این احتمال را رد نکرده و گفته است روسیه حضور نظامی خود را در مرز اوکراین به شدت تقوت کرده و احتمال جنگ کامل با مسکو وجود دارد. 

«پترو پوروشنکو» گفت: «تعداد تانک ها در پایگاه های نظامی روسیه در سراسر مرزهای ما سه برابر شده است. تعداد واحد های نظامی در مرزهای ما به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است.»

او همچنین به نقل از سازمان های اطلاعاتی اوکراین تصریح کرد تعداد کشتی های نظامی روسیه در دریای آزوف و نیز در شبه جزیره کریمه، که چهار سال پیش به روسیه الحاق شد، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

پوروشنکو گفت: «در کریمه از سال 2014 تعداد نظامیان 3 برابر، تعداد زره پوش ها 5 برابر و توپخانه حدود 10 برابر شده است. من نمی خواهم کسی فکر کند اینها بازی های بچه گانه هستند. اوکراین با تهدید جنگ از سوی فدراسیون روسیه مواجه است.»

رئیس جمهور اوکراین همچنین اعلام کرده از زمان توقیف سه ناو نظامی اوکراین توسط روسیه در دریای سیاه و سواحل کریمه در شامگاه یکشنبه، تلاش کرده است تا با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود تلفنی گفتگو کند که پاسخی از طرف مقابل دریافت نکرده است. پوروشنکو تصریح کرد: «همان شب خواستم با پوتین گفتگو کنم اما ما جوابی دریافت نکردیم و من مجبور شدم از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بخواهم در این مورد با پوتین گفتگو کند.»

این نخستین رویارویی آشکار بین مسکو و کیف پس از مناقشه مسلحانه در شرق اوکراین بین نیروهای ارتش اوکراین و جدایی طلبان هوادار روسیه است که بیش از 10 هزار کشته بر جا گذاشت و به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 انجامید.

پس از آنکه روسیه روز یکشنبه سه کشتی اوکراینی را در آب های شبه جزیره کریمه توقیف و حدود 20 خدمه آن را دستگیر کرد، پارلمان اوکراین شب دوشنبه وضع حکومت نظامی را در مناطق مرزی این کشور تصویب کرد.

حکومت نظامی که برای مدت یک ماهه در نظر گرفته شده است، از صبح چهارشنبه در تقریبا 10 منطقه از 27 منطقه مرزی اوکراین به خصوص در مرز روسیه، بلاروس و ساحل دریای آزوف اجرا خواهد شد.

روسیه که می گوید کاملا مطابق با قوانین بین المللی اقدام کرده است، کشتی های اوکراینی را متهم کرد به طور غیرقانونی وارد آب های سرزمینی روسیه در شبه جزیره کریمه شدند و آن را « اقدامی تحریک آمیز » از سوی اوکراین خوانده است.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه کاردار اوکراین را در مسکو احضار کرد و کیف را به « ایجاد بهانه برای افزایش تحریم های غرب بر ضد روسیه » که از سال 2014 اجرا می شود، متهم کرد.

در این میان آمریکا هم در حال ریختن هیزم در آتش است. «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نشست فوری شورای امنیت «اقدام غیرقانونی» روسیه را محکوم و اعلام کرد این اقدام «ارتباط عادی» بین واشنگتن و مسکو را «غیرممکن» می سازد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم در واکنش به مناقشه بین روسیه و اوکراین، گفته است: « ما از آنچه اتفاق افتاده راضی نیستیم. ما با اروپایی ها روی موضوع کار می کنیم.»

«هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد اروپایی ها باید تلاش بیشتری برای حمایت از اوکراین در مقابل روسیه انجام دهند. 

نائورت تصریح کرد :«این رویارویی خطرناک و تنشی جدی در روابط مسکو و کیف است.» وی خاطر نشان کرد قطعا این موضوع در نشست وزرای ناتو بررسی خواهد شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:«چیزی که ما دوست داشتیم این بود که متحدان اروپایی ما حمایت بیشتری از اوکراین کنند. آمریکا موضع مستحکمی در حمایت از اوکراین اتخاذ کرده است و ما می خواهیم که دیگر کشورها نیز چنین اقدامی کنند و اینکه آمریکا تقریبا به تنهایی به این موضوع نپردازد.»  به عقیده وی تحریم های اتخاذ شده از سوی کشورهای اروپایی علیه روسیه در خصوص الحاق کریمه به این کشور و نقش آن در مسئله اوکراین هیچ وقت به طور کامل اجرا نشده است.

ناتو نیز حضور نظامی خود را در این منطقه افزایش داده است و دبیرکل این سازمان خواستار رفت و آمد آزاد کشتی‌ های اوکراینی در تنگه «کرچ» شده است.

این مناقشه بین روسیه و اوکراین آخرین مرحله از افزایش تنش ها درخصوص تنگه کرچ است که شبه جزیره کریمه را از روسیه جدا می کند. روسیه مدعی کنترل این تنگه است که تنها گذرگاه دریایی است که دریای سیاه را به دریای آزوف متصل می کند.

مسکو همچنین پلی را بین روسیه و شبه جزیره کریمه ساخته است که در ماه مه توسط پوتین افتتاح شد.

کیف و کشورهای غربی طی چند ماه اخیر به طور مرتب روسیه را متهم می کنند که مانع از تردد کشتی های تجاری بین دریای سیاه و دریای آزوف می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.