روح الله مدبر تحلیلگر روسیه درباره برخی از گمانه زنی ها مبنی بر رضایت روسیه به معامله بر سر اوکراین، تصریح کرد: این یک تصور غلط است و به هیچ وجه روسیه این کار را نخواهد کرد. در حال حاضر روسیه در شرایطی است که می خواهد امتیاز نهایی خود را بگیرد و هیچ چیزی برای روسیه اولویت دارتر از این نیست که به این امتیاز برسد.

به گزارش جماران؛ به نقل از شفقنا، روح الله مدبر تحلیلگر روسیه با بیان اینکه روسیه تا به اهداف خود در اوکراین نرسد، تنش های بر سر اوکراین ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: اولین شلیک از طرف ارتش روسیه نخواهد بود و این استراتژی پوتین است، اما اولین شلیکی که چه از طرف ارتش اوکراین، چه امریکا، چه پیمان آتلانتیک شمالی و چه بریتانیا رخ دهد پایان دهنده تمام محاسبات آنها خواهد بود چون روس ها آماده یک عملیات بسیار وسیع در چند جبهه هستند.

روح الله مدبر تحلیل گر روسیه درباره تنش میان روسیه با برخی کشورهای اروپایی و آمریکا بر سر اوکراین، اظهار کرد: در دوره نوین بحث راهبردی که آقای پوتین پیگیری می کند این است که مطالبات روسیه بعد از اتحاد  جماهیر شوروی و توافقات شفاهی که در دوره گورباچف با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی منعقد شد و طرف غربی و اعضای ناتو به آن عمل نکردند را به سرانجام برساند. چون قرار بود سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در حوزه مرزهای روسیه و کشورهای استقلال یافته از روسیه، گسترش پیدا نکند. در دوره آقای پوتین ما چند مرحله قدرت نمایی و افزایش قدرت روسیه را داشتیم. روس ها سال ۲۰۰۰ که آقای پوتین قدرت را به دست گرفت در شرایط بسیار سخت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی بودند. آقای پوتین روسیه را از چند مرحله به سمت رشد حرکت داد.

وی ادامه داد: در روسیه ۲۰۲۲ به خاطر اینکه شرایط سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، هویتی، یکپارچگی و اتحاد روسیه و قدرت ویژه ای که روسیه در نظام بین الملل پیدا کرده و توسعه ای که در نقاط استراتژیک و راهبردی که امریکا داشته، پیدا کرده و حوزه نفوذش را افزایش داده است. در این شرایط روسیه می تواند مطالبات خود را از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و هم از امریکا بگیرد و برنامه آقای پوتین این است که به صورت رسمی این مطالبات را عملیاتی کند و برای همین اعلام کرده که من و شما بهتر از همه، امریکایی ها را می شناسیم، امریکایی بدعهد هستند و به تعهداتشان عمل نکردند.

تنش ها ادامه می یابد تا روسیه امتیاز مورد نظر را بگیرد

این تحلیل گر روسیه درباره بدعهدی آمریکا از منظر روسیه گفت: منظور پوتین از بدعهدهای آمریکا، تعهداتی بود که امریکا از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی داده بودند که ناتو گسترش پیدا نکند. ایشان این جمله را گفت که من دیگر اجازه نمی دهم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی مرزهای روسیه در جمهوری های استقلال یافته و در هرجا که ما بگوییم حضور پیدا کنند. ما از آنها ضمانت می خواهیم و اگر این ضمانت را ندهند ما هم در حوزه های نفوذی آنها برنامه های راهبردی خود را عملیاتی می کنیم و مسیر را پیش می بریم. روسیه، روسیه ای نیست که در مقابل امریکا عقب نشینی کند یا بخواهد با یکسری از امتیازات معمولی و ساده در این حوزه کوتاه بیاید بلکه روسیه در اوج اقتدار و قدرت خودش است و این قدرت روز به روز افزایش پیدا می کند. برای همین طرف امریکایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هم این را می دانند که فضا مثل گذشته نیست که بتوانند با لفاظی های سیاسی و رسانه ای که در مقابل روسیه داشتند، روسیه را تهدید کنند و روس ها این مسیر را پیش خواهند گرفت و این تنش ادامه پیدا می کند تا اینکه روس ها امتیازشان را بگیرند یعنی تا روسیه امتیازی که مورد نظرش است را نگیرد، این مسیر به پایان نمی رسد.

مدبر افزود: نکته بسیار ویژه اینکه هر چه امریکا بخواهد بازی حضور تسلیحات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را در محدوده استراتژیک روسیه انجام دهد، روس ها زمین های بازی متفاوتی را در نظام بین الملل باز می کنند و این زمین های بازی می تواند برای امریکایی ها سوپر ابزارهایی را ایجاد کند. شرایط دیگر شبیه شرایط خلیج خوک های کوبا نیست و این را امریکایی ها هم می دانند؛ اینکه می بینید در کنار دو تهدید، ۳ یا ۴ پیشنهاد مذاکره هم می دهند بخاطر همین است.

اروپا به دنبال کاهش سطح خواسته های روسیه است

وی بیان کرد: پاسخ به پیشنهاد آقای پوتین و بسته ای که اروپا پیشنهاد داد، پاسخی بود که کرملین را اقناع نکرد و نشان دهنده این است که اروپا می خواهد مذاکراتش را فرسایشی کند و با روسیه ادامه دهد تا اینکه بتواند حداقل از سطح خواسته روسیه مقداری کاهش دهد اما قطعا این اتفاق در روسیه رخ نخواهد داد که خواسته هایش را کمتر کند.

روسیه هرگز به معامله بر سر اوکراین رضایت نمی دهد

وی درباره برخی از گمانه زنی ها مبنی بر رضایت روسیه به معامله بر سر اوکراین، تصریح کرد: این یک تصور غلط است و به هیچ وجه روسیه این کار را نخواهد کرد. در حال حاضر روسیه در شرایطی است که می خواهد امتیاز نهایی خود را بگیرد و هیچ چیزی برای روسیه اولویت دارتر از این نیست که به این امتیاز برسد. یعنی می خواهد یک چیز بسیار بالایی در حوزه منافع ملی خود به دست آورد و چیزهای دیگر ارزشی برای روسیه و پوتین ندارند که به خاطر آن معامله ای کند. اگر روسیه در شرایط دیگر بود شاید یک معاملاتی کند و یک امتیازاتی بدهد و یک امتیازاتی بگیرد اما اکنون اولویت روسیه این است که در بحث جلوگیری از گسترش سازمان پیمان آتلانیتک شمالی به سمت شرق و استقرار موشک هایش در نقاطی که وجود دارد و اختلاف نظر است، برود. روسیه برنامه دوم هم دارد، اگر ناتو این کار را انجام ندهد در جاهایی که آنها انتظار ندارند یعنی در حوزه نظامی بازی می کند.

این تحلیل گر روسیه در پاسخ به این پرسش که آیا در آینده جنگی میان روسیه و امریکا بر سر اوکراین رخ خواهد داد یا بحران اوکراین به آغاز جنگ جهانی سوم منجر می شود؟ گفت: یک مسئله مهمی که در حال حاضر وجود دارد این است که هم بریتانیا و هم امریکا و هم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، همه می دانند که اگر وارد یک جنگ مستقیم با فدراسیون روسیه شوند این جنگ نتیجه ای برای کشورهایی که وارد جنگ با روسیه شدند، نخواهد داشت. روسیه در حوزه نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و در حوزه های مختلف دست برتر را دارد، آنها خودشان را وارد این بازی نمی کنند. بریتانیا در تلاش است تا خلاء امریکا را در حوزه قدرت خود پر کند و جایگزین امریکا شود و باتوجه به اینکه آلمان که تا مدت ها رهبری سنتی اروپا را داشت، در دوره ای که مرکل قدرت را در آلمان داشت حل و فصل امور در اروپا با مرکل بود، اما در حال حاضر کسی جایگزین مرکل نیست و ماکرون در کاخ الیزه این توانمندی را ندارد و دچار بحران های مختلفی است. بریتانیا می خواهد یک حالت رهبری جامعه اروپا را برعهده بگیرد در حالی که از اتحادیه اروپا خارج شده است. در حقیقت قصد دارد یک درگیری در اروپا به وجود آورد در حالی که خودش هزینه ای ندهد.

مدبر ادامه داد: چندی پیش آقای جانسون سفری به اوکراین داشت و سخنرانی تنش آفرینی کرد و از خون مردم اوکراین مایه گذاشت و گفت مردم اوکراین تا آخرین قطره خونشان در مقابل روسیه می ایستند. امریکایی ها به هیچ وجه نمی خواهند وارد هیچ درگیری و حتی شلیک یک گلوله به سمت روس ها شوند و نمی خواهند این ریسک را انجام دهند، اما چون طرف بریتانیایی میان دار این مسئله شده و حتی بریتانیا با همراهی امریکا به اوکراین طرحی داده مبنی بر اینکه یک عملیات غافل گیرانه ای در کریمه انجام دهند و روس ها را از نظر خودشان غافلگیر و وارد جنگی کنند، اما این هنوز در ستاد فرماندهی خود به نتیجه نهایی نرسیده و فضا به این سمت است که هیجانی که کاخ باکینگهام ایجاد می کند برای یک درگیری است. از چند ماه گذشته از طریق فضای رسانه و فضای تبلیغاتی خواستند یک تله ای برای روس ها ایجاد کنند اما برنامه هوشمندانه کرملین باعث شده تا روس ها این تله را خنثی کنند.

روس ها برای حمله آمادگی صد درصدی دارند

وی بیان کرد: طبق توافق مینسک در خط حائل یک فاصله چند کیلومتری از منطقه دونباس نیروهای نظامی چه جدا شده از دونباس چه دولت فعلی اوکراین نباید بهم نزدیک شوند و تحرک و عملیات نظامی تنش آفرین ایجاد کنند. طی چند ماه گذشته طرف اوکراینی با تحریک امریکا چندین بار در این منطقه آتش پراکنی کرد و عملیات پهپادی انجام داد که گروه های جدایی طلب که جدا شدند و استقلال دارند و وابسته و نزدیک به دولت روسیه هستند وارد درگیری با ارتش اوکراین شوند و یک جنگی شود تا روسیه هم بیاید و از انها دفاع کند اما مستشاران نظامی روسیه که در آن منطقه مستقر هستند خیلی هوشمندانه عمل کردند. یعنی این تنش را ادامه ندادند. با وجود اینکه تمام ارتش روسیه در حالت آماده باش بسیار بالایی قرار دارد و در مرزهای غربی نیز حضور دارند. مجددا فضای سنگین تبلیغاتی ایجاد کردند تحت عنوان اینکه روس ها می خواهند به اوکراین حمله کنند و سه ماه است که دارند این را می گویند اما آیا روس ها حمله کردند؟ خیر! روس ها این بازی امریکایی ها را متوقف گذاشتند، اما آمادگی ۱۰۰ درصد دارند.

آمریکا می خواهد روسیه شروع کننده حمله باشد

روس ها گرفتار تله آمریکا نخواهند شد

این تحلیل گر روسیه درباره پیش بینی مکرر آمریکا نسبت به حمله روسیه به اوکراین گفت: نقشه امریکایی ها به نتیجه نرسیده و می خواهند روس ها شروع کننده حمله باشند و یک اجماع جهانی علیه روسیه به وجود بیاورند. در حال حاضر بازی یک تغییر اساسی کرده است. اولا پکن حمایت جدی از روسیه کرده مبنی بر اینکه روسیه هر اقدامی انجام دهد پکن در کنار روسیه است. تقریبا سه سال پیش و در آخرین رژه ای که به مناسبت پیروزی ارتش سرخ در برابر ارتش نازی بود. در این رژه که رئیس جمهور چین هم به مسکو آمد، گفت ما با روس ها پیمان خون بستیم که این جمله بسیار مهمی است. در حال حاضر کشور ۱ میلیارد چین و ارتش چین رسما آماده حمایت و حضور در کنار روسیه هستند. روسیه یک شرایط ویژه ایجاد کرده و اجازه نداد که این تنش ها به سمتی برود که خودش وارد عملیات نظامی شود. امریکایی ها دوست دارند یک جنگ محدود کوچکی با روس ها ایجاد کنند و می خواهند روس ها شروع کننده باشند و تا این لحظه نتوانستند روس ها را در این تله بیاندازند و روس ها هم در این تله نخواهند افتاد.

احتمال عملیات آمریکا در «کریمه» و «دامباس»

مدبر ادامه داد: اولین شلیک از طرف ارتش روسیه نخواهد بود و این استراتژی پوتین است، اما اولین شلیکی که چه از طرف ارتش اوکراین، چه امریکا، چه پیمان آتلانتیک شمالی و چه بریتانیا رخ دهد پایان دهنده تمام محاسبات آنها خواهد بود چون روس ها آماده یک عملیات بسیار وسیع در چند جبهه هستند. در حال حاضر جبهه آنها صرفاً اوکراین نیست. وزیر دفاع روسیه به بلاروس رفت و آنجا مقدمات لازم برای حضور چندهزار نفر نیروی مسلح روسیه در بلاروس برای آمادگی باز شدن جبهه های مختلف در صورت عملیات امریکا ایجاد کردند که این خیلی مهم است. امریکایی ها علاقمند به یک درگیری هستند، اما از ریسک آن به شدت می ترسند و این احتمال وجود دارد که اگر امریکایی ها نتوانند روس ها را وارد این تنش کنند در نهایت خودشان یک عملیات ایذایی در محدوده کریمه و بخشی را در محدوده دامباس انجام دهند، اما چون از عواقب آن خیلی می ترسند تا این لحظه اینکار را شروع نکردند.

راهکار حل همه بحران ها در نظام بین الملل «مذاکره» است

این تحلیل گر روسیه درباره راهکار حل بحران اوکراین با روسیه، گفت: راهکار حل همه بحران ها در نظام بین الملل «مذاکره» است و راه نظامی آخرین راه است و راه درستی نیست، اما وقتی مذاکره شکل می گیرد که امریکا بتواند یک جانبه گری را کنار بگذارد. شرق اروپا ریشه روسی دارد، اوکراین ریشه روسی دارد، نژاد اسلاو نژادی است که به وجود آورنده روسیه است و اصلاً اوکراین ماهیت و تاریخی از خودش ندارد. اوکراین خاک، فرهنگ، تمدن و ریشه ای از روسیه است. شما یک اوکراینی نمی توانید پیدا کنید که خواهر یا برادرش در روسیه نباشد یعنی چنین ویژگی در اوکراین وجود دارد.

شرایط مستعد یک بحران اساسی در «بالکان» است

مدبر در پاسخ به این پرسش که چرا امریکا یا آنگلوساکسون ها در حوزه اسلاوها نظر می دهند؟ اظهار کرد: نکته مهمی که روس ها می گویند، همین است. روس ها می گویند مسائل مرزی که ما داریم بین نژادهای خودمان است و اصلاً ربطی به امریکایی ها و بریتانیایی ها ندارد. تا وقتی که امریکا خوی یک جانبه گرایی دارد و بریتانیا خوی استعمارگرایی دارد نظام بین الملل دچار بحران می شود. اکنون لهستان، مجارستان، لیتوانی، بلاروس، اوکراین، گرجستان، آذربایجان و ارمنستان همه زبانشان روسی است، فقط لهجه های متفاوتی با هم دارند. پس شرق اروپا روسی است، اما به دلیل اینکه دو حوزه نفوذ روسیه به شدت در اروپای شرقی و اخیراً در اروپای غربی در حال رشد است، اینها نگران هستند و دارند فتنه ای را به وجود می آورند که این فتنه کل اروپا را بهم می زند. در حال حاضر در بالکان شرایط مستعد یک انفجار است، شرایط مستعد یک بحران اساسی در بالکان است که خسارت آن را مردم می بینند و انتهای آن شیطنت و مداخله جویی امریکایی و بریتانیا است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.