نخست وزیر مجارستان که مخالف سرسخت هر نوع مهاجرت، گفت «پرهیز از جنگ» به نفع کشورش است زیرا چنین جنگی به گفته او باعث سرازیر شدن موجی از پناهندگان اوکراینی و اختلال در اقتصاد مجارستان می‌شود.

به گزارش جماران، نخست‌وزیر ملی‌گرای مجارستان روز شنبه هشدار داد که تهاجم روسیه به اوکراین ممکن است سبب فرار صدها هزار آواره جنگی از مرز اوکراین به سمت کشورش شود.

ویکتور اوربان، رهبر عوام‌گرا از جناح راست افراطی روز شنبه در سخنرانی سالانه خود که امسال در جریان کارزار سیاسی برای انتخابات پارلمانی مجارستان در ۳ آوریل ایراد می‌کرد، خواستار یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای تنش‌های فزاینده و بیم تهاجم قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین شد.

اوربان، مخالف سرسخت هر نوع مهاجرت، گفت «پرهیز از جنگ» به نفع کشورش است زیرا چنین جنگی به گفته او باعث سرازیر شدن موجی از پناهندگان اوکراینی و اختلال در اقتصاد مجارستان می‌شود.

اوربان در حالی که خواستار حل تنش‌ها از طریق گفتگو شد، این را هم گفت که با طرح‌های اتحادیه اروپا برای به کارگیری تحریم‌ها علیه روسیه به مثابه اهرم بازدارنده مخالف است. اوربان گفت: «تحریم، سیاست‌های تنبیهی، سخنان تند یا هر نوع سختگیری دیگری از سوی قدرت‌های بزرگ قابل طرح نیست.»

اوربان که از سال ۲۰۱۰ رهبری مجارستان را بر عهده دارد، در میان رهبران اروپایی همواره بیش از همه به دنبال روابط نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بوده است. او در دیدار هفته گذشته با پوتین در کرملین، برای افزایش واردات گاز از روسیه گفتگو کرد و از بالا رفتن همکاری کشورش با مسکو در زمینه‌های انرژی، بازرگانی و امنیت ابراز خرسندی نمود.

از زمان الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، مجارستان تحت رهبری اوربان به طور مداوم با اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو مخالفت کرده است، اگرچه همیشه در نهایت به آنها رای داده است.

مجارستان همچنین نشست‌های وزیران بین اوکراین و ناتو را به دلیل قانون زبان اوکراینی که بوداپست معتقد است حقوق اقلیت قومی مجارستانی در غرب اوکراین را نقض می‌کند، تحریم کرده است.

با این حال، اوربان روز شنبه گفت که اوکراین به عنوان یک منطقه حائل حیاتی بین مجارستان و روسیه عمل می‌کند و «استقلال و دوام آن به‌طور مستقیم مورد علاقه مجارستان است».

اوربان با اعلام این که «قدرت نظامی اروپا حداقل باید با روسیه قابل مقایسه باشد» گفت که مجارستان از توسعه قابلیت‌های نظامی اروپا و نیروی دفاعی مشترک اروپایی حمایت می‌کند.

مجارستان از پذیرش نیروهای کمکی نظامی ناتو و ایالات متحده خودداری کرده است.‌ این نیروها در واکنش به تجمع نیروهای روسیه در امتداد مرزهای اوکراین، در چندین کشور اروپای شرقی مستقر شده‌اند. او می‌گوید که ارتش ملی مجارستان برای محافظت از کشور کافی است.

از سوی دیگر، بحران اوکراین پس از شکست مذاکرات برلین و تاکید واشنگتن و چند کشور دیگر بر خروج فوری اتباع خود از این کشور شکننده‌تر از پیش شده است و آمریکا می‌گوید روسیه هر آن ممکن است به اوکراین حمله کند، ادعایی که مسکو آن را رد می‌کند.

همزمان امروز جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با ولادیمیر پوتین همتای روس خود تلفنی گفتگو کردند.

به گفته یک مقام کاخ سفید آقای پوتین خواسته بود تا این گفتگو در روز دوشنبه صورت گیرد اما جو بایدن اصرار داشته تا این مکالمه در اسرع وقت و امروز انجام شود.

آمریکا می‌گوید «حمله روسیه به اوکراین هر آن ممکن است صورت گیرد»، حتی همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی.

به جز آمریکا برخی کشورهای اروپایی و غیراروپایی نیز از شهروندان خود خواسته‌اند هرچه سریعتر خاک اوکراین را ترک کنند.

 

 

 

 

  گفتگوی تلفنی بایدن و پوتین؛ تکرار هشدارها با «نتیجه‌ای ناملموس»

جزییات بیشتری تا به این لحظه از گفتگوی تلفنی دو رهبر دو کشور قدرتمند جهان منتشر نشده است. با این وجود کاخ سفید در بیانیه‌ای کوتاه تنها به هشدار مجدد بایدن به پوتین و عواقب حمله روسیه به اوکراین، بسنده کرد.

کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در تماس تلفنی روز شنبه که کمی بیش از یک ساعت به طول انجامید، به ولادیمیر پوتین همتای روس خود درباره «عواقب شدید و سریع» که مسکو در صورت حمله به اوکراین با آن مواجه خواهد شد، هشدار داده است.

به گفته کاخ سفید، جو بایدن به همتای روس خود، رنج بسیاری که حمله روسیه برای انسانها به همراه خواهد داشت، را یادآور شده و افزوده است که تصمیم به حمله، موقعیت روسیه را نیز تضعیف خواهد کرد.

جو بایدن همزمان به ولادیمیر پوتین گفته است که آمریکا و متحدانش به همان اندازه که برای راه‌حلی دیپلماتیک آماده‌اند، « به همان اندازه برای سناریوهای دیگر نیز آماده‌اند».

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که این تماس یک ساعته بر سر کاهش تنش بر سر بحران اوکراین منجر به «تغییر اساسی» در وضعیت موجود نشده است.

هنوز جزییاتی از این گفتگو اعلام نشده است. کاخ سفید می‌گوید بایدن در این گفتگو به پوتین نسبت به پیامدها و عواقب شدید و سریع در صورت حمله روسیه به اوکراین هشدار داده است، هشداری که در هفته‌های اخیر بارها و بارها تکرار شده است. 

 

هواپیمایی کی ال ام پروازهای خود به مقصد اوکراین را لغو کرد

کی ال ام اعلام کرد تا اطلاع ثانوی پروازهای خود به مقصد اوکراین را به حال تعلیق درمی‌آورد. این شرکت با اعلام این که«کد قرمز» قبلاً به مسافران هلندی اعلام شده است، کدی که معنی آن بسیار خطرناک بودن سفر به اوکراین است، گفت: «پرواز بعدی به پایتخت کی‌یف برای امروز عصر برنامه ریزی شده بود، اما انجام نخواهد شد.»

کی ال ام اکنون بخشی از شرکت هواپیمایی ایرفرانس-کی ال ام است. این شرکت پیش از ادغام در ایرفرانس، هواپیمایی ملی هلند به شمار می‌رفت.

 

وزارت دفاع روسیه: زیردریایی هسته‌ای آمریکا را مجبور به ترک آب‌های سرزمینی خود کردیم

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که یک ناوشکن ناوگان اقیانوس آرام این کشور زیردریایی هسته‌ای کلاس ویرجینیا آمریکا را در اقیانوس آرام تعقیب و آن را مجبور به ترک آب‌های سرزمینی خود در جزایر کوریل کرده است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی این وزارتخانه این حادثه روز شنبه در ساعت ۷:۴۰ به وقت گرینویچ رخ داده است و شناور آمریکایی «با سرعت تمام» آب‌های روسیه را ترک کرده است.

کاخ الیزه اعلام کرد ماکرون با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دوباره گفتگو خواهد کرد

ماکرون که چند روز پیش در مسکو با پوتین دیدار کرده بود امروز هم با وی تماسی تلفنی داشت. 

الیزه می‌گوید فرانسه در نظر دارد در توصیه‌هایی جدی از اتباع خود بخواهد تا به اوکراین سفر نکنند. فرانسه بر خلاف برخی از کشورهایی اروپایی  از اتباع خود نخواسته تا اوکراین را ترک کنند. 

پوتین به ماکرون: اتهامات علیه روسیه بر «حدس و گمانه‌زنی تحریک‌آمیز» استوار است

بر اساس بیانیه کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود در روز شنبه، اتهامات غرب علیه روسیه را ناشی از «حدس و گمانه‌زنی تحریک‌آمیز» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماکرون نیز در این تماس تلفنی بار دیگر «عزم خود برای واکنش در صورت تصمیم روسیه به اقدام عملیات نظامی علیه اوکراین» را تکرار کرده است.

 

آمریکا دستور خروج آخرین سربازان خود از اوکراین را صادر کرد

 جان کربی، سخنگوی پنتاگون امروز شنبه اعلام کرد آمریکا دستور خروج ۱۶۰ سرباز آمریکایی  از اوکراین را صادر کرده است، سربازانی که نیروهای اوکراینی را آموزش می‌دادند. این تعداد از سربازان آمریکایی در کشوری دیگر در اروپا مستقر خواهند شد. 

 

 

لاوروف: هدف کمپین تبلیغاتی آمریکا ترغیب کی‌یف به راه‌حل نظامی برای مشکل دونباس است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آخرین تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، بار دیگر واشنگتن را به تحریک برای ایجاد درگیری در اوکراین با توسل جستن به «حمله قریب الوقوع روسیه» متهم کرد.

آقای لاوروف می‌گوید کمپین تبلیغاتی واشنگتن و متحدانش با حربه «احتمال تجاوز روسیه» به اوکراین با هدف تحریک و تشویق کی‌یف برای آغاز و در پیش گرفتن «راه‌حل نظامی برای مشکل دونباس» صورت می‌گیرد. 

دنباس در شرق اوکراین در مرز روسیه، منطقه‌ای است که در آن ارتش اوکراین و جدایی طلبان تحت حمایت روسیه هشت سال است که با یکدیگر می‌جنگند.

روسیه می‌گوید رزمایش‌ها و حضور ده‌ها هزار نظامی این کشور در لب مرز اوکراین در دفاع از منافع این کشور خصوصا در برابر ناتو است و این کشور قصد حمله به اوکراین را ندارد. 

 آنتونی بلینکن نیز در تماس تلفنی به همتای روس خود گفته است که  کانال دیپلماتیک برای جلوگیری از جنگ در اوکراین باز ​​است اما نیازمند کاهش تنش از سوی مسکو است. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان این که وزیر امور خارجه کشورش صراحتاً اعلام کرده که راه دیپلماتیک برای حل بحران همچنان باز است، آن را منوط به کاهش تنش از سوی مسکو و گفتگوهایی مبتنی بر حسن نیت، کرده است.   

وی به نقل از وزیر امور خارجه کشورش افزود که حمله روسیه به اوکراین پاسخ قاطع، گسترده و متحد فراآتلانتیک را به دنبال خواهد داشت.

پیش‌تر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روز جمعه گفت که روسیه ممکن است به زودی با حمله‌ای هوایی، یورش به اوکراین را آغاز کند.

روسیه می گوید هدف از استقرار تجهیزات جنگی سنگین و ده‌ها هزار سرباز روس دفاع از منافع این کشور است

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.