وزارت دادگستری آمریکا هشداری به شرکت‌ها درباره سوء استفاده از اختلالات زنجیره تامین ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا برای تثبیت قیمت‌ها صادر کرد.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، امروز پنجشنبه، وزارت دادگستری آمریکا هشداری به شرکت‌ها درباره سوء استفاده از اختلالات زنجیره تامین ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا برای تثبیت قیمت‌ها صادر کرد.

جاناتان کانتر، دستیار دادستان کل آمریکا در بیانیه ای با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد که اختلالات موقت در زنجیره تامین، رفتار غیرقانونی را پنهان کند، گفت: "اداره مبارزه با انحصار به شرکت ها اجازه تبانی برای افزایش هزینه مصرف کنندگان را به بهانه اختلال در زنجیره تامین نخواهد داد."

لوئیس کوسادا، دستیار مدیر بخش تحقیقات جنایی اف‌بی‌آی، گفت: چالش مداوم اختلالات زنجیره تامین ناشی از همه‌گیری کووید-19 فرصتی را برای مجرمان ایجاد کرده است تا قیمت‌ها را تعیین کنند و هزینه‌های زیادی از مشتریان دریافت کنند.ا و گفت: «اف‌بی‌آی و شرکای مجری قانون آن به همکاری و تحقیق درباره طرح‌هایی که قوانین ضدانحصار را نقض می‌کنند و بهبود اقتصادی ما را مختل می‌کنند، ادامه خواهند داد».

در حالی که وزارت دادگستری صنایع خاصی را معرفی نکرد، خاطرنشان کرد که اختلالات زنجیره تامین بر بخش‌های مختلف از کشاورزی گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی تأثیر گذاشته است.

این سازمان گفته است که "به طور فعال در مورد همدستی در صنایعی که به ویژه تحت تأثیر اختلالات عرضه هستند، تحقیق خواهد کرد." با اشاره به اینکه یک کارگروه جهانی با شرکای دولتی در استرالیا، بریتانیا، کانادا و نیوزلند تشکیل داده است که بر "تبانی جهانی در زنجیره تامین و کار بر روی توسعه و تبادل اطلاعات اطلاعاتی، با استفاده از ابزارهای همکاری بین‌المللی برای شناسایی و مبارزه با طرح‌های تبانی" تمرکز دارد. 

لازم به ذکر است که تثبیت قیمت یک توافق ضد رقابتی بین شرکت‌کنندگان در همان سمت بازار برای خرید یا فروش یک محصول، خدمات یا کالا با قیمت ثابت است، یا برای حفظ شرایط بازار به‌گونه‌ای که قیمت در حد معینی حفظ شود. سطح با کنترل عرضه و تقاضا .

چندى پیش صندوق بین‌المللی پول نسبت به آثار گسترده‌تر کرونا بر نظام توزیع کالا در جهان هشدار داد. اگر شوک کمبود کانتینر، تهدید اول تجارت جهانی در ماه‌های اخیر بود، حالا اختلال در زنجیره تامین کالا به چالش بزرگ دیگر بدل شده است. این نهاد بین‌المللی از افزایش زمان تحویل کالاها خبر داده که منعکس‌کننده تقاضای فزاینده، محدودیت‌های گسترده در عرضه یا ترکیبی از هر دو عامل است.

بنا بر مطالعه انجام شده از سوی IMF، صعودی شدن نمودار و گذار از عدد ۵۰ به معنای کاهش مدت زمان تحویل کالاست و بالعکس، پایین آمدن نمودار و کمتر شدن از عدد ۵۰ به معنای افزایش مدت زمان انتظار برای تحویل کالاست. بنا بر نمودار، با شیوع کووید-۱۹ شاهد افزایش شدید مدت زمان انتظار برای دریافت و ارسال مرسوله‌‌‌ها هستیم.اگر کمبود کانتینر، تهدید اول تجارت جهانی بود، حالا نظام توزیع کالا در جهان با تهدید تازه‌‌‌ای روبه‌رو شده که می‌تواند زنجیره تامین جهانی را فلج کند. اختلالات در زنجیره تامین از زمان شروع همه‌گیری ناشی از شیوع کووید-۱۹ به یک چالش بزرگ برای اقتصاد جهان بدل شده است. تعطیلی کارخانه‌‌‌های چینی در اوایل سال ۲۰۲۰، اعمال محدودیت‌های سراسری در بسیاری از کشورهای جهان، کمبود نیروی کار، تقاضای قوی برای کالاهای قابل مبادله، اختلال در شبکه‌‌‌های لجستیک و محدودیت‌های ایجاد شده در ظرفیت‌‌‌های تولید، منجر به افزایش چشمگیر هزینه‌‌‌های حمل‌ونقل و زمان تحویل کالا شده است. «صندوق بین‌المللی پول» با اتکا به داده‌‌‌های جمع‌آوری شده، تاکید کرده است زمان تحویل کالا در ایالات متحده و اتحادیه اروپا به بالاترین حد خود از اواخر سال ۲۰۲۰ رسیده و این مساله، مهمان فعلی و آتی تجارت جهانی، دست‌کم در کوتاه‌مدت خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول در برآورد اخیر خود و در نظرسنجی از مدیران، تحقیق کرده است که آیا زمان تحویل محصولات آنان نسبت به ماه قبل به طور متوسط کندتر یا سریع‌‌‌تر بوده یا اینکه تغییرات قابل ملاحظه‌‌‌ای نداشته است. در این نظرسنجی بسیاری از مدیران از افزایش زمان تحویل محصولات خود خبر دادند. این افزایش زمان تحویل، منعکس‌کننده تقاضای فزاینده، محدودیت‌های گسترده در عرضه یا ترکیبی از هر دو عامل است. در چنین شرایطی، عرضه‌‌‌کنندگان از قدرت قیمت‌گذاری بیشتری برخوردارند که این خود به افزایش قیمت‌ها دامن خواهد زد. علاوه بر این، تاخیرها در زنجیره تامین می‌تواند بر دسترس بودن کالاهای واسطه اثر گذاشته و آن را کاهش دهد. واضح است که در پی رخداد چنین شرایطی و با توجه به کمبود نیروی کار، تولید و رشد دستخوش بحران می‌شود.

زمانی که شمار موارد ابتلا به کووید-۱۹ کاهش پیدا کند، باید محدودیت‌های موجود بر بازار کار و ظرفیت‌‌‌ها برطرف شود تا بخشی از فشار بر زنجیره تامین و به تبع آن، مدت زمان تحویل برداشته شود. به گفته IMF، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برطرف شدن زودهنگام اختلالات موجود در زنجیره تامین به نظر بسیار نامحتمل است. افزایش تقاضا در طول ایام تعطیلات سبب ظهور موج دیگری از ابتلا به کووید-۱۹ شده و  شرایط نامساعد آب و هوایی نیز، بار دیگری بر دوش زنجیره تامین است.

زمانی که صحبت از شرایط کنونی زنجیره تامین می‌شود، بحران در هر سوی به چشم می‌‌‌خورد. آشفتگی در جابه‌جایی کانتینرها، مسیرهای کشتیرانی، بنادر، باربری هوایی و ریلی و حتی در انبارها به چشم می‌‌‌خورد. نتیجه چنین فضایی، کمبود قطعات اصلی تولید، انباشت سفارش‌ها، افزایش هزینه‌‌‌های جابه‌جایی و در نهایت تاخیر در تحویل محموله‌‌‌هاست. بنا به گفته صندوق بین‌المللی پول، پر واضح است که اگر این شرایط به سرعت برطرف نشود، اقتصاد جهان را وارد بحران عالم‌‌‌سوز دیگری خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی اقتصاد آمریکا
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.