مجوز از قرص ضد کرونا در حالی صادر شد که موارد بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر در پی ابتلا به کرونا در ایالات متحده آمریکا در حال افزایش است.

به گزارش جماران، سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه ۲۲ دسامبر (یک دی) مجوز استفاده از نخستین قرص علیه بیماری کووید-۱۹ را صادر کرد. شرکت داروسازی «فایزر» این قرص را تولید کرده است و بیماران می‌توانند آن را در خانه مصرف کنند تا از بدتر شدن علائم بیماری جلوگیری شود.

این مجوز در حالی صادر شد که موارد بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر در پی ابتلا به کرونا در ایالات متحده آمریکا در حال افزایش است و مقامات درمانی نسبت به سونامی ابتلاهای جدید از نوع اومیکرون هشدار می‌دهند.

متخصصان می‌گویند که قرص پاکسلووید [تولید شرکت فایزر] راهی سریع‌تر و ارزان‌تر برای درمان کووید-۱۹ در روزهای ابتدایی ابتلا است. تمام داروهایی که پیش از این برای کووید-۱۹ تجویز شده است، نیاز به تزریق دارند.

پیش بینی می‌شود که قرص ضدویروسی شرکت مرک نیز به زودی مجوز دریافت کند. اما داروی شرکت فایزر به دلیل عوارض جانبی کمتر و اثربخشی بیشتر از جمله کاهش نزدیک به ۹۰ درصدی بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر در میان بیمارانی که احتمال می‌رود به بیماری شدید مبتلا شوند گزینه بهتری شمرده شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا، قرص فایزر را برای بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال به بالا که تست کرونای آن‌ها مثبت است مجاز اعلام کرد. البته علائم اولیه در این افراد باید به گونه‌ای باشد که پزشکان احتمال بدهند ممکن است در بیمارستان بستری شوند. افراد مسن و افراد دارای اضافه وزن یا مبتلا به بیماری‌های قلبی نیز می‌توانند از این قرص استفاده کنند. کودکان نیز باید دست‌کم ۴۰ کیلوگرم باشند تا مجاز به استفاده از این قرص باشند.

پیش‌بینی می‌شود قرص‌های شرکت داروسازی فایزر و همچنین مرک در برابر سویه اومیکرون موثر باشند زیرا این قرص‌ها پروتئین اسپایک را در آن‌ها بیشترین جهش‌ها رخ داده است، هدف قرار نمی‌دهند.

دولت ایالات متحده آمریکا با خرید قرص پاکسلووید برای درمان ۱۰ میلیون نفر موافقت کرده است.

ایالات متحده آمریکا در حال حاضر به‌طور میانگین روزانه بیش از ۱۴۰ هزار ابتلای جدید را گزارش می‌کند و مقامات فدرال هشدار می‌دهند که نوع اومیکرون می‌تواند این تعداد ابتلای روزانه را افزایش دهد.

برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند که تاثیر اولیه قرص پاکسلووید ممکن است محدود باشد.

سازمان دارو و غذای آمریکا مجوز استفاده از این قرص را طبق نتایج آزمایش بالینی بر روی ۲ هزار و ۲۵۰ بیمار اعلام کرده است که واکسینه نشده بودند. نتایج آزمایش‌ها نشان داد که اگر افراد مبتلا به کووید-۱۹ خفیف یا متوسط در مدت سه روز پس از علائم اولیه بیماری این قرص را مصرف کنند، خطر بستری شدن آن‌ها در بیمارستان و مرگ و میر تا ۸۹ درصد کاهش می‌یابد.

این قرص باید دو بار در روز به مدت پنج روز پس از تشخیص بیماری و شروع علائم مصرف شود.

کمتر از یک درصد از بیمارانی که این قرص را مصرف کردند در بیمارستان بستری شدند و هیچ یک در پایان دوره مطالعه ۳۰ روزه فوت نکردند. در حالی که ۶.۵ درصد از بیمارانی که در این مطالعه دارونما دریافت کرده‌ بودند در بیمارستان بستری شدند و ۹ نفر از آن‌ها درگذشتند.

سازمان غذا و داروی آمریکا تاکید کرد که پاکسلووید می‌تواند روند درمان کووید-۱۹ را تکمیل کند اما واکسن‌ها همچنان در خط نخست پیشگیری از این بیماری باقی می‌مانند و این قرص جایگزین واکسن نیست.

آژانس دارویی اروپایی پیش از این استفاده اضطراری از این قرص را تایید کرده بود.

 

طراحی ریزتراشه زیرپوستی برای ثبت گواهی واکسیناسیون کرونا در سوئد 

 

یک شرکت سوئدی متخصص در کاشت ریزتراشه‌های زیرپوستی، امکان ثبت اطلاعات گواهی سلامت و کارت واکسیناسیون کامل در برابر بیماری کوید-۱۹ را در ریزتراشه قابل کاشت در زیر پوست فراهم کرد.

چندین هزار سوئدی در سال‌های اخیر ریزتراشه‌ای را در زیر پوست خود کاشته‌اند که قابلیت ثبت فردی و محرمانه اطلاعاتی همچون رمزهای عبور، کارت‌های ویزیت، بلیت‌های قطار و اطلاعات مشابه دیگر را دارد ولی اکنون این امکان برای آنها فراهم شده تا اطلاعات کارت واکسیناسیون و گواهی سلامت خود را نیز در این ریزتراشه‌ها ثبت کنند.

دستاوردی که می‌تواند مانع از سوء استفاده هکرها از کارت‌های واکسیناسیون و گواهی‌های سلامت افراد و نیز انتشار انواع جعلی آنها شود.

هانس شوبلد، مدیرعامل شرکت دی‌اس‌راپتیو سابدرمالز(DSruptive Subdermals) می‌گوید که گواهی سلامت و کارت واکسیناسیون پس از ثبت بر روی ریزتراشه زیرپوستی همواره در دسترس خواهد بود و قفل خوانش اطلاعات آن به سادگی توسط گوشی هوشمند تلفن‌همراه باز می‌شود.

آقای شوبلد هزینه کاشت زیرپوستی یک نسخه از ریزتراشه بسیار پیشرفته‌ را حدود صد یورو برآورد می‌کند که به اعتقاد او بسیار ارزان‌تر از دستبند‌های هوشمند موجود در بازار است. او در عین حال یادآور می‌شود که عمر مفید هر ریزتراشه بین ۳۰ تا ۴۰ سال است؛ در حالی که دستبند‌های هوشمند بیش از ۴ سال عمر نمی‌کنند.

این کارآفرین سوئدی با اشاره به نگرانی عمومی در مورد کاشت ریزتراشه زیرپوستی خاطرنشان می‌کند که ریزتراشه‌های ساخت شرکت او فاقد باتری هستند و به تنهایی قادر به ارسال سیگنالی برای شناسایی موقعیت جغرافیایی و انتقال داده‌های فرد حامل آن نیست بلکه فقط با لمس گوشی هوشمند فعال می‌شود.

 

چگونه فناوری جدید به مبارزه با ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱ کمک کرد؟ 

 

با گذشت دو سال از شروع همه‌گیری کرونا، به نظر نمی‌رسد که کووید-۱۹ تمام شده باشد.گونه جدید اومیکرون (اُمیکرون) با وجود واکسن‌های تأیید شده همچنان در سراسر جهان در حال انتشار است. این اتفاق نشان می‌دهد که دانشمندان و مهندسان باید راه‌های جدیدی را برای مبارزه با ویروس کرونا پیدا کنند.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای توزیع واکسن

غنا یکی از نخستین کشورهایی بود که در ماه مه واکسن کووید-۱۹ را به لطف فناوری هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر این کشور توزیع کرد.

پیشتر یک شرکت آمریکایی نقل و انتقالات محصولات پزشکی، واکسن‌های فلج اطفال و تب زرد را در آمریکا، غنا و رواندا توزیع کرده بود.

بهبود ارتباطات

«تیم فرمول یک آلپاین» مانند بسیاری دیگر از تیم‌های اتومبیل‌رانی مسابقه‌ای به دلیل شیوع بیماری کرونا از فعالیت بازماند اما مهندسانش همراه با یک جراح برای مراقبت از بیماران در بخش‌های کرونای مراکز درمانی مشغول به کار شدند.

ضرورت استفاده از وسایل ایمنی حرفه‌ای در بخش‌های مخصوص بیمارستان‌ها، ارتباط کادر درمان را با دیگران دشوار کرده بود. گروه پزشکی کوتس، پروفسور دانشگاه لستر، ایده قرار دادن یک میکروفون تقویت‌کننده صدای ارزان را در داخل ماسک‌های تنفسی ضخیم مطرح کرد.

او گفت: «وقتی شما از این نوع ماسک‌ها استفاده می کنید، صحبت با بیماران بسیار دشوار می‌شود، اما وقتی دستگاه Medicom را روشن می‌کنم، ناگهان صدای من پخش می‌شود و بیماران و همراهانشان می‌توانند صدای من را بشنوند.»

 

قرص و اسپری بینی برای علائم کرونا

شمار مبتلایان به کرونا در سال ۲۰۲۱ در سرتاسر جهان افزایش یافت و اروپا در این سال با جهش گونه‌های جدید مواجه شد.

هزینه‌‌های حمل و نقل، میزان دسترسی به واکسن و تردید برای واکسیناسیون به عنوان دلایل افزایش شمار مبتلایان به کرونا اعلام شدند.

همچنین در مسیر مهار کرونا ضعف‌های موجود در زیرساخت‌های حوزه درمان مشخص شد. از همین رو بسیاری از شرکت‌های داروسازی به دنبال قرص‌هایی بودند تا آن‌ها را جایگزین واکسن‌ها کنند، قرص‌هایی که هم ارزان و هم توزیع‌شان آسان باشد.

در سال جاری شرکت‌های بزرگ داروسازی مانند فایزر و مرک در حال آزمایش قرص‌هایی بودند تا اثرات ویروس کرونا را کاهش دهند و بالاخره در اواخر ماه دسامبر آمریکا مجوز استفاده از قرص فایزر را به‌عنوان نخستین درمان خانگی کرونا تایید کرد. اسپری‌های بینی هم برای مهار ویروس کرونا در حال آزمایش هستند.

شرکت رافائل لبز برای تولید یک داروی گیاهی تلاش خود را آغاز کرد. راکش آپال، مدیر این شرکت گفت که این دارو روی صدها کادر درمان در هند آزمایش شده است. این دارو در حال حاضر در یک آزمایشگاه امن در دانشگاه کوئین مری لندن در حال آزمایش است.

آپال گفت که این دارو در واقع «مانع» از ابتلا به کرونا می‌شود.

تحقیقات طولانی

دانشمندان در کنار یافتن راه‌های جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و کاهش علائم آن، تلاش‌های خود را برای کشف دلایل رنج طولانی مدت افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، آغاز کردند. شمار قابل توجهی از مبتلایان به کرونا از خستگی مطلق، تنگی نفس، تپش قلب و سرگیجه رنج می‌برند.

در آکسفورد، شرکت بیوتکنولوژی پرسپکتوم از نرم‌افزار هوشمندی برای اسکن‌های چند عضو افراد مبتلا به کووید طولانی مدت استفاده کرد. مطالعات محققان این شرکت نشان داد که کووید-۱۹ باعث تغییرات ساختاری در اندام‌های مختلف از جمله قلب می‌شود.

محققان از پزشکان عمومی خواستند از آسیب طولانی مدت کووید آگاه باشند و اطمینان حاصل کنند که بیماران به درمان تخصصی دسترسی دارند.

ماسک‌های صورت

استفاده از ماسک‌های صورت می‌تواند مشکلاتی را برای افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند، ایجاد کند.

از همین رو محققان دانشگاه لینگنان هنگ‌کنگ توانستند با طراحی یک ماسک شفاف بر این مشکل غلبه کنند که به گفته آنها «ارتباط بدون مانع را ممکن می‌کند.» به این ترتیب افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند می‌توانند هنگام صحبت با دیگران، لب‌های آنان را ببینند.

این ماسک همچنین به افراد ناشنوا این امکان را می‌دهد تا حالت‌های چهره افراد را راحت‌تر ببینند و مقاصد و احساسات آنها را درک کنند.

در هر حال جستجو برای یافتن راهی که جهان را به حالت عادی پیش از کرونا برگرداند، ادامه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.