سویه جدید کرونا در کمین واکسن نزده‌ها

پوشش بالای واکسیناسیون در کشور سبب کاهش چشمگیر بستری و فوت بیماران کرونایی شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،‌با سرعت گرفتن تزریق واکسن کرونا و پوشش بالای واکسیناسیون در جامعه بعد از مدت ها میزان بستری بیماران کرونایی در مراکز درمانی به زیر سه هزار نفر رسیده است. با اینکه واریانت غالب در کشور از نوع دلتا کروناست، اما به دلیل عبور از موج پنجم و واکسیناسیون در کشور میزان فوتی ها و موارد بستری کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

عبور از  پیک بیماری کرونا و کاهش موارد بستری

نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای کلانشهر تهران اظهار کرد: در حال حاضر میزان آمار بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا با پوشش واکسیناسیون کاهش پیدا کرده است و برخی از بخش های مراکز درمانی تعطیل و به بخش عادی جهت ارائه خدمات به مراجعه کنندگان تبدیل شده است.

او ادامه داد: میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی از چهار ماه گذشته بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است و معتقدم که با اینکه به طور نسبی نکات بهداشتی مانند زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در جامعه رعایت می شود، اما پوشش بالای واکسیناسیون باعث کاهش موارد مرگ و میر و بستری افراد شده است.

توکلی بیام کرد: ماهیت اپیدمی اینگونه است که با عبور از قله میزان بستری و مرگ و میر کاهش پیدا می کند و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از پیک موج دلتا را پشت سرگذاشته ایم.

سوری: موارد ابتلا و انتقال  کرونا نزولی نشده است

حمید سوری اپیدمیولوژیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: اگرچه شدت بیماری و میزان مرگ و میر به دلیل انجام واکسیناسیون کاهش پیدا کرده اما هنوز موارد ابتلا و انتقال بیماری به سایرین کم نشده است.

او افزود: تزریق واکسن از بروز بیماری کرونا جلوگیری نمی‌کند اما باعث کاهش شدت بیماری و میزان بستری می شود. 

سوری ادامه داد: افراد مسن و گروه های پرخطر واکسن خود را تزریق کرده اند اما هنوز حدود ۲۰ درصد از جامعه هدف، واکسیناسیون خود را به طور کامل انجام نداده اند و بیشتر افراد جوان هنوز واکسن نزده اند.

این اپیدمیولوژیست افزود: شدت بیماری زایی سویه جدید امیکرون کمتر از دلتا کروناست اما باید توجه داشت که این وضعیت می‌تواند در کشور شکننده باشد. نشانه هایی دیده شده است مبنی بر آنکه چرخش ویروس در کشور هنوز وجود دارد.

سوری گفت: ما باید هوشمندانه عمل کنیم و مراقب طغیان احتمالی این بیماری در نقاط مختلف کشور باشیم. 

 

دیدگاه تان را بنویسید