افغانستانی هایی که با نیروهای آمریکایی همکاری کرده بودند حالا در جهان آواره شده و به دنبال پناهندگی هستند.

به گزارش جماران، شماری از افغان‌ها که طی سال‌های اخیر درک نار ناتو با عناصر طالبان جنگیدند برای طلب یاری و اقامت در کشورهایی که زمانی با آنها همکار بودند به استانبول پناه برده‌اند.

یوسف، خلبان هلی‌کوپتر که پیش‌تر در قالب نیروی دولتی افغانستان آموزش دیده بود عکس‌هایی ازنیروهای مامور ناتو نشان می‌دهد که در وی کنار آنها با طالبان جنگیده بود.

وی می‌گوید که با انگلیسی ها، آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها کار کرده و شانه به شانه آنها در تهیه و تدارک طرح‌های علمیاتی علیه طالبان مشارکت داشته است.

حالا با تسلط طالبان بر افغانستان و قدرت گرفتن این گروه افرادی چون یوسف که سوابق همکاری‌های آنها با نیروی مامور ناتو به راحتی قابل دسترس است احساس خطر می‌کنند.

یوسف در این خصوص به خبرنگار «ار اف ای» چنین توضیح می‌دهد: «در حال حاضر افرادی چون ما در شرایطی قرار دارند که نمی‌توانند در افغانستان بمانند زیرا کلیه اطلاعات مربوط به ما و همکاری ما با نیروهای ناتو در دست طالبان است.»

او همچنین می‌گوید که خوش شانس بوده که به محض ورود طالبان به کابل موفق شده با آخرین پرواز خطوط هوایی ترکیه کشورش را به مقصد استانبول ترک کند.

یوسف اکنون به دنبال دریافت ویزا از یکی از کشورهای عضو ناتو است که وی به همراه سربازان آنها در افغانستان با طالبان جنگیده است.

یکی از دوستان یوسف که همراه اوست و نمی‌خواهد هویتش فاش شود نیز در استانبول با خبرنگار «ار اف ای» گفتگو کرده است.

او نیز یک خلبان نظامی که دو ماه پیش در پی تهدیدهای طالبان به استانبول پناه برده است. این خلبان نظامی افغانی می‌‌‌گوید: «تهدیدهایی از طرف طالبان دریافت کرده بودم؛ تهدید‌ها زیاد بود. آنها ابتدا نامه می‌فرستاند و سپس شب‌ها تماس می‌گرفتند. گاهی با همان شماره‌ای که با پدرم تماس می‌گرفتند به من زنگ می‌زدند و می‌گفتند بمب در خانه و یا زیر خودروتان می‌گذرایم یا اینکه تهدید می‌کردند که دیگر خانواده‌ام را نخواهم دید.»

او وعده‌های طالبان مبنی بر بخشش کسانی که با آنها جنگیده‌اند را جدی نمی‌گیرد و می‌گوید: «می دانم که طالبان گفته است به کسی آسیبی نمی رسانند، اما این درست نیست.»

این خلبان افغان می‌افزاید: «ما هر روز گزارش‌هایی دریافت می کنیم که نشان می‌دهد افرادی که به زور از خانه‌هایشان ربوده می‌شوند روز بعد دیگر هیچ خبری از آنها دریافت نمی‌شود.»

او هم مانند یوسف درخواست‌های متعددی برای دریافت ویزاهای گران قیمت و پرهزینه از کشورهای عضو ناتو ارسال کرده است.

خلبان می گوید: «من آلمان و سپس کانادا را امتحان کردم، اما هنوز در هیچکدام از این دو مورد جواب مثبتی دریافت نکرده‌‌ام. من با نیروهای آلمانی و بریتانیایی همکاری کرده‌ام، ما در کنار هم کار می کردیم، ماموریت ها را طراحی، برنامه ریزی و اجرا می کردیم، اما وقتی شرایط بدی برای شما پیش می‌آید، اگر از دوست یا همکار خود کمک نگیرید، بسیار ناامید کننده است.»

به گزارش یورونیوز، این دو خلبان در محله «زیتینبورنو» واقع در استانبول زندگی می‌کنند که به جهت کثرت جمعیت مهاجر افغان توسط مردم محلی به «افغان‌بورنو» لقب گرفته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به تازگی با پذیرش موج جدیدی از پناهجویان افغان در کشورش مخالفت کرده است.

وی برای توجیه این مخالفت گفته است که کشورش در حال حاضر میزبان نزدیک به پنج میلیون پناه‌جو است که عمدتا از جنگ سوریه گریخته و به این کشور پناه آورده‌اند.

گروه‌های مدافع حقوق پناهندگان ادعا می کنند که جناح تندرو دولت ترکیه حتی با دادن اجازه به کشورهای عضو ناتو برای رسیدگی به درخواست ویزای افغان‌ها در این کشور مخالف است.

یک عضو انجمن همبستگی با پناهجویان افغان در ترکیه می‌گوید که دولت پناهجویان جدید را ثبت نام نمی‌کند و لذا این افراد نمی‌توانند در داخل ترکیه درخواست پناهندگی کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی تحولات افغانستان

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.