دختران افغانستانی فقط در یک ولایت و به شکل محدود به مدارس بازگشتند. طالبان تلاش می کند چهره خود را با این کار بهبود ببخشد.

به گزارش جماران، مقام‌های طالبان می‌گویند دختران در برخی از مدارس مقطع متوسطه در افغانستان به کلاس درس بازگشته‌اند، هرچند در بیشتر نقاط کشور همچنان این امکان برای دختران وجود ندارد.

«سهیل شاهین» سخنگوی گروه طالبان در یک ویدیوی منتشر شده ضمن بیان این مطلب اظهار داشت که برخی از زنان کارمند دولت نیز به سر کار خود بازگشته‌اند و حقوق عقب افتاده آنها نیز پرداخت می‌شود. ناظران این‌ اقدامات طالبان را تلاش‌هایی می‌دانند که این گروه برای بهبود چهره خود در نزد جهانیان در دستور کار قرار داده است.

در ویدیویی که  شاهین در صفحه توییتر خود منتشر کرده ده‌ها دختر مدرسه‌ای که لباس سیاه‌پوشیده‌اند و البته برخی از آنها هم روسری سفید بر سر کرده‌اند روی صندلی نشسته و پرچم طالبان را تکان می‌دهند.

سهیل شاهین که در دوحه مستقر است و به عنوان نماینده دائم دولت جدید افغانستان در سازمان ملل معرفی شده در توییتی در این خصوص نوشت: «دختران به دبیرستان‌های خان‌آباد در ولایت قندوز می‌روند.»

این در حالی است که گزارش‌ها از کابل حاکی از آن است هنوز دختران اجازه رفتن به مدرسه را پیدا نکرده‌اند. محمد عابد، مقام پیشنهادی طالبان برای وزارت معارف گفته است که هیچ تغییری در سیاست مرکزی دولت موقت طالبان در این خصوص صورت نگرفته است.

پیش از بازگشت گروه  طالبان به قدرت، نگرانی‌های جهانی نسبت به وضعیت حقوق بشر و وضعیت زنان و دختران در این کشور وجود داشت. این گروه در خصوص تحصیل دختران تاکنون اظهارنظرهای ضد و نقیضی داشته است. آنها ابتدا تاکید کردند که دختران می‌توانند پس از تامین امنیت و تفکیک جنسیتی به دبیرستان بازگردند.

ماه گذشته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در یک کنفرانس مطبوعاتی در این رابطه گفت: «کار بر سر مسائل مربوط به تحصیل و کار زنان و دختران ادامه دارد و مدارس در اسرع وقت و بدون ارائه یک بازه زمانی بازگشایی خواهد شد.» آقای مجاهد تاکید کرده بود که حکومت جدید در افغانستان به زمان بیشتری در این خصوص احتیاج دارد تا دستورالعمل‌ها، خدمات و ساز و کار تحصیلی جدید را برای دانش‌آموزان طراحی و اجرا کند چرا که به بیان او یک «سیستم اسلامی» در کشور برقرار شده است.

در بخش دیگری از ویدیویی که سهیل شاهین به اشتراک گذاشته، صدای گزارشگر رادیو و تلویزیون افغانستان شنیده می‌شود که می‌گوید: «مدارس برای دختران باز است و هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد.»

در ادامه یکی از اعضای طالبان با دوربین مصاحبه می‌کند و می‌گوید: «دختران و پسران پایه‌های هفتم تا دوازهم در ولسوالی در مدارس هستند و تاکنون هیچ مشکلی برای هیچکس به وجود نیامده است.»

یک معلم از شهر قندوز در مرکز این ولایت به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که دختران یک دبیرستان در ولسوالی «امام صاحب» به کلاس‌های خود بازگشته‌اند. یک معلم دیگر در قندوز نیز به این خبرگزاری می‌گوید که دختران در کلاس‌ها حضور دارند.

یک معلم کلاس چهارم هم که نخواسته نامش فاش شود به این خبرگزاری می‌گوید: «مدیر ما از اداره آموزش و پرورش قندوز استعلام گرفت و از آنها دستورالعمل‌های لازم برای ثبت نام دختران را جویا شد. مسئولان هم در پاسخ گفتند که ممنوعیت تحصیل دختران در سایر ولایات وجود دارد اما در قندوز محدودیتی وجود ندارد.»

با این حال هنوز دختران در بیشتر نقاط افغانستان اجازه بازگشت به مدارس و ادامه تحصیل خود را پیدا نکرده‌اند. گروه طالبان که تفسیری خشک و رادیکال از اسلام ارائه می‌دهد پیشتر گفته بود که حقوق زنان را در چارچوب قوانین اسلامی رعایت خواهد کرد.

به گزارش یورونیوز،«سایمون گس» نماینده ویژه انگلیس برای افغانستان روز سه‌شنبه با «ملاغنی برادر» و «مولوی عبدالسلام حنفی»، معاونان رئیس دولت طالبان در کابل دیدار کرد و در این ملاقات بر لزوم حق تحصیل و آموزش و پرورش برای دختران افغان تاکید نمود.

آقای گس در این دیدار به طالبان گفته که انگلیس از تداوم کمک‌های بشردوستانه به افغانستان از طریق سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی حمایت می‌کند اما در عین حال لندن خواهان مشاهده تحصیل دختران در افغانستان است. نماینده بریتانیا همچنین در ادامه این دیدار افزود: «برای ما تعلیم و تحصیلات عالی دختران و همچنین ضمانت‌های طالبان در خصوص اینکه دیگر افغانستان تهدیدی برای سایر کشورها نخواهد بود، بسیار حائز اهمیت است. ما خواهان ایفای نقشی سازنده در افغانستان هستیم.»

با این وجود مکتب‌ها در افغانستان بازگشایی شده و تنها پسران هستند که اجازه بازگشت به مدارس را یافته‌اند و دختران در بیشتر نقاط کشور منتظر صدور دستورالعمل طالبان در این زمینه پشت درهای مدارس باقی مانده‌اند.

 

کشتار شیعیان توسط طالبان

سازمان عفو بین‌الملل طالبان را متهم کرد که روز ۳۰ اوت (۲۲ مرداد/اسد) ۱۳ شهروند از اقلیت هزاره افغانستان را که بیشتر آنها سرباز بوده و تسلیم شده بودند، کشته‌اند.

این سازمان حقوق بشری در گزارش خود که امروز سه شنبه ۵ اکتبر منتشر شده، اعلام کرد که ۱۱ تن از کشته شدگان عضو نیروهای امنیت ملی افغانستان و ۲ نفر دیگر غیرنظامی بوده‌اند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود تصریح کرده است که یک دختر ۱۷ ساله نیز در میان به قتل رسیدگان بوده است. بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، قتل‌ها در روستایی به نام کاهور در ولایت دایکندی در مرکز افغانستان انجام شده است.

این کشتار در حالی انجام شده است که رهبران طالبان پس از تسلط کامل بر افغانستان در تلاش بودند تا چهره ای متفاوت نسبت به گذشته از خود نشان دهند.

پیشتر نیز عفو بین‌الملل نیروهای طالبان را متهم کرده بود که بین روزهای چهار تا شش ژوئیه، ۹ مرد از اقلیت هزاره افغانستان را شکنجه کرده و کشته‌اند.

هزاره‌ها حدود ۹ درصد از جمعیت ۳۶ میلیونی افغانستان را تشکیل می‌دهند. آنها بیشتر به این دلیل مورد هدف قرار گرفته و می‌گیرند که مسلمان شیعه در کشوری با اکثریت سنی مذهب هستند.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، ۳۴ سرباز سابق افغانستان در ولسوالی خدیر پس از تسلط طالبان بر ولایت دایکندی در ۱۴ اوت به دنبال تسلیم شدن بوده‌اند.

این سازمان حقوق بشری در تشریح چگونگی کشتار شهروندان هزاره نوشته است که ۳۰۰ جنگجوی طالبان در ۳۰ اوت وارد کاروانی در نزدیکی روستایی شدند که نیروهای امنیتی به همراه اعضای خانواده‌هایشان در آنجا مستقر بودند.

عفو بین‌الملل در ادامه گزارش خود نوشته است در حالی که نیروهای امنیتی افغان قصد داشتند به همراه خانواده‌هایشان منطقه را ترک کنند، جنگجویان طالبان به سوی آن‌ها تیراندازی کردند که در جریان این تیراندازی یک دختر ۱۷ ساله به نام معصومه کشته می‌شود.

بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، در جریان این حمله، یک سرباز به سوی جنگجویان طالبان شلیک می‌کند که منجر به کشته شدن یک شبه نظامی طالبان می‌شود.

عفو بین‌الملل در ادامه گزارش خود، نیروهای طالبان را متهم کرده است که به سوی خانواده‌ها در حالی که آن‌ها در حال فرار بوده‌اند، شلیک کرده‌اند. به گزارش این سازمان حقوق بشری، طالبان پس از تسلیم شدن ۹ نیروی امنیتی، آنها را به کنار رودخانه‌ای در همان نزدیکی می‌برند و می‌کشند.

اگنس کالامارتا، رئیس عفو بین‌الملل گفت: «اعدام خونسردانه هزاره‌ها گواه دیگری است که نشان می‌دهد طالبان همان بدرفتاری‌های وحشتناکی را انجام می‌دهند که در دوران حکومت قبلی‌شان در افغانستان به دلیل آنها بدنام بودند.»

طالبان از ابتدای تسلط دوباره بر افغانستان با مجموعه قتل‌هایی که انجام داده‌اند و همچنین اتخاذ تصمیماتی مانند ایجاد محدودیت برای زنان و تشکیل دولت مردانه بر نگرانی جامعه بین‌الملل در خصوص وضعیت شهروندان این کشور به‌خصوص اقلیت‌های قومی و مذهبی افزوده است.

اگرچه سخنگویان اصلی طالبان تاکنون به گزارش عفو بین‌الملل در مورد کشتار شهروندان هزاره واکنشی نشان نداده‌اند اما صدیق‌الله عابد، رئیس پلیس منصوب طالبان برای ولایت دایکندی هرگونه کشتار توسط نیروهای این گروه را تکذیب کرد و گفت که یکی از اعضای طالبان در پی یک حمله در این ولایت زخمی شده است.

در تحولی دیگر، با وجود این طالبان امروز سه شنبه از بازداشت ۱۱ عضو گروه دولت اسلامی در کابل خبر داد که از آن‌ها به عنوان دشمنان رقیب و سرسخت طالبان یاد می‌شود.

بلال کریمی، سخنگوی طالبان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که عملیات بازداشت اعضای گروه وابسته به داعش یکشنبه شب در منطقه پنجم پلیس کابل انجام شده است.

عملیات نیروهای وابسته به طالبان برای بازداشت نیروهای داعش تنها چند ساعت پس از بمب گذاری در مسجد «عیدگاه» کابل انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.