در حالی که مردم افغانستان علیه گروه طالبان تظاهرات می کنند رهبران این گروه به جان هم افتادند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، برخی مسئولان ارشد گروه طالبان گفتند که اختلاف بزرگی میان رهبران گروه طالبان درباره ساختار دولت جدید به وقوع پیوسته است.

این مسئولان گفتند که «ملا عبدالغنی برادر» موسس و شرکت کننده در دولت طالبان با یکی از اعضای شورای وزیران در کاخ ریاست جمهوری مشاجره کرد. این مشاجره اواخر هفته قبل در کاخ ریاست جمهوری در کابل به وقوع پیوست.

از زمان ناپدید شدن ملا برادر گزارش های ضد و نقیضی درباره اختلافات داخل رهبران طالبان منتشر شده بود.

یک منبع در گروه طالبان گفت که ملا برادر و «خلیل الرحمن حقانی» وزیر امور پناهندگان و یک شخصیت برجسته دیگر در شبکه تندروی حقانی با هم به شدت مشاجره کردند و هواداران آنها نیز در مکانی نزدیک به کاخ ریاست جمهوری به جان هم افتادند.

این منابع گفتند که درگیری به این به وقوع پیوست که برادر از ساختار دولت موقت راضی نیست.

گفته می شود که اختلافان ناشی از شکاف درباره این است که پیروزی طالبان در افغانستان به چه کسی نسبت داده شود.

برخی منابع گفتند که ملا برادر بر این باور است که باید بر دیپلماسی تمرکز کرد که افرادی مثل او دست به آن زده اند این در حالی است که جماعت حقانی که یکی از شخصیت های برجسته طالبان آن را هدایت می کند و نیز حامیان این جماعت بر این باورند که باید همه چیز را با جنگ به دست آورد.

در همین حال، گروه طالبان شایعه قتل یا زخمی شدن ملا برادر در جریان درگیری و اختلاف رهبران گروه را تکذیب کرد.

در همین حال برخی منابع دیگر گزارش دادند که غیبت ملا عبدالغنی برادر در ویدیویی که روز یکشنبه از کاخ ریاست جمهوری افغانستان منتشر شد کافی بود تا زمزمه اختلاف میان رهبران طالبان به شایعه‌‌های فراگیر در شبکه‌های اجتماعی بدل شود؛ شایعه‌‌هایی که از یک سو حکایت از کشته شدن معاون نخست وزیر طالبان داشت و از سوی دیگر راوی قهر آقای برادر و ترک کابل از سوی او به مقصد قندهار است.

زمانی که غیبت آقای برادر در دیدار محمد حسن آخوند، نخست وزیر طالبان، با وزیر خارجه قطر در تصاویر منتشر شده از نخستین دیدار دیپلماتیک اعضای ارشد امارت اسلامی رسمیت یافت، شایعه زخمی و کشته شدن معاون آقای آخوند در جریان درگیری‌های خونین در کاخ ریاست جمهوری افغانستان قوت گرفت.

هر چند مقام‌های طالبان این شایعه را تکذیب کردند ولی توجیه آنها برای غیبت نامتعارف آقای برادر به شایعه دیگری دامن زد. آنها گفتند که غیبت آقای برادر به دلیل سفر او به قندهار برای دیدار با هیبت الله آخوندزاده رهبرطالبان بوده است.

اما شایعه تازه از قهر آقای بردار به دلیل نارضایتی از ساختار دولت جدید طالبان حکایت دارد؛ قهری ناشی از اختلاف قدرت با شاخه حقانی‌ها که او را ناگزیر به ترک کابل و بسط‌ نشینی در قندهار کرده تا شاید رهبر طالبان را برای صدور حکم اصلاح دولت ترغیب کند.

با وجود سکوت مقام‌های طالبان در برابر گسترش این شایعه در شبکه‌های اجتماعی، انتشار فایل‌های صوتی منتسب به نیروهای طالبان که بر بروز اختلاف میان رهبران طالبان صحه می‌گذارند همچنان ادامه دارد.

طالبان برخلاف وعده‌های اولیه، معرفی دولت جدید امارات اسلامی افغانستان تا سه هفته پس از تصرف کابل به تاخیر انداختند. رخدادی که به زعم برخی ناظران مسایل افغانستان گویای وجود اختلاف میان رهبران این گروه شبه‌نظامی بود؛ اختلافی که گویا با به قدرت رسیدن آنها بیش از گذشته سرباز کرده است.

 

تظاهرات علیه طالبان در قندهار

هزاران نفر از ساکنان شهر «قندهار» در افغانستان روز سه‌شنبه ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) در اعتراض به طالبان دست به تظاهرات زدند.

گفته می‌شود تظاهرکنندگان به دستور تازه طالبان مبنی بر تخلیه سه هزار واحد خانه‌ متعلق به فرماندهان پیشین ارتش و نیروهای امنیتی دولت قبلی افغانستان معترض هستند.

تصاویر ویدئویی منتشر شده حضور بخشی از اهالی شهر را در مقابله خانه والی طالبان در قندهار نشان می‌دهد. معترضین همزمان تعدادی از جاده‌های داخل شهر را مسدود کردند.

ناحیه اول ولایت قندهار که «چونی» اطلاق می‌شود بخشی از املاک وزارت دفاع افغانستان محسوب می‌شد و خانواده‌های افراد ارتشی که به ماموریت اعزام می‌شدند در این منطقه ساکن بودند. گفته می‌شود بسیاری از زنان این محله بیوه بوده و از وضع مالی مساعدی برخوردار نیستند.

شماری از صاحبان خانه‌ها گفته‌اند بعد از بیش از ۳۰ سال سکونت در این منطقه طالبان به آن‌ها ۳ روز وقت داده‌اند تا خانه‌های خود را ترک کنند.

دفتر والی قندهار با انتشار بیانیه‌ای گفته است موضوع را بررسی خواهند کرد و تا تصمیم بعدی مردم می‌توانند در خانه‌هایشان باقی بمانند.

اعتراضات نسبت به آن چه اهالی محلی «کوچ اجباری» می‌خوانند در در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر ادعاهای مشابهی در «دایکندی، پنجشیر و قندوز» نیز مطرح شده بود. در ولایت دایکندی شماری از مردم گفته‌اند معاون والی طالبان به آن‌ها ۹ روز فرصت داده‌اند تا خانه‌های خود را ترک کنند.

اعتراضات در قندهار در شرایطی انجام می‌شود که پس از فراخوان قیام عمومی توسط «احمد مسعود» رهبر جبهه مقاومت در پنجشیر، طالبان هرگونه تظاهرات را قدغن کرده و گفته‌اند شهروندان برای برپایی اعتراضات باید از حکومت مجوز بگیرند.

سازمان ملل متحد پیشتر در روز جمعه نسبت به خشونت فزاینده طالبان در برخورد با اعتراضات مسالمت‌آمیز هشدار داده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.