گزارش موثقی درباره قتل و کشتار نیروهای امنیتی سابق افغانستان توسط طالبان وجود دارد.

نیروهای طالبان در دروازه ورودی اصلی فرودگاه کابل در کابل، افغانستان. عکس: AFP

به گزارش جماران، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تأکید کرد که گزارش‌های موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد طالبان دست به قتل و کشتار نیروهای سابق امنیتی افغانستان می‌زند.

«میشل باشله» مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با استناد به این گزارش‌ها مدعی شد که برخی مقامات سابق دولت افغانستان و بستگان آنها خودسرانه بازداشت و کشته شده‌اند.

خانم باشله طی سخنانی در شورای حقوق بشر ضمن هشدار نسبت به آنچه وی «مرحله جدید و خطرناکِ» پس از طالبان در افغانستان خواند به گزارش‌ها و شواهد متعددی اشاره کرد که بر اساس آنها طالبان برای یافتن کارمندان سابق دولت و یا افرادی که با نظامیان و شرکت‌های آمریکایی همکاری داشته‌اند دست به جستجوی خانه به خانه زده‌اند.

رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل این سخنان را خطاب به ۴۷ عضو شورای حقوق بشر در جریان افتتاح نشست پاییزه این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد ایراد کرد.

وی سپس با یادآوری گزارش‌هایی که از کشتار کارکنان سابق دولت افغانستان و بستگانشان حکایت دارد، تاکید کرد اختلاف فاحشی میان سخنان و اقدامات رهبران تازه افغانستان مشاهده می‌شود.

میشل باشله تصریح کرد: دفتر من شواهد و ادعاهایی معتبری مبنی بر کشتار تعدادی از پرسنل سابق نیروهای امنیتی افغانستان دریافت کرده و گزارش‌هایی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد کارکنان دولت سابق و خانواده‌هایشان خودسرانه دستگیر و بازداشت شده‌اند.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین ضمن اشاره به عملیات جستجوی خانه به خانه در برخی از شهرهای افغانستان برای دستگیری افراد یاد شده، تصریح کرد: در برخی موارد افراد مرتبط با دولت سابق و نیروهای امنیتی آزاد شده و در برخی مواردِ دیگر، اجساد آنها پیدا شده است.»

وی سپس با ابراز تردید در باره وعده‌هایی که طالبان در خصوص رعایت حقوق زنان داده‌اند، گفت: برخلاف این وعده‌ها شاهد هستیم که زنان طی سه هفته گذشته به کل از عرصه عمومی و دولت حذف شده‌اند.

گزارش‌هایی تایید نشده نیز حکایت از آن دارد که در برخی مناطق افغانستان دختران بالای دوازده سال از رفتن به موسسات آموزشی منع شده و کلیه تشکیلات دولتی مرتبط با امور زنان برچیده شده است.

وزیر آموزش عالی طالبان روز یکشنبه اعلام کرده بود که زنان مجاز به تحصیل در دانشگاه‌ها هستند اما کلاس‌های مختلط دیگر اجازه تشکیل شدن نخواهند داشت.

 

القاعده اکنون قادر به انجام حملات در خارج از افغانستان نیست

جامعه اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی خود به این نتیجه رسیده است که توانایی های القاعده در سال های قبل به قدری تنزل یافته است که اکنون قادر به انجام حملات در خارج نیست.

« آنتونی بلینکن» وزیر  خارجه ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد است که موقعیت فعلی گروه تروریستی القاعده در افغانستان هنوز به این گروه اجازه حملات در خارج را نمی دهد.

وی افزود: "ارزیابی فعلی جامعه اطلاعاتی آمریکا این است که سالها پیش، توانایی های القاعده به قدری تنزل یافته بود که اکنون قادر به انجام حملات در خارج نیست."

به گفته بلینکن، ایالات متحده قصد دارد در زمینه بازگرداندن پتانسیل این گروه و توانایی آن برای آسیب رساندن به دیگر کشورهای خارج از افغانستان بسیار هوشیار باشد.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد که واشنگتن قصد دارد هماهنگی تنگاتنگی با شرکای بین المللی خود در این زمینه داشته باشد.

در میانه انتقادات فزاینده داخلی از سیاست دولت جو بایدن در افغانستان و خروج از این کشور پس از ۲۰ سال جنگ، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در برابر اعضا کمیسیون امور خارجی کنگره حاضر شد تا از سیاست دولت متبوعش در این زمینه دفاع کند.

بلینکن در این نشست که روز دوشنبه ۱۳ سپتامبر به صورت آنلاین برگزار شد، درباره پیش‌بینی و برنامه‌ریزی خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گفت: «ما طیف وسیعی از حوادث احتمالی را برای خودمان پیش‌بینی و مطرح کرده بودیم. ما توانستیم سفارت را تعطیل کرده و پرسنل باقی مانده خود را در مدت ۴۸ ساعت به فرودگاه منتقل کنیم.»

آنتونی بلینکن با اشاره به این که هیچ کس انتظار نداشت این فروپاشی (سقوط کابل) به این سرعت اتفاق بیفتد، گفت: ««حتی با بدبینانه‌ترین ارزیابی‌ها نمی‌شد پیش‌بینی کرد که نیروهای دولتی افغانستان در حالی که هنوز نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند، شکست بخورند.»

او خاطرنشان کرد: «ژنرال میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش هم گفت که نه او و نه هیچ کس دیگری، هیچ چیزی ندیده بود که نشان‌دهنده سقوط ارتش و دولت افغانستان ظرف ۱۱ روز باشد.»

وی با این حال افزود: «ارتش به دستور رئیس جمهور در حالت آماده‌باش قرار داشت و توانست با تأمین امنیت فرودگاه، کار انتقال افراد را در عرض ۷۲ ساعت آغاز کند.»

او یادآوری کرد که انتقال ۱۲۴ هزار نفر از فرودگاه کابل کاری بود که به واسطه «تلاش فوق‌العاده دیپلمات‌ها، نظامیان و کارشناسان اطلاعاتی» آمریکا «در سخت‌ترین شرایط قابل تصور» انجام شد.

او گفت که دولت آمریکا تا پایان ماه اوت «تقریباً» تمام افغان‌ها و آمریکایی‌هایی را که هنوز در افغانستان بودند و می‌خواستند از آنجا خارج شوند، از کابل به خارج منتقل کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا تأکید کرد که تصمیم رئیس جمهوری جو بایدن برای تخلیه فوری افراد از فرودگاه کابل به دلیل «فروپاشی نیروهای امنیتی و دولت افغانستان» بوده است. وی افزود که اگر بایدن نیروهای آمریکایی را فورا از افغانستان خارج نمی‌کرد، طالبان حملاتش به ارتش آمریکا و متحدانش را «از سر می‌گرفت».

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که دولت بایدن به کار خود برای کمک به آمریکایی‌هایی که هنوز در افغانستان بوده و مایل به خروج هستند، ادامه می‌دهد.

وی گفت: «ما در تماس مداوم با آن دسته شهروندان آمریکایی هستیم که هنوز در افغانستان هستند و به ما گفته‌اند که می‌خواهند آنجا را ترک کنند.»

 

کمک های جهانی به افغانستان

سازمان ملل متحد اعلام کرد که شرکت کنندگان در نشست اضطراری کمک به افغانستان در ژنو سوئیس متعهد به تامین کمک‌های بشردوستانه به ارزش بیش از ۱.۲ میلیارد دلار برای مواجهه با بحران انسانی در این کشور شدند.

سازمان ملل متحداز روز دوشنبه سیزدهم سپتامبر میزبان نخستین نشست اضطراری کمک به افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان در این کشور است که در ژنو سوئیس برگزار می‌شود.

پیشتر این نهاد بین‌المللی اعلام کرده بود که برای کمک‌های فوری بشردوستانه به ۱۱ میلیون نفر در افغانستان به بیش از ۶۰۶ میلیون دلار تا پایان سال نیاز دارد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از افغانستان، فقر و گرسنگی در این کشور از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ماه گذشته که با کاهش کمک‌های بین‌المللی همراه شده، افزایش یافته است.

همچنین تشدید بحران در افغانستان بر نگرانی‌های جهانی در خصوص مهاجرت گسترده مردم این کشور افزوده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه پس از نشست اضطراری در ژنو هشدار داد که احتمال فروپاشی اقتصادی در افغانستان به گونه‌ای که مواد غذایی بسیاری از افغان‌ها تا پایان ماه جاری تمام شود، بسیار جدی است.

از همین رو مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه از اهداکنندگان کمک‌های بشردوستانه خواست تا تعهدات روز دوشنبه خود را در اسرع وقت به کمک‌های نقدی تبدیل کنند. او گفت که این بودجه می‌تواند افغان هایی را که به غذا و مراقبت‌های بهداشتی دسترسی ندارند، نجات دهد.

نشست اضطراری ژنو با حضور مقام‌های ارشد سازمان ملل متحد و ده‌ها نماینده دولتی از جمله هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان شروع شد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در این کنفرانس وعده داد که کشورش ۶۴ میلیون دلار به صورت کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اختصاص خواهد داد. فرانسه هم اعلام کرد که ۱۰۰ میلیون یورو برای کمک به مردم افغانستان اختصاص می‌دهد.

همچنین هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که در نشست ژنو حاضر بود، از اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو (۵۹۰ میلیون دلار) به منظور کمک به افغان‌ها خبر داد. دانمارک، نروژ، چین و پاکستان نیز اعلام کرده‌اند که میلیون‌ها دلار برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اختصاص می‌دهند.

اختصاص کمک‌های بشردوستانه به افغانستان در حالی است که مقام‌های ارشد سازمان ملل متحد تاکید دارند که تعامل با طالبان برای رفع نگرانی‌ها در این کشور بسیار مهم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.