پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به بهانه گاف بزرگ بایدن در جریان نشست جی7؛

گاف‌ های جالب و عجیب رئیس جمهور آمریکا

«من یک ماشینِ گاف هستم». جو بایدن خودش به این نکته اذعان کرده که زیاد گاف می‌ دهد.

 

به گزارش جماران، گاف‌ های جالب و عجیب «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بارها توجه رسانه‌ ها را به خود جلب کرده است؛ موضوعی که البته خودش هم آن را می‌ پذیرد.

در تازه ترین مورد، رئیس جمهور آمریکا در جریان نشست گروه 7، درحالی که در مورد کمک بشر دوستانه به کشورهای جنگ زده صحبت می کرد، نام کشور «سوریه» را به اشتباه «لیبی» عنوان کرد.

 بایدن در این نشست از احتمال همکاری با روسیه برای ارائه «کمک‌ های اساسی» به «لیبی» که مردم آن در سختی هستند، سخن گفت؛ در حالی که منظور وی کشور سوریه بوده است.

 

1083140332_0_119_3010_1813_1200x0_80_0_1_36652d9733e4501309c28fd2e373eeb5

 

رئیس جمهور آمریکا پس از آن گفت: روسیه با دخالت خود در «سوریه» بیش از آنچه می‌ تواند سهم خواهی کرده است. اما سپس بایدن لیبی را به جای سوریه در خلال سخنان خود استفاده کرده است.

بایدن افزود: تا زمانی که آنها بدون توانایی ایجاد نظم در منطقه حضور داشته باشند، شما نمی‌ توانید این کار را بدون تأمین نیاز‌های اقتصادی اساسی مردم به خوبی انجام دهید. بنابراین، امیدوارم که بتوانیم مکانی را پیدا کنیم که زندگی مردم را برای مثال در لیبی نجات دهیم.

مشاوران رئیس جمهور آمریکا پس از آن به گاف آشکار وی اشاره کردند و گفتند که منظور وی از لیبی، سوریه بوده است.

بایدن همچنین در سخنرانی اش در نشست گروه 7 درحالی از روسیه به علت ناکامی اش برای کمک به مردم سوریه انتقاد کرد که نیرو‌های روسیه به درخواست «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و برای کمک به برقراری دوباره نظم، به این کشور اعزام شده بود.

یکی از کاربران در توئیتر نوشت: «بایدن سه مرتبه سوریه و لیبی را با هم اشتباه گرفت. ظاهرا او همچنین ناتوانی روسیه را در فراهم کردن نیاز‌های اساسی اقتصادی مردم سوریه نشان دهنده اهرم فشار آمریکا قلمداد کرده است. فکر می‌ کنم منظور او تحریم‌ های آمریکا بوده است که مثل بایدن، رسانه‌ های آمریکایی نیز به آنها اشاره‌ ای نخواهند کرد.»

همچنین تصاویر پخش شده در شبکه‌ های اجتماعی، از سرگردان بودن جو بایدن در یک کافه در «کورنوال» در انگلیس محل برگزاری نشست سرای گروه 7 حکایت دارد.

در این تصاویر مشاهده می‌ شود که جو بایدن در تراس یک کافه سرگردان است و مسیر را گم کرده است. شخصی در تراس که به احتمال زیاد خبرنگار است از بایدن می‌ پرسد «جلسات در کورنوال چگونه برگزار می‌ شود؟» بایدن پاسخ می‌ دهد: «بسیار خوب».

به دنبال این ماجرا «جیل بایدن» بانوی اول آمریکا وارد عمل شده و جو بایدن را با خود می‌ برد.

رفتار و آشفتگی آشکار بایدن موجب شده که محافظه کاران آمریکایی موضوع ناتوانی بایدن را مجدداً مطرح کنند. فیلم‌ های ویدئویی از گاف‌های لفظی و اشتباهات بایدن از زمان ریاست جمهوری مانند فراموش کردن نام مقام‌ ها خود نیز تاییدی بر ناتوانی جسمانی بایدن دارد.

روز شنبه نیز در حالی که «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، رئیس جمهور آفریقای جنوبی را به جمع معرفی کرده بود، بایدن با حواس پرتی سعی دارد مجددا او را معرفی کند، اما بوریس جانسون اشتباه بایدن را اصلاح کرد.

 

2_BRITAIN-US-G7-SUMMIT

 

به همین بهانه در اینجا گوشه ای از گاف های او را که توجه رسانه ها را به خود جلب کرده بودند، ارائه می کنیم:

رئیس‌ جمهور 78 ساله آمریکا چندی پیش هنگام بالا رفتن از پله‌ های «ایرفورس وان» هواپیمای شخصی رئیس‌ جمهور، زمین خورد.

بسیاری از افراد صاحب‌ نظر در علوم پزشکی بر این باورند که بایدن احتمالا به نوعی از بیماری زوال عقل مبتلا است و یا دست‌ کم افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، اختلالاتی را نظیر ضعف ماهیچه‌ ها، حفظ تعادل و حرکت بدون دردسر به نمایش می‌ گذارند.

«من یک ماشینِ گاف هستم». جو بایدن در کتابش با عنوان «پدر، به من قول بده» که در سال 2017 منتشر شد، به این نکته اذعان کرد که زیاد گاف می‌ دهد.

 

download (16)

 

آنچه بیش از این زمین خوردن می‌ تواند نگران‌ کننده تلقی شود، گاف‌ های کلامی رئیس‌ جمهور آمریکا است. او در همان سفرِ دردسرساز که با زمین خوردنش همراه شد، قصد داشت به شهر آتلانتا و مرکز کنترل بیماری‌ های واگیردار «سی دی سی» برود: نهادی که به‌ تازگی آن را به اشتباه در کاخ سفید «سی دی» نامید.

رئیس‌ جمهور آمریکا در اولین نشست خبری خود نام «اشرف غنی» همتای افغانستانی را به اشتباه «غیانی» گفت. این گاف بایدن هم مانند موارد قبل در شبکه‌ های اجتماعی به سرعت دست به دست شد و مورد تمسخر کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

او یک سخنرانی ساده در جمع برخی مقامات ایالت تگزاس به سمت و سویی کشیده شد که نه‌ تنها رشته کلام از دستش رفت بلکه اسامی را هم نمی‌ توانست به‌ خوبی تلفظ کند.

وی درست در هنگام فراموش کردن اسم یکی از نمایندگان کنگره از این ایالت معذرت‌ خواهی کرد و از خودش پرسید که من برای چه اینجا هستم؟ سپس ادامه داد من دارم رشته کلام را گم می‌ کنم! بعد هم به‌ سختی توانست نام «الیزابت پانیل فلچر» نماینده ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان را بگوید و سریع همه باقی اسامی را که یادش بود گفت و از آنها تشکر کرد. در ادامه از دلیل سفرش به تگزاس گفت و در نهایت با جمله‌ ای نامفهوم سخنانش را ادامه داد و پس‌از آن به نظر رسید که توانست به حالت عادی بازگردد.

او چندی پیش هم در هنگام صحبت درباره بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، آن را به اشتباه به جای «کووید 19»، «کووید 9» نامید.

درست زمانی که رسانه‌ ها در حال ارزیابی و طنزپردازی با این گاف بودند، بایدن باز هم گاف جدیدی را به نمایش گذاشت و «کامالا هریس» معاون خود را به اشتباه «پرزیدنت» (رئیس جمهور) خطاب کرد.

 

1330283_798

 

علاوه بر این بایدن در مصاحبه‌ ای با شبکه ان. بی. سی نیوز به اشتباه به جای استفاده از کلمه «شوهر» برای همسر کامالا هریس، از کلمه «زن» برای او استفاده کرد.

بایدن در یک نطقی تلویزیونی نیز به اشتباه نام کوچک دونالد ترامپ را «جورج» گفته بود.

یکی از معروف‌ ترین گاف‌ های بایدن که با واکنش ترامپ نیز همراه شد زمانی بود که او به اشتباه به جای رقابت برای ریاست‌ جمهوری از رقابت برای سنا گفت. ترامپ با تمسخر بایدن گفته بود او حتی نمی‌ داند برای چه مقامی رقابت می‌ کند.

بایدن همچنین چندی پیش در انتقاد از عملکرد ترامپ در کنترل شیوع ویروس کرونا گفت، تا پایان سخنرانی او شمار قربانیان این بیماری در آمریکا به 200 میلیون خواهد رسید که هزار برابر آمار واقعی بود.

استفاده نادرست جو بایدن از واژه «JOPCA» به جای «JCPOA» (مخفف واژه برجام) هم یکی از گاف های کلامی رئیس‌ جمهور آمریکا محسوب می‌ شود.

«کریس هنینگ» تحلیلگر حزب دموکرات در ایالت آیوا در این خصوص می‌ گوید: «او (بایدن) حتی در زمانی هم که سخنرانی نمی‌ کند، به‌ خوبی حرف نمی‌ زند. او در مباحثات عملکرد مطلوبی ندارد و به شکلی پیش می‌ رود که گویی رشته کار از دستش در می‌ رود و از درک آنچه قصد دارد بگوید عاجز است.»

جو بایدن یک بار نیز در زمان نام بردن از «ولادیمیر پوتین» دچار گاف کلامی جالبی شد. رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری خود در خصوص گفت و گوهایش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، او را «کلوتین» خطاب کرد و گافی دیگر را در کارنامه خود ثبت کرد. 

در این میان، نخستین گاف جو بایدن پس از بازگشت به کاخ سفید به عنوان رئیس‌ جمهور، اشاره نادرست او به تعداد خانواده‌ های آسیب‌ دیده بر اثر کووید 19 در آمریکا است. وقتی رئیس‌ جمهور آمریکا در «ویلمینگتون» ایالت دلاور بر روی صحنه آمد و در حالی که سخنرانی پیروزی خود در انتخابات را ایراد می‌ کرد، ناگهان هنگام ارجاع به آمار حیاتی، زبانش گرفت. وی با ارجاع به مناجاتی که آن را از حفظ خواند، گفت: امیدوارم این مناجات، آرامش و تسکینی برای بیش از «230 میلیون هزار» خانواده‌ ای باشد که امسال بر اثر این ویروس وحشتناک، عزیزی را از دست داده‌ اند.

بایدن به داشتن لکنت شناخته می‌ شود و به گفته خودش، این موضوع از کودکی بر روی او تأثیر گذاشته است. در مدرسه همکلاسی‌ هایش او را به دلیل لکنت زبانش مسخره می‌ کردند. آنها وقتی او می‌ خواست نام خانوادگی خود را بر زبان آورد، به او با بای‌ بای پاسخ می‌ دادند.

او یک بار نیز در یک سخنرانی انتخاباتی، به اشتباه از واژه «ایران» به جای «عراق» استفاده کرد. بایدن در حالی که در شهر «تامپا» ایالت فلوریدا سخنرانی می کرد، دچار یک اشتباه لفظی شد. وی در این سخنرانی به اشتباه نام ایران را به جای عراق بکار برد و گفت: «شمار نیروهای نظامی آمریکایی کشته شده در ایران [منظور عراق] و افغانستان حدود 6900 نفر نیست- بلکه 6923 نفر است، چون هر یک از این فرشتگان کشته شده خانواده و جامعه خود را ترک کردند.»

بایدن همچنین در سخنانی نام رئیس سازمان قاچاق اسلحه (ATF) را (AFT) به اشتباه تلفظ کرد.

 

maxresdefault (5)

 

پیشتر نیز «فِرِد هِگِن» مدیر کلینیک روانپزشکی بیمارستان «لاویسنبرگ» در شهر اسلو پایتخت نروژ و ستون نویس روزنامه «نتاویسن» به سریال اشتباهات کوچک شامل فراموشی، بدگویی، گیجی، گاف و پرخاشگری بایدن در کارزارهای انتخاباتی اشاره کرده بود. هگن در یادداشتی نوشت: «البته شاید قضاوت غلطی از او داشته باشم، اما به اعتقادم او شخصی به نظر می‌ رسد که به شدت متأثر از زوال عقلی است. اگر شرایط او در آینده بدتر شود، چه اتفاقی می‌ افتد؟»

با این وصف باید دید آیا گاف‌ های گاه و بی‌ گاه بایدن مانع از موفقیت او در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 خواهد شد یا خیر.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.